Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Har lest at mange får problemer med kvame og dårlig mage på metformin. Og har lest at glupohage (usikker på skrivemåten) har mindre slike bivirkninger på mange. Kan man bytte mellom disse på apotek som man kan med endel andre medisiner (som f.eks diane og feminil) eller må man ha ny resept om man skal bytte?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Ifølge leger og apotek er metformin og glucophage akkurat det samme. Så ja, du kan ta med resepten din for metformin og be om glucophage. (Jeg har resept på glucophage, men hver gang jeg skal hente ut tabletter så spør dem om jeg ikke heller vil ha metformin, siden det er bittelitt billigere). Men, som du sier, så er de virkelig ikke helt det samme! Jeg begynte på metformin, og gikk på det i mange år. Og så var jeg hos en lege på sykehuset ang snakk om det at vi vil prøve å bli gravid, og da forandret hun resepten min om til glucophage (jeg aner fremdeles ikke hvorfor). Etter at jeg begynte på disse så har jeg ikke hatt noen av de plagene jeg hadde før med metformin!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Takk for svar! Det høres bra ut:) Jeg vet det skal være samme virkestoff, men har lest at mange blir kvalme osv på metformin, men bedre når de byttet merke. ¨Har ikke begynt på noen av merkene ennå, men siden jeg har hatt problemer med kvalme og dårlig mage på andre medisiner som har hatt dette som bivirkning så tror jeg at jeg prøver den som er "best " for sånne ting HI
-EMMA- Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Her får man ikke byttet, det må stå generisk bytte ikke tillatt eller ingen synonym preparat på resepten. Jeg er en av de som virkelig ikke tålte metformin, men har ikke reagert på glucophage i det hele tatt. Så selv om det er det samme, så kan det ikke være akkurat det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå