Gå til innhold

Hvor dumt er det å ta førerkort på kun automat gir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er veldig fristet til å gjøre det,for da ville det tatt mye kortere tid. jeg øvelseskjører en del,mest med vanlig gir,men også litt med automat. og jeg må jo si at jeg er mye mindre stressa når jeg ikke trenger å gire;)

jeg klarer å kjøre og gire mens jeg kjører osv, problemtet er at jeg blir så stressa i lyskryss f.eks, for da må jeg gire helt ned og klare å starte opp igjen uten å kvele bilen. da blir jeg drit nervøs.

men det er vel dumt å ta lappen på automat? hvis man gjør det, kan man gjøre det om senere,og ta vanlig også? altså bare oppkjøring med vanlig gir?

Fortsetter under...

Gjest Miryks
Skrevet

Jeg vil anbefale å ta oppkjøring på vanlig gir med en gang :] Da kjøper du jo bare bil med automatgir etterpå (o:

Neida, spøk til revolver.

Jeg har ikke lappen, jeg heller, og skjønner hva du mener. Jeg har ikke kjørt siden i fjor pga at jeg ble voldsomt skremt i et kryss, og kjørelæreren (hadde en annen enn han jeg foretrekker..) var ikke mye til hjelp eller oppmuntring.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Tar du lappen i bil med automatgir kan du ikke kjøre bil med manuelt gir, så enkelt er det. Hvis du vet helt sikkert at du aldri vil behøve å kjøre bil med manuelt gir så er jo det greit nok.

Jeg tok førerkortet i bil med manuelt gir og jeg har aldri angret på det. Krypkjøring, lyskryss og bakkestart lærer du greit på kjøreskolen. Sørg for å finne en kjørelærer du trives med.

Har du mulighet for privat øvelseskjøring så ta deg noen lange økter med bakkestart og krypkjøring og start og stopp. Du trenger jo ikke trene i et lyskryss - du kan øve på et "øde" sted og late som det er et lyskryss. Til du mestrer teknikken.

Skrevet

men hvis jeg kjører opp med vanlig gir, så betyr jo det at jeg føler at jeg kan det, og da er det jo det samme ;) hehe.. jeg vil bli fort ferdig,og slippe å være stressa for denna giringa og å starte opp;)

men jeg skjønner jo selv og selvfølgelig hva som er det smarteste ;) kunne bare ønske at noen kunne si at det er "greit" å ta kun automat;) ingen foreløpig som har sagt at det hørtes lurt ut... ;)

HI

Skrevet

Hehe, sykt.. jeg pratet nettopp med samboern min om dette idag:)

Jeg har prøvd å begynne på lappen et par ganger, men det har bare blitt noen timer.. også har jeg stoppet..

jeg er 23 år, er gravid og skal få en liten baby i Oktober.. så er veldig gira på å ha lappen innen dette. Vurderer da seriøst å ta med automat, da vi har planer om å kjøpe en bil med automat snart uansett..

Det ene negative er jo bare at man ikke kan gjøre alle biler. man har jo ikke lov... men om man ønsker senere, så kan man ta oppkjøring med manuell.

Jeg tror jeg kan klare det bedre hvertfall.. hvis jeg kan lære meg å kjøre først.. og deretter ta å lære giring senere, hvis det blir nødvendig:)

Annonse

Skrevet

Men kan du velge det da?

Skrevet

Tok lappen på manuelt gir, men har knapt kjørt det siden... Masse tid og penger ut av vinduet... Automat er genialt lettvint!

I noen situasjoner er det sikkert best å kunne kjøre begge deler, men ærlig talt - hvor ofte kjører man noen annens bil, liksom? Foreløpig har jeg aldri hatt behov for å kjøre lånt bil. Har leid bil et par ganger, og det blir litt dyrere å måtte ha automat her til lands. Ellers kommer jeg aldri-aldri-aldri til å kjøpe meg manuellgiret bil selv!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Men det er jo fordi det ikke er lurt.

De aller fleste bilene i Norge har manuelt gir. Hvis du tar førerkortet for bil med autmatgir kan du aldri låne noens bil - med mindre den har automatgir. Du kan ikke si "Jeg kan godt kjøre jeg" hvis noen blir syke eller ønsker å ta seg en øl - med mindre bilen har automatgir. Du låser deg vledig til å kjøre kun din egen bil.

På den andre siden, hvis du tar lappen i en manuelt giret bil, kan du jo likevel kjøpe deg en bil med automatgir. Men da har du også muligheten til å kjøre andre biler.

Skrevet

jeg kjører hver uke, gjort det i 5-6 uker. og jeg kjører som bare det, ikke bekymret for selve kjøringa, og gir mens jeg kjører. jeg kjører overalt i byen her,men jeg er drit nervøs når lyskryssene kommer. er så redd for å kvele bilen og at folk må stå å vente på grønt lys enda en gang ;)

jeg bruker liksom litt tid på å høre når jeg må gasse, og da kveler jeg bilen,hehe..og det er så flaut! skal kjøre igjen i morgen, og da får vi dra på en øde vei og bare øve på å starte.

noen som har tatt sånn intensiv kurs her?

Skrevet

Men som sagt, kan man velge det? Hvis man øvelseskjører med en kjøreskole, kan man be om å kun kjøre biler med automatgir, og be om å kjøre opp med bare dette?

Trodde man var prisgitt det kjøreskolen etc hadde å tilby?

Skrevet

Men som sagt, kan man velge det? Hvis man øvelseskjører med en kjøreskole, kan man be om å kun kjøre biler med automatgir, og be om å kjøre opp med bare dette?

Trodde man var prisgitt det kjøreskolen etc hadde å tilby?

Ja, du kan velge å ta førerkort for automatgir. Kjenner flere som har gjort det. Selv er jeg veldig glad jeg kan kjøre alle biler.

Skrevet

jeg kjører ikke med kjørerlærer enda, jeg vil kunne mest mulig og være helt trygg på det jeg gjør. men vil gjerne bli ferdig i løpet av kort tid..!

jeg vet at jeg ikke kan kjøre andre biler hvis jeg kun tar automat gir. tenker for og i mot hele tiden. vi har automat bil, og kommer til å fortsette med det. og hvor ofte låner man andre biler, eller hvorfor? kan jo bare bruke vår..vi kommer til å kjøpe en liten bil til, og hvis det blir med vanlig gir kan jo bare mannen kjøre den ;)

og hvis man kan ta oppkjøring på vanlig gir senere hvis man ønsker det, da heller jeg mer og mer mot oppkjøring på automat gir..

HI

Annonse

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg kjører andres biler stadig vekk jeg. Jeg kjører av og til i jobben min, og da tar jeg den bilen jeg får.

Det hender vi er på fest eller tilstelninger, og ettersom jeg ikke drikker noe særlig ender jeg ofte opp som sjåfør hjem. Og noen ganger med andres biler.

Det hender jeg kjører mine foreldres bil eller svigerforeldrenes vil.

Det hender vi kjører leiebil når vi er på ferie.

Selvsagt kan du kjøre opp for manuelt gir senere, men da må du jo uansett lære deg å kjøre med manuelt gir. Du må ta kjøretimer og øve deg til kjørelæreren ser at du mestrer det. Så hvorfor ikke gjøre det med en gang?

Skrevet

hvorfor ikke bare ta vanlig med engang? grunnen min: jeg vil ha lappen nå, og velger jeg automat gir er det oppnåelig. da slipper jeg den usikkerheten jeg føler når jeg kjører med vanlig gir.

siden jeg kan ta oppkjøring på nytt senere med vanlig, trenger jeg da å bare konsentrere meg om giringa, for da kan jeg jo allerede regler og alt det andre. men da har jeg ihvertfall lappen og kan kjøre!:)

men jeg får øve masse i morgen, så får vi se hvordan det går...

takk for svar:)

HI

Skrevet

Ulempen din er at du etter å ha kjørt en stund tillegger deg masse uvaner i trafikken (JA, alle gjør dessverre det). Så det er skikkelig slit å bestå en prøve igjen faktisk.... I tillegg tipper jeg det tar deg en uke med et par-tre kjøretimer å bli kvitt den ulempen du har nå... Det går ganske så fort over, det er bare fordi det mange ukjente ting på en gang det blir litt overveldende.

Personlig ville jeg aldri vurdert å ta lappen kun på automat, er skikkelig bortkastede tid og ikke minst penger for et i utgangspunktet bittelite problem. Om du prøver noen timer hos kjøreskole og ser at manuelt gir virkelig hindrer deg når en proff veileder kan du kanskje revurdere. Men du kan nok ikke ta den vurderingen om du kun har kjørt privat. Det er mye bedre når det er med kjørelærer.

Lykke til!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Ja, du bestemmer jo det selv naturligvis. Jeg har bare problemer med å forstå det. Det er tross alt ikke Så vanskelig å gire en bil, og hvis du øver litt på krypkjøring kommer det fort inn i fingrene.

Og det å ta lappen to ganger er jo en stor ekstrakostnad som jeg ville ha kviet meg for, spesielt med tanke på at det ikke blir billigere med årene...

Skrevet

Jeg blir egentlig litt redd jeg når jeg hører at folk kan velge bort manuelt gir bare fordi de blir nervøse i veikryss. Hva da når vedkommende møter andre utfordringer i trafikken? De fleste av oss som kjører bil, har vel opplevd at veikryss er av de minste utfordringene ved å kjøre bil. Hva når trafikken blir stor, veier med flere felter, osv osv?

Er man for nervøs til å kjøre med manuelt gir, burde man rett og slett vurdere om det kanskje er for tidlig å ta lappen.

Skrevet

jeg forstår dere altså, jeg er jo veldig i tvil selv og. men prøver å si at jeg får til giring mens jeg kjører, problemet mitt er liksom å høre når jeg må gasse, og gasse nok uten å kvele bilen. etter å ha giret ned til 1.gir.

hadde jeg tatt på automat ville jeg sluppet bekymringen, men samtidig ha lappen, og det er jo det som er målet.

HI

Skrevet

jeg er ikke redd for å kjøre sier jeg, jeg kjører masse, overalt, helt vanlig steder, i byen osv. men jeg er redd for å kvele bilen og at det står mange biler bak-flaut!

HI

Skrevet

Jeg mener det er et dårlig valg. Og jeg har liten tro på at du vil ta en ny føreprøve på manuelt gir når du først har fått det på automat. Det koster penger, tid og energi og ikke minst nerver;-), og vil komme langt bak i leksa over ting man må gjøre.

Jeg forstår at du vil kjøre opp så fort som mulig, men bruk heller tid på å øve deg på gir, og så melder du deg opp til kjøreskolen når du føler deg klar. I mellomtiden kan du jo øve på teorien, hvis du ikke allerede har det i boks.

Husk også at mange trafikkstasjoner har ventetid på førerprøven, så dette kan ta tid uansett hva du velger.

Skrevet

jeg hadde mange kjøre timer med manuelt gir i høst,og ble sliten og nervøs av det.nå har jeg bestemt meg for å starte opp igjen med kjøretimer,slik at jeg får lappen snart,og skal da kjøre på automat.orker ikke det stresse med manuell gir.

Skrevet

Hvis du blir så stressa av å gire, så bør du kanskje ikke kjøre bil i det hele tatt. Det skjer langt mer stressende ting i trafikken enn å sette spaken riktig sted.

Skrevet

Biler med automatgir er dyrere. Man betaler ekstra for slve automatgirkassen, dessuten er det først og fremst bare litt durere modller som kommer med automat.

Greit du har uomatgir nå. Men økonomien kan endre sg, og da kan det være du ikke har råd til automatgir. Dødsfall, helse, skilsmisser, mye kan skje.

Desduten er automatbilene vancittigdyre i drift.

Hilsn en som kjører automat selv :-)

Skrevet

Øvelse gjØr mester, det har noe med erfaringen å gjØre..!!!!!! Skaffer du deg ei bil med manuelt gir og lærer deg å kjenne den er det over hode ikke noe problemer med å hØre på motoren og kjenne når du må gire opp og ned. I moderne biler kan du også fØlge med på turtelleren som kan gi deg en pekepinn på hva du bØr gjØre. I enkelte biler er det også et display som viser hvilket gir som anbefales at man kjØrer i selv om det er manuelt giring.

Hvis du feks. får motorstopp med ei bil med automat kan den ikke slepes etter en annen bil, da kan den Ødelegges.

Gubben har dsg-kasse på firmabila, hvor det både er manuell og automatisk giring, men du slipper klØtsjpedalen...

Anbefaler deg å kjØre opp til manuellkasse. Blir veldig "hemmet" av å kun være bundet til en type bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...