Gå til innhold

Hvor dumt er det å ta førerkort på kun automat gir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det vel litt dumt siden de fleste har gir.............

I Usa derimot helt uproblematisk....

Fortsetter under...

Skrevet

Skjønner at du er nervøs når du kjører siden du nettopp har startet. men kan love deg at det der med giring er fort glemt etter noen gode kjøretimer og litt tid. De fleste med vett er vel litt nervøse i starten, og kanskje når man kjører en bil man ikke er vant til etc. Derfor er det ekstra viktig at du heller tar deg ekstra kjøretimer og trener istedet for å prøve å slippe unna med mindre. Du skal tross alt ut i trafikken og takle situasjoner som er potensielt farlige - og da må du kunne handle rasjonelt!

Lykke til!

Skrevet

Når jeg en gang skal somle meg til å ta lappen, skal jeg kjøre opp med automat! Ingen tvil! Vi har bil med automat nå, og kommer nok alltid til å kun ha det!

Skrevet

Å gir er jo det som gjør det "artig" Å kjøre bil. Men automat sitter man jo bare der.. Eneste + med automat er at det er jo ikke noe problem og spise Å kjøre bil samtidig ;)

Skrevet

Jeg sleit med det samme når jeg øvekjørte privat. En time med kjørelærer og problemet forsvant.

Jeg tenker egentlig at alle burde hatt et par timer med kjørelærer før man kjører ut i trafikken med foreldre etc.

Skrevet

Jeg slet MASSE å øvekjøre meg manuellt gir før jeg begynte å ta timer på kjøre skole. Jeg ble stresset, kvalte motoren osv.

Det geniale med å kjøre med lærer er jo nettop det at de har dobble pedaler og i starten hjelper han/hun deg med clutchen. Så da blir det ikke så stress. Så gradvis tar man mer kontroll over kjøringen, og vips, plutselig kan man kjøre med manuellt gir.

det er nesten som å sykle med støttehjul i starten :)

Du må rett og slett starte kjøretimer og slutte og øve privat.

Kjempedumt å velge å kjøre opp med automat.

Jeg har kun kjørt med automat etter at jeg fikk førerkortet. MEN, i høst fikk jeg ny jobb hvor det var KRAV til at jeg hadde førerkort og bilen var selvfølgelig manuellt. Da var det utrolig deilig å "riktig" førerkort. Og siden jeg nå har kjørt bil i noen år så har man mye mer den selvtillitten man manglet da man var fersk sjåfør, så tok meg 20 minutter med litt øving, så satt manuell giring i ryggmargen ;)

Annonse

Gjest Visten
Skrevet

Jeg ville ikke unnlatt kjøre bil med manuelt gir bare fordi jeg synes det er så flaut å kvele bilen i et kryss. Alle kveler bilen en eller annen gang, det er ikke'no stress.

Dette er sikkert en problemstilling du aldri kommer til å oppleve, men du kan ikke trille igang en bil med automatgir heller, du er prisgitt veihjelpen ;)

Og så ville jeg ikke latt automatgir være en begrensning når jeg skulle kjøpe bil heller: "Nei, vi Må ha en bil med automatgir, jeg har ikke lov til å kjøre noe annet...."

Du bestemmer det selvfølgelig selv, men jeg synes det er tullete å gjøre noe så halvferdig som å ta førerkort til kun biler med automatgir.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det har alle gjort, og det kommer flere enn deg til å gjøre :-). Ingenting å bekymre seg over.

Da jeg var ung fikk jeg en gang motorstopp i byens mest trafikkerte lyskryss -midt i - sånn i firetida på ettermiddagen. Bilen min sto slik at den sperret for tre kjøreretninger samtidig. DET var flaut. Det ble ikke bedre av at alle (omtrent) begynte å tute. Ingen som hjalp meg.

Poenget mitt i denne tråden er at dette lærer du jo på kjøreskolen. Og det er langt fra så vanskelig som du tror. Noen få timer med en proff kjørelærer og du fikser det greit.

Jeg er mor til en tenåring som driver og tar lappen nå. Mitt barn fikset ikke bakkestart, og vi har øvd og øvd på dette hjemme. Men EN time med kjørelærer og det går som en lek. Proffene vet hvordan de skal lære deg slike ting.

Og så tenker jeg at det må jo være dumt å ta lappen to ganger. Det blir jo dobbelt så dyrt, så hvorfor ikke gjøre det skikkelig når du først er i gang?

Skrevet

Å ta lappen til aut. gir er vel ikke dumt i seg selv, men av den grunnen at du er redd det tar lengre tid Å ta lappen fordi du ikke er flink med giring er dumt.. Å gire er vel ikke vanskelig? Vanesak tenker jeg... Dessuten er det jo dumt Å bruke ekstra penger pÅ en ekstra oppkjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...