Gå til innhold

fordeler - ulemper med å amme til 2 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt 3. barn slutter ikke m puppen av seg selv slik de to eldste gjorde. Han er snart 15 måneder og får 3-4 ganger om dagen enda.

Merker han er opptatt av å få mm og kos med en gang vi kommer hjem etter jobb/barnehage. Jeg har fortsatt mye melk.

Hva er fordelene og ulempene med å amme til rundt 2 år?

Hvordan blir avvenning når de er så store?

Jeg koser meg og har ikke lyst til å stoppe enda, men får kommentarer på at vi burde gi oss snart fordi han er stor gutt nå.

noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du behøver ikke gi deg...jeg kommer til å amme til hun er 2 her, 15 mnd nå :)

Aldri vært forkjølet selvom hun har gått tre mnd i barnehage, jeg elsker å amme.

Skrevet

herregud, nå Må DERE GI DERE! å amme en unge på 2 år er bare nasty!!

Og amme til 1 år, greit nok, men lengre enn det? Skjerp dere!

Når ungen er gammel nok til å si hun vil ha pupp, og i tillegg bretter opp gensern din og river frem puppen, ja da er det på tide å stoppe. Ærlig talt!! Det er bare ekkelt!!

Skrevet

Anonym: tusen takk for at du bryr deg om hvordan jeg mater barnet mitt. Jeg setter virkelig pris på omsorgen!!

HI: anbefalingen fra WHO er å amme til 2 år, mens norske myndigheter sier 1 år, men gjerne lenger. I 2006 var det så vidt jeg husker 6% som ammet ved 2 årsalderen.

Ammehjelpens artikkel (jeg er ammehjelper) om avvenning: http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning

Når det gjelder avvenning så vil nok mange som ammer lenge si det er lettere dess eldre de er, mens de som ammer kort anbefaler å avvenne tidlig ;) Min egen erfaring - som ammehjelper og mamma til snart 2-åring - er at dess eldre barnet blir, dess lettere er det å snakke med det, iallfall. Feks. har datteren min ingen problemer med å forstå at vi kun ammer i stolen på soverommet hennes eller på stua oppe, og hun har aldri dratt opp genseren etc. (Derimot hender det hun stille ber om pupp når hun er sliten eller sulten - i motsetning til et spebarn så kan hun faktisk gi uttrykk for dette behovet på en annen måte enn ved å hylskrike.)

Nå har jeg ingen erfaring med avvenning, men jeg regner med det skal gå greit, at vi blir enige om det. Dessuten er jeg størst og løper fortest, og har ingen problemer med å gå min veg og la faren ta seg av legging og oppvåkning (vi ammer kun morgen og kveld) dersom jeg synes ammingen blir et problem.

Hun har nesten aldri vært syk, og er et trygt og harmonisk barn som bla. er veldig langt fremme språklig. Om noe av dette har med amming å gjøre aner jeg ikke.

Mange påstår det ikke er næring i melka etter 6 eller 12 mnd, det er selvsagt helt feil. Morsmelk er morsmelk uansett, selv om den forandrer næringssammensetning utover i ammeperioden. Blant annet er nivået av antistoffer høyere pr ml melk etter 1 år, sammenliknet med melk tidligere i ammeperioden. En teori er at dette er for å kompensere for mengden melk, altså at mengden antistoffer for den melka en nyfødt eller et eldre barn får i seg er ganske lik.

Skrevet

Jeg sluttet å amme sønnen min når han var ca 15mnd. Da ammet jeg morgen, kveld + 1-2 ganger om natta. Hovedårsaken til at vi ga oss da var at flere forsøk med å få slutt på nattammingen var mislykket og da fant vi ut at vi måtte forsøke å slutte helt med ammingen for å se om det gjorde at vi fikk sove bedre om natta.

På kvelden gjorde vi det sånn at faren la han de første kveldene og leste bok som vi pleide og så la han ned i senga. Han var litt sur de første kveldene, men det gikk ganske raskt over. På natta gikk også faren stort sett inn i begynnelsen og på morgenen sto vi bare rett opp i stedet for å kose oss i senga først. Vi hadde ikke store problemer med å avvenne han da.

Skrevet

herregud, nå Må DERE GI DERE! å amme en unge på 2 år er bare nasty!!

Og amme til 1 år, greit nok, men lengre enn det? Skjerp dere!

Når ungen er gammel nok til å si hun vil ha pupp, og i tillegg bretter opp gensern din og river frem puppen, ja da er det på tide å stoppe. Ærlig talt!! Det er bare ekkelt!!

Ti still med deg. Hvorfor gidder du å svare her bare for å spre kvalme?

Skrevet

Jenta mi sier "mamma namme" når hun vil ha pupp....søtest i verden når hun sier det :)

Skrevet

Anonym: tusen takk for at du bryr deg om hvordan jeg mater barnet mitt. Jeg setter virkelig pris på omsorgen!!

HI: anbefalingen fra WHO er å amme til 2 år, mens norske myndigheter sier 1 år, men gjerne lenger. I 2006 var det så vidt jeg husker 6% som ammet ved 2 årsalderen.

Ammehjelpens artikkel (jeg er ammehjelper) om avvenning: http://ammehjelpen.n...esluttavvenning

Når det gjelder avvenning så vil nok mange som ammer lenge si det er lettere dess eldre de er, mens de som ammer kort anbefaler å avvenne tidlig ;) Min egen erfaring - som ammehjelper og mamma til snart 2-åring - er at dess eldre barnet blir, dess lettere er det å snakke med det, iallfall. Feks. har datteren min ingen problemer med å forstå at vi kun ammer i stolen på soverommet hennes eller på stua oppe, og hun har aldri dratt opp genseren etc. (Derimot hender det hun stille ber om pupp når hun er sliten eller sulten - i motsetning til et spebarn så kan hun faktisk gi uttrykk for dette behovet på en annen måte enn ved å hylskrike.)

Nå har jeg ingen erfaring med avvenning, men jeg regner med det skal gå greit, at vi blir enige om det. Dessuten er jeg størst og løper fortest, og har ingen problemer med å gå min veg og la faren ta seg av legging og oppvåkning (vi ammer kun morgen og kveld) dersom jeg synes ammingen blir et problem.

Hun har nesten aldri vært syk, og er et trygt og harmonisk barn som bla. er veldig langt fremme språklig. Om noe av dette har med amming å gjøre aner jeg ikke.

Mange påstår det ikke er næring i melka etter 6 eller 12 mnd, det er selvsagt helt feil. Morsmelk er morsmelk uansett, selv om den forandrer næringssammensetning utover i ammeperioden. Blant annet er nivået av antistoffer høyere pr ml melk etter 1 år, sammenliknet med melk tidligere i ammeperioden. En teori er at dette er for å kompensere for mengden melk, altså at mengden antistoffer for den melka en nyfødt eller et eldre barn får i seg er ganske lik.

Virker ikke som du har så veldig peiling når du sier at eneste måten spedbarn kan si fra at de er sultne er ved å hylskrike... min hylskriker aldri for å få mat. Det er ganske mange signaler de gir for å uttrykke dette behovet. Hylskriking er siste desperate skrik om mat. Kjenner en barnet og sørger for å dekke dets behov så skriker de ikke så ofte. Du kalte jeg ammehjelp??

Skrevet

Anonyme brukere har tydeligvis ofte problemer med humor, så jeg beklager at jeg forsøkte å bruke en litt spøkefull tone i en del av innlegget som i grunnen ikke var så veldig viktig. Skal bruke teskje (eller tåteflaske) neste gang. Men spedbarn sier iallfall ikke "pupp" litt stille til mora si når de er sultne. (Om du mener dét er tilfelle så vil jeg gjerne ha en videosnutt av det...)

For å gjøre det klinkende klart for deg, anonym: spedbarn kan gi uttrykk for sult på veldig mange måter, som i lydnivå varierer fra helt stille til meget høye hyl.

Skrevet

Har ingen erfaring med avvenning, men har en mening om saken, og det er at dere bare skal fortsette til en av dere ikke vil mer (kanskje slutte før skolestart, da ;-)).

Jeg ammer min på snart 14 måneder og har ingen planer om hverken det ene eller andre. Bare holder på så lenge han vil og jeg vil. Han ammer vel og merke bare morgen og kveld og ber aldri om det på dagtid. For en måneds tid siden var han syk, og da ammet jeg oftere for å få i ham væske. Da begynte han å gråte etter puppen midt på dagen, og det merket jeg at ble for mye for min del. Dette er jo en personlig preferanse, selvfølgelig. Amming morgen og kveld kan jeg holde på med lenge enda.

Skrevet

nå ønsket jeg helst ikke kritikk, men vet det er noen som synes det er ekkelt når barn over 1 år ammes. Med de to eldste syntes deg tanken på å legge de til brystet var rar kort tid etter de valgte å slutte selv ved 6 og 9 måneder.

Hvorfor er det feil å amme et lite barn som har begynt på sitt andre leveår?

Jeg trodde ikke det var mye næring igjen i melka lenger siden han begynner å bli så stor, men måtte pumpe av spreng en dag. og hadde fortsatt tydelig hvit melk m mye fett som la seg på toppen. Så han får definitivt i seg mer enn bare væske.

på tross av amming har han vært mye syk etter barnehagestart, men nå har det bedret seg.

Jeg frykter at han kan bli vanskelig å avtenne når han blir eldre og sterkere i viljen. Men det kan hende han mister interessen når har utvider horisonten mer utover våren og sommeren.

takk for mange svar..

Skrevet

Jeg trodde ikke det var mye næring igjen i melka lenger siden han begynner å bli så stor, men måtte pumpe av spreng en dag. og hadde fortsatt tydelig hvit melk m mye fett som la seg på toppen. Så han får definitivt i seg mer enn bare væske.

Her er en side (på engelsk) som har en del tall for næringsinnhold i morsmelk etter 1år: http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html

Grunnen til at mange tror de har skummamelk i brystene er at morsmelk inneholder lite kasein, som gir hvit farge (og også kalles ostestoff, det er det som blir til ost når man lager det av melk). I kumelk er det mye kasein, så det er den fargen vi er blitt vant med når det gjelder melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...