Gå til innhold

Noen som har erfaring med bruk av Betapred?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillejenta fikk 8 stk a 0.5 mg på Ullevål i går, og jeg fikk med tilsvarende dose hjem som hun fikk nå. Har dette langtidseffekt? Eller kan jeg forvente at hun får like store pusteproblemer i morra?

Hun fikk det mot falsk krupp, og hun har en lungesykdom i tillegg som gjør at slimet er veldig seigt og vanskelig å kvitte seg med.

Blir veldig takknemlig for svar :)

Fortsetter under...

Skrevet

Det har ikke en langtidseffekt, men det virker raskt og det er effektivt. Barnet mitt er plaget med astma og får dette når han får astmaanfall. Det er noe av det samme som prednisolon som gies til voksne. Det er kortison, så det har jo en effekt som gjør at man forhåpentligvis blir bedre med disse dosene.

Håper dette hjelper henne nå da. Regner med at barnet ditt er under 1 år siden hun fikk 8 tabl... har dere forstøver? Prøv evt med NaCl for å få løsnet opp slimet, det er jo ikke noe farlig å gi.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, vi har forstøver og bruker den hver 3. time nå som det står på som verst. Hun får jo opp mye slim av det, men det hjelper ikke nok nå som hun har kruppen. De tablettene var iallefall mirakelmedisin ;)

Takk for svar :)

Skrevet

vi har god erfaring med betapred, har fått det en rekke ganger da jenta vår veldig ofte får laryngitt/falsk krupp. Hun blir merkbart bedre andre kveld og nesten helt bra tredje kveld. Men det hindrer henne ikke fra å bli syk igjen f.eks 10 dager etterpå da, det tar bare problemet der og da.

Skrevet

Betapred har en effekt i ca 24 timer, derfor gies det 2-3 dager på rad.er ikke vanlig å gi det mer enn 3 dager..

Skrevet

Så da kan vi stikke innom barneavdelinga i morgen også da for en dose til om hun er like ille? Hva med adrenalin da? Det er jo så fælt at hun sliter sånn med pusten...

Annonse

Skrevet

Hvis hun er like ille igjen så må det jo en ny konsultasjon til hos lege tenker jeg.

Men man skal være forsiktig med å "ty til" Betapred for ofte, det er kortison, og det er masse bivirkninger på det! Jeg jobber selv på legevakt, og det er ufattelig mange foreldre som kommer og ber om betapred (de får det jo ikke uten å ha snakket med lege først da selvfølgelig).

Det er "vidundermedisin" men fysj og fy for noe dritt det er også!

Håper jenta er bedre snart da!

Skrevet

Vi fikk Betapred til Vesla idag og har fått det tidligere også, hun er plaget av astma. Men nå er det nesten umulig å få det i ho. Slet som et uvær idag. Går det an å bland ut i noe annet enn vann?

Skrevet

ja du kan blande det ut i saft... men bruk max 5 ml vann på å blande det ut i, så blir det lite å svelge ned. Det smaker helt jævlig.

Skrevet

Det kan virke som vi må en tur for å få ei dose til ja, selv om det ikke er noe bra! Nå er hun så sår i halsen av hvesing og hosting, og nekter pupp, middag og frukt. Grøt går sånn passe. Hun har cystisk fibrose, og var innlagt på ullevål når det satte inn som verst, heldigvis! Så vi slipper legevakta, blir rett på barneavdelinga her i byen. Angrer litt på at jeg dro hjem, men har andre barn å ta meg av også.

Det er første gangen hun har hatt pusteproblem nå, for det er ekstrem lavterskel for antibiotikabehandling ved denne diagnosa. Hun er 7 mnd, og har fått 7 eller 8 kurer allerede. Stakkars lillegull :(

Men spurte om adrenalin lengre oppe, noen som har erfaring med det? Hun må jo få pustehjelp, og forstøveren virker ikke noe særlig....

Skrevet

Er det racemisk adrenalin til inhalasjon du tenker på eller? Tør ikke å uttale meg om det, da jeg ikke er sikker på rac adrenalin og CF.. Synes du skal ta deg en tur på barneavd jeg og få en sjekk der..

God bedring til lillegullet ditt :)

Skrevet

Min sønn har ikke CF, men en lungelidelse som gir endel av de samme plagene. Han har gått på antibiotika sammenhengende siden mai i fjor. Det har gått veldig fint og han har holdt seg stort sett frisk. Vi har forsøkt å slutte med det, men da går det 1 uke så er lungene fulle av slim og han blir veldig obstruktiv. Ufattelig slitsomt for både han og oss (søvn eksisterer ikke her i huset)

Han har slitt masse med spising, men etter at han startet med Azitromax så be alt bedre.

Vi har ikke hatt noe særlig god erfaring med forstøver. Ventolin funker ikke (har gjort lungefunksjonstest) men vi brukte pulmicort på forstøver en stund. Nå bruker vi babyhaler.

Rachemisk adrenalin har vi fått på Ullevål sitt barnemottak når det var som værst, det hadde noe effekt. Men mitt inntrykk er at det er den prevantive behandlingen som er mest effektiv.

Vi tilhører Riksen, så det er legen vår der som startet opp med Azitromax. Jeg har lest endel studier som sier at dette er svært effektivt for barn med CF. Og det er ingen spesielle bivirkninger. Det er fordi det er lavdose som gis kun 3 ganger i uka som vedlikeholdsdose.

Skrevet

Er det racemisk adrenalin til inhalasjon du tenker på eller? Tør ikke å uttale meg om det, da jeg ikke er sikker på rac adrenalin og CF.. Synes du skal ta deg en tur på barneavd jeg og få en sjekk der..

God bedring til lillegullet ditt smile.png

Takk :)

Vi har nettopp kommet hjem fra sykehuset, og lillegullet sover så godt og stille at jeg må sjekke om hun puster hele tiden :) Hun fikk racepinephrine adrenalininhalasjon, og den var FANTASTISK!!! Hun fikk ny dose betapred i tillegg, og det var ikke noe problem om hun må ta det noen dager til. Må hun så må hun, og sånn hun er nå så har vi ikke så mye valg. Var på nippet til å bli innlagt, men vi bor 15 min unna så det var helt greit at vi dro hjem. Fikk med 12 doser adrenalin, og skal tilbake i morgen.

Tusen takk for mange gode svar, skuldrene har heldigvis senket seg mange hakk nå ;)

Annonse

Skrevet

Min sønn har ikke CF, men en lungelidelse som gir endel av de samme plagene. Han har gått på antibiotika sammenhengende siden mai i fjor. Det har gått veldig fint og han har holdt seg stort sett frisk. Vi har forsøkt å slutte med det, men da går det 1 uke så er lungene fulle av slim og han blir veldig obstruktiv. Ufattelig slitsomt for både han og oss (søvn eksisterer ikke her i huset)

Han har slitt masse med spising, men etter at han startet med Azitromax så be alt bedre.

Vi har ikke hatt noe særlig god erfaring med forstøver. Ventolin funker ikke (har gjort lungefunksjonstest) men vi brukte pulmicort på forstøver en stund. Nå bruker vi babyhaler.

Rachemisk adrenalin har vi fått på Ullevål sitt barnemottak når det var som værst, det hadde noe effekt. Men mitt inntrykk er at det er den prevantive behandlingen som er mest effektiv.

Vi tilhører Riksen, så det er legen vår der som startet opp med Azitromax. Jeg har lest endel studier som sier at dette er svært effektivt for barn med CF. Og det er ingen spesielle bivirkninger. Det er fordi det er lavdose som gis kun 3 ganger i uka som vedlikeholdsdose.

Må lese meg opp skjønner jeg, har ikke hørt om Azitromax. Hun er så lita enda at ventoline ikke er aktuelt enda, men det er ikke så lenge før hun skal begynne. Heldigvis så er hun ikke plaget av slim i lungene enda, det sitter i øvre luftveier. Men har fått en liten forsmak av hva jeg har i vente fremover nå da :(

Takk for svar, nå skal jeg lese meg litt opp :)

Skrevet

Azitromax er en type antibiotika. Du kan feks søke forebyggende antibiotika cystisk fibrose, da får du litt info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...