Gå til innhold

Kan elektriker kreve betalt for reisevei til/fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bestille elektriker. Får plutselig beskjed om at

"tidsberegning starter fra elektriker drar fra kontoret, og klokka stoppes når han kommer tilbake til kontoret" (timesbetalt)

Er dette i det hele tatt lovlig?

Jeg ville ha forstått det hvis de tok et fast kjøre-ut beløp,

eller en km pris,

Men sånn som dette, kan jo elektriker kjøre kjempesakte for å dra ut tiden,

eller for alt jeg vet ta seg en shoppingrunde på veien.... så må jeg betale...

Hva er egentlig vanlig?

Har aldri bestilt elektriker/håndverker før.....

Skrevet

Ja, og også tiden det tar å finne frem alt de trenger av deler til jobben.....

Men du vet jo sånn noenlunde reiseveien i tid fra firmabasen til deg?

Jeg fikk kranget min regning ned en halvtime, fordi jeg sa det at selv om de brukte et kvarter på å finne deler, så tok ikke kjøringen til og fra mer enn et kvarter den heller. Og når de da jobbet her i helt på minuttet en hel time, så fant jeg det meget urimelig at jeg skulle betale for 2 hele timer. Hva søren skulle de brukt den hele timen de ikke var her til, når de bare skulle finne frem kranen(pakkeløsning med alt i) jeg hadde bestilt på forhånd til kjøkkenet mitt, og kjøre til meg og tilbake igjen? Max en halv time, om de ikke regnet med lunsjen sin, da.

Det er jo logisk at de kan ta betalt for hele tiden de er opptatt med det du vil få gjort, selv om de ikke er tilstede hele tiden. Det blir som f eks en advokat. Hn tar da ikke bare betalt for de gangene du møter hn, vet du... Det er arbeid utenom det også.

Skrevet

Vel, det er ikke logisk. Jeg får jo ikke betalt for tiden jeg bruker til å komme meg på jobb....

Og krangler jeg om tiden, kan det alltid argumenteres med trafikkø f.eks.

Om det virkelig er en vanlig praksis, så er ikke det rart man ser så mange håndverkere som står og spiser kebab ol overalt....

Skrevet

Vel, det er ikke logisk. Jeg får jo ikke betalt for tiden jeg bruker til å komme meg på jobb....

Om det virkelig er en vanlig praksis, så er ikke det rart man ser så mange håndverkere som står og spiser kebab ol overalt....

Vel, det er jo ganske logisk. Du tror vel ikke at du er den eneste kunden de har i løpet av dagen ?

Vet du hvor mye tid de ville mistet hvis de ikke skulle regnet kjøretillegg ? Du kjører vel ikke til og fra jobb 5-10 ganger i løpet av dagen, gjør du vel ?

Skrevet (endret)

Du tuller nå, ikke sant? Men siden du liker ditt eget innlegg, så gjør du vel ikke det...

Elektrikere og andre håndtverkere får jo ikke betalt for tiden de bruker fra sitt hjem og til jobben sin de heller. Akkurat som du! Men når de først ER på jobb, så er det å kjøre ut til deg en del av arbeidstiden deres som de har rett til å ta seg betalt for. Alternativet ville jo vært at timeprisene ble enda mye høyere enn de alt er, eller at alle som bor mer enn 15 min unna ikke får hjelp. For de må jo ha nok inntekter på en dag, og om de da f.eks må kjøre 40 min hver vei og kun får betalt for arbeidet, så forsvinner jo mye av arbeidsdagen uten noen form for inntekt. Og elektrikerne bruker jo mye tid i bilen fordi de har mange kunder hver dag.

Og du trenger ikke å bekymre deg for kebaber eller sneglefart, de beregner pris ut i fra avstand, ikke minutter ;) I hvertfall er det slik jeg er vandt med at de regner ut kjøring.

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet

Ingen grunn i å kaste seg over meg, jeg spør av uvitenhet.

Men det er jo nettopp det jeg spør, for jeg fikk beskjed at reisen regnes ut fra tid og ikke avstand, og det er det jeg reagerer på.

Hadde du giddet å lese første innlegget, hadde du sett d Alva.

Jeg skriver at jeg ville ha forstått d hvis d var en kilometer pris, eller en fast pris, men at jeg ikke forstår "tids"pris...

Og ang å like innlegg -jeg har bare trykket på allt mulig pga nytt mobil interface -har bare eksperimentert litt

Skrevet

Simply, jeg kjører frem og tilbake i jobben min og, men får ikke betalt for den tiden. Får bare dekket kilometrene

Skrevet

Hvis du jobber som hjemmesykepleier (noe jeg tviler på at du gjør), burde du ut fra ditt synspunkt ikke fått betalt for tiden det tar å komme deg til brukeren. Blir lite timer igjen da, spesielt hvis det var lang avstand mellom de.

Mulig firmaet du bruker har regnet ut hvor lang tid 5 km tar å kjøre, da har de kanskje tatt med i beregningen om det er 50 grense eller 80 grense på strekningen.

Hvis en av våre kunder vil at vi skal stille på andre siden av Oslo kl 1700 en fredag, fordi det er da det passer kunden best, ja da må kunden faktisk betale for den tiden det koster å stå i kø for oss. Det er det mest ubeleilige tidspunktet, noe kunden faktisk aldri har klagd på. Vi har faktisk aldri opplevd å få klage på for lang tidsbruk, selv om vi skriver for både km og reisevei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...