Gå til innhold

Duotest eller fostervannsprøve?

charnelle

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt til veiledning neste uke på fosterdiagnostikk. Mannen min og jeg har egentlig bestemt oss for duotest pga risikoen for abort ved fostervannsprøve. Men tenker sånn at om noe ser galt ut på ul med neseben og nakkefold vil jeg heller ta fostervannsprøve enn enn blodprøve som ikke gir 100% svar. Hva er deres erfaringer rundt dette? Vil de kunne gå med på det om ul viser uregelmessigheter?

Er akkurat fylt 38 år og tenker på de som er under 38 som ikke får dette tilbudet i det hele tatt. Hva gjør dere for å bli trygge på at barnet er friskt?

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg har vært på Ullevål for veiledning ang fostervannsdiagnostikk.

Valgte da duo test.

Fikk kjempe god veiledning der og ingenting var uklart når vi reiste derfra....

Du får svar på alle de spørsmålene du har :)

Er det avvik på ultralyd og blodprøve får du tilbud om fostervannsprøve. Det fikk iallfall vi vite, men hos oss har vi sluppet med duo test....

Masse lykke til :)

Hei, duotesten er vel egentlig selve blodprøven (de måler to hormoner, du har også noe som heter trippeltest som kan tas senere i svangerskapet) og i tillegg har du ultralyden - dette er dette som tilsammen kalles duotest og tilbys til kvinner som er 38 eller mer ved fødsel. Det er resultatet av UL + blodprøven som angir risikoen for evnt kromosomavvik. Dette får du vite mer om på veiledningen. Dersom du får en risiko på 1-250 eller dårligere, vil du få tilbud om forstervannsprøve. Denne må du vente til uke 15 med å ta. Selv om de kan gjøre en hurtigtest av denne, må du noen ganger vente opp til 4 uker for å få endelig svar (du kan altså være i din 20 uke). I helt spesielle tilfeller, kan du også få tilbud om morkakeprøve som gir et raskere svar enn fostervannsprøve (det gjelder vel primært eldre mødre, eller ved svært dårlig resultat). Du har en aldersrisiko før du tar testen, og så bli denne risikoen justert iht resultatet på UL/blodprøve. Vi fikk heldigvis gode tall, så fostervannsprøve var aldri et alternativ. Du må uansett ta med i betrakningen at duotesten ikke gir noe endelig fasit, den gir kun indikasjoner. Det har vært tilfeller der man med gode tall, har fått sykt barn, og motsatt, at man med dårlig resultat (eks. 1-7) likevel hadde friskt foster. Lykke til!

Endret av eaglebeagle

Hei! Jeg fikk et dårlig resultat på duotesten. (Har skrevet om det her inne). Vi var på riksen. Vi fikk tilbud om morkakeprøve med en gang. Utførte selve morkaketesten 1 time etter dårlig resultat på duotesten. Like greit det. å gå å vente er jo forferdelig så bra å bli ferdig med det. Forskjellen på fostervannsprøve og morkakeprøve er at morkakeprøve kan tas tidligere enn forstervann, ikke noen andre forskjeller. Fikk vi opplyst. Må jo være forferdelig å vente til rundt uke 18 for å få videre svar. Jeg er også 38 år. Dette var akkurat 1 uke siden og jeg har nå fått et fint svar på morkakeprøven:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...