Ignatz Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Dette er til dere som slukte rått Kristin G. Hardebergs kronikk om barn og gråting: http://www.dagbladet.no/2012/03/14/kultur/debatt/debattinnlegg/barn/sovnloshet/20676922/ Dere kalte foreldre som prøver å lære barna sine å sovne selv ved hjelp av Ferber-metoden o.l. for egoistiske og dårlige foreldre. Dere sprer usikkerhet og dårlig samvittighet hos mennesker som kun ønsker det beste for sine egne barn og sin familie. Jeg har ingen fasit på hva som er riktig å gjøre, men jeg ser, og denne artikkelen støtter meg i det, at ingenting er svart/hvitt. Det finnes flere riktige måter å gjøre ting på.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Dette er til dere som slukte rått Kristin G. Hardebergs kronikk om barn og gråting: http://www.dagbladet...oshet/20676922/ Dere kalte foreldre som prøver å lære barna sine å sovne selv ved hjelp av Ferber-metoden o.l. for egoistiske og dårlige foreldre. Dere sprer usikkerhet og dårlig samvittighet hos mennesker som kun ønsker det beste for sine egne barn og sin familie. Jeg har ingen fasit på hva som er riktig å gjøre, men jeg ser, og denne artikkelen støtter meg i det, at ingenting er svart/hvitt. Det finnes flere riktige måter å gjøre ting på. Ikke overaskende kom dette "svaret" på den artikkelen fra en mann, og også uten noe som helst backup, bare hans mening liksom. Dårlig...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Dette er til dere som slukte rått Kristin G. Hardebergs kronikk om barn og gråting: http://www.dagbladet...oshet/20676922/ Dere kalte foreldre som prøver å lære barna sine å sovne selv ved hjelp av Ferber-metoden o.l. for egoistiske og dårlige foreldre. Dere sprer usikkerhet og dårlig samvittighet hos mennesker som kun ønsker det beste for sine egne barn og sin familie. Jeg har ingen fasit på hva som er riktig å gjøre, men jeg ser, og denne artikkelen støtter meg i det, at ingenting er svart/hvitt. Det finnes flere riktige måter å gjøre ting på. Ikke overaskende kom dette "svaret" på den artikkelen fra en mann, og også uten noe som helst backup, bare hans mening liksom. Dårlig... Han har da referanser til forskning om dette i artikkelen? Uansett stoler jeg mer på en som er professor i psykologi og forsker på søvnsykdommer enn på en vilkårlig innlegg på et forum for mammaer.. Jeg har brukt en mild ferber på begge mine barn med stor suksess og angrer overhodet ikke.. Det er ikke noe som fungerer for alle barn eller alle familier, men for vår familie har det fungert perfekt!
Ignatz Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2012 Dette er til dere som slukte rått Kristin G. Hardebergs kronikk om barn og gråting: http://www.dagbladet...oshet/20676922/ Dere kalte foreldre som prøver å lære barna sine å sovne selv ved hjelp av Ferber-metoden o.l. for egoistiske og dårlige foreldre. Dere sprer usikkerhet og dårlig samvittighet hos mennesker som kun ønsker det beste for sine egne barn og sin familie. Jeg har ingen fasit på hva som er riktig å gjøre, men jeg ser, og denne artikkelen støtter meg i det, at ingenting er svart/hvitt. Det finnes flere riktige måter å gjøre ting på. Ikke overaskende kom dette "svaret" på den artikkelen fra en mann, og også uten noe som helst backup, bare hans mening liksom. Dårlig... Mener du at det har noe å si at det er en mann som har skrevet artikkelen? Han er en professor som er ekspert på søvn. Er det bare mammaer som vet noe om babyer?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Er helt klart at det denne mannen sier er rett! Så lenge det er snakk om mild form for ferber, og ikke over lang tid. Blir så provosert av hun damen og hennes "forskning". Hun sier det ikke er bra for baby å sove på eget rom, for noe tull!!! Vi har brukt mild ferber på begge, gikk helt fint, sov på eget rom fra 2 mnd, går også helt fint alltid noen som skal gi oss foreldre dårlig samvittighet....bruke sunn fornuft er bra! Hvis det hun mener er riktig, da hadde det vel vært mange som skulle vært hjerneskadet. Tenk før i tiden....det gikk bra det også, men selvfølgelig fint vi har lært noe
Medri Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Vi har brukt mild ferber på begge, gikk helt fint, sov på eget rom fra 2 mnd, går også helt fint alltid noen som skal gi oss foreldre dårlig samvittighet....bruke sunn fornuft er bra! Hvis det hun mener er riktig, da hadde det vel vært mange som skulle vært hjerneskadet. Tenk før i tiden....det gikk bra det også, men selvfølgelig fint vi har lært noe Hva var det du egentlig forventet skulle skje? At du kunne se på barna dine umiddelbart hvis det _ikke_ gikk fint? At kortisol hemmer dannelsen av synapser i hjernen er ikke noe du vil oppdage, men hvis de sliter med matte på skolen i fremtiden kan du jo spørre deg selv om de hadde gjort det hvis hjernen fikk utvikle seg uten den påvirkningen av stresshormoner. Om de stoler mindre på deg enn de kunne ha gjort, det vil du jo aldri få vite. Det er mye man gjorde før i tiden som ikke var særlig bra for barn.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Er helt klart at det denne mannen sier er rett! Så lenge det er snakk om mild form for ferber, og ikke over lang tid. Blir så provosert av hun damen og hennes "forskning". Hun sier det ikke er bra for baby å sove på eget rom, for noe tull!!! Vi har brukt mild ferber på begge, gikk helt fint, sov på eget rom fra 2 mnd, går også helt fint alltid noen som skal gi oss foreldre dårlig samvittighet....bruke sunn fornuft er bra! Hvis det hun mener er riktig, da hadde det vel vært mange som skulle vært hjerneskadet. Tenk før i tiden....det gikk bra det også, men selvfølgelig fint vi har lært noe Gikk fint? Og det vet du fordi? Utrolig idiotisk resonnement. Det gikk bra fordi du mener det? Du ser jo ikke de skadene de evt fikk. For å sette det på spissen så hadde det sikkert gått bra om dere slo ungene innimellom også... Kunne ikke sett det på dem det heller, ikke etter at blåmerkene ble borte hvertfall...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 til denne debatten om grining i søvn. Syns det er litt rart at vi har vokst opp som vi har, for å ikke glemme foreldrene våre. Greit nok at forskning går fremover, men har hatt utallige diskusjoner angående dette med min mamma og mormor. Sier ikke at de har rett, men det de gjorde var å la oss grine. Mormor fortalte meg at da min mor var liten så var det sånn at hun fikk mat så var det opp i senga med henne, hvis hun begynte å grine og det plaget henne så flyttet hun seg lenger fra soverommet. Ingen av mine onkler og tanter virker som lider noen nød...og kan nesten garantere at de fleste av deres foreldre og besteforeldre gjorde slikt...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Det er noe jeg synes er rart i hele denne debatten: Hvorfor er det så mye fokus på negative konsekvenser av at babyen gråter, mens ingen nevner med et eneste ord de negative konsekvensene for barna ved søvnforstyrrelser, søvnproblemer og evige overtrøtte barn?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #10 Skrevet 15. mars 2012 Ehem... En ting her, for å se på det i motsatt fall: de som sliter med matte (meg selv inkl) er det BEVIST at det er sånn at enkelte er dårlige på f.eks dette nettopp på grunn av gråting som baby??? Tror neppe det i det hele tatt er mulig. Litt naivt å stole blindt på at sånne ting kan vises tilbake til akkurat babytiden og gråt. Antakelser - ja. Bevis? Neppe. Noe synes å bare ligge i genene. Synes artikkelen var flott da det var en mer nyansert måte å se ting på - dere "gråtemotstandere" er så ensporet! Det samme med artikkelen til hardeberg, den er virkelig aggressiv! og jeg må jo si det viser hvor barnslig noen av dere er her, når dere kan si "... Og selvfølgelig måtte det være en mann som skrev dette...". Har ikke dere pappa til barnet deres? (Mulig jeg er "eldgammel" her inne, i hvert fall så virker det sånn.) Dessuten var denne mannen profesjonell innenfor faget - i motsetning til hardeberg, som kun "snakker av erfaring".
cent Skrevet 15. mars 2012 #11 Skrevet 15. mars 2012 Hjelp som disse diskusjonene tar av! Hva med at ingen barn er like og at det faktisk finnes ganske mye i mellom å gråte hele natta og å aldri gråte noe som helst? Og hva med at barna også må bli påvirket dersom mor og far er helt utslitt av søvnmangel? Lurer forsåvidt på hvordan de som sier at barna aldri har grått (som hun firebarnsmoren) fikk til å gjøre nødvendige ærend, som f.eks. doturer eller å kle på barnet eller legge barnet i vogna og ta på sko selv.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #12 Skrevet 15. mars 2012 http://www.tilknytningspedagogene.no/tilknytningsbloggen/god-sovn/340-sovn-i-media Sier ikke mer!
Harfåttprinsen:) Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Jeg mener at alle bør gjøre det DE føler er bra for deres barn og dem selv..... Jeg har ikke hjerte eller hode til og la min lille ligge og skrike seg i søvn, det er meg og MITT valg... Hva andre gjør har ingen betydning for meg..... Men det aller viktigste må da vell være at det føles rett for mor,far og barn...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2012 #14 Skrevet 15. mars 2012 Hvorfor skal det være sånn at det skal diskuteres i det vide og det brede om det å la babyen skrike litt er farlig eller ikke, når INGEN kan komme med noe konkret om hva man faktisk skal gjøre om det ikke kan gråtes??? Virker som om ferbermetoden er den eneste METODEN, mens antiskrike-entusiaster aldri beskriver hvordan det da SKAL gjøres, bare at det er så farlig med gråt! Litt vanskelig å utføre og forholde seg til det da... Det blir jo bare en evig diskusjon med drittslenging til hverandre (både her og i de profesjonelle miljøer), som ikke er til hjelp for noen foreldre. For meg er det litt vanskelig å ta seriøst... Har brukt noe ala ferber, som har fungert. Men nå er det litt "tilbakefall" her, og jeg er veldig åpen for å prøve andre ting nå også. Men det finnes jo ikke noe konkret! Er ikke bekymret for at ferber er feil og farlig, langt derifra. Men alltids greit å prøve andre ting også. Er rimelig sikker på at det med barn er så individuelt at verken det ene eller det andre er feil eller farlig så lenge man kjenner barnet sitt godt nok. Barnet mitt har ikke sluttet å si fra tydeligvis selv om vi brukte ferber! Merkelig nok...:-P skulle nesten trodd at hun har blitt fullstendig ødelagt sånn som folk snakker her... Jeg får beklage så meget når hun blir stor ettersom jeg tydeligvis har ødelagt for alle fremtidsutsikter for henne. Haha! :-P (må jo være godt for dere som ikke har prøvd ferber, dere må jo få fullstendig feilfrie barn senere!) mon tro om det dukker opp ertstatningssaker i media snart "gråt som baby - ødelagt for livet!". ;-) dette KAN gå litt for langt også eller...!?
ANGEL81 Skrevet 15. mars 2012 #15 Skrevet 15. mars 2012 Jeg brukte ferber metoden. Første dagen var veeeldig tøff (og fikk vondt i mammahjertet). Men jeg skal love dere at det funket. Den tredje dagen sov hun på egen hånd. Var ca 7 mnd da jeg skulle få henne til å sove på egenhånd. Men alle barn er forskjellige. Jenta mi har aldri vært vrang. Andre kan ha babyer som er så sta at de griner og griner til de sovner. Nå er det for meg ca 3 år siden, men jeg husker godt at jeg måtte inn maks 3 ganger. Trøstet, roet henne ned, og gikk ut. Akkurat slik metoden sier. Nå er hun 5 år..kan ikke se at hun har hatt skade av det..en livsglad, filosoferende, nysgjerrig liten engel..
Von Hertelhofen Skrevet 15. mars 2012 #16 Skrevet 15. mars 2012 Mitt mammahjerte klarer ikke å la barnet gråte og gråte. Rent instinkt å trøste når baby gråter.
Cimorene Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Jeg personlig har hverken samvittighet eller hjerte til å kjøre noen skrikekurer. Men det finnes da virkelig mange andre metoder. Det er ikke sånn at man må ta opp barnet med en gang det er et lite knyst eller at man må bære rundt på barnet til det er 15 år fordi de ikke har lært seg å sovne av seg selv fordi mamma ikke lot de ligge og gråte alene i 20 min i slengen når de var små.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Evig tema på dib dette her. Jeg har to stykker som vi gjorde en mild ferber på, og det var fantastisk for oss alle. Før vi gjorde dette, holdt vi på å få mentalt sammenbrudd av leggeprosessen, og vi var utslitte og diskusjonene og irritasjonene var høye oss voksne imellom. Det er vel viktig at også barna skal ha foreldre som fungerer og holder sammen? Jeg har sett andre familier som aldri har klart å gjøre dette, som sliter med barn som ikke sover gjennom natten til de er i skolealder. Våre to har det helt topp i dag, velfungerende, glade og trygge barn. Det å vise dem hvem som bestemmer, men samtidig være der som en trygg støtte, er vel kanskje det viktigste med å være forelder. Og det er akkurat det man gjør med ferber, man sier nei, nå er det natten, nå skal du sove. Nå går mamma og pappa litt bort, men vi er i nærheten og kommer og ser til deg om en liten stund. (Selvsagt skal man se an situasjonen og vise at man er der for dem). Skriking og protester, javel, men det må faktisk til for å endre en rutine. Jeg gjorde dette ved ett år på begge, for meg føltes begeret fullt da. Fikk hjelp av min mor til å gå inn og roe. Dette kan anbefales!
J3F Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Har 3 barn på 15 år, 10 år og 7 mnd. Eldste hadde kolikk og gråt døgnet rundt, andremann grein innimellom mens nr 3 så å si aldri gråter. Bruker/brukte "kos" metoden på alle 3:) Lå/ligger i senga med de til de sovner som babyer og leser/synger når de blir eldre. Alle 3 har gladelig lagt seg - ser ut som om de ser fram til en rolig kosestund med mor/far på slutten av dagen. Vært ulike grader av søvn gjennom natta, men har hatt de inne på rommet hos oss det første året og hatt de i senga vår når de har våkna og vært leie seg. Hadde aldri greid å la de små ligge og gråte alene! Forstår at alle barn er forskjellige og at alle foreldre må finne ut av slikt selv, men har god erfaring med at nærhet skaper trygge og glade barn:) Er selvfølgelig slitsomt å være foreldre, men de er ikke små så lenge. Nå når jeg har to store lurer jeg på hvor tiden har blitt av og er glad for de gode minnene fra baby/småbarnstiden. Slitet glemmer en lettere. Lykke til til alle søvnløse småbarnsforeldre!
Harfåttprinsen:) Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Jeg anbefaler OPP NED metoden http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62 den har fungert hos oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå