Gå til innhold

Litt mistanke om mola

alfa-helix

Anbefalte innlegg

Drit!

Føler at spiralen går nedover. Skal liksom ikkje få dette etterlengta barnet................

Etter min 4de abort tok eg cytoktec for å få ut restar; det var ikkje nok; måtte ha utskraping. Legen som utførde inngrepet på meg ringde meg idag. Prøvar frå utskrapinga vil bli sendt vidare til kromosomanalyse (hadde først vore hos patologen) fordi dei ikkje var 100% skikker på at dette ikkje var ein forbaska mola. Ho sa at det var rutine, men eg kjenner at eg bekymrar meg. Leser jo om mola at det til og med kan innbefatte cellegift. Blir redd og frustrert på same tid; dersom det er mola kan det ta 1 år!!!!!!!!!! før eg får prøve igjen. 1 år med drit og elendigheit. Legen spurte meg fleire gangar om det er sannsynleg at eg allereie er gravid igjen; trur ikkje det; har brukt prevansjon, men det er jo aldri 100% sikker.....og no må eg vente til svara foreligger; deretter evt bli kvitt molaen (skjelver berre eg tenker på det); og så takle at mannen blir endå meir stressa og då er mine sjansar for ein ny gravidiet i minusprosent

Noken her med erfaringar med mola?

Lei meg

Fortsetter under...

Hei! Leit å høre at det tar så lang tid. Mistenker de komplett eller partiell mola? Jeg hadde en partiell blæremola for et år siden, og det med "karantenen" på å bli gravid igjen var veldig hard. Hcg-nivåene mine gikk ned til negativ (under 5) innen 7 uker, og etter masse hjelp fra et amerikansk forum fant jeg forskning som viser at man trenger ikke vente så lenge som de sier i Norge når man ikke har trengt cellegift, og jeg fikk lov av gynekologen min til å prøve igjen etter 3 mnd (etter negativ), slik de ofte gjør i USA. Nå sitter jeg her med ei lita jente på 6 uker, bare litt over et år etterpå :-)

Så ikke mist håpet, en blæremola trenger ikke bety at dere må vente så lenge som du frykter, og sjansen for å måtte ha cellegift er ikke så stor, selv om det jo er mange som må det.

Jeg håper virkelig at det ikke er blæremola, men om det er det så send meg gjerne en PM, så kan jeg gi deg masse info, og jeg vet jo hvordan alt det der føles...

Jeg lurer på hvorfor vevet ikke ble sendt til analyse med en gang etter utskrapningen, det trodde jeg var rutine hver gang? Det var, såvidt jeg vet, ingen som mistenkte mola hos meg før to uker etter utskrapningen da de fikk prøvesvaret. Da hadde jeg vært hos gynekologen et par ganger pga rester som ikke kom ut, men ingen nevnte mola.

Hei Barbarella og frosken;

Takk for svar.

MASSE GRATTIS MED BABY!!!!!!!!!

Eg veit ikkje kva dei mistenker; etter utskraping sa legen at dei ikkje mistenkte noko, men at dei rutinemessig sender "utskrapet" vidare for analyse. Men så ringde ho alltså 2 1/2 veker etter utskraping og sa at patologen sende det vidare til kromosomanalyse; min konklusjon er då at Patologen har "sett" at det ikkje var noke foster der og dermed mistenker mola. Men.....eg hadde jo tatt cytotec-tablettar før legane ved sjukehuset i det heile tatt vekk "sjå på meg" (fekk abort-konklusjonen av volvat; som kun såg tom foster-sekk). Kan det ikkje likegodt ha vore ein "blunted ovum"????

Eg burde ha spurt masse, men tenker no at eg ventar til resultatet av kromosom-greiene kjem. ...fleire veker....det er lenge å vente! Kjenner meg som ein følelsesmessig berg-og-dalbane.

Og no tenker eg jo masse på at eg kan ha hatt mola før utan at nokon "ser det". 2 av 3 forrige abortar har jo egentleg aldri blitt sjekka etterpå; og etter eine aborten vart eg "gravid" med ein gang, med VELDIG sein stigning i hcg; kan det ha vore ein mola og???? Samtidig vart eg jo gravid rett etterpå igjen, og då mista eg ikkje før vk 17 og det vart jo sjekka på sjukehuset sjølvsagt. Kan andre her ha hatt mola utan å vite det????

Eg tenker eg må slutte å spekulere....

Eg sender deg ein PM dersom det viser seg å være mola.....men har eit spm no: får du mensen sjølv om du har mola? Eg driv å ventar på den snart...

Hei! Jeg opplevde omtrent det samme som deg nå i Desember. Jeg trodde jeg var lykkelig gravid med etter noen småblødninger tok jeg privat UL på volvat og de fant bare blod og morkakevev så jeg ble videresendt til sykehuset. Der fant de en svulst på UL som viste seg og være en blæremola (ondartet) jeg har tatt blodprøver annenhver uke siden desember og ble friskmeldt i februar da hcG nivået var lik 0.

De kan å skremme oss med disse cellegift greiene men det er uhyre sjelden at man må på cellegift og isåfall er det over 90% som blir friske etter det.

når det kommer til de tidligere abortene dine så tror jeg ikke det også kan ha vært molaer da hgG - nivået ditt var så sent i stigningen. Det er nemlig det omvendte som er tilfelle for blærebolaer: en ukontrollert celledeling som gjør at hgG nivået tidd blir ekstremt høyt.

har man hatt mola uten å vite det, har jo bare kroppen ordnet seg selv og det tenker jeg er det beste!

En ting som fikk meg til å tenke var, hvorfor i all verden du har fått cytotec??

ps! veldig flott at du deler dette- det er nyttig for oss andre også!!

Jeg misforsto visst første gang jeg leste det du skrev, for jeg ser jo nå at du skriver at vevet ble sendt til patologi, og nå videresendt. Jeg har lest om liknende tilfeller, der det er litt usikkert om det er mola eller ikke, og det må genanalyses for å få en diagnose. Hvis jeg har forstått dette riktig er det noen ganger at det ikke er noen tvil, og andre ganger vet man ikek sikkert. Da er det bra at de undersøker nøye :-)

Det kan sikkert også ha vært en blighted ovum, men de har nok en grunn til å videresende vevet, dessverre... Blæremola er visst veldig spesielt i utseende, da snakker man om utseendet på morkaken, som er det som vokser ukontrollert.

Jeg ville ha ringt til legen og stilt alle de spørsmålene du lurer på. De bør forvente at det dukker opp mange spørsmål i etterkant, og de svarer nok gladelig på alt du lurer på.

Selv fikk jeg tilbud om time hos en gynekolog på Ullevål et par dager etter at de ringte meg og sa at jeg hadde blæremola, og da fikk jeg mulighet til å samle meg i et par dager først og skrive ned alt jeg lurte på. Dette synes jeg er en veldig fin praksis, og noe de burde gjøre på alle sykehus. Jeg valgte selv å ta videre oppfølging hos privat gynekolog (en jeg allerede gikk til pga habituell abort), da jeg har altfor mange negative minner fra gyn-avdelingen på Ullevål (ikke noe negativt om dem altså, men i forbindelse med alle abortene). Siden jeg skulle ha så tett oppfølging var det veldig fint å gå til et vanlig kontor og ikke på sykehuset hver gang.

Ang. mensen så fikk jeg den 2 uker etter at hcg var negativ, altså litt over 2 mnd etter utskrapning. Det er ikke veldig sannsynlig å få eggløsning før du er negativ, selv om det sikkert skjer noen.

Har de målt hcg på deg? Ved blæremola er det vanlig at den er skyhøy før utskrapning.

Fuglemamma - jeg skal svare på PM'en din så fort jeg får mulighet, ikke sikkert det blir i kveld. Så trist at du også har opplevd dette, det er virkelig en ekstra belastning med blæremola.

Det med cytotec vil jeg tro var pga at legene ikke visste at det var blæremola. Jeg fikk også cytotec i tre runder etter utskrapningen pga rester i livmoren (dette var blæremolaen som satt godt fast...). Hadde de visst at det var blæremola på det tidspunktet hadde de nok tatt en ny utskrapning i stedet, evt. cellegift.

Ut i fra det jeg har hørt er det forresten 100% som blir friske av blæremola :-) Her i Norge har visst ingen fått kreftspredning av blæremola på 30 år eller noe, nettopp fordi de oppdager det så tidlig og har full kontroll på det. Det er derfor det er så viktig å vente lenge med å bli gravid igjen, fordi man mister kontroll på hcg'en når man er gravid, og vil ikke merke det om molaen sprer seg. Men det ER en del ny forskning på dette som viser at en kortere ventetid er helt greit dersom man har fått ned nivåene innen 8 uker og uten hjelp av cellegift.

Jeg har stor medfølelse med dere begge, dette er en stor påkjenning jeg ikke unner noen!!!

Beklager hvis dette ble litt rotete skrevet, har litt dårlig tid...

Stor klem til dere begge!

Annonse

Hei;

Oppdatering:

-Fortsatt inget svar anng mola

-har den siste veka hatt VANVITTIG ilt i venstre side. Fekk time på gyn.poliklinikk idag og tok innvendig ul. Det visar seg at eg har ein 5 cm cyste som ligg der og flyttar både blære og eggstokk. AU! Eg skal sjå det an og håpe på at den går vekk av seg sjølv. Er visstnok heilt urelatert til dette abortgreiene, men for meg blir det "endå ein ting" og no er eg LEI av å ikkje "fungere" nedantil.

-har endå ikkje fått mensen igjen etter utskraping for 31 dagar sidan, men dei såg brunaktig utflod på ul og tjukk livmorvegg som visstnok indikerar at tante rød er på anmarsj. Og det er bra!!!

-ventar fortsatt på svar for hcg.....tok den idag.

Men fortsår eg rett at dersom mensen er på veg så er var det nok ikkje mola?

Og fortsettelse følger

Hei begge to;

burde eg ha fått målt hcg no "i vente på" svaret? Kor lang tid tok det før de fekk svar?

Fuglemamma: "får du lov" å prøve igjen med graviditet no el må du vente?

Hei du :)

Jeg må vente.. OG JEG HATER DET! 6 mnd! det er bare uoverkommelig lenge? Jeg snakket med sykehuset igjen idag og de ringte for å si at alt var normalt osv. Men blir minnet stadig på at jeg IKKE må bli gravid igjen på 6 mnd.. Men hun sa at hcG hadde gått overaskene fort ned Jeg hadde disse tallene:

108 000 - 1100 - 28 - 2 .. og det var på ca. 5 uker.. så hun sa: "dere kan prøve igjen etter sommeren" ... blæh!

Må du også vente?

hei igjen.. Ja antakelig hvis du får en vanlig menstruasjon så har du ikke mola. Men hvis du har bare en brunrød slags utflod så kan det fortsatt være en mola.

Du får svar på hcG i morgen antakelig .. hvis du tok den idag :)

.. Men du? Hvis de tok innvendig UL av deg idag så burde de vel sett om det var en mola? det "ser" de på UL såvidt jeg vet? Eller er det det at du kan ha hatt en mola Før utskrapning?

Alfa-Helix, det at du får mensen betyr ikke at du ikke har mola. Det betyr bare at hcg sannsynligvis har gått ned, noe som er veldig positivt uansett. Dersom du har hatt en mola og hcg er gått ned av seg selv i løpet av så kort tid så har det gått så bra som det kan :-) Da må man dessverre bare vente en stund før man kan begynne å prøve, men man er så godt som utenfor faresonen for at det skal komme tilbake.

Jeg hadde også cyster på eggstokkene da jeg hadde blæremola - 3 stk på 4-5 cm hver. Det gjør vondt, men går som regel over av seg selv. Jeg fikk beskjed om at det var pga de høye nivåene av hcg. Cyster er vanlig i forbindelse med blæremola.

Det med at de kan se en blæremola på ultralyd er ikke riktig.

Eller, det er riktig at man kan se en komplett mola (ikke noe foster men bare molaceller) før utskrapning, men om det er en partiell mola kan de som regel ikke se det på ultralyd en gang før utskrapning. Jeg hadde 4 ultralyder før utskrapning, og ingen nevnte mola før resultatet av patologien viste en partiell blæremola.

Etter utskrapning vil de uansett ikke kunne se på ultralyd om det er mola eller ikke, tror jeg.

Jeg krysser fingrene skikkelig for at det ikke er en blæremola, og at du blir klarert til å prøve igjen så fort som mulig!

På den negative sida: svar på blodprøvane; hcg=23, Enten går hcg veeeeeldig sakte ned og det er normalt (?) eller så syns eg det verkar meir og meir sannsynleg at eg faktisk har/har hatt mola. Ventar fortsatt på svar frå kromosomanalysane.

På den positive sida: Eg fekk mensen i går. Det er heilt utruleg å gå å faktisk glede seg til å sjå blod etter å ha vore redd for det i alle graviditetane. Eg føler dermed at eg er på veg tilbake til det normale liv.

I går når eg fekk TR så tenkte eg at no blir alt bra og eg begynte å planlegge neste graviditet (sjølv om mannen min er absolutt imot). Men når eg no fekk hcg-svaret så datt eg ned igjen. Eg må jo uansett vente på mola-avklaring. Og slik eg ser det er jo sannsynlegheita for at det faktisk var/er dette STOR sidan eg ikkje har normalisert hcg på 32 dagar. Og då må eg sikkert vente til over sommaren eg og.

tikk takk tikk takk

Fuglemamma <3 Sitat: Jeg hadde disse tallene:

108 000 - 1100 - 28 - 2 .. og det var på ca. 5 uker

Når hadde du 108000, og når hadde du 28? Kor ofte måler du hcg? Og: hadde du ein "komplett mola" (eg bevegar meg ut på tynn is fordi eg ikkje veit kva det faktisk er å ha komplett el partiell). Men du må alltså vente minst 6 mnd???? Leeeenge!!!!!!!

• 2 uker senere...

Hei igjen:

Blir ikkje ferdig med dette her dritet eg fordi eg fortsatt ikkje har fått beskjed om eg har hatt mola eller ikkje. Og så føler eg at eg masar på sjukehuset. Det har no gått nesten 7!! veker sidan eg tok utskraping og eg har jo lyst å komme meg vidare. Patologen har alltså sendt restar vidare til kromosomanalyse. Men det må jo komme SVAR!!!!

Tvang dei som sagt til å ta ein hcg av meg for 2 veker sidan (etter 5 veker); den var då 23. No etter 7 veker var den 7. Det er jo veldig bra at den går nedover. Men sjukehuset forsto ikkje kvifor eg ville ta hcg.......ho eg snakka med sa at "jaja...viss det no er mola så er du jo kvitt det pga utskraping".

GRRRRRRRRRR. Hadde sannsynleg EL i går/forrgårs og kjenner eg blir deppa over det; samtidig som det er bra at den delen ser ut til å funke. No må eg alltså vente på neste menstrausjon uansett og kanskje deretter mange månader til. Og Så må mannen overtalast

GRRRRRRRRRRR

Annonse

Nei, ærlig talt, da vet de uke hva mola er når de sier sånt!! Stakkars deg, skjønner kjempegodt at det er forferdelig frustrerende Å måtte vente så lenge... :-(

Du må i hvert fall ikke føle at du maser, dette tar jo alt for lang tid... Mas i vei, og be om en forklaring pÅ hvorfor det tar så lang tid, det ville jeg ha gjort. Og jeg håper det er andre der som vet bedre enn den personen du snakket med...

Stor klem!

• 2 uker senere...

Grrr...no har det gått over 8! veker sidan utskraping. Eg ringde idag igjen og purra. Dei har fortsatt ikkje fått svar på om eg hadde mola el ikkje. Eg krevde at dei ringde og purra på svar. Og eg må berre veeeeeeeente...........ventar mensen i desse dagar. Dersom det ikkje var mola eg hadde så er eg klar for å "peise på igjen". Vanvittig frustrerande.

Herlighet, er det mulig, 8 uker? Jeg hadde blitt superfrustrert i din situasjon, ikke rart at du er utålmodig. Du har nå i hvert fall krutt til å purre, så stå på. Skjønner veldig godt at du vil ha dette ut av verden, å få fakta på bordet, slik at du kan forholde deg til veien videre. Når skulle du få en tilbakemeldig nå da?

Herlighet, er det mulig..? Hva i all verden er det som tar sånn tid? Jeg ville ha spurt om de kan si hvorfor det tar så lang tid om de ikke har et svar nå. Skjønner kjempegodt at det er veldig frustrerende, alt du trenger nå er å ha noe å forholde deg til... Stå på!!

Klem

Ja, då fekk eg svaret idag då.......og det var ein komplett mola. Har lyst å gå heim frå jobb og berre hive meg i senga og grine ut all frustrasjon. Har viktige møter idag, så kan ikkje det. Skal ta ny hcg i morgon; dersom den er normalisert så skal eg ta 1 gang pr mnd i 6 mnd; og eg må absolutt ikkje bli gravid i mellomtida. Reaksjonane mine er som sagt både frustrasjon men også redsle for at hcg ikkje skal gå ned. Har også mange spm; burde ikkje legen ha sett dette med innvendig UL når eg var i veke 7 hos Volvat???? Nytt spm: burde ikkje gyn på sjukehuset ha sett det etter cytotec-behandling der ikkje alt kom ut? Endå eit; burde ikkje dei som foretok utskrapinga ha sett det?

uff, stakkars deg at det skulle ta så lang tid for deg å få svar på det... Følger virkelig med deg, håper alt ordner seg og det blir å gå bra neste gang... Hvilken behandling blir du å få nu fremover? Skal de bare måle hcg nivået? Du kan gjerne stille spm med at ingen av de som har undersøkt deg har sett dette, uff sende trøsteklem til deg:-)

Huff, stakkars deg... Føler virkelig med deg, jeg gikk langt ned følelsesmessig da jeg hadde mola i fjor...

Send meg en melding om du lurer på noe, jeg kan godt gi deg epostadressen min også. Bare si fra.

En gynekolog med erfaring med mola hadde sikkert sett det på ultralyd, men det er såpass sjeldent at de fleste ikke har sett det før! Jeg var selv på ultralyd i uke 9, og de trodde det var en MA. Nå hadde jeg partiell mola da, men komplett mola kan visst forveksles med BO om de ikke vet hva de skal se etter. Og så er det jo mulig at de hadde mistanke, men ikke ville si noe.

Det jeg synes er kritikkverdig her er at du ikke fikk noe bedre oppfølging i ventetiden på svaret på prøvene! Og at det tok så lang tid uten noen god forklaring...

Jeg håper du klarer å finne noe morsomt å gjøre i ventetiden fremover. Vi tok oss råd til (selv om vi egentlig ikke hadde råd) en toukers tur til Thailand på slutten av ventetiden. Da hadde jeg noe å planlegge og se frem til. Det hjalp meg, i hvert fall.

Store klemmer, jeg føler veldig med deg!!

• 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...