MariG Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Hei. Jeg har en liten gutt på straks 3 mnd. Jeg sammenligner han med andre babyer hele tiden, og føler at min henger etter hvis andre babyer kan noe min ikke kan. Dette er litt slitsomt, og jeg føler meg ikke "god" nok som mamma. F. eks: Hvis jeg ser en baby på samme alder som ligger på magen og løfter seg opp på albuene, og holder hodet oppe lenge blir jeg lei meg fordi min baby ikke klarer det samme. Noen som har det på samme måte? Jeg vet jo at alle babyer utvikler seg i sitt eget tempo, og jeg vet at min egentlig ikke henger etter..
augustmini Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Jeg tror at alle har det litt på denne måten og at det er helt naturlig for en mor å ville at barnet skal nå milepæler i livet. Min er ikke av de kjappeste motorisk, så har kjent litt på følelsen selv samtidig som jeg sier til meg selv at det egentlig er ganske håpløst å sammenligne babyer, de er da alle individer!
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Nei, jeg har det ikke sånn. Det høres slitsomt ut. Man ser på sitt eget barn som det beste i verden. Og vil at barnet skal være flink, flinkere eller like flink som andre. Jeg har vært veldig bevisst helt fra første stund, at jeg ikke ønsker å påtvinge forventninger om at mitt barn skal bli flink til ditt eller datt. At barnet skal føle seg presset til å prestere for å gjøre meg som mamma fornøyd. Alt kommer i sitt tempo. Og hvis noe ikke er som det skal, så er det bare sånn. Slapp av, og nyt tiden. Før du aner det har du fått en skolegutt. Min har dysleksi, og jeg hadde vel et håp en gang om at han skulle bli flink på skolen og jeg ville hjelpe han med leksene så han skulle klare seg bra. Det ble alt annet enn hva jeg hadde tenkt. Du trenger nok ikke bekymre deg enda.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Tenk på deg selv, du har sikkert en gang sammenlignet deg med andre. Enten føler man seg litt bedre når det slår positivt ut. For eksempel er mer trent enn venninna eller hva som helst annet. Og man føler seg fort mindre verdt eller lavere selvtillitt når det slår negativt ut f.eks andre har bedre råd, andre er slankere, andre gjør det bedre på skolen osv. Det beste er å ikke sammenligne seg med andre, det kommer ikke noe godt ut av det. Vær fornøyd med deg selv. jeg er sikkert på at du er helt perfekt mamma for nettopp ditt barn. Du er den beste i hele verden, og du kommer til å bli eksperten på ditt eget barn. Stol på deg selv, og gled deg over fremskrittene gutten din kommer til å gjøre i fremtiden i hans eget tempo.
augustmini Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 En utopisk verden er det mye gode poeng her. Jeg synes likevel ikke du skal ha dårlig samvittighet for å tenke slik så lenge barnet får lov til å ta det i sitt tempo, nå og i fremtiden
januarbaby012 Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Hei Jeg sammenligner heller ikke min baby med andre sine. Barn er jo forskjelige slik som vi voksne Noen kan mye noen mindre. tenk positiv vennen og ha god samvittighet, for du ditt beste for barne ditt
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Jeg er heller ikke tilhenger av å sammenligne (mener ikke at det er noe feil at du tenker sånn, men prøver å motivere deg til å gi slipp på de tankene), men synes det er mange rundt meg som er det, og som alltid skal finne ut om babyene er "flinke" til ditt og datt...(ordet flink er forøvrig et ord jeg synes blir altfor mye brukt). Klart det er spennende å følge med på utviklingen til barnet ditt (og andres), men det må ikke bli slik at det blir prestisje i alt fra søvn til motorikk... Barnet ditt er nok det beste i hele verden for deg; og det er det viktigste du kan formidle: at hos deg er han alltid mer enn god nok:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå