Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nettopp på 2-års kontroll med gutten min, og fikk bekreftet mine mistanker om at han er litt liten for alderen...82cm. Lurer på hvor høy en gutt på 2 år vanligvis er? Hvor høyt er ditt barn?

Og tror dere virkelig det stemmer når de sier at hvis man ganger barnets høyde ved 2-års alder med to, så finner man ut hvor høy barnet blir?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det med å gange barnets høyde med to tror jeg er litt både og. Mener dessuten at det er 2,5 år for gutter (?) og 2 år for jenter. Min eldste sønn var 96-97 cm lang på 2-års kontrollen, men han er lang for alderen. De to andre sønnene mine ca 88-89 cm, og datteren min var 86 cm (2 år og 4 mnd).

Sønnen din er nok litt lav for alderen, men ikke unormalt lav. Hvor lang han blir som voksen er vel avhengig av gener. Hvor lang er du og barnets far da?

Skrevet

Gutten min var 90 cm på 2 års kontrollen. Fikk beskjed om at han ligger på 75% percentilen både i høyde og vekt. Han er altså en del høyere enn gjennomsnittet.

Faren er forresten 181 cm, så dersom han slekter på faren sin stemmer den regelen godt.

Skrevet

Eldstemann var 92,5 cm da han var to år. Han er høy for alderen (pappa'n er 1,88 m). Han var like høy som din, altså 82 cm, på ettårskontrollen. Jeg mener å huske at 86-87 cm er gjennomsnittet for en to år gammel gutt. Med andre ord er sønnen din litt under, men ikke unormalt liten. Husk også på at barn vokser veldig i rykk og napp, kanskje får han en vekstspurt om et par måneder?

Jeg tror ikke du kan regne ut hvor høyt barnet ditt blir som voksen på noe vis. Min mening er at du må se mer generelt på det heller enn å lete etter en spesifikk høyde. Hvor høy er du og mannen din? Er dere gjennomsnittlig høye begge to kan dere regne med at barna deres også blir gjennomsnittlige.

Skrevet

Mellomste her var 96 cm på 2 års kontrollen :) Han er veldig høy for sin alder..

Skrevet

Takk for svar :) Ja, de vokser jo i rykk og napp, så han kan jo plutselig skyte i været, han spiser iallefall mye.

Jeg er 1.65 og faren hans er 1.84, så han burde jo bli høyere enn meg iallefall :)

Skrevet

Var nettopp på 2-års kontroll med gutten min, og fikk bekreftet mine mistanker om at han er litt liten for alderen...82cm. Lurer på hvor høy en gutt på 2 år vanligvis er? Hvor høyt er ditt barn?

Og tror dere virkelig det stemmer når de sier at hvis man ganger barnets høyde ved 2-års alder med to, så finner man ut hvor høy barnet blir?

Det med dobling av barnets høyde ved 2 år er ihvertfall ikke en sikker kilde til å avgjøre endelig høyde! For meg (som er veldig høy) stemte dette ikke overhodet.

Skrevet

Jeg var bare 72 cm på toårskontrollen min står det i boka...

Men jeg er 173 nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...