Gå til innhold

Erfaring med graviditet og lakkering av parkettgulv?

Anbefalte innlegg

Vi MÅ slipe og lakkere parketten før gullungen kommer. Det er ikke noe særlig hvis barnet krabber og fÅr flis pÅ knærne:). Vi har booket inn gulvsliper og lakkering i pÅsken mens vi er pÅ pÅskeferie, men vi kommer tilbake fra ferie to dager etter siste lakklag. Jeg er kjent med maling og at Jotun Sens anbefales under graviditet, men jeg finner overhode ingenting om lakk. Er det noen som har erfaring med dette? Eller har en gulvlakkerer til mann som vet?:) Er det f.eks greit nÅr lukten er forsvunnet? Eller fordamper det i lang tid? Til info skal vi ikke lakkere soverommet. Har forsøkt Å spørre firmaet som gjør dette for oss, men har ikke fÅtt noe klart svar... Føler meg rett og slett litt smÅ-hysterisk, men det er jeg vel ikke alene om:). Ha en strÅlende fredag dere!

Fortsetter under...

Jeg spurte om nesten det samme hos en spesialist her for et par dager siden, vi skal pusse og male trapp (kvistlakke og male med oljemaling). Han sa at det ikke var noe problem å være hjemme etter maling er gjort, men at jeg ikke burde være den som maler og står midt oppe i det. Men det skulle ikke være skadelig selv om det luktet litt etterpå.

Vi fikk noen til å slipe og lakke, og jeg tror faktisk jeg sov borte hele fem dager etter siste lakkstrøk. Nå var det en helt grei løsning for oss, for svigers bor rett borti her.

Det luktet i alle fall ikke bra etter tre dager. Men på fjerde synes jeg det var bedre, 5. dag merket vi tilnærmet ikkeno.

Hjelper veldig om dere åpner vinduer og lufter med en gang etter lakking.

Det finnes vannbasert lakk som ikke er så farlig som den andre, men vanlig lakk inneholder løsemidler og er farlig så jeg ville ikke tatt noen sjanser. Det er ikke alltid de som lakkerer gulvet har nok kjennskap til hvordan man skal forholde seg som gravid.

Tusen takk for svar dere. Vi har heldigvis mulighet til å bo hos andre noen dager ekstra, så hvis jeg regner en uke fra siste lakklag burde det gå i forhold til all type lakk. Litt pes, men ikke noe poeng å ta noen sjanser:). Ha en fin dag:)

• 1 måned senere...

Annonse

Nyslipt og lakkert gulv - det ble fantastisk bra! En liten oppdatering fra meg for de som eventuelt i fremtiden vil lure på det samme:). Eikeparketten ble slipt og lakkert med tre strøk med vannbasert lakk. Den var nærmest luktfri ifht oljebasert lakk. Etter 3-4 dager var så og si all lukt borte. Jeg forhørte meg følgende steder vannbasert lakk: Maxbo, produsenten og gulvlakkereren. Alle sa det samme. I utgangspunket kunne jeg bo der etter noen få dager som gravid, men regnet jeg 1 uke var det i hvertfall ikke noe problem. Vi flyttet hjem igjen 1 uke etter siste lakkstrøk, luftet godt om natta i alle rom de neste nettene og har slått meg til ro med dette:).

Men for all del - dette skulle vi selvsagt gjort i fjor sommer når jeg ikke var gravid:). Vi er vel alle flinke med å utsette ting som bør gjøres av vedlikehold:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...