zassy☆ Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Å jeg burde ha lagt meg men ble sittende Å lese om babystyrt mattilvenning og kjenner at jeg har lyst til Å prøve dette, selv om vi allerede en stund har gitt mat med skje. Er det flere som har lyst Å joine meg i denne trÅden som ogsÅ kan tenke seg Å prøve seg pÅ dette? Starter i morgen den dag jeg Da legger jeg meg og hÅper noen har meldt sin interesse til i morgen
miepia30 Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Jeg er igang allerede. Men vi kan ikke kjøre rendyrket blw for det tar litt lenger tid før de får i seg noe særlig mat. Snuppa her legger dårlig på seg så vi må gi grøt med skje parallelt. Hun blir 6 mnd om ei uke.
magpie Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 vi har også gitt grøt i tillegg hele tida, men han har fått spise det selv. Det vil si at vi lader opp skjeia og så putter han det selv i munn noen ganger spiser han grøten rett og slett med fingrene
zassy☆ Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2012 Hei så gøy! Hvordan går det så langt da dere? Ammer dere i tillegg? Jeg begynte i dag med frokost, hun fikk ristet brødstaver med leverpostei i, hadde forventet at hun bare kom til å leke med dem og kaste dem i gulvet, men hun spiste faktisk! Var kjempegøy å se! Fikk litt hjertet i halsen med en gang når jeg så at hun dyttet innpå hele brødstaven, hehe, men hun smattet litt på og så kom det som ble for stort raskt ut igjen Ble jo en del gris og ikke så mye i magen, men det var jeg forberedt på i begynnelsen, ammet etterpå. Jeg har lurt litt på hvordan jeg skal gjøre det med grøt men du lar ham spise med fingrene altså magpie? Har også tenkt på å evt kjøpe en egen liten skje til henne, like greit å venne henne på å spise grøt med skje tenker jeg, eller? Dette var morsomt iallefall og jeg gleder meg allerede til neste måltid! Tenker også å kjøpe en plastduk å ha under stolen...
magpie Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 ja, kjekt å beskytte golvet under stolen Det kan være vanskeli å finne passelige skjeier..vi har brukt fra tommee tippee..egentli formet til å være god å mate med men gutten får no til å spise med dem. Det som er bra med dem er at dem er myke og ikke for "dype". Det er ofte vanskeli for de små å tømme skjeia. Også lager jeg grøten nokså tjukk og klebri så den sitter litt fast på skjeia (i steden for å ramle av før den når munnen)/er lett å spise med fingra Gutten vårres er allerede 11 mnd så vi har gjort dette lenge
zassy☆ Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2012 Dere har hatt god erfaring med det da? Og får han til å spise mer og mer helt selv? Har du aldri gitt i tillegg men bare latt han styre hele tiden? Tok det lang tid i begynnelsen til det ble særlig mat i magen? hehe mange spørsmål. Ser for meg at det må være veldig fint for de små å øve allerede å spise selv, og så var det så kjekt i sted når jeg kunne spise samtidig som vesla istedet for å mate henne først og så spise selv, ble mer sosialt måltid liksom Ja jeg har bare de der lange ganske dype skjeene, får gå på jakt og se om jeg finner noe. Har faktisk en mummiskje som er liten og fin, men er ikke plast men det gjør kanskje ikke noe. Nå skal hun ha grøt til lunsj når hun står opp, får se hvordan jeg gjør det da, tenker at jeg kanskje ikke lager så stor porsjon som jeg pleier for hvis hun skal spise selv så spørs det om det går like mye ned. Håper bare ikke jeg får mer urolige netter nå ved at hun kanskje får i seg mindre gjennom dagen. Skulle tro hun ville regulere det med å drikke mer morsmelk men vet ikke.
magpie Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 er ikje mye som går i magen i begynnelsen, nei men da spiser dem mere pupp, i hvert fall har vårres holdt seg fint på kurven sin selv om han aldri er blitt matet eller fått most mat. Man må bare stole på babyen. Så lenge hun tisser (og bæsjer) og virker kvikk og blid er alt i orden Vårres begynnte egentli spise betydelig mer no først som jeg har kuttet ut nattamming og han bare får pupp to-tre ganger om dagen. vårres liker det aller best hvis vi har f eks til lunsj masse forskjellig frukt/bær/grønnsaker osv i småe skåla som han kan plukke fra selv. MYE artigere enn hvis jeg bare setter maten foran han på bordet Vi har i det siste hjelpt litt med skjeia på kveldan når han bare skal tulle, siden jeg vil at han spiser godt for å ikke være sulten midt på natta. Men liker det egentli ikje..så tenker at vi skal la han styre det helt selv igjen. Han gjorde det jo i begynnelsen.,.er vel bare jeg som ble litt utålmodig Det beste med blw er som du sa: at måltidene blir så mye mer avslappet og sosiale. Også blir barnet generellt veldig "selvstendig" (hvis man kan si det sånn). I hvertfall vårres vil helst prøve å gjøre det meste selv ..man må bare være litt tålmodig og tåle litt søl Men for å være ærlig så er det faktisk mye reinere rundt bordet hos oss enn mange andre i barselgruppa. Er vel fordi vi er vant til å vaske bordet, stolen og golvet rett etter hver måltid..og det tar ikke mange minuttan heller! så artig at det er flere som gjør dette, vi har følt oss ganske aleina
Ooops I did it AGAIN Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Noen som har link til en bra nettside hvor man kan lese om dette?
zassy☆ Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2012 Å sÅ morsomt dette er! Prøvde med grøt nÅ og hun spiste faktisk nesten like mye som hun pleier, selv om en god del havnet pÅ magen og resten av fjeset, hehe, jeg fylte pÅ skjeia og sÅ tok holdt hun den selv og spiste av den. Før satt hun bare Å gapte med armene rett ned, men hun skjønte det utrolig fort at hun mÅtte ta skjeia selv. Trebarnsmamma i august, kom over noen gode sider i gÅr bare nÅr jeg googlet, skal se om jeg finner det igjen
linnthom Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Jeg må bare si at dette var en finfin tråd! Gleder meg til å følge med, har et lite håp om at vi skal få til dette etterhvert og. Hvor gamle er barna deres når de begynner med babystyrt tilvenning? Vi har en gutt på rett over 6 mnd, nå får han fruktmos, middag og grøt i tillegg til pupp tre ganger i døgnet.
magpie Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 dem skal ha blitt 6 mnd når man starter. Vi begynnte rett på da han bikka 6 mnd. Han hadde egentli ikje fått nåkka anna enn pupp før det. Bare fått suge på melonbita gjennom sånn nettingspose.. Helt fantastisk at det no er flere som er interessert i dette
LanzaroteJenta Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Dette er interessant! Jeg er nemlig litt i overkant hysterisk for klumper, og er redd for at han skal sette noe i halsen! Jeg har faatt tips om at baade röde bönner og mais er fint aa begynne med da det er fint aa "plukke", men jeg er skeptisk. For noen dager siden prövde jeg med litt bröd (vi snakker nesten smuler) men han hostet og harket. I dag fikk han gulerot og potet, men litt mindre most enn det vi pleier. Det var heller ingen suksess. Det ble mye vanndrikking innimellom. Skal derimot med glede gi ham en egen skje for grötspising. Det tror jeg kan bli veldig morsomt Noen tips? Poden er 7mnd (i gaar).
zassy☆ Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2012 Trebarnsmammai august jeg har enda ikke hatt tid til å lete opp noen sider, men er sikkert bare å google og se hva du finner, hvis ikke noen andre inne på denne tråden vet om noen? linnthom vi begynte jo i dag og jenta vår er 7 mnd, har gitt grøt og mos fra før, men i dag ble det bare mat i hånda og grøt i egen skje, veldig morsomt magpie bruker du sånn nettpose enda? gjorde det i dag vi for enkelte ting synes jeg fortsatt er litt skummelt å gi henne, f.eks fikk hun ananasbiter i nettpose i dag til dessert, til middag ble det ris og svinekjøtt og en liten bit pitabrød men var desserten som falt mest i smak. Jeg er kjempeglad jeg fikk svar på denne tråden og at det er folk som deg som har drevet med dette lenge og som faktisk kan si at det fungerer bra! Gleder meg til fortsettelsen, plutselig er det mye mer gøy alt dette med mat, myyye mere gris også da, hehe! Fant ut at det ikke er så lurt å prøve på dette når hun er kjempesulten for da blir hun bare utålmodig og irritert, best hvis hun får litt pupp først og så mat etterpå, hun spiser faktisk mat likevel da, hadde trodd hun kom til å være uintr med magen full av morsmelk, men neida Lanzerotejenta flere har anbefalt å gi skorper istedet for brødskive for det smuldrer lett og bløtgjøres når de smatter på den, kanskje du kan prøve det? Jeg brukte ristet brød i dag, det fungerte på samme måte, skjærte det opp til staver og smurte litt leverpostei på, veldig populært!! Og såå utrolig gøy å se at hun spiste selv, hun ble liksom stor jente bare på minuttet! hehe.
