Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 2-3 ganger i løpet av et skoleår, er det noe skolen henger seg veldig mye oppi eller kontakter barnevernet for? Her har man forsovet seg og ungen ble sendt ut døra 3 minutter før skolen startet, så han kom ca 4-5 minutter for sent. Er det noe konsekvenser for sånt? Barnet går forresten i småskolen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 Ikke hvis det er så sjelden som du sier nei. Hvis det er noe som gjentas ofte vil de nok ta det opp med deg, men ikke med barnevernet. Herregud, hvis barnevernet skal bruke tid og krefter på barn som er trøtte om morgenen så skal de få litt å drive med...
Gjest sug lut Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Det er uheldig men ikke krise på noe vis, det skjer de fleste en gang - og skolen har nok med å forsøke å riste liv i de foreldrene som hver eneste dag hvert eneste år lar ungene komme for sent og dermed forstyrrer undervisningen for alle andre.
litekreativtbrukernavn Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Mine foreldre var litt trege der, og "undervurderte" vel viktigheten av at jeg kom tidsnok... Husker at jeg "alltid" kom for sent, og fikk kjeft. En ting er på barneskolen, men det blir en holdningsgreie og med meg fulgte det meg hele ungdomskolen også -Problemet der ble jo karakterer :/ Så best å ta seg litt i nakken tidlig, og heller stå opp 10min før... ...men nei, kan ikke huske at barnevernet ble kontaktet...men om det er andre forhold de(les skolen) stusser på, så er det klart at forsentkomming sikkert kan bli tatt med i en større sammenheng.
Gjest Visten Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Det er ingen krise, og 2-3 ganger i året er jo ikke ofte. Jeg mener forresten fortsatt at det er viktig å få en god start på morgenen; dersom vi forsover oss og våkner med bulder og brak 15 min før skolen begynner, ja, da kommer vi ikke før til andre time. Ikke av hensyn til meg, jeg løper vel fort nok, men av hensyn til barneflokken min som skal spise frokost, kle på og pusse tenner før skolen. ...presiserer at vi da snakker om toppen 2-3 ganger i året
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Her er det elever som så vidt jeg vet enda ikke har kommet tidsnok på skolen siden de startet i august. Jeg møter dem daglig på vei til skolen etter at det har ringt inn. Tror ikke det er noen som har gjort noe med saken. Det er klart man skal gjøre sitt beste for å komme i tide, men 5 minutter forsentkomming innimellom er ikke noen barnevernsgrunn. Noen steder har de muligens en reaksjon av typen "får ikke gå ut i friminuttet", gjennsitting, eller melding hjem. Som regel tror jeg ikke det skjer noe.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Hos oss bryr ikke lærene seg om det skjer noen få ganger i løpet av året, men skjer det ofte taes dette opp med foreldre. Når ungene kommer over 3klasse har de egene meldingsbøker der det skrives opp hver gang de kommer for sent, boken må taes med hjem for å få underskrift. Det er også andre ting som blir skrevet i disse bøkene. Disse ble innført nå i høst siden skolen slet med mye forsentkomming og litt andre ting, og det virker det som det har fungert veldig bra. Vi har enda ikke fått boka med hjem for underskriving, og vi har forsovet oss noen få ganger tror jeg. Har sendt lærene mld slik at de vet vi kommer så fort vi kan, ungene syns det er helt grusomt om de får noe i boka si, den vil de ha helt tom.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Det er iallefall viktig at ungen er "klar over alvoret",- selv om det er barne-/småskolen. Noe av det mest irriterende er barn som kommer for sent og ikke viser tegn til og bry seg. Og nærmest bare krever at alt som er gjrnnomgått frem til de kommer,- gjennomgåes en gang til, for man var "bare xmin for sen"...... En slik holdning er like irriterende og unødvenidg om ungen kommer for sent en gang, som om den kommer for sent regelmessig,- for å si det sånn. Viser ungen evne til og være flau over det, og tydelig tegn på ubehag så er det ikke noe man henger seg opp i om det skjer en gang eller to at han kommer for sent, om det da skjer regelmessig,- så er det faktisk noe man bør se litt næremre på. Da har ikke ungen det greit med og komme for sent, og problemet ligger mest sannsynlig i holdnigner hos foreldre og ikke barnet... Barnevernssak blir det vel ikke uansett....Om ikke det sistnevnte er det som skjer,- og man etter samtale med foreldre ikke merker bedring. Og barnet fortsatt kommer for sent og ikke er komfortabel med det...
lille sprelle Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Barnevernet bryr seg ikke om dette alene. MEN du lager en holdning hos barna når dette skjer gjentatte ganger. Kanskje greit å begynne med vekkerklokke, eller kanskje legge seg litt tidligere?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Barnevernet bryr seg ikke om dette alene. MEN du lager en holdning hos barna når dette skjer gjentatte ganger. Kanskje greit å begynne med vekkerklokke, eller kanskje legge seg litt tidligere? Ehm... har du aldri i livet forsovet deg? Til tross for vekkerklokke? Ikke alle er så perfekt som deg, og det er faktisk menneskelig å feile.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Der skal jeg faktisk ikke uttale meg for jeg forsov meg kun en gang i løpet av 10 år. Mamma hev meg opp av senga
Tigerpote Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Herregud, alle forsover seg da iblant. Så mange merkelige bagateller folk henger seg opp i her inne
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Mamma reiste en del i jobben da jeg gikk på barneskolen, så da var det pappa sin oppgave å få oss på skolen... Vi hadde egne vekkeklokker men vi sørget for at pappa forsov seg med vilje, he he Noen ganger vekte vi ikke han før i 11 tiden! Og da fikk vi noen ganger bli hjemme. Han våknet aldri av vekkeklokken og mamma prøvde å ringe han for vekking;) Da mamma fant ut at vi tok vekkeklokken til pappa, så begynte bestemor å være hos oss når mamma var borte ) Vi var ofte 5 min fo rsent, da alle i familien min er en gjeng med surrehuer, var sjelden vi fikk høre noe om det. Merkelig nok er jeg veldig presis av meg Heldigvis er de nøyere på det nå men tror ikke de skriker opp om bv, bare fordi folk forsover seg en gang i blant.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Dette går på orden, og nok ganger vil få ordenskarakteren nedsatt(men ikke bare 2-3 ganger, altså). Men dette gjelder ikke i småskolen, da. Så få ganger har ikke noe å si. Og det er bare å skrive en lapp til skolen de morgenene dere forsover dere. Men prøv å unngå det, for det er som flere her sier, noe som gir holdninger som ikke er helt bra hos barnet. Jeg prøver faktisk å skape litt "panikk" hos mine, når vi en sjelden gang forsover oss litt For at de skal kjenne på pliktfølelse og samvittighet, og alt det der. Enda har vi ikke forsovet oss så mye at de virkelig kommer for seint Jeg tror faktisk ikke jeg forsov meg en eneste gang på barne- og ungdomsskolen, for mamma var kronisk over meg hver morgen med samme pliktfølelsen jeg prøver å skape i mine barn Men videregående var en litt annen sak..... Ikke så galt, og ikke så mye, men likevel....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå