Gå til innhold

Snart 9 mnd og vil ikke spise mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til meg? Er tredjemann, men sånn matnekt har jeg ikke vært borte i før. Problemet er nok delvis at han er veldig glad i puppen og at han sover dårlig om natten og at jeg ammer han mye da...

Han nekter å spise noe med klumper i det hele tatt. Minimini brødbiter oppfører han seg som om de kveler han. Han liker grøt, men mest om kvelden. Nesten ingen middager han liker, heller ikke noe særlig frukt. På en dag spiser han kanskje: Noen skjeer grøt til lunsj, noen skjeer av middag, evt frukt hvis han nekter helt, og grøt til kveldsmat. Ellers bare pupp. I går nektet han grøt om kvelden også!

Men vekten er bra, så han får den næringen han trenger i morsmelken. Skal jeg bare la det gå seg til så lenge han legger på seg?

Vet jo at jeg må ta tak i nettene, men han er en del syk (bare snørrete/forkjølet nå), så jeg tenkte å vente til han er helt frisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ammer mye om natta så er han nok ikke særlig sulten. Ei av mine venninner hadde samme problemet og hun endte med å fullamme dattera til 8 mnd, jenta var forøvrig god og rund og lå langt over gjennsnittskurven. Mm er kraftig kost, men det blir jo slitsomt for mor i lengden.

Lager du maten selv? For å introdusere mat med klumper kan du feks gå fra å bruke stavmikser til å knuse med gaffel. Det gir en myk overgang. Lag en favoritt feks bananmos. Eller du kan blande hirseflak i grøten for å få litt tyggemotstand. Da vil babyen gradvis venne seg til grovere mat og etterhvert brød.

Skrevet

Jeg tror nok at du må kutte kraftig ned på servicen om natta for at han skal bli mer interessert i mat på dagen. Han har jo på en måte snudd på når man spiser. Han spiser på natt, og er ikke sulten på dag. Det bør være omvendt :-) Men, skjønner problemet med urolige netter altså. Tror alikevel null service på natt er det som må til.

Skrevet

Enig med honningmelon. I 9 mnd alder trenger de ikke mat på natten. Jeg merket markant forskjell da vi kuttet ned på nattamming og etterhvert droppet den helt ved 7 mnd. Det er tøft å nekte dem mat på natten når de har blitt så vant til det, så du må kanskje være forberedt på noen tøffe netter. Men du MÅ være bestemt og minne deg selv på at det faktisk er til det beste for barnet ditt. Dersom du gir deg, så har du tapt.

Husk at de spiser når de er sultne, så holder du ham sulten til morgenen så vil han etterhvert forstå at det er da han får mat.

Jeg slet også utrolig masse med fast føde i begynnelsen, men avocado og banan (mos gjerne sammen) var redningen. Eneste måten jeg fikk i henne grøt var å legge litt fruktmos på tuppen av skjeen. Din liker ikke så mye frukt, men håper du finner noe han godtar (har du prøvd fersken?)

Ellers kan jeg ikke få fullrost Ella's Kitchen nok. Helsekost har noen med 50% eple og 50% grønnsaker- helt genialt! Mini her elsket og elsker dem, og i

begynnelsen spiste hun omtrent bare disse utenom grøten. Verdt et forsøk?

De er helt finmost, helt fritt for klumper. Og det beste av alt er at babyen din kan slurpe/ suge det i seg selv fra tuten. Det gjør det kanskje litt mer spenende å spise?

Mitt siste forslag er såkalt baby lead weaning, dvs at babyen spiser selv. Det gir han en annen opplevelse enn å bli matet med skje, men det krever jo at han gidder å spise biter.....

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg skal kutte kraftig ned på nattmat når han blir frisk igjen. Nå er han skikkelig forkjølet med feber... Har prøvd litt banan, ikke særlig populært. Skal prøve Ellas kitchen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...