Gå til innhold

vikariatet går ut 2 mnd før permisjonen starter, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forutsatt at du oppfyller kravene for dagpenger kan du få det ja.. Men du må søke om det og det tar litt tid før du får penger.. Du kan også velge å starte permisjonen tidlig men mister jo da tid sammen med babyen..

Du kan startse permisjon 3 mnd før termin , da får du foreldrepenger med grunnlag a lønnet di og foreldrepenger danner grunnlag for dagpenger.

Det løøne seg å ta ut permisjon tidligere og etter at du er ferdig med perm og kan ikke få jobb , da kan du søke på dagpenger.

Du kan startse permisjon 3 mnd før termin , da får du foreldrepenger med grunnlag a lønnet di og foreldrepenger danner grunnlag for dagpenger.

Det løøne seg å ta ut permisjon tidligere og etter at du er ferdig med perm og kan ikke få jobb , da kan du søke på dagpenger.

Foreldrepenger danner ikke grunnlag for dagpenger, men er kun med i utregningen av hav man kan få utbetalt.

Tar hun ut permisjonen mye tidligere må ungen begynne i bhg eller hos dagpasser når den er 6-7 mnd. Hun må ha tilgang på barnepass for å kunne få rett på dagpenger.

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent
  • har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

• har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent
  • har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt

Ja, men de danner ikke grunnlag om man ikke har rett på dagpenger fra før. bare ring og hør.

Fikk den lange forklaringen da jeg var i samme situasjon.

Annonse

Hei igjen,

Hvis hun hadde vikariat da kan hun søke dagpener , men hun må ha fått innteket på 1.5 G.

Dersom man har pensjonsgivenede inntekttapp kan man få ytelser som dagenger , sykepenger. Som jeg vet at foreldrepenger er pensjonsgivendeinntekt og danner grunnlag for sykepenger.

Hvis hun søke dagpenger før hun går ut på permisjon da hun skal få foreldrepenger med dagpenger grunnlag som er 62.7% av arbeisintekt og i tillegg er det skattpliktig ytelse.men hun går ut på permisjon 3 mnd før termin da kan hun få foreldrepenger med grunnlagg av vanlig hennes arbeidsinntekt og før hun er ferdig med foreldrepenger kan hun søke på dagpenger. Der spørs hvor mye har hun jobbet og hva slag jobb hadde hun . Det er nye regler i fht sessons arbeid, fisker osv.

Men jeg skal sjekke igjen om dette .

Har du rett på dagepenger søker du om dagpenger de siste 2 mnd.

Når du har mottatt dagpenger under opptjening til foreldrepenger kommer du under særregelen som tilsier at du får regnet 6 beste av 10 siste mnd på foreldrepengegrunnlaget.

Dette vil si at du får lønnsgrunnlaget ditt som grunnlag på foreldrepenger og vil ikke tape på og ha mottat dagpenger i opptjeningstiden.

Så jeg er ikke enig i rådet du har fått her om å gå ut i permisjon før.

Foreldrepengene regnes som grunnlag så du kan søke dagpenger når perioden er over.

Hentet fra forskrift til § 4-3:

"Perioder med rett til sykepenger etter folketrygdloven kapittel 8 og rett til foreldrepenger etter folketrygdloven kapittel 14 regnes som perioder med arbeid, med tilsvarende arbeidstid som medlemmet hadde i arbeidsforhold forut for sykmeldings- eller permisjonsperioden. Uker med avtjent verneplikt regnes som 37,5 timer arbeid per uke. "

• 4 uker senere...

Takk for svar! Hva skjer dersom jeg skulle bli sykmeldt og er sykmeldt når vikariatet går ut? Jeg har termin 17 nov. Jobber 70 % fra januar til slutten av aug. I 2011 hadde jeg foreldrepenger fra nav med 80 % lønn!

Takk for svar! Hva skjer dersom jeg skulle bli sykmeldt og er sykmeldt når vikariatet går ut? Jeg har termin 17 nov. Jobber 70 % fra januar til slutten av aug. I 2011 hadde jeg foreldrepenger fra nav med 80 % lønn!

Da får du sykepenger siden du har jobbet over 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...