Bondejenta Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Ser det er maaange som gir fast føde (mykje fast føde) til nurka sine her inne. Er det berre meg, eller er eg seeeeint ute med det?? Mi lille stjerne (6 mnd) får KUN pupp. Har prøvd med graut, men ho er ikkje interessert eigentleg. Er fornøgd og legg fint på seg. Likevel kjenner eg meg litt stressa... Andre som gir barnet sitt KUN mjølk ved seks-mnd-alderen??
mbea Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Visst hun ikke er interessert så hadde jeg venta. .vi begynte når suppa va 4,5 måneder. Hun tok jo alt maten vi spiste uansett. Også er hun stor for alderen og va ikke fornøyd med bare melk. Vi ønsket å fullamme lenger, men slik ble det ikke. Før vi begynte med fast føde så ammet vi minst en gang i timen, dag og natt. Og hun drakk alt for mye melk, og gulpet mye. Nå spiser hu. 4 måltider med mat, og ammer ca 5 ganger til dagen. Mye bedre for alle sammen
helene0: jan09+jun11 Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Min eldste fikk bare pupp fem til 6 mnd og ave ikke særlig interesert i annet en god stund etter det. Men han hadde større apetitt enn jeg hadde produksjon, så han måtte bare ha litt annen mat. Lillemann var veldig interessert ganske tidlig (5 mnd) og jeg benyttet anledningen til å inføre ulike smaker. Har prøvd å ta det rolig, men nå 9 mnd er det helt slutt på amming, han har rett og slett ikke tid..
Gjest peacock Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Dersom barnet er 6 måneder må du passe på at hun får nok jern! For de fleste barn er det medfødte jernlageret brukt opp når de er 6 måneder, og de får ikke nok gjennom morsmelken. Kanskje du skal fortsette å prøve litt og litt med fast føde? Det anbefales at barnet introduseres for ulike matvarer mens man ammer for å forebygge allergi, og dessuten kommer du jo ikke opp i full porsjon på en ettermiddag... Forøvrig snakkes det også om et "smaksvindu" mellom 4 og ca 10 måneder der barn er mer åpne for å prøve nye smaker enn senere.
zassy☆ Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Vi har ikke gitt noen store mengder måltid, men helsesøstra mi var veldig opptatt av at vi skulle introdusere mat pga det med allergi. Så vi begynte litt til og fra rundt 5-6 mnd alder, og er litt glad jeg begynte tidlig for dette tar tiiid! Men fortsatt er det ikke store mengdene hun får, enest et grøtmåltid som er ganske full porsjon. Men får mm i tillegg der også. Men tror ikke du egentlig er sent ute nei, er jo vanlig å fullamme og anbefalt? til 6 mnd. I følge min helsesøster holder dette på å endre seg og at det er lurt å introdusere mat litt tidligere, men er snakk om smaksprøver da. Ikke vet jeg, og ungene er vel forskjellige de også, noen kjempeintr i mat og andre ikke. Men har vært litt stressa selv også fordi det går så sakte og fordi jenta mi har reagert en del på fast føde.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Minste her i huset, nærmer seg 7mnd med stormskritt, og fullammes praktisk talt ennå. Vi prøver oss med å la henne smake og har prøvd med grøt (gjør det hver dag), men hun er rett og slett ikke interessert. Så det tar sin tid. Hun legger godt på seg, men så er det jo dette med jernstatusen da. Om det drøyer ut, så tenker jeg at jeg gir NeoFer mixtur i samråd med lege. Men stresser ikke med det, så lenge hun er fornøyd
Bondejenta Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2012 Tek ein dag om gongen, og så prøver vi litt graut i dag og Tusen takk for svar damer!
Tuppen & Lillemor Skrevet 15. mars 2012 #8 Skrevet 15. mars 2012 Nei, du er nok ikke den eneste Bondejenta! Her er Lillemor 7,5 mnd nå og hun også blir omtrent fullammet ennå. Innførte fast føde allerede ved 4 mnd etter anbefaling fra helsesøster, så har holdt på å gi smaksprøver i 3,5 mnd nå, og vi er fortsatt på smaksprøver. Lillemor er som jenta di; ikke glad i grøt Prøver å gi det nesten hver dag. Noen ganger kan hun spise opptil 5-6 skjeer men så er det stopp. Andre ganger vil hun ikke ha noe som helst. Gir også brød og stort sett alt annet vi spiser, og det virker som hun liker det meste hun får, (bortsett fra grøt da,) men vil bare ikke ha mer enn 3-5 biter/skjeer. Og det er ikke det at hun er mett, hun vil bare ikke ha mer.. Så her er det smaksprøver av forskjellige ting flere ganger om dagen, men langt i fra et måltid med fast føde! Tenker som deg at vi må ta en dag av gangen og fortsette å prøve hver dag. Er ikke så mye annet å gjøre når sjefen har talt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå