Brillefint - Jadda! Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Hvordan ser deres dager ut? Sover de lenge av gangen? Mange ganger pr. dag? Har dere kveldsrutiner og leggetid? Her er alt fortsatt kaos... Hun er urolig på kveldene og faller ikke til ro før hun ligger i senga sammen med meg. Og mammaradaren er på - for lurer jeg meg ut av senga er det hyl og skrik etter 10 min;)
januarbaby012 Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Håper noen svarer, for jeg også lurer på dette. mini er ca 3 mnd og han sover lenge og er rolig på dagtid. vil ha mat hver annen time, ( full ammer) men han er urolig på kveld og er vanskelig å legge han, har prøvd å ha liksom rutiner, men ingen hjelp, han vil sove kun ved pupp, når jg legger han i sin egen seng, våkner han med engeng. uff håper det endrer seg, jeg er sliten. akkurat nå er han lysvåken etter dusj, pupp, sang osv. Han er bestemt altså hehe
M+M+baby2012 Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Hei Her er det også sånn, pluss at jeg føler han ikke sover nok, våken 3 timer sover 1-2 timer. kun ved puppen eller når vi kjører bil eller triller vogn. Samtidig føler jeg han er så liten at han trenger masse kos og han ikke klarer forholde seg til rutinene enda.
Tiina¤ Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Lille gutten er to mnd og vi har heller ikke enda faste rutiner. Han sover to ganger om dagen en på formiddagen ca 1,5-2 timer og på ettermiddagen 2-3,5 timer. På kveldene vil han ha ofte mat (flaske med både mm og mme). Nattmåltidet hopper han oftere og oftere over. Vi har hatt flere netter med uten mat, det vil si at han får siste måltidet ca kl 21 og han sover helt til 05-06. På kveldene legger jeg han mellom 21 og 22. Han sover fint i sengen sin, men ikke på dagtid, da er det enten i vogna eller i sofakroken mellom putene. Bader ca annen hver dag før legging. Jeg begynner ikke med faste rutiner før han har fylt mnd.
MaMi Angel <3 Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Hei. Jeg er hjemme med to jenter på 10 uker. Tvillingene mine er ganske rolige på dagen og sover i økter fra 30 min til 2 timer. Er vi ute og triller kan de sove lenge, men det hender de sover lenge inne i kurvene sine også. På ettermiddagen er de gjerne mere våkne. Da krever de selvsagt mere av oss. Men vi har to eldre søsken , så jeg antar det er mere støy på ettermiddagen. Når bare jeg og tvillingene er hjemme er det stille og roligere i huset. På kvelden sover de i kurvene sine helt til jeg legger meg, da bærer vi dem ned på soverommet. Vi skal etterhvert begynne å legge dem tidligere nede på soverommet, men jeg stresser ikke med det. Så lenge de små virker fornøyde, så ser jeg ingen hast. Min erfaring med fire barn er å ikke stresse for mye med å få inn rutiner på sovingen. babyer er forskjellige og noen trenger å sove mye, mens andre sover veldig lite. Vi har med alle våre hatt babyene sovende i nærheten helt til vi legger oss den første tiden. mellomste jenta mi var slik som bare ville sovne ved puppen på kvelden, så la jeg henne over i sengen etterpå. Det varte en stund og så gikk det over. Eldste min la jeg bare inne i sengen og så sovnet hun. Tvillingene legger jeg bare i kurvene, enkelte ganger rugger jeg på kurvene eller vugger de små i armene. Siden jeg dobbeltammer nå rekker de aldri å sovne ved puppen, for jeg kan ikke ligge å amme nå. På natten legger jeg de rett over i sengen deres igjen, og da smiler de til meg og når jeg slukker lyset så sovner de. Alle mine barn har tatt smokk og min erfaring med mine barn er at dette har vært positivt for å forhindre at de henger i puppen hele tiden. Det er helt riktig at det er viktig med mye kos den første tiden. Det er til tider slitsomt for mor, men det går over og rutiner kommer etterhvert. Min erfaring er at det er lurt å ikke stresse med dette. Eldstejenta mi ville ha mat hver annen time til hun var over 3 mnd. Mellomste ville helst henge på puppen hele tiden, men da vi begynte med smokk fikk hun mat hver 3 time og på natten litt lengre imellom. Tvillingen varierer mellom 3 og 4 timer på dagen, på natta kan det gå opp mot 5-6 timer. Men dersom en av tvillingene våkner og vil ha mat, vekker vi den andre. Hmm, ble litt langt det her. Håper dette var til noe hjelp da.
Brillefint - Jadda! Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2012 Så flinke dere er. Helt klart kos som er viktigst:) På dagene sover hun mange korte lurer. Er våken maks 1,5 timer før det er soving igjen. Sover da 20-60 min. På trilleturer kan hun sove leeenge (3t), så jeg prøver å komme meg ut hver dag. Søvn avler søvn - det vet jeg fra storebroren. Prøver å ikke stresse med å få kveldsrutiner på plass..... det er jo absolutt ingen vits i å stresse med leggetid når hun uansett kaver og vil ha pupp 1 gang pr time. Har begynt så smått med litt pysjrutiner. Babymassasje før pysjen skal på. Hjelper godt på magen virker det som:) Kommer ofte mye luft underveis. Så får det bare gradvis gå seg til. Tror det var slik med broren:) Hun sover ganske bra på natta. Kommer an på om hun har levert bleie eller ei. I natt var hun som en drøm. Spiste bare to ganger fra vi la oss kl 10 til vi stod opp nå 0730. Men uansett godt å høre at vi er flere. Vet jo at det er helt normalt:) Begynte bare å tenke litt på dette etter at moren min klarte å si "Hvor lenge tyner dere henne oppe på kveldene nå?". Bestemødre altså... Jaja. De mener det bare godt:)
Brillefint - Jadda! Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2012 Hei. Jeg er hjemme med to jenter på 10 uker. Tvillingene mine er ganske rolige på dagen og sover i økter fra 30 min til 2 timer. Er vi ute og triller kan de sove lenge, men det hender de sover lenge inne i kurvene sine også. På ettermiddagen er de gjerne mere våkne. Da krever de selvsagt mere av oss. Men vi har to eldre søsken , så jeg antar det er mere støy på ettermiddagen. Når bare jeg og tvillingene er hjemme er det stille og roligere i huset. På kvelden sover de i kurvene sine helt til jeg legger meg, da bærer vi dem ned på soverommet. Vi skal etterhvert begynne å legge dem tidligere nede på soverommet, men jeg stresser ikke med det. Så lenge de små virker fornøyde, så ser jeg ingen hast. Min erfaring med fire barn er å ikke stresse for mye med å få inn rutiner på sovingen. babyer er forskjellige og noen trenger å sove mye, mens andre sover veldig lite. Vi har med alle våre hatt babyene sovende i nærheten helt til vi legger oss den første tiden. mellomste jenta mi var slik som bare ville sovne ved puppen på kvelden, så la jeg henne over i sengen etterpå. Det varte en stund og så gikk det over. Eldste min la jeg bare inne i sengen og så sovnet hun. Tvillingene legger jeg bare i kurvene, enkelte ganger rugger jeg på kurvene eller vugger de små i armene. Siden jeg dobbeltammer nå rekker de aldri å sovne ved puppen, for jeg kan ikke ligge å amme nå. På natten legger jeg de rett over i sengen deres igjen, og da smiler de til meg og når jeg slukker lyset så sovner de. Alle mine barn har tatt smokk og min erfaring med mine barn er at dette har vært positivt for å forhindre at de henger i puppen hele tiden. Det er helt riktig at det er viktig med mye kos den første tiden. Det er til tider slitsomt for mor, men det går over og rutiner kommer etterhvert. Min erfaring er at det er lurt å ikke stresse med dette. Eldstejenta mi ville ha mat hver annen time til hun var over 3 mnd. Mellomste ville helst henge på puppen hele tiden, men da vi begynte med smokk fikk hun mat hver 3 time og på natten litt lengre imellom. Tvillingen varierer mellom 3 og 4 timer på dagen, på natta kan det gå opp mot 5-6 timer. Men dersom en av tvillingene våkner og vil ha mat, vekker vi den andre. Hmm, ble litt langt det her. Håper dette var til noe hjelp da. Hva gjorde du for å få i dem smokken? Her er 5 typer prøvd - og forkastet. Har ærlig talt gitt opp, men vil jo så gjerne at hun skal ta smokk.
Lykke- Li Skrevet 13. mars 2012 #8 Skrevet 13. mars 2012 Hei. Gutten vår er tolv uker. Vi hadde det ganske tøft de første to månedene da han var lys våken og grinete fra klokka ti om kvelden til fire fem om morgenen. Etter kiropraktorbesøk har har vi fått en helt ny verden. Nå legger han seg mellom ti og elleve. Sover åtte- ni timer i strekk. Så får han mat, og vi kan gjerne ligge å slumpe og kose fram til ti halv elleve. På dage er han ikke så flink til å sove. Sover helst på puppen og kun en halvtime i slengen. Jeg har også prøvd vanvittig mange smokker uten ad de har falt i smak, Vårt største problem nå er at han har blitt skikkelig skeptisk til fremmede. Til og med besteforeldrene. Han hyler om noen andre enn jeg og pappaen bærer han og han blir grinete og utilpass one vi er på besøk. Noen andre som har opplevd noe lignende! Er det ikke litt tidlig å bli redd for fremmede? Ha en fin dag alle sammen og nyt sola. I alle fall her på østlandet:)
MaMi Angel <3 Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Ang smokk: Tja hva har vi gjort... Egentlig ingenting, bare gitt dem smokk. Men mine jenter har alle tidlig klart suging på pupp, og når ammeteknikken har sittet har jeg kjørt på. jeg bare dytter inn og de suger. Mine har hatt et enormt sugebehov. Eldste drøyde vi flere uker og holdt på å bli gal i perioder. mellomste kjørte vi på med en gang vi kom frasykehuset, men også her satt ammingen med en gang. Tvillingene fikk første allerede på sykehuset, av jordmødrene der dette er jo litt spesielt da, men å dobbeltamme er ganske slitsomt for brystene og spesielt den første uken. For å avlaste måtte jeg pumpe meg slik at de fikk morsmelk først på kopp. Dette var de overhode ikke fornøyd med og var ganske urolig. Siden ammeteknikken satt bra og de sugde veldig godt, prøvde vi med flaske. Jentene taklet veksling mellom flaske og pupp veldig godt. Siden de hadde slik et vanvittig sugebehov og samtidig tydeligvis fikk nok mat, begge gikk goodt opp i vekt, fikk de smokk hvis en fikk flaske først. Hjemme har vi bare fortsatt å bruke smokk. Vi har prøvd flere, men mine søte små er sta og vil kun ha MAM sin, den for 0-6 mnd tror jeg det er. Men det er bare sånn at ikke alle barn tar smokk. Søsteren min sin yngste har ikke villet ha smokk, og de har prøvd mange og lenge. Eldste hennes tok smokk veldig greit. Er nok litt mere sitsomt til tider å roe ned yngste og han henger nok mere i puppen, men så slipper hun avvenning av smokk når han blir større. Så litt positivt er jo det også
Vimseliten Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Håper noen svarer, for jeg også lurer på dette. mini er ca 3 mnd og han sover lenge og er rolig på dagtid. vil ha mat hver annen time, ( full ammer) men han er urolig på kveld og er vanskelig å legge han, har prøvd å ha liksom rutiner, men ingen hjelp, han vil sove kun ved pupp, når jg legger han i sin egen seng, våkner han med engeng. uff håper det endrer seg, jeg er sliten. akkurat nå er han lysvåken etter dusj, pupp, sang osv. Han er bestemt altså hehe Kanskje han sover for mye på dagtid, og dermed ikke er så trøtt på kvelden? Knerten min er også 3 mnd nå, og han sover ca 5-6 timer på dagtid, fordelt på 3 oveøkter. Kveld/natt sover han ca 10 timer - noen ganger litt mer. Men vi måtte tidlig jobbe med å snu om døgnrytmen hans. Allerede da han var ca 3 uker begynte jeg å vekke han opp hver time på dagtid, der han fikk bleieskift og så litt mat. Pga disse oppvekkingene var han mere trøtt og klar for soving om kvelden etterhvert, og etter ei uke var han litt mere våken på dagen, og klar for soving om kvelden. Han ville også ligge lenge ved puppen om kvelden, og ligge ved siden av meg. Måtte begynne å gi han MME på flaske istedet, puppen ville han bare kose med virket det som. Hadde også en kamp ei ukes tid for å få han til å ligge i senga si. Var mye sutring, men så lenge det ikke var ordentlig gråt ble han ikke plukket opp. gråt han, så tok jeg han opp og roet han ned, og så ble han lagt i senga. Og bleieskift og mating om natta har alltid blitt gjort med dempet belysning på soverommet, og jeg har da ikke prata eller kosa med han, natt er natt. Og etter ei uke med sutring så sovna han mere eller mindre av seg selv når han kom i vogga. Deter noen ganger han ikke klarer å finne søvnen igjen etter oppvåkning, men å spille hvit støy på mobilen hjelper da (Herlig hva man kan få lastet ned til Android eller Iphone)
prinsesse 07.01-12 Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Hei. jeg har ei frøken på 9 uker. Ho legger seg mellom 20.00 -21.00 og vokner enten 1 eller 2 ganger om natten og våkner mellom 07.00 og 08.00 på morgenen, da er ho våken frem til ca 11.00 da kler jeg på ho og legger ho ut i vognen sin, å der sover ho til ca 15.00, etter dette holder ho seg våken (kan sovne i korte perioder) til ho får på seg pysjen kl 20.00. Dette syntes jeg er en veldig deilig rutine vi fikk inn veldig tidlig. Ho er jo da også avhengig av smokken når ho skal sove. ho vil kun ha mam smokkene alt annet spytter ho ut med en gang. De dagene ho skal bade blir dette gjort på kvelden før ho får på pysjen.
Brillefint - Jadda! Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 13. mars 2012 Unger er virkelig forskjellige altså Her startet det veldig bra. Hun sov og sov. Sovnet av seg selv når vi la henne i fra oss. Sov flere timer i strekk. Men brystbetennelsen fra h***** og påfølgende 5 ukers antibiotikakur tok knekken på den rutinen gitt. Men men. Nå er vi på vei i rett spor igjen tror jeg:)
MariG Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 Min lille gutt er straks 3 mnd. Føler vi har fått inn en fin dagsrytme nå, men det er først nå den har kommet "skikkelig" i gang. Jeg steller han for kvelden rundt kl 19.00, og legger han mellom kl 20.00-20.30 hver kveld. Han spiser hver 3-4 time døgnet rundt (fullammes), bortsett fra da jeg legger han på kvelden, da kan han sove fra 5-8 timer i strekk før han skal ha mat igjen. Når han skal legges på kvelden vil han bare bysses i søvn, og jeg må gå med han til han sovner. Det nytter ikke å legge han i senga si før han sover 100 %. Dette kan jo være litt slitsomt, men han trenger masse kos på kveldstid. Når han skal sove på dagtid så er ikke dette noe problem. Han våkner rundt kl 09.00 på morgenen, og da ligger vi i min seng og koser før vi står opp rundt 10.00. Han sover en halvtime fra 11.30-12.00, og er våken til ca 13.30. Da sover han ute i vogna si i 2-3 timer. Og så sover han i 1-2 timer fra 17.30. Føler dette er en fin rutine for oss, men det tok litt tid før vi fikk noen som helst rutiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå