Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg henger litt etter på utviklingen i spisevanene til mini. Men jeg har ikke kuttet ut grøtmåltidene hans. Han får forskjellige barnegrøttyper, men både morgen og kveld. Han spiser kun en liten brødskive ekstra ved siden av morgengrøten. Han spiser middag og frukt i tillegg til melkeflaska ved legging.

Men er det flere av dere som fortsatt gir grøt 2x daglig?...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var veldig dårlig på brødskriver på den tiden så jeg ga fortsatt grøt til frokost og kvelds. Men flaske ved legging? Det sluttet jeg med da hun fikk tenner. Spiser han ikke nok til kveldsmat?

Skrevet

JEpp min på 15 måneder får grøt morgen og kveld! Hun elsker den, så vil liksom ikke slutte. Føler det ikke er så mye bedre med brød,og middag får vi ikke i henne i det hele tatt. KAnskje på en god dag spiser hun litt ris liksom...

Skrevet

Litt misvisende å kalle det siste grøtmåltidet "kvelds" i og med at det er mellom 15 og 1530. Men det er det siste måltidet med fast føde før han legges. Og som jeg nevner i en annen tråd her legger han seg for kvelden mellom 17 og 1745. Dermed får han en flaske melk ved legging.

Ideelt sett burde jeg nok "omorganisere" måltidene hans noe...

Morgen - Grøt + frukt til dessert

Lunsj - Brødskive

Middag - Det samme som oss eller eget glass

"Kvelds" - Grøt + frukt til dessert

Likner dette på noe av det dere med to grøtmåltider gir?....

Skrevet

Litt misvisende å kalle det siste grøtmåltidet "kvelds" i og med at det er mellom 15 og 1530. Men det er det siste måltidet med fast føde før han legges. Og som jeg nevner i en annen tråd her legger han seg for kvelden mellom 17 og 1745. Dermed får han en flaske melk ved legging.

Ideelt sett burde jeg nok "omorganisere" måltidene hans noe...

Morgen - Grøt + frukt til dessert

Lunsj - Brødskive

Middag - Det samme som oss eller eget glass

"Kvelds" - Grøt + frukt til dessert

Likner dette på noe av det dere med to grøtmåltider gir?....

hvorfor i all verden legger du han så tidlig?

Skrevet

Oj, det var veldig tidlig kveld da? Starter dagen deres tidlig?

Men for å svare..min er 18 mnd nå, og han har ikke spist barnegrøt siden han var året..han spiser brødskiver eller havregørt til fokost, brød til lunsj, eller varmmat-avhengig av hva som serveres i barnehagen den dagen, samme type middag som oss, og brød til kvelds. han legger seg mellom 19.00 og 19.30. Flaske ved legging slutta vi med når han begynte med samme matrutiner som oss.

han har forsåvidt ikke brukt flaske heller det siste halvåret, han drikker av glass.

men om din liker grøten ser jeg ikke problemet, han får vel det han trenger uansett :)

Skrevet

Anonym; jeg legger han da fordi han er dritsliten og trøtt. Han går ikke i bhg, men vi er i aktivitet nesten hele dagen med gjerne 2t ute i naturen. For å legge til en detalj kan det nevnes at han er prematur, men har tatt igjen jevnaldrende i vekt/lengde. Ligger dog noe etter rent motorisk(går ikke uten støtte enda).

Jeg prøver daglig å holde han lenger oppe, men synes det er slemt når han aller mest har lyst til å legge seg...

Skrevet

Oj, det var veldig tidlig kveld da? Starter dagen deres tidlig?

Men for å svare..min er 18 mnd nå, og han har ikke spist barnegrøt siden han var året..han spiser brødskiver eller havregørt til fokost, brød til lunsj, eller varmmat-avhengig av hva som serveres i barnehagen den dagen, samme type middag som oss, og brød til kvelds. han legger seg mellom 19.00 og 19.30. Flaske ved legging slutta vi med når han begynte med samme matrutiner som oss.

han har forsåvidt ikke brukt flaske heller det siste halvåret, han drikker av glass.

men om din liker grøten ser jeg ikke problemet, han får vel det han trenger uansett :)

Dagen vår starter som regel rundt kl 7-7.30, så han sover jo natta gjennom selv om han legger seg tidlig....sover dog maks 2t på dagtid (på en god dag...)
Skrevet

Ok :)

Da trenger han nok såpass til søvn, og det at han er prematur spiller vel også inn.

Ikke stress med maten, så lenge han er frisk og fornøyd får han det han trenger, og da er det ingen fasit på hva som er rett og galt. Dere virker jo til å ha funnet en rutine som fungerer, så da ville jeg tatt det hele med ro, og gjort det som fungerer :)

Her starter dagen rundt seks, frokost ca sju, halv åtte, lunsj elleve, frukt halv tre ( nå tar jeg utg.punkt i ukedagene da han er i barnehagen), middag halv fem, fem og kvelds halv sju, sju.

Da er han trøtt nok til at han slokner i løpet av et timinutt.

Ah, jeg skulle vel egentlig ønske han kunne sovet en liten time lenger :P

Skrevet

Ok :)

Da trenger han nok såpass til søvn, og det at han er prematur spiller vel også inn.

Ikke stress med maten, så lenge han er frisk og fornøyd får han det han trenger, og da er det ingen fasit på hva som er rett og galt. Dere virker jo til å ha funnet en rutine som fungerer, så da ville jeg tatt det hele med ro, og gjort det som fungerer :)

Her starter dagen rundt seks, frokost ca sju, halv åtte, lunsj elleve, frukt halv tre ( nå tar jeg utg.punkt i ukedagene da han er i barnehagen), middag halv fem, fem og kvelds halv sju, sju.

Da er han trøtt nok til at han slokner i løpet av et timinutt.

Ah, jeg skulle vel egentlig ønske han kunne sovet en liten time lenger :P

Takk for hyggelig svar. Vi sitter liksom hver kveld og snakker om hvordan vi "savner" han når han har lagt seg så tidlig. Jeg er veldig glad jeg er hjemme med han, for hadde han vært likedan og vi begge jobbet fullt ville vi jo knapt sett han i løpet av et døgn. Men vi har bare innfunnet oss med at slik er han, og vi ser frem til at han orker litt flere våkne timer når han blir eldre :)
Skrevet

Det kommer nok etterhvert. Er han mye prematur?

Skrevet

5 uker...så ikke mye. Var 2360g da han ble født, og lå 11 dg på intensiven da han ikke var veldig glad i skulle spise selv...
Skrevet

Hei:)

Syns grøt høres greit ut, så lenge dere passer på så han får smake på annen mat også, spesielt premature kan jo være litt ekstra kresne i matveien som du vet, blir ekstra viktig at de får smake på mye forskjellig- kan ta tid men det er vel det eneste som funker:)

Ville også kuttet ut flaska, og helst også holdt antallet ferdigmiddag på et minimum- for å øke hans muligheter til å smake på mat.

Har ingen erfaring med småspiste barn da, har også ei premature tulle, men hun er i andre enden av skalaen og elsker alt av mat... og begge mine får fortsatt havregrøt noen ganger i uka, til kvelds eller frokost.)

Skrevet

5 uker...så ikke mye. Var 2360g da han ble født, og lå 11 dg på intensiven da han ikke var veldig glad i skulle spise selv...

At han var 5 uker prem. skal ikke ha noe å si for utviklingen når de er så store som 16 mnd. Det er kun de første mnd man kan snakke om "korrigert" alder og at de ligger etter i utviklingen. Min var også prematur, ville ikke spise og måtte ha et lenger sykehusopphold pga dette. Ved 16 mnd skal de ha tatt igjen jevnaldrende for flere mnd siden. At han ikke går uten støtte ennå er jo ikke så unormalt- det gjorde ikke min heller ved 16 mnd.

Tror ikke hverken mat eller søvnvanene har noe med at han var født for tidlig, men at det har med at det er dette du gir han av mat og det er dette han er vant med å få, og han er vant med å legge seg i den tiden som er satt. Liker han grøt, så er det jo ikke noe i veien med at han får grøt. Men jeg ville nok laget grøten selv i allefall til et av måltidene. Havregrøt er et godt alternativ til brødskive :) Du kan også lage feks. semulegrynsgrøt, risgrøt osv. og ha i frukt ol.

Vi gav også grøt ganske lenge, tror han fikk det til kvelds i allefall til han var 18 mnd. Nå har det liksom kutta seg ut av seg selv og han eter skive.

Ang leggingen så var det jo veeeldig tidlig? Jeg har også en liten kar som (heldigvis) er glad i å sove. Du kan jo prøve å drøye leggingen med et deilig bad og kos for å fra ut tiden? Da min gutt var året, begynte vi gjerne forberedelse til legging i 17.15-17.30- tiden. Dro det alltid ut til da, selv om han sikkert kunne legges før. Da var det bading og kos i minst 30 min. før det var legging 17.45-18.00 :) Nå legger han seg ca kl 19, og er 21 mnd. Han sover 2-3 timer på dagen.

Men bare vær glad du har en som liker å sove. Det er vel et luksusproblem egentlig :P

Skrevet

PS: Vi gir ikke flaske ved legging, men jeg vet om mange som gjør detpar, selv på ungen på et par år . Vi gir gjerne ei flaske om han våkner om natta av og til. Men pass på tennene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...