Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #101 Skrevet 13. mars 2012 Jeg bor på Østlandet og her er det ikke vanlig å servere mat med mindre det er middagsselskap. Når vi får besØk eller drar på besØk tilbyr vi noe å drikke. Enkelt og greit
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #102 Skrevet 13. mars 2012 Mange tar det som et personlig angrep dette spørsmålet. Og det forstår jeg ikke helt. Jeg ville bare undersøke litt, og var litt nysgjerrig. Jeg snakker med flere mennesker med ulik bakgrunn. Felles er at de har så dårlig tid. Det med å oppdra mann, var ikke ment sånn. Selvfølgelig oppdrar man ikke en mann. Jeg hadde ikke fått 6 barn, om ikke min hadde ønsket det. Selvfølgelig er han med å ta støyten. Noen ganger har vi også dårlig tid. Og da steker jeg helfabrikata fiskekaker eller kjøttkaker i stekeovn. Men jeg lager god mat, det er passe stekt eller kokt. jeg kjøper nesten alltid brød, og velger da et av de sunneste. ikke den billige kneipen.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #103 Skrevet 13. mars 2012 Til dere som fortsetter å ikke har tid til å stå på kjøkkenet hele dagen. Jeg forstår det. jeg er jo ikke helt dum. Sånn har de fleste vennene mine også. noen har bare tid til å komme å besøke meg 2-3 ganger i året. Det er fult med aktiviter. Her er det bare de store som skal på aktiviet, og de går selv. Jeg vil ikke at alle skal bli som meg. Jeg er oppvokst i en kultur på sørlandet, og alltid serverte man gjester noe å bite i, Den dag i dag når jeg beøsker gamle kjente, så har de ordnet med mat, alt fra pølser, toro lasagne, boller osv. Og da stusser jeg litt her på østlandet som jeg har bodd i 20 år, når flere kjente ikke serverer noe. Jeg vet de har det trangt. Lurer da på er det økonomi eller kultur. Jeg sier ikke at det er galt å ha trang økonomi, men lurer på om det påvirker hva man sereverer. Er det ikke lov å spørre når man lurer p¨å noe? Jeg har ut ifra enkelte svar, funnet ut av det ikke har med økonomi ¨å gjøre, men tid. Og vet du, det er helt ok. jeg var bare nysgjerrig. HI Jeg bor i nord, har tidligere bodd på østlandet. Kommer egentlig fra annet land, der vi har kultur at vi setter frem kaker, kjeks eller noe middagsmat (hvis besøket er ved middagstider) til gjestene. På østlandet fikk man for det meste lunken kaffe og vann, ble helt overrasket over det jeg. Litt bedre her i nord, og jeg selv serverer ting til gjestene hvis jeg har det i hus. Har ikke så stor fokus på sunt og hjemmelaget som du, men har ikke samvittighet til å ikke tilby noe som helst til folk som kommer og besøker. Bra du svarte, da er det flere som har opplevd det samme som meg. Til dere andre, jeg er ikke ute etter å ta dere som ikke serverer, bare lurer på hvorfor det er slik. Jeg har noen i min barns vennekrets som er utenlandske. og de ber meg inne på kaffe, når jeg henter barnet mitt. Og da blir det ofte satt frem kjeks o.l. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #104 Skrevet 13. mars 2012 Jeg bor på Østlandet og her er det ikke vanlig å servere mat med mindre det er middagsselskap. Når vi får besØk eller drar på besØk tilbyr vi noe å drikke. Enkelt og greit Ikke sant, enkelt og greit. Det er sikkert vanlig her på Øslandet. Jeg har ikke tenkt å bli en forkynner, og gå dØr til dØr å prØve å dere Østlendinger til å bli som oss SØrlendinger :-) HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #105 Skrevet 13. mars 2012 Skulle skrive: prøve å gjøre dere østlendinger til å bli som oss sørlendinger. nå er minsten våken, umulig å skrive med han på fanget. får vel gå tilbake til hverdagen. ha en fin dag alle dere dib damer og menn
:) liris Skrevet 13. mars 2012 #106 Skrevet 13. mars 2012 Dersom du liker å alltid servere, gjør du det.. dine gjester er nok veldig glade for det Men du må ikke være misfornøyd med andre og deres servering eller mangel på det.. man er forskjellig og det må man respektere. Istedenfor å være skuffa over andre, bør du ha fokus på at du gjør noe du liker og at du gleder andre med det du gjør
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #107 Skrevet 13. mars 2012 [quote name= liris' timestamp='1331632493' post='144074973] Dersom du liker å alltid servere, gjør du det.. dine gjester er nok veldig glade for det Men du må ikke være misfornøyd med andre og deres servering eller mangel på det.. man er forskjellig og det må man respektere. Istedenfor å være skuffa over andre, bør du ha fokus på at du gjør noe du liker og at du gleder andre med det du gjør Takk for det. det er vel egentlig sånn jeg er som du sier. Men noen ganger kommer det feil ut, når jeg skrev i mitt første innlegg skrev jeg skuffet, men det stakk ikke så dypt. Som jeg videre sa så løser jeg det med at jeg tar med egen mat, eller drar innom en bensinstasjon når jeg drar. Jeg tror ikke det bare er økonomi i dette bilde. men kanskje ikke så intresert i mat. Det aksepterer jeg. Det med pølsene som blir servert til barn rundt omkring tror jeg er fordi barn elsker pølser. De gangene vi er invitert på middag til andre så er det mange ganger vi voksne får noe bedre å tygge på, lam, kylling osv. mens barna får pølser. Selv mine foreldre gjør det. De har pølser på lur til barna som ikke er altetende. Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI
bærtæ Skrevet 13. mars 2012 #108 Skrevet 13. mars 2012 Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI Ja, der gikk det jammen opp for deg også. Og sønnen din, som er voksen og har kjæreste, tenker jeg bruker mat for å trøstespise. å ha en mor som ringer til svigerforeldre og sier de ikke må gi han mat, ringer rundt til venner, TAR han mep å trening og svømming. Hjelpes for et regime. Du vet han er en egen person? Gi han litt spillerom da så kanskje ting retter på seg.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #109 Skrevet 13. mars 2012 Dere som har svart har ulik erfaring. sånn er det vel for de fleste. jeg har erfaring at de vi bilr invitert til med bedre økonomi enn gjennomsnitte så er kvaliteten bedre enn det vi får servert hos de med dårligere økonomi. Jeg sier ikke at det er noe negatvit. bare konstaterer min erfaring. De med god økonomi velger oftere rent kjøtt, fileter og av både kjøtt og fisk. Friske grønsaker. God hjemmelaget saus. Veldige mange jeg kjenner har gjennomsnittelig økonomi, men har et trangt matbusjett og dårlig tid. Da blir det litt enklere mat, men de gjør så godt de kan. Til og med ernærnings"folk" kan ta seg en pizza grandiosa. man dør ikke av det. Noen tror jeg lager alt fra bunnen av. det gjør jeg ikke. Jeg mikser og trikser. Mange ganger tar jeg en pose saus, selv om vi har gjester. bruker den som en basis, fyller på med kraft fra kjøttet, og en fløteskvett, litt friske urter, så er det ingen som merker forskjell. Det tar ikke lengre tid og lage en saus fra bunnen som det er å koke opp en pose saus. Det er en misforståelse. Med litt kunnskap og øvelse kan de fleste klare det. Mange tar et utdrag fra teksten og tror at det er hele sannheten. Nå tror vel noen at jeg kun lager posesaus. Og det er ikke virkeligheten. Hver dag er en ny dag, og hvert år et nytt år. Ingen dager eller år er like. Noen ganger har vi mye besøk andre ganger har vi lite besøk. Noen ganger har vi mye energi, andre ganger er vi slitne. Vi legger opp hverdagen sånn som det passer best for oss.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #110 Skrevet 13. mars 2012 Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI Ja, der gikk det jammen opp for deg også. Og sønnen din, som er voksen og har kjæreste, tenker jeg bruker mat for å trøstespise. å ha en mor som ringer til svigerforeldre og sier de ikke må gi han mat, ringer rundt til venner, TAR han mep å trening og svømming. Hjelpes for et regime. Du vet han er en egen person? Gi han litt spillerom da så kanskje ting retter på seg. Det ordner seg vel litt til slutt. Det høres mer voldsomt ut enn det. Vi har ikke ringt til svigerforeldre. Vi har sagt det til dem, at han helst ikke skal ha søtsaker på grunn av vekta. Det hadde de full forståelse for. Nå er det sånn at de har godteri tilgjengelig hel tiden. Og klart når man er 18 så er det litt vanskelig å motstå. Han kan spise der, men når jeg hører hva de serverer så er det desverre ikke det sunneste. Da inviterer jeg heller begge to hit for å spise. Ikke se problem i alt. Foreldrene er bare glad for at jeg lager god sunn mat til dem. Og de er helt enig med meg. At de har godis i skapet kan jeg jo ikke jeg nekte dem. men når en skal ned i vekt så setter man ikke frem godteri. det kunne aldri jeg ha tenkt meg å gjøre mot noen. Da gjør de et forsøk ivhertfall på å ikke la godteri stå fremme. Og jenta gjør sitt. Skulle vel bare mangle. Min sønn vil ned i vekt selv. kunnskapen har han. Men klart det er fristelser på alle kanter. Og han har ikke spist godteri på 3 mnd. + trener. Han får gjøre som han vil. Men ikke moro å være 20 kg overvektig og 18 år. det kan jeg love deg. Jenta er også overvektig, og vil gjerne gjøre noe med det. Selvfølgelig hjelper jeg dem. det koster å gå i svømmehallen, busskort, treningstudio. Ikke alle som har råd. Men vi er jo heldig som har både råd og kunnskap. aktivitet er gratis, så det har ikke noe med økonomi å gjøre
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #111 Skrevet 13. mars 2012 Foresten, mammam mente det bare godt. Serverte kaker, is og godteri. Jeg vet om flere som er sånn. Altid setter frem brus, kaker ol. ikke at det er galt, men det kan bli for mye HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #112 Skrevet 13. mars 2012 Foresten, mammam mente det bare godt. Serverte kaker, is og godteri. Jeg vet om flere som er sånn. Altid setter frem brus, kaker ol. ikke at det er galt, men det kan bli for mye HI Jeg burde vært takknemlig, ja. Men noen ganger må man si fra mener jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #113 Skrevet 13. mars 2012 Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI Ja, der gikk det jammen opp for deg også. Og sønnen din, som er voksen og har kjæreste, tenker jeg bruker mat for å trøstespise. å ha en mor som ringer til svigerforeldre og sier de ikke må gi han mat, ringer rundt til venner, TAR han mep å trening og svømming. Hjelpes for et regime. Du vet han er en egen person? Gi han litt spillerom da så kanskje ting retter på seg. Det ordner seg vel litt til slutt. Det høres mer voldsomt ut enn det. Vi har ikke ringt til svigerforeldre. Vi har sagt det til dem, at han helst ikke skal ha søtsaker på grunn av vekta. Det hadde de full forståelse for. Nå er det sånn at de har godteri tilgjengelig hel tiden. Og klart når man er 18 så er det litt vanskelig å motstå. Han kan spise der, men når jeg hører hva de serverer så er det desverre ikke det sunneste. Da inviterer jeg heller begge to hit for å spise. Ikke se problem i alt. Foreldrene er bare glad for at jeg lager god sunn mat til dem. Og de er helt enig med meg. At de har godis i skapet kan jeg jo ikke jeg nekte dem. men når en skal ned i vekt så setter man ikke frem godteri. det kunne aldri jeg ha tenkt meg å gjøre mot noen. Da gjør de et forsøk ivhertfall på å ikke la godteri stå fremme. Og jenta gjør sitt. Skulle vel bare mangle. Min sønn vil ned i vekt selv. kunnskapen har han. Men klart det er fristelser på alle kanter. Og han har ikke spist godteri på 3 mnd. + trener. Han får gjøre som han vil. Men ikke moro å være 20 kg overvektig og 18 år. det kan jeg love deg. Jenta er også overvektig, og vil gjerne gjøre noe med det. Selvfølgelig hjelper jeg dem. det koster å gå i svømmehallen, busskort, treningstudio. Ikke alle som har råd. Men vi er jo heldig som har både råd og kunnskap. aktivitet er gratis, så det har ikke noe med økonomi å gjøre Ikke for å være frekk, men er du sikker på at det ikke er sukkerhysteriet i hjemmet deres som har gjort at han er så "på" godteskåla når han er på besøk? Jeg merker at av de ungene som kommer hit, er de med sukkerhysteriske foreldrene som spør om godis først eller hiver seg over sjokolade som står fremme på bordet osv. Unger med foreldre som praktiserer "alt med måte", der godteri ikke er noe forbudt og eksotisk, spiser kanskje en sjokoladebit eller karamell og går og leker videre. Sier ikke at det er grunnen til at sønnen din er slik, men det er svært mange tilfeller i den retningen.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #114 Skrevet 13. mars 2012 Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI Ja, der gikk det jammen opp for deg også. Og sønnen din, som er voksen og har kjæreste, tenker jeg bruker mat for å trøstespise. å ha en mor som ringer til svigerforeldre og sier de ikke må gi han mat, ringer rundt til venner, TAR han mep å trening og svømming. Hjelpes for et regime. Du vet han er en egen person? Gi han litt spillerom da så kanskje ting retter på seg. Det ordner seg vel litt til slutt. Det høres mer voldsomt ut enn det. Vi har ikke ringt til svigerforeldre. Vi har sagt det til dem, at han helst ikke skal ha søtsaker på grunn av vekta. Det hadde de full forståelse for. Nå er det sånn at de har godteri tilgjengelig hel tiden. Og klart når man er 18 så er det litt vanskelig å motstå. Han kan spise der, men når jeg hører hva de serverer så er det desverre ikke det sunneste. Da inviterer jeg heller begge to hit for å spise. Ikke se problem i alt. Foreldrene er bare glad for at jeg lager god sunn mat til dem. Og de er helt enig med meg. At de har godis i skapet kan jeg jo ikke jeg nekte dem. men når en skal ned i vekt så setter man ikke frem godteri. det kunne aldri jeg ha tenkt meg å gjøre mot noen. Da gjør de et forsøk ivhertfall på å ikke la godteri stå fremme. Og jenta gjør sitt. Skulle vel bare mangle. Min sønn vil ned i vekt selv. kunnskapen har han. Men klart det er fristelser på alle kanter. Og han har ikke spist godteri på 3 mnd. + trener. Han får gjøre som han vil. Men ikke moro å være 20 kg overvektig og 18 år. det kan jeg love deg. Jenta er også overvektig, og vil gjerne gjøre noe med det. Selvfølgelig hjelper jeg dem. det koster å gå i svømmehallen, busskort, treningstudio. Ikke alle som har råd. Men vi er jo heldig som har både råd og kunnskap. aktivitet er gratis, så det har ikke noe med økonomi å gjøre Ikke for å være frekk, men er du sikker på at det ikke er sukkerhysteriet i hjemmet deres som har gjort at han er så "på" godteskåla når han er på besøk? Jeg merker at av de ungene som kommer hit, er de med sukkerhysteriske foreldrene som spør om godis først eller hiver seg over sjokolade som står fremme på bordet osv. Unger med foreldre som praktiserer "alt med måte", der godteri ikke er noe forbudt og eksotisk, spiser kanskje en sjokoladebit eller karamell og går og leker videre. Sier ikke at det er grunnen til at sønnen din er slik, men det er svært mange tilfeller i den retningen. Du er jo ikke frekk for å lure på om det er fordi vi ikke har sukker hver dag. Vi har et normalt forhold til sukker nå. Men da han var mindre hadde vi det aldri. han er første mann, så vi begynte ikke før han var 6-7 år med godis og brus. Så jeg har tenkt samme tanke selv. Stiller det meg spørsmålet til meg selv. Er det på grunn av at vi var så forsiktige at han plutselig i ungdommen ikke klarer å si nei når andre spiser det foran han. De gangene han fikk det i bursdag, så var han den som kastet seg over kakene. Brydde seg ikke om maten (pølser selvfølgelig) Mange jeg kjenner som serverer sukker til hverdags og fest har ikke sånne barn, noen bryr seg ikke om godteri en gang. Kanskje vi har trødd feil. For å si det sånn, det gjør de fleste foreldre en eller annen gang, på et eller annet vis. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #115 Skrevet 13. mars 2012 nå er det sånn at mange familier har et dårlig kosthold, og i Norge blir det flere og flere overvektige barn. Sikkert flere her som har barn som er overvektige eller ikke ser det selv. Jeg selv liker å servere kaker når noen har bursdag. Og det blir en del i løpet av et år. I tilegge beøsker vi familie som har bursdager, feiring av venner av barna når de er i barnehage eller skole blir fort ca 12 ganger i året pr. barn. Venner i nabolaget inviterer på bursdager. Venner setter frem brus, kaker og is ved besøk. Det er jul, påske, 17 mai. Sommerferie med masse is. Lørdagsgodteri, fredagskos. Når man tenker igjennom det så blir det enormt mye når man legger det sammen. Det er jo bare en del av det. Så kommer hverdagen der man treffer andre, skolesammenheng, barnehage sammenheng og får kaker der også. Kake på foreldre møter. Kaker på jobben. Nå er ikke det alle jobber som praktiserer. Jeg syns det litt spennende å høre hva dere syntes om temaet. Er det økonomi eller kunnskap eller andre faktorer som påvirker hva man serverer. Det virker jo uskyldig å sette frem litt godis og kake innimellom, og det er kan jo være helt usykldig det. Men for mange blir det fort for mye. Når jeg sier god mat, tror noen at det er avansert. Men det er jeg helt uenig i. Før fikk man kake på foreldre møter. Men jeg har merket meg at i det siste er det mer vanlig å sette frem frukt og grønt. Når man har mange barn, så blir det veldig mange foreldre møter både høst og vår. Bare for å nevne et eksempel. Jeg tar et stykke kake, så jeg er ikke så sukkerhysterisk. Vil man ikke spise sukker så lar man være. jeg klarer å begrense meg. Men jeg har ikke lyst til å være en som dytter sukker og kalorier på andre. Jeg har et familie medlem som er ekstremt opptatt av kosthold. Hun spiser ikke kake i bursdag engang. Det har gjort til at jeg alltid har et alternativ når vi har bursdag hjemme hos oss.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #116 Skrevet 13. mars 2012 Hva andre gjør er ikke opp til meg. HI Ja, der gikk det jammen opp for deg også. Og sønnen din, som er voksen og har kjæreste, tenker jeg bruker mat for å trøstespise. å ha en mor som ringer til svigerforeldre og sier de ikke må gi han mat, ringer rundt til venner, TAR han mep å trening og svømming. Hjelpes for et regime. Du vet han er en egen person? Gi han litt spillerom da så kanskje ting retter på seg. Det har jeg skjønt for lenge siden at andre serverer hva de vil. Men takk for tipset. Det høres jo ut som jeg er stein stokk dum når jeg leser noen av svarene her. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #117 Skrevet 13. mars 2012 Til dere som lurer på om jeg er en dårlig mor fordi jeg serverer frukt eller grønsaker som mellommåltid mellom lunch og middag. Nå sover minsten igjen, og jeg hadde litt tid til overs. Da vet dere det. Men skal tilbake til husarbeidet nå. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #118 Skrevet 13. mars 2012 Til dere som lurer på om jeg er en dårlig mor fordi jeg serverer frukt eller grønsaker som mellommåltid mellom lunch og middag. Nå sover minsten igjen, og jeg hadde litt tid til overs. Da vet dere det. Men skal tilbake til husarbeidet nå. HI Mente de som tror jeg er en dårlig mor fordi man umulig kan lage mat hele dagen når man ha så mange barn. Igjen må jeg bare påpeke at hvis noen tror det tar mye tid å sette frem frukt og grønt til mine barn eller andres barn som er på besøk, så tror jeg at dere aldri har prøvd. Det tar ikke så mye lengre tid enn å løpe i frysen og hente is. Kan si at både mine barn og gjester små og store forsyner seg godt og er fornøyd. Kunne aldri falt meg inn at mine barn spiser, og lar gjestene sitte der å ikke få noe. Får helt vondt ved tanken. HI
Gjest Antarctica Skrevet 13. mars 2012 #119 Skrevet 13. mars 2012 Foresten, mammam mente det bare godt. Serverte kaker, is og godteri. Jeg vet om flere som er sånn. Altid setter frem brus, kaker ol. ikke at det er galt, men det kan bli for mye HI Jeg burde vært takknemlig, ja. Men noen ganger må man si fra mener jeg. HI mange som kaller seg HI her?
Eeniemeenie Skrevet 13. mars 2012 #120 Skrevet 13. mars 2012 Jeg bare lurer, er litt nysgjerri Per. Vi serverer alltid gjester noe å spise. Mange ganger inviterer jeg venner eller familie på middag. Selv bare et kort besøk så setter jeg frem oppskåret grønnsaker og dip eller fruktfat. Jeg får ikke alltid samme service når jeg er på besøk. Når barna skal ha planlagte besøk, så lager jeg noe godt å spise. Kylling, laks, steik om det er søndag, hjemmelaget pizza en lørdag for å nevne noen eksempler. Når mine barn er på besøk hos vennene er det bare pølser. Det slår jo aldri feil. Jeg er ikke så begeistra for pølser. Liker mat av kvalitet. Jeg vet man får kjøpt gode pølser et sted i Oslo, de er dyre. Så skjønner at man ikke går der til hverdags. Vi har helt vanlig økonomi. Og mat er en stor utgift. Lista ligger kanskje litt høyt her i huset, og det man serverer andre. Jeg er vant til å være gjestfri da jeg var liten. En gang jeg reiste 2 timer (4 timer frem og tilbake) til ei venninne fikk jeg ingen ting. Bare noe å drikke. Jeg vet jeg burde være takknemlig for å det, men når jeg selv disker opp hver eneste gang, og hele familien spiser både middag og ofte litt kvelds også er det jo litt skuffende. Nå tar jeg alltid med mat selv, og tilbyr meg å kjøpe inn til middagen. Da får jeg en handleliste på hva de trenger, så kjøper jeg med. Men dette tror jeg er et sjeldent unntak. Jeg gjør aldri det med mine gjester, ber de ta med mat selv. Dette ble langt. Er det økonomi eller mangel på kunnskap om mat? Hvis folk kommer uventa på besøk inn døra her får de kaffe, te eller kakao. Ingen forventer en firestjerners middag her iallefall! Men såklart, inviterer man folk på middagsbesøk er jo tingen helt annen..
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2012 #121 Skrevet 13. mars 2012 Vil bare kommentere en ting: Synes du virker temmelig overfladisk og ikke minst utakknemmelig når du er misfornøyd med at barna dine "kun" blir servert pølser når de er borte på besøk hos venner... Fleste barn elsker pølser, det er lettvint og greit å servere. Barn som har barn på besøk er mest opptatt av å leke og hygge seg sammen. At du mener at pølser ikke er godt nok da håper jeg ikke du er mor i min krets... Du ville kanskje ikke sagt det samme om du visste hvordan disse pølsene er laget og hvor usunne de egentlig er. Det er noe av det verste man faktisk kan spise av det man får kjøpt her i norge. ikke hi
Gjest Siklerotte Skrevet 13. mars 2012 #122 Skrevet 13. mars 2012 Jeg begynner nesten å tro du har det litt morsomt her. Dette blir jo bare verre og verre. Du har helt seriøst sagt til svigereforeldrene til din ATTEN (og myndige) år gamle sønn at du helst ikke ser at de gir han godteri, for han er overvektig og spiser så lenge fristelsene er der? Det slo deg ikke at det er noe du heller få ta opp med sønnen din, og så kan han eventuelt be dem om dette selv? Du har ikke et lite sekund vurdert hvordan dette kan påvirke selvfølelsen til din sønn? Megakult når mamma ringer rundt og mer folk la være å sette frem godteskolene, for Magnus på atten kan ikke få større mage nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå