Gjest Heartbroken Skrevet 12. mars 2012 #26 Skrevet 12. mars 2012 Jeg liker svaret ditt Gråsonen. Skrevet i dag, 18:49 #8 Vil bare kommentere en ting: Synes du virker temmelig overfladisk og ikke minst utakknemmelig når du er misfornøyd med at barna dine "kun" blir servert pølser når de er borte på besøk hos venner... Jeg er ikke misfornøyd. Men det er ikke det sunneste. Jeg liker mat av bedre kvalitet. Når barnet mitt har vært mye på besøk hos andre og det påvirker vekta negativt fordi det kun blir servert "dårlig" mat, ja da har jeg undret meg på hvorfor.. Er det dårlig økonomi eller bare fordi folk ikke gidder å lage skikkelig mat, eller mangel på kunnskap. Jeg tenker at i hver husstand vil man finne ulike svar. Vekta bare øker og øker hos barn i dag. Og det er det som bekymrer meg. Jeg må jo bare løse det selv, og si at barnet ikke får lov til å spise hos andre. Det er jo greit det. Men jeg får jo til å lage skikkelig mat, så hvorfor klarer ikke andre det. HVOR mye må ditt barn spise borte før du merker det på vekta?? Om et barn spiser borte 2-3 ganger i uken (noe som er ganske mye i mine øyne, middag spiser man som regel i eget hus), skal det vel likevel ganske store mengder til før et barn legger på seg? Veier du barnet ditt regelmessig siden du vet at det "legger på seg" når det er hos enkelte folk? Det er vel hva man spiser hjemme som er viktig her?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #27 Skrevet 12. mars 2012 Han er stor, og er hverdag på besøk hos noen nesten hver dag. Jeg sier han skal spise hjemme. men han får jo alltid noe å spise hos andre. Problemet er at han ikke får det som er sunt. Vi har barn på besøk her også, men serverer ikke søtsaker til dem. Da får de heller frukt om de er sultne. Og det vi har til middag den dagen. HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #28 Skrevet 12. mars 2012 Han er stor, og er hverdag på besøk hos noen nesten hver dag. Jeg sier han skal spise hjemme. men han får jo alltid noe å spise hos andre. Problemet er at han ikke får det som er sunt. Vi har barn på besøk her også, men serverer ikke søtsaker til dem. Da får de heller frukt om de er sultne. Og det vi har til middag den dagen. HI Neivel, da får du bare slutte å sende ham på besøk hver dag da... Du kan da ikke innføre regler for andre foreldre i forhold til hva de serverer i eget hus. Vil du at barnet ditt skal spise bestemt mat når det er på besøk, så sender du maten med barnet. Synes innlegget ditt spriker litt, HI. Først sier du at andre ikke serverer noe, kun drikke, og så sier du etterpå at barnet ditt spiser hos andre hver dag siden han alltid får noe å spise der. Synes det er du som er utakknemlig her, ikke alle i Norge går på diett og kun spiser bønnespirer, tran og blomkål.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #29 Skrevet 12. mars 2012 Han har kjæreste, og de har et elendig kosthold er mitt inntrykk. Jeg har gitt beskjed. Jeg inviter kjæresten hit ofte på skikkelige middager. Men jeg forventer ikke at han skal spise hos noen andre. Jeg gir alltid beskjed til de han skal besøke at han kan spise hjemme. Til og med foreldre har fått beskjed. Ja, sporet litt av. Jeg var nyskjerrig på hvorfor. Er det økonomi eller bare tidsklemme. Moro å høre forskjellig erfaringer.. Jeg vet mange liker å sette frem kaker og kjeks. Jeg vil heller sitte med et glass vann. Noen her syns det virker er så stort å sette frem et fruktfat. Det skjønner jeg ikke. Det krever jo ingenting. Frukt og grønt har vi alltid. Koster meg ingenting å sette frem. HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #30 Skrevet 12. mars 2012 Han har kjæreste, og de har et elendig kosthold er mitt inntrykk. Jeg har gitt beskjed. Jeg inviter kjæresten hit ofte på skikkelige middager. Men jeg forventer ikke at han skal spise hos noen andre. Jeg gir alltid beskjed til de han skal besøke at han kan spise hjemme. Til og med foreldre har fått beskjed. Ja, sporet litt av. Jeg var nyskjerrig på hvorfor. Er det økonomi eller bare tidsklemme. Moro å høre forskjellig erfaringer.. Jeg vet mange liker å sette frem kaker og kjeks. Jeg vil heller sitte med et glass vann. Noen her syns det virker er så stort å sette frem et fruktfat. Det skjønner jeg ikke. Det krever jo ingenting. Frukt og grønt har vi alltid. Koster meg ingenting å sette frem. HI Hvem har kjæreste? Barnet ditt? Skjønner ingenting jeg...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #31 Skrevet 12. mars 2012 Det spriker litt fordi jeg blandet litt med spørsmålene hva jeg lurte på. Sitter med barn på alle kanter, noen gjør lekser, og baby klør i tennene... Tenker ikke helt klart, og det går litt fort i svingene her... HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #32 Skrevet 12. mars 2012 Det spriker litt fordi jeg blandet litt med spørsmålene hva jeg lurte på. Sitter med barn på alle kanter, noen gjør lekser, og baby klør i tennene... Tenker ikke helt klart, og det går litt fort i svingene her... HI Troll, med andre ord
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #33 Skrevet 12. mars 2012 barnet mitt, altså et stort barn... Jeg svarte noen som skrev et innlegg her og glemm Han har kjæreste, og de har et elendig kosthold er mitt inntrykk. Jeg har gitt beskjed. Jeg inviter kjæresten hit ofte på skikkelige middager. Men jeg forventer ikke at han skal spise hos noen andre. Jeg gir alltid beskjed til de han skal besøke at han kan spise hjemme. Til og med foreldre har fått beskjed. Ja, sporet litt av. Jeg var nyskjerrig på hvorfor. Er det økonomi eller bare tidsklemme. Moro å høre forskjellig erfaringer.. Jeg vet mange liker å sette frem kaker og kjeks. Jeg vil heller sitte med et glass vann. Noen her syns det virker er så stort å sette frem et fruktfat. Det skjønner jeg ikke. Det krever jo ingenting. Frukt og grønt har vi alltid. Koster meg ingenting å sette frem. HI Hvem har kjæreste? Barnet ditt? Skjønner ingenting jeg... jeg svarte noen sitt innlegg. men glemte å ta quote Barnet mitt har kjæreste og er der flere ganger i uken...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #34 Skrevet 12. mars 2012 Jeg har mange barn, så det er jo alltid noen som skal på besøk, og noen som er her. Sånn er det hver eneste dag. Jeg merker meg at hos andre er det alltid pølser. Ok det. vi har også pølser av og til for barna sin skyld. Men ikke så ofte. Det jeg lurer på med maten som serveres er hvorfor noen kipe. høres vel litt negativt ut. Hvis man først skal servere noe, hvorfor ikke noe som er sunt og av kvalitet. Når man er på mange beøsk så blir det jo mye søtsaker når man skal få servert kake og kjeks overalt. Jeg er bare en nyskjerrig Per. Moro at så mange har svart. Mange svar med mange varianter. Jeg leste et innlegg der barna skal jo leke og hygge seg. Men hvorfor diss pølsene? Virket som hun forsvarte diss pølsene. Jeg er uansett litt uenig. Hvis man ikke vil serevere mat, så la være. Må jo ikke spise når man er hos andre., Jeg har ingen problem med å få et sultent barn hjem. Har jo mye god mat i kjøleskapet jeg. Men borte er det jo nugatti. Jeg syn nugatt er et billig pålegg. For ¨å nevne et eksempel. Lurer da på der det bare fordi barnet vil ha det at det blir servert. Eller er det økonomi som gjør det. Skulle vi bare hatt nugatti til på legg , så kunne vi spart mye penger. HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #35 Skrevet 12. mars 2012 Det spriker litt fordi jeg blandet litt med spørsmålene hva jeg lurte på. Sitter med barn på alle kanter, noen gjør lekser, og baby klør i tennene... Tenker ikke helt klart, og det går litt fort i svingene her... HI Troll, med andre ord I dag er jeg visst et troll :-) og det er helt greit HI
Sol Skippertaksdronning Skrevet 12. mars 2012 #36 Skrevet 12. mars 2012 Skaviseeee...helt ærlig syns jeg du hørs ut som en bedrevitende matsnobb , litt sånn " jeg lager så mye bedre mat enn andre, og sunnere mat, hvorfor gjør ikke alle som meg" type dame. Tar full høyde for at jeg kan ta feil her. Dog er jeg enig i det med at sunn mat er viktig. Men derfra til å klage over hva andre velger og servere eller ikke i sin provate hjem, vel så langt strekker ikke enigheten seg Alle er forskjellig og takke fanden for akkurat det!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #37 Skrevet 12. mars 2012 Jeg serverte kaker i lange baner når minstejenta var liten og vi hadde hyppige besøk. Jeg ble tjukkere og tjukkere. Helt til jeg kom på: jeg trenger faktisk ikke servere dritt jeg ikke klarer å motstå. Så jeg sluttet! Har dessuten mest besøk av bestevenninnen min som er sykelig overvektig og som er ubekvem med å spise sammen med andre pga spiseforstyrrelse. (og som derfor takker nei til alle forslag om servering) Men hun får gooood kaffe og farris. Også hender det vi spiser oppskjært frukt..
Gjest Siklerotte Skrevet 12. mars 2012 #38 Skrevet 12. mars 2012 Det eneste jeg klarte å henge meg opp hit er at du ringer foreldrene til kjæresten til ditt STORE barn og sier at han får mat hjemme, og at de ikke behøver å gi han mat? Da lurer jeg på hva foreldrene hennes tenker om deg. Spesielt.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #39 Skrevet 12. mars 2012 Det skal godt gjøres om noen av vennene til ungene kommer hjem og sier de har spist pølser hos oss, vi har det så sjeldent at ungene får sjokk når jeg serverer det. For meg så er det bensinstasjonsmat når vi skal kjøre ett stykke, vi blir veldig fort lei pølser. (men å lage mat med pølser i har vi oftere, men det er ganske anderledes enn pølse i brød) Men får vi gjester vi vet om litt på forhånd så bakes det som regel ett eller annet her i huset. Middag pleier vi ikke å gjøre noe mer spessielt med enn hva vi pleier å lage hver dag. Men får vi gjester så tenker jeg litt på at det kan være unger og andre som ikke liker alt vi pleier å ha, så pleier å lage noe litt mer vanlig. Hadde ett vennepar her for noen år siden som var så kjempeglade for at vi hadde en helt vanlig middag: hjemmelagede kjøttkaker. De hadde en gutt som var veldig småspist og sjeldent torde å smake på maten når de var på besøk, men nå spiste og spiste han. Så etter det så syns jeg det er helt greit med hverdagsmat, for det er veldig mye godt. Fancy mat har vi sjeldent her fra før av. Ingen vits når det er så mange unger som springer dørene ned her. Får vi plutselig besøk så setter vi alltid frem ett eller annet på bordet. Selv om det ikke alltid er like mye i skapene, men noe finnes det alltid. En sjokoladepose er alltid i skapet uansett (venner av barna med sukkersyke og en i familien, så har fått det inn med morsmelka å ha en pose med sjokolade i skapet til enhver tid. Honning er bedre, men vi bruker aldri honning så den går ut på dato og glemmer å kjpe ny) Syns det er helt normalt å sette frem ett eller annet på bordet. Blir de her lenge, eller har kjørt langt får de alltid tilbud om mat. Selv om det bare er kjedelig brødmat.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #40 Skrevet 12. mars 2012 Skaviseeee...helt ærlig syns jeg du hørs ut som en bedrevitende matsnobb , litt sånn " jeg lager så mye bedre mat enn andre, og sunnere mat, hvorfor gjør ikke alle som meg" type dame. Tar full høyde for at jeg kan ta feil her. Dog er jeg enig i det med at sunn mat er viktig. Men derfra til å klage over hva andre velger og servere eller ikke i sin provate hjem, vel så langt strekker ikke enigheten seg Alle er forskjellig og takke fanden for akkurat det! Godt vi er forskjellige :-) Jeg vet mange setter pris på å komme hit. Hvem liker ikke å spise godt mat. mulig jeg er litt snobbete, kresen kan jeg ivhertfall skrive under på.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 12. mars 2012 #41 Skrevet 12. mars 2012 tviler ikke på at folk setter pris å besøke deg men jeg tror nok måten du gjør det på er vel mer unntaket enn regelen, og intet galt med det! men mine venner ville vel fått meg tvangsinnlagt hadde jeg begynt på den måten : her får de nemlig kaffe, og en kjeks om jeg slumper til å ha det i hus.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #42 Skrevet 12. mars 2012 Jeg serverte kaker i lange baner når minstejenta var liten og vi hadde hyppige besøk. Jeg ble tjukkere og tjukkere. Helt til jeg kom på: jeg trenger faktisk ikke servere dritt jeg ikke klarer å motstå. Så jeg sluttet! Har dessuten mest besøk av bestevenninnen min som er sykelig overvektig og som er ubekvem med å spise sammen med andre pga spiseforstyrrelse. (og som derfor takker nei til alle forslag om servering) Men hun får gooood kaffe og farris. Også hender det vi spiser oppskjært frukt.. nettopp. som jeg skrev i første innlegg jeg serverer frukt eller grønsaker ved korte besøk. Jeg lurer på om det har med økonomi eller kunnskap hva man serverer når man har gjester? Skal jeg servere middag prøver også å ha noe ordentlig mat. mener ikke at jeg er flinkere til å lage mat enn andre. men hvilke råvarer man bruker. Ut i fra hva jeg har lest har det absolutt med økonomi å gjøre. HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #43 Skrevet 12. mars 2012 Skaviseeee...helt ærlig syns jeg du hørs ut som en bedrevitende matsnobb , litt sånn " jeg lager så mye bedre mat enn andre, og sunnere mat, hvorfor gjør ikke alle som meg" type dame. Tar full høyde for at jeg kan ta feil her. Dog er jeg enig i det med at sunn mat er viktig. Men derfra til å klage over hva andre velger og servere eller ikke i sin provate hjem, vel så langt strekker ikke enigheten seg Alle er forskjellig og takke fanden for akkurat det! Godt vi er forskjellige :-) Jeg vet mange setter pris på å komme hit. Hvem liker ikke å spise godt mat. mulig jeg er litt snobbete, kresen kan jeg ivhertfall skrive under på. Som sagt, ikke alle foretrekker bønnespirer og salat. Jeg gidder IKKE å kjøpe inn masse kjernesunn mat som vanligvis er mye dyrere enn pølser, å fore hele nabolaget med (satt på spissen). Blir de sultne, får de pølser eller brødskive. Serverer ikke 3-retters middag til unger som er på besøk
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #44 Skrevet 12. mars 2012 Det eneste jeg klarte å henge meg opp hit er at du ringer foreldrene til kjæresten til ditt STORE barn og sier at han får mat hjemme, og at de ikke behøver å gi han mat? Da lurer jeg på hva foreldrene hennes tenker om deg. Spesielt. For det første så er han der hver dag. Det er nesten så jeg føler jeg må tilby de kostpenger. Han er der noen timer hver dag, og hun er også her mye. Jeg tilbyr selvfølgelig mat til henne. Det som er at hos dem er det bare "søppel mat" Unnskyld uttrykket. De er overvektige. Dette har medført overvekt hos min sønn. Det syns jeg er synd og leit. nå blir han mobbet for det også. jeg tror at de har en helt annen økonomi enn det vi har. Og jeg vil jo bare høre hva dere dib damer mener kan være årsaken. altså er det sammenheng mellom økonomi og hva man serverer?? Jeg mener helt klart at det. Og det er jo synd at de med dårligere råd ikke har råd til å servere seg selv sunn mat. Og da er det ikke rart at gjestene heller får servert denne usunne maten
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #45 Skrevet 12. mars 2012 Jeg serverte kaker i lange baner når minstejenta var liten og vi hadde hyppige besøk. Jeg ble tjukkere og tjukkere. Helt til jeg kom på: jeg trenger faktisk ikke servere dritt jeg ikke klarer å motstå. Så jeg sluttet! Har dessuten mest besøk av bestevenninnen min som er sykelig overvektig og som er ubekvem med å spise sammen med andre pga spiseforstyrrelse. (og som derfor takker nei til alle forslag om servering) Men hun får gooood kaffe og farris. Også hender det vi spiser oppskjært frukt.. nettopp. som jeg skrev i første innlegg jeg serverer frukt eller grønsaker ved korte besøk. Jeg lurer på om det har med økonomi eller kunnskap hva man serverer når man har gjester? Skal jeg servere middag prøver også å ha noe ordentlig mat. mener ikke at jeg er flinkere til å lage mat enn andre. men hvilke råvarer man bruker. Ut i fra hv a jeg har lest har det absolutt med økonomi å gjøre. HI Du mener kanskje ikke det, men det virker sånn ut fra skrivemåten din. Problemet er vel verken kunnskap eller økonomi, men TID. Når man som jeg har vært i flere år, er alene med flere barn uten avlastning, jobber 100% og må følge ungenes aktiviteter, så har man ikke tid til å lage masse mat til både sine unger, nabounger, voksenbesøk osv. Man har ikke tid eller overskudd til det, hvis man skal følge opp alt det andre.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #46 Skrevet 12. mars 2012 Tidsklemma er problemet for oss. Nettopp spist skive med peanøttsmør, det var alt vi hadde i hus! Men det er jo sunt og godt, så ikke det verste. :-)
Gjest Siklerotte Skrevet 12. mars 2012 #47 Skrevet 12. mars 2012 Det blir for dumt. Da får du enten snakke med sønnen din om matvaner og hva han stapper i seg, eller så får du smøre matpakker og håpe på at han spiser det. Er nok ikke bare vanlig middagsmat som har gjort sønnen din overvektig, da er det nok melkesjokoladeruller på skolen, brus og annet dritt. Det er nok ikke halvfabrikatamaten han får servert hos svigerforeldrene sine. Er du bekymret så snakker du med sønnen din, er ikke så veldig mye mer du får gjort med det. Du kan ikke endre middagsvanene til en annen familie. At økonomi og kunnskap har betydning for matvaner er jo selvfølgelig. Men det er kanskje omgangskretsen din det går på hvis de fleste du kjenner severer pølser og Marie-kjeks om hverandre?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #48 Skrevet 12. mars 2012 Det blir for dumt. Da får du enten snakke med sønnen din om matvaner og hva han stapper i seg, eller så får du smøre matpakker og håpe på at han spiser det. Er nok ikke bare vanlig middagsmat som har gjort sønnen din overvektig, da er det nok melkesjokoladeruller på skolen, brus og annet dritt. Det er nok ikke halvfabrikatamaten han får servert hos svigerforeldrene sine. Er du bekymret så snakker du med sønnen din, er ikke så veldig mye mer du får gjort med det. Du kan ikke endre middagsvanene til en annen familie. At økonomi og kunnskap har betydning for matvaner er jo selvfølgelig. Men det er kanskje omgangskretsen din det går på hvis de fleste du kjenner severer pølser og Marie-kjeks om hverandre? Jeg syns svaret ditt blir for dumt. Tror du ikke jeg har snakket med han? Svigerforeldre bor 5 min unna oss. Det er ganske ømtåelig å si for mye om deres kosthold til dem, det skjønner du vel også?? Dette er store barn, de gjør som de vil uansett. I følge sønnen min har de skapet fult av godteri. Klart han velger selv. Han sier han ikke bryr seg om at andre kommenterer vekten. Dette var ikke et hoved tema i tråden
Gjest Siklerotte Skrevet 12. mars 2012 #49 Skrevet 12. mars 2012 Nei, men du drar det jo frem, så da gjør du det selv til et tema. Da kan jo ikke sønnen din skylde på andre enn seg selv, og hvis han ikke føler seg mobbet over at andre kommenterer vekten så får det være hans problem. Det er han som velger å ikke komme hjem, men heller stappe i seg de forferdelige pølsene. Svigerfamilien sine matvaner, eller om de har skapet fullt av godterier, angår jo egentlig ikke deg i det hele tatt. Hvis du vil ha svar på spørsmålet ditt; jeg disker ikke opp til buffet når jeg får besøk, nei. Jeg serverer ikke middag med mindre det er avtalt og jeg gidder ikke å stå unødvendig mye på kjøkkenet. Frukt kan være tilgjengelig eller en halv agurk hvis folk vil, og hvis kommer langveisfra kan de fra mat, men jeg har ikke tilgjengelig bakst og hjemmelaget fiskesuppe for alt av besøk. Det bør ikke folk forvente.
MrsMilla Skrevet 12. mars 2012 #50 Skrevet 12. mars 2012 Jeg lager skjelden noe "ekstra" fordi barna har besøk av andre barn. De får spise det samme som vi ville hatt uansett. Men jeg kan jo finne på å lage pannekaker innimellom - gjerne med frosne hele blåbær for det er kjempepopulært (blåbæris kaller de det hehe). Serverer alltid kaffe/te når jeg får besøk, men ikke så veldig ofte kake eller annet "godteri" - med mindre vi har det fra før (gjerne mandager, rester etter dessert på søndag). Men mine venninner er ganske husvante hos meg, så det er null problem. Blir de sultne sier de gjerne ifra, de går gjerne selv ut på kjøkkenet og tar seg ei brødskive. Veldig greit, jeg gjør det samme hos de. Har ikke tenkt spesielt på den delen med økonomi ang. dette må jeg innrømme, litt selvfølge at besøk får seg ei brødskive om de er sultne, og at barna får middag. Men vi lager ikke store posjoner av alt mulig, og er man fortsatt sulten etter middag, får man ta seg et eple eller ei brødskive. Har heller ikke spesielt dårlig råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå