Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvilke symptomer hadde du og når kom de? Var det noe du tålte mer enn andre ting? Finnes det noe man kan gjøre for å tåle melk igjen? Eller er det evig når det først kommer? I det siste har jeg blir veldig dårlig av bl.a melk og ost. Virker som jeg reagerer litt på den totale mengden jeg får i meg ila dagen, uten om når det gjelder melka da. Hvis jeg har drukket et lite glass melk blir jeg kjempe dårlig i magen, men det kommer ikke før på kveldstid. Legen sier ikke noe fornuftig, bare at jeg må prøve meg frem.. Det hadde jeg jo tenkt meg frem til selv, men tenkte kanskje legen ville forklart litt mer. Men der var det bare hei og hadet gitt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linerlen og pipipen Skrevet 15. mars 2012 #2 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg fikk påvist dette da jeg var 13, ikke akkurat voksen, men jeg husker det godt! Jeg fikk store områder med eksem på kroppen. Det var innmari smertefullt og selvfølgelig stigmatiserende som 13-åring. Var også mye sur, trist og innesluttet pga ubehaget dette medførte. Etter å ha slitt med det et år, så gjorde vi noen grep med kostholdet. Da vi fjernet melk så ble jeg bra på et par ukers tid. Det var som en helt ny verden! Jeg lever et meget godt liv kostholdsmessig selv med totalt melkeavhold. øvelse gjør mester, og det aller meste kan erstattet ved hjelp av soyaprodukter o.l. (Alt unntatt ost som jeg fortsatt savner over ti år etter) Har dessverre ingen gode råd i forhold til legen. Vi måtte også finne ut av dette selv. Om det er noe du lurer på kan du jo sende meg en PM da. Kanskje jeg kan hjelpe! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #3 Del Skrevet 15. mars 2012 En venninne av meg fikk det i voksen alder. Ja, hun var nå 25 år da hun fikk melkeallergi. Symptomene hun fikk var utslett i hodebunnen og dårlig mage. Så i 1 år måtte hun kutte ut melkeprodukter helt. Ikke ost, melk, smør etc. Husker ikke helt hva det var hun fortalte, for det er nesten 6 år siden. Men hun har begynt å spise melkeprodukter igjen og i små mengder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smet Skrevet 15. mars 2012 #4 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei, jeg synest det høres mer ut som laktoseintoleranse enn melkeallergi. Dersom man har melkeallergi kan dette som regel påvises med en allergitest, og man har en nulltoleranse for melkeprodukter. Man reagerer da på melkeproteinet. Dersom det er en laktoseintoleranse reagerer man på melkesukkeret, og det kan vere vanskeligere å påvise, og som legen din sier - du må prøve deg frem. Med laktoseintoleranse er det veldig ulikt hvor mye melk man tåler, noen tåler nesten alt, mens andre tåler nesten ingenting. Jeg fikk laktoseintoleranse når jeg var 12 år. Måten vi fannt ut av dette var å kutte alt av melkeprodukt i en periode og magen min ble fin igjen. Etterhvert prøvde vi å introdusere litt og litt for å finne hvor mye melk jeg kan ha, og hvilke produkter som var best for meg. I starten kunne jeg spise en del melk, men det har blitt mindre og mindre med årene. Dersom det er en laktoseintoleranse, så finnest det etterhvert svært gode alternativ. Tine har kommet med laktosefri lettmelk, rømme og youghurt (dersom du kjøper de på Rema så koster de det samme som vanlige TINE produkt.) Dessuten er Tine Biola i småpakk (sånn 4 pk med småflasker) laktosefri. Hvitost er også laktosefri. I tillegg er det som nevnt over mange fine Soya produkt som kan brukes. Som sagt er det ulikt hav ulike reagerer på, men jeg kjenner flere som har det, og et par typiske ting er at sure produkter (som yoghurt) går som regel bedre enn andre, og at det er verre når det er varmt (grøt, hvit saus) enn kaldt. Fløte er verre en melk.. Jeg kjenner flere som har laktoseintoleranse, og med å slutte å drikke ren melk, kan de ha et nesten normalt kosthold ellers. Altså kan de spise en saus med melk i til middag. Jeg kan desverre ikke dette lenger, men man venner seg til det også. En annen ting som kan hjelpe dersom det er laktoseintoleranse er et reseptfritt legemiddel som heter Kerutab. Dette hjelper kroppen med å bryte ned melkesukkeret, og man kan ta det etter at man har spist noe man ikke tåler. Jeg brukte det i starten, og det fungerte godt da, men ettersom jeg har blitt mer intolerant, hjelper det ikke lenger.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest akpa-usikker Skrevet 15. mars 2012 #5 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvilke symptomer hadde du og når kom de? Var det noe du tålte mer enn andre ting? Finnes det noe man kan gjøre for å tåle melk igjen? Eller er det evig når det først kommer? I det siste har jeg blir veldig dårlig av bl.a melk og ost. Virker som jeg reagerer litt på den totale mengden jeg får i meg ila dagen, uten om når det gjelder melka da. Hvis jeg har drukket et lite glass melk blir jeg kjempe dårlig i magen, men det kommer ikke før på kveldstid. Legen sier ikke noe fornuftig, bare at jeg må prøve meg frem.. Det hadde jeg jo tenkt meg frem til selv, men tenkte kanskje legen ville forklart litt mer. Men der var det bare hei og hadet gitt.. Jeg hadde det slik i 3-4 år før de begynte å skjønne hva det var. Jeg er laktoseintollerans. Prøv å drikke laktosefri melk, og det blåe soft smøret, for det er laktosefritt !:-) Norvegia er en ost uten laktose så den kan du spise ! Men prøv( du merker fort om det er laktosen) å få i deg null laktose over tid !:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Del Skrevet 15. mars 2012 Apr2012, Takk for utfyllende svar!! Det kan nok se mer ut som laktoseintoleranse ja, har ikke tenkt den veien da legen min ikke sa noe som helst om noe. Skal prøve meg frem med de forskjellige tingene, og takk for tips til produkter! Sålangt har jeg reagert på ren melk og melk i mat. Og de dagene jeg har drukket eller spist noe med melk i har jeg blitt ekstremt dårlig/løs og av og til veldig hard i magen på kvelden eller natten. Har som en følge av det at jeg har vert så mye dålig uten å vite hva det var utviklet en panikkangst, så legen snakker kun om at det er en depresjon og en angst. Og at magen blir urolig av det.. Men det var jo fordi jeg ble så dårlig i magen det hele startet. Og når jeg ikke har drukket eller spist noe med melk i er jeg jo fin. Men han sier ikke noe om hva jeg kan eller bør gjøre med det. Bare at jeg får prøve å holde meg unna en periode og se. Og det har jeg gjort, for så å prøve igjen og jeg ble dårlig.. Men legen sier fortsatt ingenting. Skal ikke være lett alltid altså.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvilke symptomer hadde du og når kom de? Var det noe du tålte mer enn andre ting? Finnes det noe man kan gjøre for å tåle melk igjen? Eller er det evig når det først kommer? I det siste har jeg blir veldig dårlig av bl.a melk og ost. Virker som jeg reagerer litt på den totale mengden jeg får i meg ila dagen, uten om når det gjelder melka da. Hvis jeg har drukket et lite glass melk blir jeg kjempe dårlig i magen, men det kommer ikke før på kveldstid. Legen sier ikke noe fornuftig, bare at jeg må prøve meg frem.. Det hadde jeg jo tenkt meg frem til selv, men tenkte kanskje legen ville forklart litt mer. Men der var det bare hei og hadet gitt.. Jeg hadde det slik i 3-4 år før de begynte å skjønne hva det var. Jeg er laktoseintollerans. Prøv å drikke laktosefri melk, og det blåe soft smøret, for det er laktosefritt !:-) Norvegia er en ost uten laktose så den kan du spise ! Men prøv( du merker fort om det er laktosen) å få i deg null laktose over tid !:-) Takk for svar! Skal teste disse produktene og prøve å holde meg unna laktose en periode Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #8 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg fikk påvist dette da jeg var 13, ikke akkurat voksen, men jeg husker det godt! Jeg fikk store områder med eksem på kroppen. Det var innmari smertefullt og selvfølgelig stigmatiserende som 13-åring. Var også mye sur, trist og innesluttet pga ubehaget dette medførte. Etter å ha slitt med det et år, så gjorde vi noen grep med kostholdet. Da vi fjernet melk så ble jeg bra på et par ukers tid. Det var som en helt ny verden! Jeg lever et meget godt liv kostholdsmessig selv med totalt melkeavhold. øvelse gjør mester, og det aller meste kan erstattet ved hjelp av soyaprodukter o.l. (Alt unntatt ost som jeg fortsatt savner over ti år etter) Har dessverre ingen gode råd i forhold til legen. Vi måtte også finne ut av dette selv. Om det er noe du lurer på kan du jo sende meg en PM da. Kanskje jeg kan hjelpe! Takk for fint svar! Hvordan smaker soyaprodukter ol? Merker man stor smaksforskjell når man bruker det i matlaging/baking? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
