Gå til innhold

Vudere å flytte til Manglerud-pos. eller neg. erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til Manglerud. Vi har et lite barn. Hvordan er miljøet? For tiden bor vi i sentrum og jeg savner følelsen av et nærmiljø. Innbiller meg at det får man der...?

Erfaringer med barneskole, barnehage? Hvordan er en etniske miksen? Har inntrykk av at det er både etnisk norske og innvandrere der. Og finnes det tilbud for hjemmegående småbarnsforeldre i permisjon?

Til slutt lurer jeg på om det er fine turområder og grønt!

Takknemlig for svar:)

Skrevet

Jeg flyttet fra Majorstuen til Manglerud i Oktober... fordi vi skulle kjøpe:)

bortsett fra min syyyykt bråkete naboer...(!!) så er selve stedet kjempe hyggelig. Mange fine turmuligheter, man kan gå ned til østensjøvannet.. praktisk med en fint senter med vinmonopolet,meny,posten og diverse butikker.. nå åpner også KREMMERHUSET;D

Jeg vet ikke så mye om skolene, men vet at det er mange barnehager i nærheten.. og barneskolen er like ved tbanen til manglerud:)

Det er jo stor del utenlandske som bor her, men til at det på "østkanten" syns jeg selv ikke det er så ille.. mye eldre folk, og veldig mange familier som har begynt å flytte hit virker det som:)

Tenker dere på å kjøpe?:)

Skrevet

Ja,vi vil kjøpe. Vi har også sett på hovseter/røa, men ble litt skremt av diverse sossete unge gutter med sleik og 7000-kronersjakker som vi så...vil ikke at mine barn skal bli sånn! Tenker da at østkanten er et sunnere oppvekstmiljø...

Skrevet

Ja det syns jeg og faktisk.. og Manglerud syns jeg er en av de bedre østkant-stedene.. eller f.eks Lambertseter.. var mest de to stedene vi var på visninger:)

Jeg er selv oppvokst på østkanten, og syns ikke jeg har tatt skade av det asså;)

Skrevet

Hei, vi bor på Manglerud og trives her. :) Det er fine turmuligheter rundt ØstensjØvannet, og det er ikke så langt å gå f.eks. til Ekeberg (ca. 40 minutter, tenker jeg). Hvis du skal til Østmarka er det et stykke å gå, så da blir det gjerne bil, men det er greit å parkere f.eks. ved Skullerudstua, som er en kort biltur fra Manglerud.

Vi har ikke skolebarn ennå, men det er masse barnehager rundt her, og vi er fornØyd med vår. Som hun over skriver, bor det mange eldre mennesker her, og endel som er rundt 60 år, tenker jeg. De eldste flytter jo ut etter hvert, og unge familier kommer inn. Jeg har ikke sett så mange innvandrere her, for å være helt ærlig, jeg tror det bor flere innvandrere i andre deler av bydelen (f.eks. BØler og Bogerud).

Når det gjelder bebyggelse er "alle" rekkehusene gamle Husbankhus, så kvaliteten er så som så i forhold til isolering (lyd og varme). Men mange av borettslagene er veldrevet og pusser opp og ordner opp i husene så de virker velholdte. Det er ellers mange blokker rundt her, og jeg vet det bor mange barnefamilier i disse også.

Det er noen aktiviteter rundt her, men ikke utpreget mye, synes jeg. Men kanskje det ikke er meg som ikke har oppdaget alle ennå. ;) Det er jo sikkert mange aktiviteter som arrangeres via skolen osv. også.

Alt i alt vil jeg si at Manglerud er et bra sted å bo, og litt mer avslappet enn visse steder på Vestkanten (siden du brakte det opp). Jeg har selv bodd på Vestkanten, men valgte å flytte hit, mest pga. priser dog. ;)

Skrevet

Takk for svar! Ut fra Det jeg har sett (området rugveien) så ser det rimelig velholdt ut og med lekeplasser/uteområder.

Skrevet

Rugeveien, ja, da er det sikkert de leilighetene rundt der du tenker på? Der vet jeg at det bor en del småbarnsfamilier (med ett eller flere barn), og jeg tror alle de trives godt. Og som du sier, er det fint og grønt rundt de blokkene, med lekeområder og akebakke like ved. Og kort vei til østensjøvannet. :)

#5.

Ellers er også Oppsal også et fint område på østensjø, synes jeg, sånn hvis dere ønsker å se litt flere steder. :)

Skrevet

Både Oppsal, ØstensjØ. AlbildsØ er gode alternativer. Lambertseter er også kjempefint. Der har jeg bodd. Ulempen med Lambertseter er faktisk en liten detalj som heter bompengeringen :( Utrolig dyrt å bo utenfor bompengeringen, spesiellt hvis man er avhengig av bil og må kjØre mye. Men bortsett fra det så er Lambertseter det fineste området jeg har bodd på. Drar ofte dit hvis jeg skal handle og sånn, senteret har blitt veldig bra.

Men hele bydel ØstensjØ er fint, spesiellt hvis man bor i nærheten av ØstensjØvannet. Manglerud er jo praktisk med tanke på tbanen. Hvis man går tilRyen så har man også mange forskjellige busser man kan ta av. Men hadde forsØkt å finne noe som er lengst mulig unna ringveien. Noen av blokkene ligger fryktelig nære veien, blir mye stØv og bråk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...