Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har vært ansatt i en kommune i 15 år, jobbet fullt i alle år. Nå skal jeg flytte til ny by med mann og barn. Er gravid og har termin i november. Jeg er lærer, så jeg må få meg et vikariat fra august av. Hvis jeg får et vikariat fra august til permisjonen min starter, får jeg da "vanlig foreldrepenger" lik lønnen min? Jeg har jo offisielt ingen arbeidsgiver i det jeg går ut i vikariat? Blir "lønnen" jeg fikk som lærer i vikariat det samme som jeg får utbetalt i ny svangrskapsperm??? Planen var å bli gravid litt senere slik at jeg fikk et årsvikariat, men nå som jeg allerede er gravid får jeg neppe et årsvikariat, men bare et vikariat frem til perm starter
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har vært ansatt i en kommune i 15 år, jobbet fullt i alle år. Nå skal jeg flytte til ny by med mann og barn. Er gravid og har termin i november. Jeg er lærer, så jeg må få meg et vikariat fra august av. Hvis jeg får et vikariat fra august til permisjonen min starter, får jeg da "vanlig foreldrepenger" lik lønnen min? Jeg har jo offisielt ingen arbeidsgiver i det jeg går ut i vikariat? Blir "lønnen" jeg fikk som lærer i vikariat det samme som jeg får utbetalt i ny svangrskapsperm??? Planen var å bli gravid litt senere slik at jeg fikk et årsvikariat, men nå som jeg allerede er gravid får jeg neppe et årsvikariat, men bare et vikariat frem til perm starter Ikke vær så sikker på det. Kjenner flere lærere som har fått årsvikariat selv om de var gravide. Da må de skaffe vikar for deg Kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålene. Men siden du har hatt en fast jobb fram til august, teller joe dette som grunnlag for foreldrepengene.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Hva du får utbetalt når du er i permisjon, er avhengig av hva du tjente før permisjonen starter. Du får med andre ord utbetalt det samme som før du går ut i permisjon. Konsekvensene av at et evt. vikariat går ut når du går i permisjon, er at du vil få utbetalt direkte fra NAV. Jeg er lærer og da jeg fikk førstemann hadde jeg et halvtårsvikariat. Fikk penger fra kommunen til vikariatet gikk ut, da tok NAV over utbetalingene. De "negative konsekvensene" var at jeg ikke fikk særlig med feriepenger, fordi NAV kun gir feriepenger for de 12 første ukene (jeg fikk ikke noe av de, siden kommunen sto for de ukene). Jeg hadde heller ingen penger utbetalt i juli, siden permisjonen min gikk ut før den tid.
Blubblubb Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Du får foreldrepenger direkte fra NAV. Ikke utgangspunktet skal du ha det samme (el 80%) som det du tjente da du gikk ut i permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå