Håperhåper :) Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har ei 4 uker gammel jente som tydligvis synes at 5 minutter er mer enn nok tid å bruke på et måltid. Når hun er mett kniper hun munnen igjen og snur seg vekk fra puppen. Det som er dumt er at hun gjerne vil ha mat hver time eller annenhver time. Jeg har prøvd å lure henne til å bruke lengre tid på måltidene for å unngå at hun spiser så hyppig. Jeg prøver å løfte henne opp og rape henne og så legge henne til puppen igjen, eller å leke/snakke/kose med henne 5-10 minutter og så tilby puppen igjen, men dette fungerer desverre sjelden. Om natten spiser hun som regel 4 måltider mellom kl. 22.00 og 07.00. Jeg må legge til at jeg har veldig mye melk, så hun får i seg nok næring på disse 5 minuttene. Melken kommer ofte nesten for fort for henne så det renner ut munnvikene hennes og hun svelger noen ganger vrangt og begynner å hoste og spytte melk. Hun legger godt på seg og har mange fulle tisse- og bæsjebleier i løpet av døgnet. Så jeg er ikke bekymret for at hun ikke får nok mat. Jeg er bare litt lei av disse hyppige ammingene, det blir så vanskelig å legge planer for dagen når jeg må ha puppen parat hele tiden. Noen andre som har det på samme måte? Noen tips til hvordan jeg kan få henne til å roe ned tempoet og bruke lengre tid på måltidene?
cheni Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Hun kan få ganske mye på 5 minutter, jeg veide før og etter måltid ei stund. Noen ganger så tok hun 80 ml på knappe 5 min, andre ganger 70 ml på 20 min. Men hvis det kan gå oppimot 2 timer, så syns jeg det høres veldig greit ut. De anbefaler selvregulering, og min ammeerfaring er ganske likt det du beskriver. Det vil gå seg til etterhvert
mamman til Fillip Skrevet 23. mars 2012 #3 Skrevet 23. mars 2012 Henger på det svaret du alt har fått og legger til at normal amme tid ligger på 5-30 min=) er når det er kortere eller lengre man setter i gang noen tiltak=)
SiljeKatrine Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Legger ved den linken her, da jeg kjenner igjen situasjonen fra min egen datter som nå er 3 uker Fettinnholdet i melken øker jo lengre barnet ligger ved puppen, og selv om barnet får i mer enn nok mat på disse 5 minuttene vil den ikke være like mettende, og det vil ta kortere tid før det blir sultent igjen Men som de andre skriver over her, er det ikke noen grunn til bekymring, men det kan blir slitsomt for både mor og barn om dette skulle vedvare over tid Anbefaler iallefall å lese linken!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 http://ammehjelpen.n...-overproduksjon Legger ved den linken her, da jeg kjenner igjen situasjonen fra min egen datter som nå er 3 uker Fettinnholdet i melken øker jo lengre barnet ligger ved puppen, og selv om barnet får i mer enn nok mat på disse 5 minuttene vil den ikke være like mettende, og det vil ta kortere tid før det blir sultent igjen Men som de andre skriver over her, er det ikke noen grunn til bekymring, men det kan blir slitsomt for både mor og barn om dette skulle vedvare over tid Anbefaler iallefall å lese linken! Jeg er ikke HI. Men om melken som kommer litt uti ammetida inneholder mer fett. Kan man ikke da pumpe ut litt melk på forhånd (før ungen blir kjempesulten og gråter), sånn at melken ungen drikker, inneholder mye fett? Kan det være et råd til HI, siden hyppigheten i ammingen er innenfor normalen?
lillenims Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Jeg er ikke HI. Men om melken som kommer litt uti ammetida inneholder mer fett. Kan man ikke da pumpe ut litt melk på forhånd (før ungen blir kjempesulten og gråter), sånn at melken ungen drikker, inneholder mye fett? Kan det være et råd til HI, siden hyppigheten i ammingen er innenfor normalen? Joda, man kan pumpe ut melk, men da opprettholder (eller øker) man melkeproduksjonen, og dersom problemet er at barnet får for mye formelk så er man like langt. Men det går helt fint å prøve dette for å se om det hjelper - hjelper det så kan man forsøke metoden som er beskrevet i artikkelen SiljeKatrine linker til. En annen ting man kan prøve er å amme så ofte barnet vil, men på samme side i feks 3 timer (eller mer om man klarer det, i forhold til brystspreng/ubehag). Dette blir litt av det samme som i metoden det refereres til lenger opp, men uten pumpingen først. Et tredje alternativ er å gå rett på metoden med å pumpe tomt og så amme i 3 timer om gangen på hver side. Jeg vil kanskje foreslå at dersom man først pumper for å se om barnet blir mettere etterpå så kan man likevel gå rett over på å følge metoden det lenkes til i artikkelen fra SiljeKatrine, altså pumpe tomt og så amme så ofte barnet vil, men i blokker à 3 timer på hvert bryst. Om man ikke har lyst til (eller vet at man må streve for å få ut mye) å pumpe så kan man prøve bare "ammebiten" av det. Det er viktig at man 1) bare pumper EN gang, og 2) lar barnet die så ofte det vil og så lenge det vil, men kun ett bryst om gangen - tilby det andre brystet når du har tilbydd det første i 3 timer (eller om barnet sovnet). Fortsett sånn inntil du kjenner at det er mindre spreng/ubehag, som regel tar det ca 1 døgn (1 døgn er også passe dersom du ikke kjente spreng/ubehag før du startet, men vil forsøke fordi barnet har symptomer på at du har mye melk). Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no
Gjest yrild Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Er det lov å si at jeg ikke skjønner problemet? Du har en helt normal liten baby som er en effektiv liten matmoms :-) La babyen finne sin rytme. Det endrer seg etterhvert som h*n blir eldre. Ikke stress det og tenk mindre :-) Kos deg med babyen :-) Fordelen er jo også at du får mindre problemer med såre pupper etc!
Håperhåper :) Skrevet 20. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2012 Tusen takk for gode råd Den artikkelen var interessant, jeg kjente meg veldig igjen i beskrivelsen den gav! Jenta mi er nå 9 uker gammel og bruker fortsatt bare 4 min på hvert måltid, men jeg har ikke så mye overproduksjon lengre og jenta virker mer fornøyd og holder seg mett lengre etter måltidene nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå