Gå til innhold

Noen med erfaring med Vallergan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 6 mnd og sover svært lite på natt.. han våkner med hylskriking opptil 10-12 ganger pr natt.. Har vært hos legen på helsestasjon i dag, og hun finner ingenting som kan plage han,bortsett fra at han har litt eksem i ansiktet.. vi skal smøre ham med kortison i en uke for å se om det hjelper.. Hun skrev også ut en resept på Vallergan mixtur, som er et søvnmiddel og hjelper mot allergi.. Er det noen som har noen erfaring med dette? Kjenner jeg er meget i tvil for å ta i bruk det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tok vallergan etter første fødselen pga av at jeg fikk et allergiutbrudd over hele kroppen som holdt på å gjøre meg gal :) Klødde overalt! Vil bare si at det er den værste tab. jeg noen gang har tatt. Skulle egentlig ta en tab,men bestemte meg for for å ta en halv tab for å se hvordan den fungerte. Jeg var borte i 24 timer (sov). Mannen fikk ikke liv i meg, og jeg fikk ikke tatt meg av vår da 4 mnd gamle datter. Mannen min måtte fiske fram puppen og legge ungen inntill, og passe på at alt gikk greit. Jeg våknet ikke. Var også dårlig i ca 1 døgn etter jeg hadde tatt tab... Så for jeg ville nok vært veldig skeptisk med å gi ungen denne mixturen,men jeg er veldig skeptisk i utgangspunktet for all type medisin for barn jeg da...

Men med det sagt så tok mannen denne tab for å kunne sove (fikk foreskrevet av lege) og han merket ingenting. Så hvordan hver enkelt opplever effekten av denne tab er nok veldig ulikt.

Lykke til!

Skrevet

Tror jeg ville forsøkt litt flere ting før jeg prøvde Vallergan ja. Syns denne legen var slepphendt med å skrive ut resept. De fleste leger er vanligvis (og heldigvis)svært tilbakeholdne med å skrive den ut. Og da skal ALT annet være prøvd først.

Er han bl a sjekket for låsninger hos manuellterapeut/kiropraktor?

Vallergan har som oftest bare effekt den tiden det tas. De aller fleste opplever tilbakefall etterpå. De løser altså bare problemet midlertidig.

Mange som har prøvd de sier de føler seg sløve og får en veldig "hangover"følelse dagen etterpå. Det er ikke noe jeg vill utsatt mine barn for.

http://www.tv2.no/gmn/norske-barn-dopes-i-soevn-med-allergimedisin-3522232.html

Vi har slitt med søvnen til begge våre to. Eldste er nå 3 år. Når han var 6 mnd hadde ikke tanken på å gi han "sovemedisin" streifet enda. Det begynte jeg så smått å vurdere når han nærmet seg to. Men jeg gikk aldri til lege for å be om de, det føltes bare så feil.

Vi hadde ekstra oppfølging på helsestasjonen(uten at det var så mye hjelp å få) Og vi var i kontakt med lege på helsestasjonen hvor vi la fram problemet, men ingen nevnte noensinne å prøve Vallergan.

Nå er yngste 10 mnd, og fortsatt en del våken om natta. Det skyldes bla litt plager, som tannfrembrudd og magevondt. Men ikke alltid, ofte våkner hun av vane.

Jeg er totalt utslitt både fysisk og psykisk. Men å sette henne på Vallergan er ikke et alternativ. Da begynner heller jeg på noe som kan holde meg oppegående; hvis det finnes leger som vil skrive ut noe til meg.

Det er fortvilende og frusterende å slite med søvn. Også er det er felt som det er vanskelig å få hjelp til, bortsett fra Vallergan da. Man føler seg veldig alene om problemet. På helsestasjonen opplever man bare at de trekker på skuldrene og sier, jaja, det er bare en fase det går over. Noe som egentlig er det verste svaret man kan få. For når man i tillegg er sliten føles det som at verden raser i grus når man gjør et desperat forsøk på å få hjelp, også må man bare gå derifra helt uten håp.

Jeg har fått en del hjelp i å lese om søvnproblemer og å forstå hvorfor. Det hjelper jo ikke direkte på problemet, men man slår seg liksom litt mer til ro når man skjønner hva som gjør det. Tenker da på sånt som søvnassosiasjon, utviklingssprang o.l.

Skrevet

Takk for svar.. Det var det jeg tenkte selv at hun skjekket jaggu ikke mye før hun skrev ut den medisinen.. Så jeg har ikke tenkt å hente den ut.. Det virker ikke som det er så mye hjelp å få nei, eneste de sa på helsestasjonen var at vi kunne komme ned på en ekstra time, for de skjønte at det kunne være belastende for parforholdet vårt.. Noe det er, men det er viktigst for oss å få sønnen vår til å sove.. Han sliter jo også med dette.. Skal ta kontakt med kiropraktor idag, for å se om det kan være noe der.. Har vært hos fysioterapeut tidligere..

Håper det ordner seg snart..

Skrevet

hei :) eldste min gikk en kur med det da hun var litt over året...da hadde vi vært gjennom ALT og de fant ikke ut hva som plagde henne. hun våknet hver natt kl 0100 og var våken til 0600. da sov hun til 10. hadde en dupp på dagen,la seg kl 1900 og så opp igjen!!etter 6mnd med den rytmen var jeg villig til å prøve det meste! :) hun fikk det i 2 uker og etter det var hun som en ny unge! ingen bivirkninger her hvertfall men syntes kanskje de burde undersøke alt før de skriver den ut....uansett lykke til :)

Skrevet

Hadde aldri gitt d til mine barn!Vet at det kommer til et punkt der man har prøvd alt og til slutt gir opp,MEN man vet aldri vilke bivirkninger barnet kan få!Må vær klar over at alle barn er ulike og at INGEN medisin er utprøvd på barn.Man vet dermed ikke hvordan de reagerer.

Noen barn virker det til og med motsatt på,de blir hyperaktive og da sover de hvertfall ikke.

Det var slik jeg reagerte på vallergan da jeg var barn........

Skrevet

Jeg er lege. Det er ikke anbefalt å gi Vallergan til barn under 2 år da man ikke vet nok om bivirkninger, og dessuten ikke har gjort forskning på virkningen. Jeg kan bare gi generelle råd siden jeg ikke er din lege, men jeg vil sterkt fraråde dette.

Skrevet

Jeg gir vallergan til min sønn på 1,5 innimellom... Men han er sterkt plaget av eksem og klør seg til blods... Jeg nøler ikke med å gi det til han ved utbrudd, både barn og foreldre håndterer allergi og eksem bedre når vi er litt mer uthvilt...

Men syns det hører rart ut ved lett eksem, særlig tatt i betraktning alderen på sønnen din... Jeg ville heller tatt en tur til fastlegen, jeg syns hvertfall det ofte er mye dårlige råd og lite kunnskap på helsestasjonen...

Men ja, jeg vet hvordan du har det, og sender en god klem... Håper det bedrer seg snart!

Skrevet

Bare ang vallergan i tablett som noen over her skrev, dosen er jo veldig forskjellig! Vi bruker kun 0,5 ml ved leggetid, som er mindre enn doseringen på bruksanvisning .... Hvor mye skulle du gi?

Skrevet

Takk for svar alle sammen..Vi har bestemt oss for å bare bruke kortisonsalven en uke for å se om det hjelper, tror egentlig ikke at det er eksemet som er grunnen til at han sover lite, da han har sovet lite hele tiden siden han ble født.. synes det er veldig rart at legen bare skrev ut resept på det, nå når jeg har lest en del om det.. Hun undersøkte han ikke akkurat så nøye.. Jeg burde vel tatt det opp med henne når jeg var der.. Det var jo ikke akkurat sovemedisin jeg hadde tenkt å gi sønnen min, hadde jo bare håpet å få litt hjelp til å finne ut hvorfor han ikke sover...

to tettitett: Skulle gi 2,5 ml -3 ml.. Så det er jo ganske mye i forhold til hva dere gir..

Skrevet

Oj, skulle du gi det uten noen form for opptrapping/ nedtrapping? Har snakket mye med personell på en allergi barnehage, der var det barn som trappet opp til 2,5 ml over en uke...

Men ikke vet jeg, min fastlege sa 0,5 ml, ikke øk dosen, men bruk det ved behov.. Skjønner godt at du er skeptisk... Håper det hjelper med litt smøring.. Kan forresten anbwfale en krem som heter den lille hudlegen, fås kjøpt på helsekost og ser ut til å virke på min lille knert vertfall..

Skrevet

Skulle bruke det i 14 dager.. Nei, den resepten der blir nok ubrukt.. Så får vi heller prøve ut ulike kremer å smøre på, får dra å se på helsekost om de har den her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...