It's all about me Skrevet 15. mars 2012 #9 Del Skrevet 15. mars 2012 Begynte å reagere på laktose tidlig i tyveårene. Slet med hodepine og fikk tips om å kutte ut laktosen, da forsvant plagene umiddelbart. Å leve uten laktose er ganske greit da det finnes laktiseredusert melk, samt at norvegia, sveitser og jarlsberg er laktosefrie. På apoteket får du også tabletter, Kerutab, som gjør at du kan spise som normalt innimellom. Etter noen år på laktosefritt innførte jeg sakte melk igjen, og kan nå drikke det uten plager. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Del Skrevet 15. mars 2012 Begynte å reagere på laktose tidlig i tyveårene. Slet med hodepine og fikk tips om å kutte ut laktosen, da forsvant plagene umiddelbart. å leve uten laktose er ganske greit da det finnes laktiseredusert melk, samt at norvegia, sveitser og jarlsberg er laktosefrie. På apoteket får du også tabletter, Kerutab, som gjør at du kan spise som normalt innimellom. Etter noen år på laktosefritt innførte jeg sakte melk igjen, og kan nå drikke det uten plager. Takk for svar! Veldig greit å se at man faktisk kan bli kvitt det igjen også Da er det jo lov å håpe at jeg også etterhvert kan tåle det uten å bli dårlig. Ikke at det er noen krise å ikke kunne drikke melk, siden det finnes latosefrie varianter. Men litt kjedelig er det jo, spesielt når man skal i besøk ol. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144080934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linerlen og pipipen Skrevet 15. mars 2012 #11 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg fikk påvist dette da jeg var 13, ikke akkurat voksen, men jeg husker det godt! Jeg fikk store områder med eksem på kroppen. Det var innmari smertefullt og selvfølgelig stigmatiserende som 13-åring. Var også mye sur, trist og innesluttet pga ubehaget dette medførte. Etter å ha slitt med det et år, så gjorde vi noen grep med kostholdet. Da vi fjernet melk så ble jeg bra på et par ukers tid. Det var som en helt ny verden! Jeg lever et meget godt liv kostholdsmessig selv med totalt melkeavhold. øvelse gjør mester, og det aller meste kan erstattet ved hjelp av soyaprodukter o.l. (Alt unntatt ost som jeg fortsatt savner over ti år etter) Har dessverre ingen gode råd i forhold til legen. Vi måtte også finne ut av dette selv. Om det er noe du lurer på kan du jo sende meg en PM da. Kanskje jeg kan hjelpe! Takk for fint svar! Hvordan smaker soyaprodukter ol? Merker man stor smaksforskjell når man bruker det i matlaging/baking? Jeg er nok litt inhabil i å svare på hvordan soyaproduktene smaker. Det så lenge siden jeg har smakt noe annet! Det jeg opplever er at disse produktene ikke er så syrlige, og mye søtere enn melkeprodukter, så de kan ikke helt erstatte hverandre. Om man bruker produktene i middagsmat o.l. kan det ta litt tid å venne seg til smaken. Jeg synes også det ser ut på symptomene dine at laktosefritt kan fungere for deg. Da har du mye større valgfrihet i butikken enn meg. Jeg er allergisk mot melkeproteinet, og må derfor være totalavholds. Jeg har aldri fått mageproblemer, og det ser jeg at de som er laktoseintolerant gjerne har. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smet Skrevet 15. mars 2012 #12 Del Skrevet 15. mars 2012 Eg har brukt soya før det dukka opp så mange laktosefrie alternativ. I ein del mat synest det eg har fungert greit, men ting som soyayoghurt etc har eg aldri fått sansen for. Og når det no finnest så mange laktosefri ting, foretrekker er heit klart dei i smak. Men har man ingen valg, er soya bra Tofu is er også laktosefritt og godt Litt søtere einn vanlig is (trur eg - har ikkje smakt det på 15 år..), men heilt klart beire einn ingenting når man er lei sorbet og ikkje gidd å lage is sjølv. På nokon butikker (har sett på ICA iallefall) har dei den og som krone-is. Kan vere kjekt å kjøpe is sammen med venner i vårsola, uten å alltid måtte ete Lollipop.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #13 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg fikk påvist dette da jeg var 13, ikke akkurat voksen, men jeg husker det godt! Jeg fikk store områder med eksem på kroppen. Det var innmari smertefullt og selvfølgelig stigmatiserende som 13-åring. Var også mye sur, trist og innesluttet pga ubehaget dette medførte. Etter å ha slitt med det et år, så gjorde vi noen grep med kostholdet. Da vi fjernet melk så ble jeg bra på et par ukers tid. Det var som en helt ny verden! Jeg lever et meget godt liv kostholdsmessig selv med totalt melkeavhold. øvelse gjør mester, og det aller meste kan erstattet ved hjelp av soyaprodukter o.l. (Alt unntatt ost som jeg fortsatt savner over ti år etter) Har dessverre ingen gode råd i forhold til legen. Vi måtte også finne ut av dette selv. Om det er noe du lurer på kan du jo sende meg en PM da. Kanskje jeg kan hjelpe! Takk for fint svar! Hvordan smaker soyaprodukter ol? Merker man stor smaksforskjell når man bruker det i matlaging/baking? Jeg er nok litt inhabil i å svare på hvordan soyaproduktene smaker. Det så lenge siden jeg har smakt noe annet! Det jeg opplever er at disse produktene ikke er så syrlige, og mye søtere enn melkeprodukter, så de kan ikke helt erstatte hverandre. Om man bruker produktene i middagsmat o.l. kan det ta litt tid å venne seg til smaken. Jeg synes også det ser ut på symptomene dine at laktosefritt kan fungere for deg. Da har du mye større valgfrihet i butikken enn meg. Jeg er allergisk mot melkeproteinet, og må derfor være totalavholds. Jeg har aldri fått mageproblemer, og det ser jeg at de som er laktoseintolerant gjerne har. Ok, da får jeg bare prøve meg frem Den laktosefrie lettmelka var ikkje så verst faktisk, men dyr da! Nesten 30kr for en liter! :/ Tror jeg må ha meg en runde å se hvilke butikker som er billigst på slike ting. Koster visst å ha allergier o.l! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Del Skrevet 15. mars 2012 Eg har brukt soya før det dukka opp så mange laktosefrie alternativ. I ein del mat synest det eg har fungert greit, men ting som soyayoghurt etc har eg aldri fått sansen for. Og når det no finnest så mange laktosefri ting, foretrekker er heit klart dei i smak. Men har man ingen valg, er soya bra Tofu is er også laktosefritt og godt Litt søtere einn vanlig is (trur eg - har ikkje smakt det på 15 år..), men heilt klart beire einn ingenting når man er lei sorbet og ikkje gidd å lage is sjølv. På nokon butikker (har sett på ICA iallefall) har dei den og som krone-is. Kan vere kjekt å kjøpe is sammen med venner i vårsola, uten å alltid måtte ete Lollipop.. Ja, har søkt litt på nett nå og ser at Tine har en del laktosefrie produkter. Såg de hadde fløte også, da ble jeg glad for jeg elsker fløtegratinerte poteter. Hehe Takk for tips til is forresten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMilla Skrevet 15. mars 2012 #15 Del Skrevet 15. mars 2012 Jepp - jeg oppdaget da jeg ble voksen. Tror ikke det var så ille da jeg var barn. Først tålte jeg ingenting, etter ca 5 år kunne jeg ha litt hvitost, og etterhvert nå tåler jeg stort sett laktosefrie produkter i ikke så altforstore mengder. Jeg er intolerant, ikke allergisk mot laktose. Får utslett omkring munn, svelg og hals - blir utrolig sliten - huden ser plutselig stygg ut (litt tenåring - noe den ikke er til vanlig), lettere for å få infeksjoner og bli syk og problemer med magen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
smet Skrevet 15. mars 2012 #16 Del Skrevet 15. mars 2012 REMA1000 har 20% på alle "Fri for" produktene, som Tine sine laktosefrie produkt http://naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/REMA-1000-med-arets-julegave-til-norske-allergikere/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tauriel Skrevet 15. mars 2012 #17 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg har nettopp fått det, og det er mest laktose jeg reagerer på. Men reagerer også på selve melken, så må rett og slett være forsiktig med melkeprodukter generelt. Soyaproduktnene synes jeg ikke er gode i mat, jeg synes de gir en ekkel søt nøttesmak på maten. Men nå har jeg ikke noe trening med å lage mat med soyating Den ene typen soyaost funker bra (ikke chezy den smaker bæsj), soya sjokolademelk er også god, og soyakremen er ekstremt god men mektig og litt kvalmende Men jeg skal kutte all melk fra kosten som lar seg kutte, jeg hadde noe ala samme problemene som du har HI. Men jeg får store kramper i magen hvis jeg får i meg feks et halvt glass melk. Men legen kunne ikke finne noe allergier på meg, så han ba meg og bare og teste ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondejenta Skrevet 15. mars 2012 #18 Del Skrevet 15. mars 2012 Ja! Eg fekk det i vaksen alder, sjølv om eg mest truleg har hatt det lenge. Ironisk nok hamna eg ilag med ein bonde på landet ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #19 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg har nettopp fått det, og det er mest laktose jeg reagerer på. Men reagerer også på selve melken, så må rett og slett være forsiktig med melkeprodukter generelt. Soyaproduktnene synes jeg ikke er gode i mat, jeg synes de gir en ekkel søt nøttesmak på maten. Men nå har jeg ikke noe trening med å lage mat med soyating Den ene typen soyaost funker bra (ikke chezy den smaker bæsj), soya sjokolademelk er også god, og soyakremen er ekstremt god men mektig og litt kvalmende Men jeg skal kutte all melk fra kosten som lar seg kutte, jeg hadde noe ala samme problemene som du har HI. Men jeg får store kramper i magen hvis jeg får i meg feks et halvt glass melk. Men legen kunne ikke finne noe allergier på meg, så han ba meg og bare og teste ut. Takk for svar! Er fortsatt litt usikker på nøyaktig hvilke produkter jeg reagerer på, eneste jeg vet er at jeg blir kjempe dårlig i magen når jeg får i meg vanlig melk. Mye luft og blir enten hard eller løs i magen. Enten jeg drikker melk eller får den i mat. Noen ganger reagerer jeg på ost, andre ganger ikke.Tror det er den totale mengden som setter meg ut av spill akkurat der. Greit med tips til hvilke produkter som smaker godt og hvilke som ikke gjør det! Har du prøvd havremelken også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144081970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tauriel Skrevet 15. mars 2012 #20 Del Skrevet 15. mars 2012 Havremelk smaker dårli mel synes jeg, men rismelken er grei Jeg skal forsøke og kutte ut alt for så å prøve ut. mat med melkepulver i går greit her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144082064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #21 Del Skrevet 15. mars 2012 Får en noe pengestøtte når en har melkeallergi eller intoleranse? (som de får ved glutenallergi) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144082623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linerlen og pipipen Skrevet 15. mars 2012 #22 Del Skrevet 15. mars 2012 Får en noe pengestøtte når en har melkeallergi eller intoleranse? (som de får ved glutenallergi) Du kan få fradrag for ekstra dyrt kosthold. Jeg gjorde dette ett år for en tid siden. Da trengte jeg legeattest som bekreftet behov for alternativt kosthold, og i tillegg måtte jeg spare kvitteringer i én mnd for å dokumentere beløpet. Husker ikke hvor mye det var jeg sparte dessverre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144082642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #23 Del Skrevet 15. mars 2012 Får en noe pengestøtte når en har melkeallergi eller intoleranse? (som de får ved glutenallergi) Du kan få fradrag for ekstra dyrt kosthold. Jeg gjorde dette ett år for en tid siden. Da trengte jeg legeattest som bekreftet behov for alternativt kosthold, og i tillegg måtte jeg spare kvitteringer i én mnd for å dokumentere beløpet. Husker ikke hvor mye det var jeg sparte dessverre. Men man kan vel ikke få fradrag hvis man har en lege som sier man må teste ut matvarer selv. Jeg er ekstremt mye kvalm, så ille at jeg brekker meg. Kvalm nesten bestandig. Mye diare, slimete avføring eller steinhard. Ingen mellomting. Har hatt plager med magen så lenge jeg kan huske, men det siste halve året har det blitt helt ekstremt. Har tatt noen tester hos legen uten resultat ifølge legen. Har gått på glutenfri diett i noen måneder og har aldri vært så bra, men det slår ikke ut på tester. Kanskje det var noe annet jeg og ungikk i den glutenfrie kosten? Glutenfritt er jo og ofte melkefritt. Men synes det er så vanskelig å finne ut av når legen sier jeg må finne ut av det selv uten noen veiledning. føler meg ikke akkurat tatt på alvor. Leser jo så mye om at man ikke må gå på glutenfri kost før man har cøliakidiagnose. Noen som har noen gode tips? Kan dette høres ut som melkeallergi eller noe sånt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144082697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #24 Del Skrevet 16. mars 2012 Får en noe pengestøtte når en har melkeallergi eller intoleranse? (som de får ved glutenallergi) Du kan få fradrag for ekstra dyrt kosthold. Jeg gjorde dette ett år for en tid siden. Da trengte jeg legeattest som bekreftet behov for alternativt kosthold, og i tillegg måtte jeg spare kvitteringer i én mnd for å dokumentere beløpet. Husker ikke hvor mye det var jeg sparte dessverre. Men man kan vel ikke få fradrag hvis man har en lege som sier man må teste ut matvarer selv. Jeg er ekstremt mye kvalm, så ille at jeg brekker meg. Kvalm nesten bestandig. Mye diare, slimete avføring eller steinhard. Ingen mellomting. Har hatt plager med magen så lenge jeg kan huske, men det siste halve året har det blitt helt ekstremt. Har tatt noen tester hos legen uten resultat ifølge legen. Har gått på glutenfri diett i noen måneder og har aldri vært så bra, men det slår ikke ut på tester. Kanskje det var noe annet jeg og ungikk i den glutenfrie kosten? Glutenfritt er jo og ofte melkefritt. Men synes det er så vanskelig å finne ut av når legen sier jeg må finne ut av det selv uten noen veiledning. føler meg ikke akkurat tatt på alvor. Leser jo så mye om at man ikke må gå på glutenfri kost før man har cøliakidiagnose. Noen som har noen gode tips? Kan dette høres ut som melkeallergi eller noe sånt? Høres nesten ut slik som jeg hadde det når det startet. Da var jeg også veldig kvalm og jeg kastet opp en del. Ble veldig dehydrert siden jeg var så kvalm hele tiden og fikk ikke i meg nok væske. Så det ble en ond sirkel. Opp på det hele fikk jeg omgangssyken og måtte da bli innlagt for å få væske intravanøst. Ble helt tappet for alt. Når væskebalansen i kroppen kom seg, kom kvalmen seg også. Så nå er det bare magen igjen. Jeg har osgå skiftende mellom løs og hard mage. Slim og mye luft. Bedrer seg hvis jeg holder meg så mye unna melk som mulig. Jeg tror jeg kan ha laktoseintoleranse, siden jeg tåler litt og ikke blir dårlig av alt som inneholder melk. Har ikke blitt testet for noe, legen min sier bare at jeg må prøve meg frem. Mitt tips er å prøve laktose eller en melkefri diett, se om det hjelper. Prøv deg frem med enkelte ting og se om du reagerer. Det er det jeg holder på med nå. Lykke til! HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144083139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #25 Del Skrevet 16. mars 2012 Havremelk smaker dårli mel synes jeg, men rismelken er grei Jeg skal forsøke og kutte ut alt for så å prøve ut. mat med melkepulver i går greit her Hehe, det kan jeg faktisk se for meg. Syns ikke det høres noe godt ut! Skal teste ut rismelken! Tenkte jeg også skulle prøve det. Greit å finne ut nøyaktig hva man reagerer på. Hvor lenge skal du kutte ut alt før du prøver? HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143918727-%C3%A5-f%C3%A5-melkeallergi-i-voksen-alder-noen-som-har-opplevd-det/#findComment-144083145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå