lille-my-april Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Var hos jordmor i går. Temaet var fødsel. Jeg lurte da på om det var noe i dette med at alle prøver å få i gang fødsel med å være aktive med både det ene og det andre. Da sier jordmor til meg at det beste var å slappe av og ta det med ro. Det var større sannsynlighet for at det dro ut lenger med rier og modning viss en stresset rundt med trappevask osv. Det samme leste jeg forresten i det gratisbladet BAM (er det ikke det det heter) som nettopp kom ut... Så viss det er bedre å ta det med ro, hvorfor gjør "alle" da motsatt? Skjønner forresten godt at en vil ha fortgang i ting, og at det nok ikke er så lett å bare lene seg tilbake og håpe at det går sin gang i rakettfart
litekreativtbrukernavn Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Det er noe i det hun sier, at man skal ta det med ro. Stress utløser hormonet Adrenalin, som er "drepen" for hormonet oxytocin(som vil hjelpe fødselen i gang)... Så helt i starten, før riene setter virkelig inn, så bør man ta det med ro ja. (Det spekuleres i om det er derfor de fleste fødsler starter på natten, for da er kroppen i ro og du slapper av så den får "jobbe"...) På en annen side, så vil bevegelse hjelpe babyen ned i bekkenet og åpningsfasen kan kortes ned -Så å bevege seg, uten å stresse for mye er vel tingen.
magica fra tryll Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Det er bl.a velværehormonet oxytocin som er med på å sette igang fødsel. Dette produserer vi når vi koser med kjeledyr, får massasje, ammer osv. Så jeg tror på denne teorien:) Når det er sagt, tror jeg vel at det ikke er så mye en kan gjøre selv, i tillegg så tror man jo at det på mange måter er babyen som sier ifra når fødselen skal starte. Jeg er en sånn overtidsdame, har gått over 5 fødsler,-tom med tvillinger;) Det eneste jeg har følt har hatt noe å si er "hardhendt" stripping og akupunktur, når alt har vært klart i kroppen...(på overtid i mitt tilfelle) Lykke til ihvertfall, fra ei som ikke hører til her riktig enda;)
JenteOgGutterMamma! Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Hei og lykke til med den forestående fødselen! :-) Jeg har født 6 barn og er nok enig med jordmor at det beste er å ta det med ro og kose seg dei siste dagene før fødsel! Selv om jeg vet av erfaring at dei siste dagene kan være tøffe på den måten at man gleder seg sinnsykt til å hilse på gullet i magen! Har selv født før terminen alle gangene opptil 3 uker før, så jeg har vel ikke tenkt så mye på å prøve ut kjerringråd, men jeg har pleid å gått tur hver kveld i svangerskapet, særlig den siste mnd for å holde meg i form som jeg tror er viktig for å få en lettere snagerslap og/ellerfødsel! Har lest om maange som har prøvd både det ene og andre "kjerringrådet" både før og etter terminen uten virkning... så tror at i dei aller fleste normale svangerskap så kommer babyen når den er klar til fødsel uansett hva man prøver på! Lykke til!
JenteOgGutterMamma! Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 He he he....ble litt skrivefeil her... Skulle selvsagt stå: svangerskap og/eller fødsel!
Diddels Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 så hvis man kjenner noe er i gang skal man ikke løpe i trapper, men legge seg rett ut? (hvis man orker) ?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Jeg vasker og går tur... Viktig for meg å holde meg i aktivitet og ja jeg vil ha fødsel... jeg gidder da ikke å sette meg til fordi jeg skal føde... Aktive kvinner har jo faktisk vitenskapelig bevist en bedre fødsel. Spes de som har holdt seg i form mener jeg. Går hver dag 45-60 min og bor i 4 etg uten heis. Selv håper jeg at folk ikke stresser når fødselen nærmer seg, men det er stooooor forskjell på å være stresset og aktiv. Men klart, har du sitti på rumpa siden man ble gravid blir det uvant for kroppen å vaske hus og plutselig gå i trapper og gå tur. å hvis du lurer, så spørr jordmoren din om akkurat det... at aktive mødre har ofte en bedre fødsel.
Diddels Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 jeg mente når noe er på gang da, ikke hva du gjør i ukene i forveien Noen som merker at fødsel er i gang begynner jo å gå i trapper, gå raske turer osv. Kanskje det hadde vært bedre og tatt seg et varmt bad? NåR ting er på gang. Hvis man vil ha fortgang på greiene mener jeg
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har ikke hørt om såmange som går trapper o raske turer når tingene er i gang, de er vel i desperate forsøk på å sette i gang. Godt mulig det hjelper å være i ro, og at det er derfor det ofte starter om natta. Men for mange er de kanskje lettere sagt enn gjort når man ha passert termindatoen og begynne å bli skikkelig lei...
Nummer tre <3 Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Å gå en tur for eksempel vil jo gi tyngdekraften muligheten til å gjøre jobben sin i forhold til å modnes da.. Men å svette seg ut med vasking og styring hjemme tror jeg kanskje ikke har så mye å si.. Vannet mitt gikk i senga på morgenkvisten sist, etter en god natts søvn...
herewego Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 Det går jo an å holde seg i aktivitet uten å stresse og slite seg ut. Er jo for eksempel stor forskjell på å gå en rolig tur og å løpe opp og ned trapper. Når fødselen er igang er det jo anbefalt å forsøke å bevege seg og gjerne gå litt rundt for å la tyngdekraften jobbe og holde bekkenet bevegelig. Forskjell på det og å løpe maraton for å få fødselen i gang....
lille-my-april Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2012 Nå var ikke mitt poeng at en ikke skulle holde seg aktiv i svangerskapet. Ser noen har trodd det var det jeg mente, og det var det så absolutt ikke! (da har du ikke lest godt nok ) Poenget var at når en gjerne er noen dager over termin,så vil en jo gjerne ha ungen ut. Og at en da setter i gang med trappevask, hopper tau osv. bare for å få fødselen i gang. Vet nå ikke om jeg kommer til å klare "ta live med ro" når jeg har gått over termin men...
Nummer tre <3 Skrevet 17. mars 2012 #13 Skrevet 17. mars 2012 Jordmora mi sa vi burde ha mye sex framover siden det er et stoff i spermen som er det samme som brukes når man skal settes igang.. Må ærlig si at det ikke er det første jeg tenker på nå som magen og kroppen er på sitt største men... Blir man desperat så blir man desperat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå