*ei tulle+spire* Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Til besøket kommer etter fødsel? Jeg tenkte å begynne å bake snart, har termin 19 april så godt å få slike ting fryst ned å klart, vet jo ikke hvor bra formen er når lillegull er kommet jeg tenkte å lage suksessterter, muffins med fyll og sjokoladekaker å fryse ned, evt solskinnsboller/kanelsnurrer. andre forslag som egner seg godt til frysing? her har jenta mi bursdag rett oppi terminen så håper jeg er i form til å stelle i stand bursdagsselskap til henne.
☆☆☆ Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Regner da med at besøket har vett til å ta med mat! Sengjamat sa de før i tiden om maten man hadde med på barselbesøk, barselkvinnen skulle jo ikke forlate senga
toband Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 har faktisk planer om å bake på forhånd jeg også!! Litt tidlig ennå, men om noen uker så setter jeg i gang! Vet åssen det blir, at jeg føler på det at jeg ikke har stelt i stand noe når besøket kommer... er kokk, så da må jeg liksom...
toband Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 gulrotkake holder seg godt i frysa, så bare lager du glasuren når du serverer!! De kan jo også lages som muffins...
*ei tulle+spire* Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2012 så heldig du er om de gjør det ! Det var ingen av besøkene som hadde med noe som helst til oss, men da hadde jeg bakt masse å lagt i fryseren så hadde heldigvis å tine opp
*ei tulle+spire* Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2012 ja, gulrotkake hørtes godt ut takk for tipset
MrsMilla Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Nei, forventer at gjester tar med eventuell kake selv. Forventer også at gjester klarer å sette på kaffen selv etc :-) Litt andre regler for barseltiden enn ellers!
Nummer tre <3 Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Jeg lagde kaker og frøys ned sist men denne gangen gidder jeg ikke.. Det ble mer at vi serverte lunsj og etter fødselen var jeg ganske fokusert på å spise sundt og gå ned i vekt så jeg hadde ikke lyst på kake selv..
Alle gode ting er tre:) Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 Sist gang bakte jeg masse som lå klart i fryseren. Kjøpte billige ildfaste former på Ikea og laget eplekaker som jeg halvstekte. Bakte også innbakte horn og lusjmuffins som jeg halvstekte. Denne gangen orker jeg ikke bake så mye som de to forrige gangene. Regner med jeg lager noen eplekaker, varm eplekake og is er jo nam, nam. Jeg har ofte begynt å heller ha frukt da vi får slik "stikker innom" besøk. Skjærer opp frukt, trenger ikke mye av hver med flott med mye forskjellig. Deler opp eple, pære banan, kiwi, druer klipper jeg opp i små klaser. Prøver gjerne å ha pakke med tørket mango og aprikoser i skapet det pynter veldig opp på fatet. Fruktfat sammen med en kjekspakke er mer enn bra nok;) Om jeg vet at det kommer besøk kjøper jeg kanskje litt melon og jordbær også. Har inntrykk av at mange synes det er veldig OK med en sunnere variant enn alle disse kakene:)
tonesnupp Skrevet 15. mars 2012 #12 Skrevet 15. mars 2012 likte veldig godet den frukt å vær ideen med kjeks:) alle liker jo det. ellers har jeg bestilt kake av modern:) besøket får rett å slett greie seg med det her i huset
Camillok Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Litt boller og brownies er nå greit å ha i fryseren, kan jo være at jeg får lyst på litt selv i barselstiden??? Ellers settes det størst pris på frukt her også, svigers pleier å ha med det Bakte litt her om dagen, fornøyd med det
Leirha Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Haha, DET har jeg aldri tenkt på Har heller fått spørsmål om besøket skal ta med noe mat eller kaker, eller de bare har tatt med. Jeg elsker å lage kaker, men det kunne ikke falt meg inn å lage kaker til babybesøk, ikke fordi det ikke hadde vært koselig, men rett og slett fordi man er så sliten og har nok å fokusere på. Og det vet folk veldig godt
Mamma´n til lillemor Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Nei, det kommer jeg nok ikk til å gjøre denne gangen heller. Serverer ikke stort på barselbesøk. Litt frukt er jo ok, men besøket får ha med seg noe om de ønsker bevertning. Jeg vil fokusere p barna mine og ikke servering. Har lest her inne hvor slitsomt mange synes barseltida er, og da forstår jeg ikke at man vil stresse med slikt. Jeg var i god form etter forrige fødsel og det var en fintid, men jeg vil fokusere på min lille familie og at vi har det bra. Hvis jeg skal lage noe til fryseren blir det middager jeg kan tine opp for oss selv.
Småtrollmamma Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Jeg baker litt i helgene, har fyllt frysen med muffins klar til pynting og skal lage noe boller også å ha på lur :-) Laget noen gode kjeks til kaffen i går. Mine kjære syns de var veldig gode, og kjekt å holde på med i ventetiden :-) legger ved bilde under da dette var for stort å legge til her :-)
Trio? Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Jeg bakte opp sist gang men denne gangen gjør jeg det ikke. Jeg tenker at de får kaffe, te, farris/brus og kanskje noe frukt el. Ikke så mye styr som sist nei. 1 ut av alle besøkende kom med kake sist gang faktisk! Jeg er vant med tradisjonen at besøkende tar med "sengemat" som en annen her kaller det. Men det er visst bare jeg og den ene gjesten forrige gang som er vant med det :-) Nei vi inviterer nå til lunsj og middag året igjennom, så om vi ikke står i vinkel for gjestene våre akkurat den første tiden etter fødsel, så har jeg ikke dårlig samvittighet. Vi har jo fokus på det nye familiemedlemmet vi.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Falt meg ikke inn at jeg skulle varte opp de som kom på barselbesøk Hvis vi hadde kjeks e.l. serverte vi det, hvis ikke ble det bare kaffe/te. Blir ikke noe anderledes med nr.2. Jeg tar nesten alltid med noe når jeg drar på barselbesøk, og forventer overhodet ikke at de skal varte meg opp.
Gjest Lilu87 Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Jeg baker litt, men det blir mest for å ha noe å gjøre i ventetiden Tenker jeg sier til besøket at de får ta med mest selv.
12Januarspire Skrevet 16. mars 2012 #21 Skrevet 16. mars 2012 Til besøket kommer etter fødsel? Jeg tenkte å begynne å bake snart, har termin 19 april så godt å få slike ting fryst ned å klart, vet jo ikke hvor bra formen er når lillegull er kommet jeg tenkte å lage suksessterter, muffins med fyll og sjokoladekaker å fryse ned, evt solskinnsboller/kanelsnurrer. andre forslag som egner seg godt til frysing? her har jenta mi bursdag rett oppi terminen så håper jeg er i form til å stelle i stand bursdagsselskap til henne. Daimis kake Alltid suksess hjemme hos oss, med marengs bunn... nam nam....
Håpefull mars 2012, Varg Skrevet 16. mars 2012 #23 Skrevet 16. mars 2012 Helt enig med de som tenker sunt! Spesielt hvis man skal amme. Kan servere frukt og grønnt med saft og kaffe er vel ikke maten man kommer for? Hihi...
toband Skrevet 16. mars 2012 #24 Skrevet 16. mars 2012 For min egen del er det greit å ha noe å by på når gjester kommer. Ellers føler jeg på det! Og da har jeg noe å pusle med i ventetiden!!
Håpefull mars 2012, Varg Skrevet 16. mars 2012 #25 Skrevet 16. mars 2012 Ser den! Bare redd det fort kan bli litt mye. Men har vel mere med min dårlige selvdisiplin å gjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå