Gå til innhold

Noe spesielt man må gjøre for best sjanse for å IKKE få spontanbort?

Anbefalte innlegg

Hei!!:)

Jeg lurer på om det er noen ting man helst ikke skal gjøre første trimsemester?

Og er det noe man gjøre for at risikoen blir mindre for spontanabort?

Dette er mitt første nurk, så har ingen særlig erfaring!

Har handlet en slags pille som skal forhindre at babyen ikke får ryggmargsbråkk! Fler som går på det?

Jeg fikk i alle fall en allergisk reaksjon..

Håper på svar!!

-tiffany,18

Fortsetter under...

Hei du!

Du vil sikkert få masse svar. Jeg er også gravid for første gang, og har såvidt begynt å "vanke" her inne :)

Er det Folat du mener? Vil bare informere deg at dette kan være kreftfremkallende. Jeg tar de samme pillene jeg også, men tenkte jeg skulle spørre legen min om det i morgen. Det ikke hvor farlig det er, siden så få vet om det.

Ellers har jeg i dag fått greie på at jeg ikke skal ta fotmassasje eller annen helkroppsmassasje. I såfall skal jeg spørre på forhånd, så terapeuten vet om det og kan tilpasse det. Og du skal heller ikke sitte for lenge i varmt bad. Begge disse 2 siste tingene gjelder antageligvis mest for oss som er i 1 trimester.

Ellers får du ha masse lykke til :) Håper du har sånn passe med sypmtomer, men ikke så ille at du blir dårlig ;)

Hei du!

Du vil sikkert få masse svar. Jeg er også gravid for første gang, og har såvidt begynt å "vanke" her inne :)

Er det Folat du mener? Vil bare informere deg at dette kan være kreftfremkallende. Jeg tar de samme pillene jeg også, men tenkte jeg skulle spørre legen min om det i morgen. Det ikke hvor farlig det er, siden så få vet om det.

Ellers har jeg i dag fått greie på at jeg ikke skal ta fotmassasje eller annen helkroppsmassasje. I såfall skal jeg spørre på forhånd, så terapeuten vet om det og kan tilpasse det. Og du skal heller ikke sitte for lenge i varmt bad. Begge disse 2 siste tingene gjelder antageligvis mest for oss som er i 1 trimester.

Ellers får du ha masse lykke til :) Håper du har sånn passe med sypmtomer, men ikke så ille at du blir dårlig ;)

Okei, Folsyre,er det det samme?

Jeg aner ingenting, fikk bare råd av helsesøster og jordmor om å gå på det, så jeg kjøpte det på apotek.

okei, håper ikke det, tenkte å ringe min lege i morgen å sjekke. :)

Okei, det er jo typisk, jeg som elsker fotmassasje! hehe

Gratulerer til deg da. :D

Joda, har fått noe, veldig ømme pupper, litt morgenkvalme, men det går over når jeg spiser, ellers er jeg mest trøtt og sliten. :)

Takk, og lykke til, til deg også. :D

klem

Annonse

Mener du folat?

Det er B vitamin

Folsyre, jeg vet ikke om det er det samme som du mener. :) hehe,

Det er det samme ja :)

Åja, det visste jeg ikke. :) hehe, bruker du dette?

Ja, jeg går også på det. De fleste gjør det, og det er ingen andre som noen ganger nevner noen kreftfare. Jeg har ikke lest nærmere om dette, men kan jo svare deg i morgen hva legen min sa :)

Aner ikke helt om dette med massasje stemmer. Men jeg ville i allefall sagt i fra om at jeg var gravid :) Tror det har noe med oljene å gjøre... Og badet har noe med varmen å gjøre... Jeg elsker å legge meg ned i badekaret og kjenne at vannet rundt meg er glovarmt. Det kunne jeg ikke nå, for da ble fosteret for varmt, sa andre damer her inne... :(

Men en kort, varm dusj får gjøre nytten :D

Her kommer en liste ut i fra ulike ting som visstnok kan fremkalle SA/MA:

- Alkohol, røyk og andre rusmidler

- Store mengder koffein

- Høyt kortisol/adrenalininnhold i blodet (stresshormoner)

- All mulig massasje (ikke bare pga oljene men trykkpunkter på kroppen som er bundet sammen med livmoren)

- Fall og slag

- Hard trening

- Sex

- Høy alder

- Varme bad

- Diaré

- Eldre barnefar

- Fysisk tungt arbeid

- Bakteriell vaginose under svangerskapet

- Ibux og lignende medisin (Ibuprofen, naproksen og diklofenak)

Gjest wayfarer

Hei du!

Jeg syntes det hørtes veldig merkelig ut at folat gir kreft, så gjorde et kjapt søk. Professoren sier her at man skal fortsette å ta folat når man er gravid, ettersom det er over et så kort tidsrom. Nå må dere begynne å bli litt kritiske til alt dere leser :)

http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=160129

Eller er det noen andre undersøkelser du viser til?

(Jeg er bibliotekar, ikke sur :P )

Hei

Norske myndigheter har laget noen spesielle råd for gravide, det kunne kanskje være interessant for deg å titte på. Her står det blant annet hvor mye koffein man kan få i seg. Du finner dem her:

http://matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Ellers tenker jeg at det er viktig å finne et nivå hvor du tar de viktige hensynene, men ikke går rundt og er redd for å gjøre noe galt hele tiden. I de fleste tilfeller er det ingenting man har gjort galt selv om man mister.

Lykke til :)

Annonse

Folat/folsyre skal forebygge ryggmargsbrokk og forskning viser at det har stor effekt - ville absolutt tatt det tom. 12. svangerskapsuke!

Jeg hadde 3 SA mellom andremann og tredje som nå er i magen, og på dette 4. forsøket fikk jeg Crinone, hormonbehandling for å unngå at kroppen produserer østrogen, men det fikk jeg jo etter utredning. Ville ikke satt igang med hormonbehandling "bare for å være sikker".

Fra ca uke 30 hadde jeg mye premature rier og var inne på føden 5 ganger med truende prematur fødsel fra da til ca uke 34. Behandling hos akupunktør har bremset kynnere og bevisst gått inn for å holde på barnet, det er mulig det kan være effektivt også i begynnelsen av svangerskapet? Det er i hvertfall ufarlig å teste, og kan samtidig gi deg energi, bedre søvnkvalitet

..., senke kvalme og andre ting du kan slite med i begynnelsen av svangerskapet.

Men mest av alt - prøv å ikke tenke på det :) de fleste svangerskap går fint :)

Lykke til!

Man kan fint ha sex under en graviditet. Har man opplevd xantall sa så kan det hende at du må holde deg unna, men dette er noe som legen sier ifra ved, er jo ved spesielle situasjoner.

Er heller ikke farlig å bade, men ikke ha for varmt vann. 37-39grader er ikek farlig!

Viktig å ikke bli for hysterisk heller.

Ja, folat kan være kreftfremkallende, men det kan poteter og, altså.. det er ikke farlig å ta folat, eller spise poteter.

Tusen takk for alle fine svar!!! Dette setter jeg STOR pris på!:))

Jeg skal i alle fall gjøre mitt beste for å ikke tenke noe negativt, er bare redd for å bli skuffa!

Er litt kjedelig om sex kan øke en sjanse til SA, for jeg vet ikke om det er innbilling eller hva det er, men lysten min er litt større nå enn vanlig.. he he. :-)

Hei du!

Jeg syntes det hørtes veldig merkelig ut at folat gir kreft, så gjorde et kjapt søk. Professoren sier her at man skal fortsette å ta folat når man er gravid, ettersom det er over et så kort tidsrom. Nå må dere begynne å bli litt kritiske til alt dere leser :)

http://uit.no/nyhete...ument_id=160129

Eller er det noen andre undersøkelser du viser til?

(Jeg er bibliotekar, ikke sur :P )

Det blir vel litt som med vaksiner. At noen sier de er farlige for barn, og lar vær å gi dem til barn. Det handler vel mest om tro... Jeg ønsker heller å være kritisk til ting jeg putter inn i meg, enn det jeg leser. For det jeg leser kan ikke skade fysisk ;)

Men jeg tar folat :) Men vet IKKE om det er forsket ferdig. Det kommer jo stadig ting en ikke skal ha i seg av ulike grunner (gjelder ikke bare oss gravide).

Hei alle!

Jeg har også lest at folsyre kan være skadelig. MEN dette gjelder for eldre mennesker som står på dette i maange år av gangen. Poenget med denne informasjonen mener jeg var at legene skulle bli flinkere til å følge opp med bl.pr slik at folk ikke tok dette preparatet når det ikke viste seg og være nødvendig. :) Ellers fikk jeg postitiv graviditetstest i går og er nå ca. 4+6. Det er med skrekkblandet fryd men både jeg og samboeren min gleder oss over å gå en ny hverdag i møte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...