Gå til innhold

80 eller 100% dekning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

100% gir deg mest penger. Så med mindre du har problemer med å spare til den ulønnede permisjonen (vet noen velger 80% pga. det), så ville jeg valgt 100.

Det skal jeg nok klare, men så er det dette med at hvis det skulle skje noe, og man trenger sykemelding feks etter endt permisjon, så har man ikke krav på sykepenger.

Jeg bare lurer på reell den faren er? Det er jo mange som tar permisjon uten lønn og reiser jorden rundt, det samme må da vel da gjelde for dem?

Annonse

100% gir deg mest penger. Så med mindre du har problemer med å spare til den ulønnede permisjonen (vet noen velger 80% pga. det), så ville jeg valgt 100.

Det skal jeg nok klare, men så er det dette med at hvis det skulle skje noe, og man trenger sykemelding feks etter endt permisjon, så har man ikke krav på sykepenger.

Jeg bare lurer på reell den faren er? Det er jo mange som tar permisjon uten lønn og reiser jorden rundt, det samme må da vel da gjelde for dem?

Ja, det med sykepengene er den eneste grunnen til at vi også var litt usikre før vi bestemte oss. Jeg tar 9 uker ulønnet perm. Jeg tenker i mitt tilfelle at jeg aldri har vært sykmeldt utenfor svangerskap så sjansen for at jeg skal bli syk akkurat i de ukene er liten... Og om det skulle skje at jeg fortsatt er sykmeldt når jeg har avtalt jobbstart igjen - så tenker jeg at det ordner seg igjen. Forskjellen mellom totalt utbetalt ved 80% og 100% er så stor for oss at vi rett og slett tar sjansen:)

Vil man ha lengden som 80% gir en (og det er eneste argument for 80 vs 100) - kan man jo bare legge til 10 uker med omsorgspermisjon (ulønnet).

Endret av OptimistHoppa

Jeg har aldri hørt om at man ikke har krav på sykepenger etter endt permisjon... Det tror jeg ingen ting på.

NAV sier at man må ha jobbet fire uker igjen for å opparbeide seg rett til sykepenger etter ulønnet permisjon. Vet noen har prøvd å finne ut av dette og at lovene er tvetydige, men tviler på at man kommer langt hos NAV:(

Endret av OptimistHoppa

Men ein kan jo være sjuk etter fødsel med full sjukepenge rett, så dette skurrer

Da er du jo i fødselspermisjon og har selvfølgelig rettigheter til sykepenger - det er jo noe helt annet! Det det er snakk om er hvis man i tillegg ut omsorgspermisjon som er en ulønnet permisjon. Skurrer mindre nå?;)

... og hvor lenge må man i jobb igjen, før en "kan" bli gravid igjen, og fortsatt få full dekning... jeg er sykmeldt 40%, pga min jobb, ser for meg å prøve på en til når baby er 1 år, men må en være i full stilling i 26 uker, før en evt kan få sykemelding igjen, i nytt svangerskap, og fortsatt få full perm/foreldrepenger???

... og hvor lenge må man i jobb igjen, før en "kan" bli gravid igjen, og fortsatt få full dekning... jeg er sykmeldt 40%, pga min jobb, ser for meg å prøve på en til når baby er 1 år, men må en være i full stilling i 26 uker, før en evt kan få sykemelding igjen, i nytt svangerskap, og fortsatt få full perm/foreldrepenger???

Som over - fire uker jobb så får du sykepenger igjen. Vet ikke hvordan reglene er på full foreldrepengerutbetaling igjen så fort. Men mange gjør jo det så kan ikke være så gærent:) Ville tatt en prat med NAV før iverksetting!

Endret av OptimistHoppa

Annonse

Jeg tok 100% utbetaling og ti uker ulønnet permisjon på slutten sist svangerskap. To uker etter at jeg var tilbake på jobb, ble samboer syk. Eneste løsning var at jeg sykemeldte meg i to måneder for å ta meg av barnet vårt mens han lå på sykehuset. Jeg ble veldig bekymret for at jeg ikke hadde krav på sykepenger, men det hadde jeg visst. Vet ikke om det har noe å si hvor man jobber. Denne gangen tar jeg nok likevel 80%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...