Gå til innhold

Handle vogn i utlandet (USA,England osv)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bestillte fra Tyskland for noen år siden. Da ble den tyske momsen trukket fra prisen, og når vogna kom til Norge ble det et fortollingsgebyr (husker ikke helt hvor mye - et par hundre, kanskje?) og norsk moms lagt på (25 prosent). Det er ikke toll på barnevogner.

Du finner en god kalkulator på www.toll.no

http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no

Jeg kjøpte Easywalker Sky fra Nederland (www.babyjungle.nl - tror jeg). Det gikk kjempegreit. Det var som beskrevet over her mtp mva og tollgebyrer. Fraktkostnaden må du også betale mva for, i tillegg til selve varens verdi. Tror jeg betalte ca 400kr i frakt, og da fikk jeg vogna levert på døra - etter max en uke!! Kjempebra, vil jeg si. Alt gikk helt knirkefritt med hele handelen, og jeg sparte også flere tusen kroner (inkl frakt og alle kostnader).

Det største problemet oppstår kanskje hvis man må reklamere på noe, men jeg har ikke hatt problemer med vogna, så jeg vet ikke hvordan det funker. Men det er kanskje noe man bare må ta med i betraktningen når man kjøper billigere fra utlandet - betaler man mindre, må man kanskje regne med at service kan bli litt vanskeligere.

Jeg kjøper i alle fall gjerne vogn i utlandet igjen.

Annonse

Det eneste "problemet" er som nevnt over her, reklamasjon. Vi kjøpte vogn fra Tyskland for mange år siden, Teutonia. Det var en modell med masse feil. Vi reklamerte på den, men måtte vente 6 måneder før vi fikk ny del.Det er ganske håpløst å leve uten vogn så lenge med en baby - vi endte med å låne en vogn. Den nye delen røyk igjen, da fikk vi nytt understell til vogna. Når den kom, ble vi oppringt fra Tollvesenet med beskjed om at vi måtte fortolle den delen også. Etter mye frem og tilbake, slapp vi det... Men alt i alt var det bare problemer med denne vogna, og vi endte også med å betale reprasjoner selv i Norge for å slippe og sende den vekk igjen. Vi brukte utrolig mye tid på å purre opp Tyskland og klage og klage. Etter dette har vi fått flere barn, og jeg kjøpte da ny vogn i Norge. Jeg vil aldri kjøpe vogn eller andre store ting fra utlandet igjen! Men jeg vet at vi har hatt uflaks, for så lenge ingenting går i stykker er det mye å spare og jeg kjenner mange som er superfornøyd med vogn kjøpt fra utlandet.

Jeg har kjøpt Baby Jogger fra England, og det gikk veldig fint. Er 2-3 år siden. Husker ikke nettstedet, men søkte på Google etter forhandlere og fant en som virket seriøs. Fikk vogna etter 2uker. Baby Jogger city elite er forøvrig verdens beste vogn å trille!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...