Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å for alvor gi mer og mer mat og mer variert mat etterhvert nå, snuppa mi er litt over 7 mnd. Vet jo de kan spise det meste av det vi spiser til middag, men likevel synes jeg det er litt vanskelig, mange ganger har vi middag hun ikke kan få så da har hun pleid å få grønnsaksmos. Hun får også grøt til kvelds og lunsj men vil bytte ut lunsjen med f.eks brød tenkte jeg.

Hvilke type kjøtt kan jeg begynne å gi? hva er greit å starte med, f.eks kylling? Kan man gi svinekjøtt? det skal vi nemlig ha i dag :P

Ellers har jeg gitt dette:

brokkolimos

gulrotmos

potetmos

sviskemos

bananmos

avokadomos

Fruktpurè

Lyst å prøve:

mais (bør den moses? vet man ikke skal bruke hermetisk fordi den er saltet, hvilke bruker dere da?)

pastinakk

squash

brødskive (hvilket brød bruker dere? baker dere selv? hvor store biter?)

Hvilket pålegg? tenker å starte med leverpostei.

Ris

Flere forslag? Er litt redd for å starte med biter av mat, så redd hun skal få det i halsen, men må vel bare prøve. Gir dere bare en type grøt eller bytter dere på? isåfall hvilke sorter?

Mye spørsmål her, men føler meg så usikker på dette med maten og hva hun kan få og ikke, og hvor store biter som er forsvarlig å gi.

Hva gir dere andre til babyen? bytter dere meny hver dag? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min yngste er 6 1/2mnd og får to grøtmmåltider m fruktmos som jeg har frist i isbitbrett, + middag. Til middag får han foreløpig grønnsaksmos, gulrot, potet, brokkoli, avocado etc. Vi ble anbefalt å vente til nærmere 8mnd til å begynne m brødskive på helsestasjonen HVIS han spiser godt m grøt. Før den tid kunne vi gi små smuler m brød for å venne han på å bruke tyggemekanismen. M eldstemann begynte vi m veldig små biter g gjorde dem større og større. Dette m mais vet jeg ikke noe om, ga ikke d før litt senere. Bruker også å gi frukt i slike nettingposer m håndtak.

Jeg regner m vi begynner p introdusere smuler sånn smått om en liten stund, og begynner å hi et ekstra måltid m brød ca v 7 1/2-8mnd.

Skrevet (endret)

Jeg startet m laks som tilbehør til grønnsaksmosen etter noen uker. Husker at eldstemann nektet å spise middag når jeg moste grønnsaker og kjøtt sammen, m fikk han dem her for seg gikk d fint. Kylling er også fint, og tror d er helt ok m svinekjøtt også hvis d er godt stekt. Bare kjøttdeig man bør styre unna i starten siden d er mye salt i den.

Endret av Dori
Skrevet

Hvis vesla får sitte på fanget mitt og spise av tallerken min, spiser hun omtrent alt hun får, også mat med klumper. Lar henne ofte smake på min mat (vi har en toåring, så maten vår passer ofte å gi henne også)

Dette er noe av det hun spiser:

Hirsegrøt med aprikosmos

Grønnsaker (brokkoli, blomkål, gresskar, søtpotet, squash, gulrot, kålrot, sellerirot, persillerot) enten moset alene eller i en blanding

Moste linser med kjøttkraft

Most kyllinglever

Banan og avokadomos

Sviskemos

Laks

Ris

Tomatsaus med hvitløk og løk

Eple og pæremos med kanel

Hun får også ananasbiter i baby feederen.

Storebroren fikk kjøtt fra 5 mnd, så det er bare tilfeldigheter at vi ikke har begynt med det til vesla enda. Vi kommer til å gi viltkjøtt og kylling til å begynne med.

Jeg prøver å variere mest mulig for å venne henne til mye forskjellig mat og ulike konsistenser. Det er også viktig å introdusere mest mulig forskjellig mens man fortsatt ammer fordi man tror det kan forebygge allergi senere.

Vi har ikke begynt med brød enda, men broren spiste brød fra 6 mnd, så regner med vi kommer til å prøve snart.

Skrevet

Tusen takk for mange tips! Vi får ta litt og litt og introdusere gradvis, tror vi prøver med litt små brødbiter dyppet i vann eller mm og se om hun liker det, har også hørt noen blander litt brød i grøten til å begynne med for å vende til ?

Frukt og grønt i sånn nettpose bruker vi også til mellomMåltid.

Tenker å prøve på en slik meny:

Morgen morsmelk

Frokost mm + lite brødmåltid

Lunsj mm, grøt og litt frukt

Middag: mm og middagsmat grønnsaker, potet, kjøtt/fisk

Kvelds mm og grøt

rett før legging morsmelk

Så får vi se. Skriver ned det dere har skrevet opp så blir det lettere å variere :)

Bruker dere noe krydder også? Tenkte å prøve meg litt frem med det også etterhvert :)

Skrevet

Hei!

gutten vår som også er 7 mnd får smake på det meste som vi spiser, men jeg og mannen er veldig glad i godt krydret mat, så blir ofte han ikke får småke også! Men vi har begynt å gi brød og litt andre ting i biter. Han klarer å tygge det veldig bra og vi har ikke opplevd noen episoder hvor han har satt det i halsen, ihvertfall ikke enda.

Her får han fast:

Morgen - mme

Frokost - grøt

Lunsj - litt mme, brødskive, og små biter med frukt, eller fruktmos

middag - middagsglass og fruktmos til dessert

Kveldsmat- grøt og mme før legging.

Vi kjøpte i dag kavre, og aldri sett en så lykkelig liten gutt. Han koste seg med den i neste tre kvarter, og siden den løses opp så lett, så bare suttet han på den.

Andre ting han har fått smake er:

agurk, brokkoli, gulrot og andre type grønnsaker

pomfri

kjøttkaker

og sikkert masse mer, men som sagt, lar han smake en liten bit i ny og ne av det vi spiser.

Vi har forresten leverpostei på brødskiva, men han er like lykkelig om han bare får smør på. Tenkte å kanskje la han få litt skinkeost på tube i morgen. Han storkoser seg hvis jeg legger en og en bit på bordet og han får plukke og grise litt selv.

Mais har jeg ikke prøvd enda, og jeg reagerer litt på det selv, så tror jeg venter litt med det.

lykke til:)

Skrevet

Takk for masse tips! :)

I dag fikk hun sutte på en stor bit kokt gulrot, og greide å tygge av en del biter med gommene, uff var litt ekkelt, fikk det ut igjen da, men hun brakk seg litt. Blir å bruke fruktnett neste gang..

Hvordan er det egentlig med pålegg med kumelk i? som smør, ost, smøreost, prim osv, det er helt greit å gi? Man skal jo vente med melk og med store mengder yoghurt, derfor jeg lurer?

Jeg har prøvd å legge litt biter av ting på bordet, men tror ikke hun skjønner at det er mat, hehe, bare hiver det i gulvet.

Skal kjøpe kavring jeg også! Det var lurt :)

Skrevet

Tubeost, ost og andre ting m melk i er helt ok, d er jo litt melk i d meste. D er yoghurt man skal vente m til 9/10mnd og kumelk til 1år. :-) Kavring skal jeg også prøve. De har også slike riskaker for barn (de store for voksne er d jo salt i) som var populær for størstemann. :-)

Skrevet

Slik jeg har forstått, så skal man også være mer forsiktig med melkeprodukter hvis det er melkeallergi i familien også. Noe det ikke er her, og det har gått bra når han har fått smake litt ost og sånt før:) Kavring var en kjempesuksess her, og ble som sagt ingen biter, han bar suttet og det løste seg opp veldig fint:)

Kanskje jeg skal se etter sånne riskaker også:) fin tråd:) håper flere svarer, så man kan få litt flere tips:D

Skrevet

Snuppa mi er snart 6 mnd og hun spiser brød. Gir ei halv skive, lett å holde i. Gnager og gomler og blander med spytt så det blir jo helt mos.

Slik du gjorde med kokt gulrot er helt i tråd med babyledweaning, sjekk babyledweaning.com eller artikkelen på ammehjelpen om innføring av fast føde. Det blir litt host og hark, men det er pga velutviklet brekningsrefleks

Skrevet

Jeg lurer også litt på dette her med babyledweaning. Har veldig lyst til å prøve ordentlig, men med to tenner nede tygger han (6mnd) biter med en gang, og jeg er som mange redd for at han skal få det i halsen. Foreløpig blir det mye frukt i fruktnett, det er det nærmeste jeg kommer å få han til å spise mat som ikke er most".

Ellers har jeg kommet over en fin blogg om barnemat: www.barebarnemat.blogspot.com. Mange fine tips der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...