Ezmeralda Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Ser på et tidligere innlegg at det er flere som har satt inn kobberspiral. Jeg har vurderer få satt inn hormonspiral. Innbiller meg at kobberspiral gir sterkere menssmerter og kraftigere blødninger et par dager. Vet ikke hvor jeg har det fra eller om det stemmer. Mellom de to barna mine gikk jeg på ceracette og fikk beskjed om at den ga ganske like bivirkninger som hormonspiral. Det fungerte supert for meg og jeg hadde ingen blødninger på fire år. Nå vil jeg ikke ha flere barn og det er greit å slippe å spise en pille hver dag. Derfor vurderer jeg spiral. Noen som har gode argumenter for eller mot hormon eller kobberspiral? På forhånd takk for tips. :-)
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Hvis det gikk greit med cerazette, går det sikkert greit med hormonspiral. Den er sikrere og gir mindre blødninger enn kobberspiral. Jeg fikk bivirkninger av cerazette, og fikk de samme bivirkningene med hormonspiral, derfor har jeg kobberspiral.
miepia30 Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Du har rett. Med kobberspiralen blir eggløsmingene uforandret og du vil få mens med samme intervaller som uten spiral. Men den påviker slimhinnen lokalt i livmora og gir økt blødningsmengde, både i form av mere blod pr dag og også gjerne flere dager med blødning. Menssmertene blir også gjerne litt mer uttalte. Hormonspiralen gir oftest uregelmessig syklus men mye mindre blødninger og smerter. Endel mister mensen helt. Noen syns det er litt plagsomt med småblødninger i hytt og pine men for de fleste roer det seg etter 3 mnd. Det er samme hormon i spiralen som i Cerazette så kanskje kan man generalisere og si at tåler du det ene tåler du det andre, uten at jeg kan dokumentere det. Hormonspiralen beskytter bedre mot graviditet og også mot noen krefttyper.
gullskattmamma Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Jeg har fått satt inn kobberspiral idag. Jeg får bivirkninger av hormonprevensjon så gynekologen anbefalte meg å prøve med kobberspiral. Ulempen med kobberspiral er at man kan få kraftigere blødninger og økte menssmerter. Jeg setter ikke inn hormonspiral om kobber ikke fungerer, da det er stor sannsynlighet for at jeg får bivirkninger med hormonspiral i følge gynekologen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå