Gå til innhold

Nesepray sjokk!?!?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

Hei!

Det er forskjellige felleskatalogtekster fra produsent til produsent (selv om innholdsstoffene og dosene er de samme), og flere produsenter skriver at vanlig terapeutisk dose, innenfor det som er anbefalt på pakka, har man ikke holdepunkter for at er farlig.

RELIS (www.relis.no), en kilde vi helsepersonell bruker mye for oppdatert, pålitelig og uavhengig legemiddelinformasjon konkluderer med det samme.

http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=6&S=1288

Selv Otrivin Comp (med enda et virkestoff), mener man er sånn rimelig ok.. http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=1&S=4594

Er selv forkjøla og har hatt god nytte av Miwana 3.5% saltvannsspray med eucalyptus og mentol..

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=3307274&c=1218&g=false&ref=search

God bedring!! :)

Det er ikke mange år siden nesespray ikke ble frarådet i svangerskap. Kjenner flere som brukte nesespray daglig under svangerskapet (blir jo veldig tett i nesen når man er gravid), og det gikk bra med dem alle. Selv satt jeg hos lege med kraftig forkjølelse og ble frarådet bruk av nesespray.. Føler det grenser til hysteri!! Bruker Otrivin nesespray for barn ved behov.

Jeg hadde ekstremt tett nese over mange dager, og forsøkte nesespray med saltvann. Det hjalp overhode ikke når jeg var så tett. For å få puste med nesen tok jeg otrivin noen ganger som nødløsning. Jeg var på apoteket senere, og der sa de at "de fleste" nesesprayer var ok å bruke selv for gravide så lenge en holdt seg under anbefalt dose. Jeg nevnte også for legen min at jeg hadde tatt noe Otrivin, han kommenterte det ikke en gang. Er med andre ord av samme oppfatning som det Shanti skriver:).

Et hot tips er også den gamle "gode" metoden med horn:). Kjøpte hornet på apoteket, kokte opp vann med litt salt i, lot det avkjøle til romtemperatur og skyllet nesa. Litt ubehagelig i starten, men veldig god effekt av å gjøre det et par ganger om dagen:)

Annonse

Jeg har kronisk bihulebetennelse og tåler ikke å bli tett i nesen, da kommer bihulebetennelsen med en gang.

Dvs at jeg må bruke nesespray hele svangerskapet for å ikke gå sykemeldt på penicilin til babyen kommer.

Det vi gjør da er at jeg bruker otrivin og rhinox annenhver uke fordi det er forskjellige virkestoffer i de så nesen ikke blir sår.

På Otrivin så står det at det ikke skal brukes mer enn 3 ganger dagen utover 10 dager i graviditeten. Altså normalbruk.

På Rhinox står det at det kan brukes under graviditet og amming ved normalt bruk.

Grunnen til at noen sier at det ikke skal brukes er fordi nesespray trekker sammen blodårene i nesen slik at slimhinnen e ikke er hovne lengre.

De er usikre på om nesesprayen kan trekke sammen blodårene i morkaken også, men det er ingen forskning som støtter dette så det er bare gjetting.

Må man bruke det så må man, men det er lurt å veksle på virkestoffene.

Endret av Fineste-gutt08+frøken2012

Tror du kan slappe helt av med dette!!!! men skjønner at du ble litt stressa når du oppdaget det :-) Om det er noen trøst har jeg fått både morfin, pinex forte og sovemedisiner i perioder i mine svangerskap, og det har gått veldig bra, store, friske og fine barn uten lærevansker eller andre skavanker. Ikke noe morro, men i mitt tilfelle ble det vurdert som mindre skadelig for baby enn stresshormoner overført til baby pga mine smerter. Litt nesespray går nok helt fint:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...