Gå til innhold

Hjelp ang amming

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 5mnd. Har fullammet han hele tiden. Men nå i det siste har han begynt å tulle så med ammingen og melke mengden min har sunket.

Jeg spiser og drikker godt. Har ikke begynt med grøt da helsesøster syns han veide litt mye.

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan spise for å bedre melkeproduksjonen?

Har ikke lyst til å slutte å amme enda. Føler jeg har misslykkes da.

Har pumpet meg lenge og mange ganger etter han har spist men har ikke kommet ut så mye.

Håper noen kan hjelpe meg.

Blir kjempe glad for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143919092-hjelp-ang-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Hvorfor tror du melkemengden din har sunket?

Mange barn dier veldig effektivt etterhvert, og om utdrivingen er kraftig er det ikke noe problem for en del barn å spise seg mett på 4-5 minutter. Så lenge barnet virker fornøyd og har sånn cirka normale bleier i forhold til før (5-8 tunge tissebleier pr døgn, bæsj "som normalt") og legger på seg i følge kurven sin, får det også nok mat.

Det er veldig vanlig at de får en periode etterhvert der alt annen enn amming er mer interessant. Synes du han heller vil se på verden enn å ammes?

Om det er noen amminger som fungerer bedre enn andre, feks nattamming, så kan du forsøke å gjenskape mest mulig derfra.

Å amme på et kjedelig sted er det mange som har god erfaring med, feks. soverommet. Noen gangen (kanskje helst for litt større barn) hjelper det med en "ammeleke" eller et stort smykke som barnet kan leke med under amming (og bare da).

Når han er 5 mnd så er han også såpass stor at det ikke er noen umiddelbar krise å hoppe over måltider. Jeg ville derfor ikke "tullet det til" med å gi flaske for å kompensere for måltider han ikke vil ha eller der han drikker lite - det vil jo føre til enda mindre stimulering av brystet og dermed enda mindre melk. Prøv heller å tilby brystet igjen om en halv eller en time, eller straks han viser tegn på sult igjen.

Dersom det vanligvis går bra å amme om natta så kan det hende du for en periode bør amme hyppigere da, dvs øke mengden mat han får i seg på natta. Når du merker at ammingene på dagtid går bedre igjen kan du trappe ned på nattammingene. Samtidig skjønner jeg deg godt om du ikke har lyst til å prøve dette om du har et barn som sover lenge om natta :) Verdt å ha i bakhodet, dog.

Tusen takk for svar. Vet ikke om det har noe å si men jeg har vært mye sliten i det siste. Føler jeg ikke får sovet nok. Så har jeg en på 3år også. Som krever oppmerksomhet. Er alene med de, så har ikke så mye hjelp rundt meg.

Han sover godt om natten våkner bare 2-3ganger og da har han sovnet kl 20. Får forsatt brystspreng til tider. Men når det har gått 5timer uten mat. Så gir han tegn på at han er sulten så legger jeg han til. Men da begynner han bare å grine. Jeg har god utdrivningsrefleks. Det var fort når jeg begynte å amme men den er ikke det nå lenger.

Kanskje jeg skal prøve med et smykke. Se om det hjelper.

Tusen takk

Hei! Ser at du gjerne vil amme, og at du har fått et bra svar :) MEN, viss det sliter deg ut og du "mister" melken skal du IKKE føle deg mislykket om du må slutte. Jeg har sluttet og føler meg fri, fri, fri!!! Babyen er 7 mnd og koser seg med flaska si og spiser godt med grøt og middagsglass. Føler at ammepresset er stort allerede fra starten av, men det er mange som sliter og opplever skyldfølelse pga press fra div helsepersonell etc. Selv har jeg denne gangen slitt med for lite melk, brystbetennelser og sykdom. å stoppe med amming har gitt meg tilbake kreftene og gjort det lettere å få avlastning.

Lykke til med ammingen, men håper du ikke føler deg mislykket om du må gi opp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...