magpie Skrevet 17. mars 2012 #14 Skrevet 17. mars 2012 vi sluttet med nettingsposen når han ble 6 mnd. Det kan være litt skummelt i begynnelsen, men det går bra! Bare stol på ungen Du må selvfølgeli følge med når hon spiser, men som regel klarer dem å hoste/spytte ut det som er for stort til å svelge. Babya har brekningsrefleksen mye lenger fremme enn voksne, nettopp for å unngå kvelning. Det vil si at dem brekker seg lenge før maten er kommet i halsen. Jeg måtte i begynnelsen ta gutten vårres opp to ganger for å holde han litt oppned og dunke forsiktig i ryggen så matbiten falt ut. Det var absolutt ikke fare for kvelning da heller, han ble bare redd.Men ikke grip inn for tidli! det kan se litt skummelt ut når barnet brekker seg litt og ser ut til å streve, men vent litt før du tar henne opp! Du ser det på ungen hvis ho blir redd. Det som er viktig er at dem sitter oppreist mens dem spiser. Altså IKKE i vippestol eller lignende. Det er riktig det du gjorde med tanke på amming før man gir mat. De første ukene (månedene!) handler spising om å utforske maten og leke. Så det er ok at dem klemmer på maten, dropper den i golvet, smører den utover bordet osv Det er også lurt å la henne "øve" så ofte som mulig i løpet av dagen. Jeg la gutten vårres forresten spise selv kveldsgrøten i ro og fred i går mens jeg selv tømte oppvaskmaskin..og han spiste opp alt, helt selv! hehe..man må bare ikke stresse
zassy☆ Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2012 Så flink gutten din er! ja det med stol er litt vanskelig for hun sitter ikke selv enda, har henne noen minutter i tripptrappstol med god støtte rundt men merker at hun blir sliten etter en liten stund så da ender hun i fang eller i vippestol. Har lest at man ikke skal mate i vippestol så har bare gitt "trygge" ting der, som grøt osv som jeg vet hun ikke setter i halsen. Blir vel lettere når hun setter seg opp selv. Selv om hun ikke spiste så mye mat i går så ville hun ha morsmelk litt ekstra på kveld og spiste bare en gang på natta, det var fint I dag skal jeg bort på besøk akkurat i lunsjtid så er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det, er jo greit hjemme men vet ikke om besøket vil sette pris på all grisingen, hehe..kan jo evt bare mate henne med skje det ene måltidet. Høres veldig skummelt ut det med at barnet får noe i halsen, det er min store skrekk altså! Har hørt det at brekningsrefleksen er lenger frem osv men er veldig ekkelt likevel. Hvor små biter ga du da gutten din var 7 mnd? Og hvilken mat? Jeg tenker på f.eks de ananasbitene, er det for små biter å gi med tanke på fare for å sette i halsen? Er det best å gi alt i større biter mens hun er så liten? Ga ris i går da og det er jo kjempelite men mykt, men hun spiste ikke noe særlig av det, har ikke pinsettgrepet helt inne enda heller.
magpie Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 vi ga store, litt avlange biter i begynnelsen, slike som var lette for han å holde i handa uten at dem forsvant inni neven da kunne han bite/rive/suge av stykker selv. Forskjellige type melon var vel det som først falt skikkeli i smak etterhvert var tomat en favoritt Det er ikke noe større sannsynlighet at barn som spiser selv fra starten setter noe i halsen kontra dem som blir matet med skje. Faktisk er dem mindre bøyelige til å stappe munnen så full at dem ikke klarer å svelge/puste. Det er bare å bli litt "tøff" selv og som sagt, stole på ungen din! Druer og cherrytomater skal man dele i to ellers er det vel ikke noe spesielt. Ja, bruk sunn fornuft: ikke nøtter, fisk med bein i etc. Jeg var litt forsikti i begynnelsen med å gi epler/litt harde pærer, men vet ikke om det egentli var grunn til det. No spiser han i hvert fall til og med rå gulrot uten problemer
magpie Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 åja, det jeg skulle si angående besøk: man blir veldig fort vant til å rydde opp raskt etter spisinga..og lærer å slappe av når det kommer til dette med å grise. Så vi har ikke opplevd noen problemer med å la han spise selv også når vi er på besøk og så mye gris pleier det faktisk ikke til å bli, er jo mest å plukke opp brødbitan og annet som har dutte ned på golvet. Vi tar ikke med en yoghurt f eks hvis vi skal på besøk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå