Mamma4livet Skrevet 15. mars 2012 #1 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg har en gutt på 5 mnd som jeg nylig har startet å gi smaksprøver og litt grøt til. Helt siden han var nyfødt så har jeg hatt akkurat nok mm til han og dermed ingen overskudd. Jeg har kjøpt Holle risgrøt på helsekost som skal blandes med mm. (grunnen til at jeg startet med litt grøtinnføring skyldes at han i noen uker har våknet annenhver time om natta, tydelig sulten og har virket sutrete på dagen. Nå fikk han første tann for to dager siden også så noe skyldes nok dette. Men han fortsetter å våkne hyppig hver natt). Etter at jeg har startet med smaksprøvene og litt grøt så har mm-produksjonen gått ned. Jeg sliter nå med å få pumpet ut nok mm til å lage grøt. Prøver å legge han oftere til, men han har svært dårlig tålmodighet til å die når det ikke kommer melk raskt. Bruker syntocinon-spray når han er mest sint/sutrete. Ønsker ikke å supplere med mme, men hva skal jeg gjøre? Er det vanlig at produksjonen går ned ? Og når bør jeg pumpe for å få melk til å ha i grøten? Han sover ofte en lengre periode fra kl 19 når jeg legger han. Da sover han ofte til 22. Kan jeg pumpe da kl. 21? Glemte å si at han jo virker mer mett etter grøten. Det kan derfor gå flere timer før han vil ha mat igjen. Han er veldig glad i grøten og alt jeg gir av smaksprøver. Han ønsker mer, men jeg har forløpig kun gitt litt. Beklager litt rotete innlegg... Håper på svar da jeg ikke ønsker å miste melka. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918813-lillenims-eller-andre-med-erfaring-svikt-i-produksjonen-ved-innf%C3%B8ring-av-gr%C3%B8t/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma4livet Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #2 Del Skrevet 15. mars 2012 Etter at jeg hadde skrevet innlegget så kom jeg på at jeg har vært svært dårlig til å få i meg veske. Dette problemet har jeg alltid hatt - "glemmer" å få i meg vann ol. Så nå drakk jeg to glass med vann på styrten og ammet akkurat lillegutt. Opplevde at melka kom mye raskere. Kan dette ha noe å si? Uansett så må jeg prøve å huske å få i meg nok veske. Blir svimmel og dehydrert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918813-lillenims-eller-andre-med-erfaring-svikt-i-produksjonen-ved-innf%C3%B8ring-av-gr%C3%B8t/#findComment-144081296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 15. mars 2012 #3 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det å få i seg for lite mat/drikke er en av de vanligste årsakene til lite melk. Selv om kroppen stort sett har evnen til å utnytte den energien du har lagret der, og dermed produserer nok melk til barnet uansett, så vil barnet ofte reagere når det kommer mindre melk eller melka kommer saktere - akkurat slik du beskriver. Jeg tror nok du vil merke stor bedring dersom du sørger for å drikke (og spise) nok. Smør matpakker og sett drikke i kjøleskapet, omtrent 2 liter pr dag bør du drikke. Ved å sette alt klart er det lettere å huske å få det i seg, og du kan "telle" ned utover dagen. FOR MYE vann kan føre til mindre melk, men da skal du iallfall drikke betraktelig mer enn de anbefalte 2 litrene om dagen. Når man fullammer så går det ca 1 liter væske til melk, og da vil jeg nok si at dette helt fint kan kompenseres med å drikke tilsvarende mer i tillegg til de 2 litrene. å varierer med farris, juice eller melk er helt i orden, da man også trenger mer energi under amming (ca 600 kcal/dag). Ellers går produksjonen ned om etterspørselen går ned. Dersom et grøtmåltid får han til å sove mer/lengre i stedet for å amme vil det også føre til lavere etterspørsel. Men som du selv ser så er det ikke alltid sånn at barnet sover lenger etter innføring av fast føde. De fleste har mest melk om morgenen (og minst om kvelden), så du kan forsøke å pumpe da, enten rett etter amming (spesielt ved korte ammeøkter) eller 1-2 timer etter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918813-lillenims-eller-andre-med-erfaring-svikt-i-produksjonen-ved-innf%C3%B8ring-av-gr%C3%B8t/#findComment-144082534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma4livet Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 15. mars 2012 Tusen takk for svar! Jeg er nok langt fra å drikke 2 liter veske pr dag så skal prøve dine tips ang hvordan få i seg nok. Prøver da også å pumpe rett etter at jeg har gitt grøt. Jeg har foreløpig kun gitt ca 50 ml grøt så det er en stund til et fullt måltid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918813-lillenims-eller-andre-med-erfaring-svikt-i-produksjonen-ved-innf%C3%B8ring-av-gr%C3%B8t/#findComment-144082601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå