Gå til innhold

Hva serverer dere når dere har gjester? Er det dårlig økonomi som gjør at noen er litt kipe med gjestene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidsklemma er problemet for oss. Nettopp spist skive med peanøttsmør, det var alt vi hadde i hus!

Men det er jo sunt og godt, så ikke det verste. :-)

Takk for et fint svar. Det var akuratt det jeg var ute etter, forskjellige årsåker. Jeg har sikkert ikke mer tid enn andre jeg heller. Men for å nevne et eksempel. To av barna hadde besøk i dag etter skolen. Det blir litt lenge mellom lunch og middag syns jeg . Til mellommåltid fikk barna oppskjærte gulrøtter. Og de spise opp hele pakken. Syns den utgiften ikke er så stor. Jeg vet når barnet mitt er hos han samme gutten, så får han aldri noe. Selv om han er på planlagt besøk. en helt vanlig gjennomsnittlig familie. jeg vet at de har det trangt, så jeg tenker at det er sikkert årsaken. da syns jeg det er så rart at hvorfor har vi råd til å servere både store og små gjester her i huset når så mange andre ikke har? er det dårlig økonomi rundt omkring, hvis den påstanden er riktig. eller er det bare tidsklemma. klart det tar mindre tid å åpne en pakke kjeks, sammenlignet med å skrelle gulrøtter. Nå tenker jeg at det er forskjell på hverdags og fest.

Skrevet

Har kjempe dårlig råd, men har alltid mat i hus, og disker gjerne opp. Har et mat budsjett på 3000 til en familie på fire, liker helst å jolde oss under det. Spiser ikke halvfabrikat da det er for dyrt. Bruler rene produkter, men helst av billig merker.

Bruker osteklokke, smørskål, krukker til kornblandingene, bokser til pålegg. Ingen som engang vet at vi bruker billigmerker.

Kaffegjester får kaffe og kjeks. Utvannet jus. Middagsgjester får det vi har til middag.

Pleier å ta oss råd til grandiosa eller hotdog for planlagte lekebesøk. Mine barn er altetende, men andre sine er ikke det. Vil at små gjester skal spise seg mette.

Skrevet

Har kjempe dårlig råd, men har alltid mat i hus, og disker gjerne opp. Har et mat budsjett på 3000 til en familie på fire, liker helst å jolde oss under det. Spiser ikke halvfabrikat da det er for dyrt. Bruler rene produkter, men helst av billig merker.

Bruker osteklokke, smørskål, krukker til kornblandingene, bokser til pålegg. Ingen som engang vet at vi bruker billigmerker.

Det er godt gjort. Utrolig.

Kaffegjester får kaffe og kjeks. Utvannet jus. Middagsgjester får det vi har til middag.

Pleier å ta oss råd til grandiosa eller hotdog for planlagte lekebesøk. Mine barn er altetende, men andre sine er ikke det. Vil at små gjester skal spise seg mette.

Skrevet

Nei, men du drar det jo frem, så da gjør du det selv til et tema. Da kan jo ikke sønnen din skylde på andre enn seg selv, og hvis han ikke føler seg mobbet over at andre kommenterer vekten så får det være hans problem. Det er han som velger å ikke komme hjem, men heller stappe i seg de forferdelige pølsene. Svigerfamilien sine matvaner, eller om de har skapet fullt av godterier, angår jo egentlig ikke deg i det hele tatt.

Hvis du vil ha svar på spørsmålet ditt; jeg disker ikke opp til buffet når jeg får besøk, nei. Jeg serverer ikke middag med mindre det er avtalt og jeg gidder ikke å stå unødvendig mye på kjøkkenet. Frukt kan være tilgjengelig eller en halv agurk hvis folk vil, og hvis kommer langveisfra kan de fra mat, men jeg har ikke tilgjengelig bakst og hjemmelaget fiskesuppe for alt av besøk. Det bør ikke folk forvente.

Jeg skylder ikke på noen, bare nevnte et eksempel. Jeg forventer ikke at noen disker opp for meg. Kanskje litt når jeg har reist 2 timer, men som sagt det ordner jeg selv med at jeg tar med min egen mat i tilfelle jeg blir sulten. ingen problem. det med overvekt var fra min side litt på sidelinjen av hovedtema.

hovedtema er om økonomi påvirker det man serverer folk?

Men desverre er jeg ikke så god til å få frem poenget.

Skrevet

Ja, sporet litt av. Jeg var nyskjerrig på hvorfor. Er det økonomi eller bare tidsklemme. Moro å høre forskjellig erfaringer..

Tja, vanskelig å si, men hos oss er jo normalt tid en mangelvare - vi har det kjempetravelt med mye jobbing på begge to og barn med mange aktiviteter.

Vi spiser forøvrig kjempesunt, lager alt fra bunn, baker hver dag etc.

Hos oss har det med vaner å gjøre, og vi tenker lite på det i hverdagen - veldig mye av den "maten" vi ser på butikken er på en måte bare ikke klassifisert som "mat" av oss. Kanskje lettere for oss siden vi er matallergikere og kan ikke bare slenge i oss ei pølse eller en pizzabit fordi det passet seg sånn.

Vi prøver selvsagt å være mest mulig økonomiske og bruke minst mulig på mat - men går alltid først for kvalitet (trenger ikke alltid å være så dyrt sjø....), og har et matbudsjett på 8000 mnd fordi vi synes vi bør holde oss til det. Men vi har ikke dårlig råd, og kan omprioritere om vi ønsker det.

Skrevet

Ja, sporet litt av. Jeg var nyskjerrig på hvorfor. Er det økonomi eller bare tidsklemme. Moro å høre forskjellig erfaringer..

Tja, vanskelig å si, men hos oss er jo normalt tid en mangelvare - vi har det kjempetravelt med mye jobbing på begge to og barn med mange aktiviteter.

Vi spiser forøvrig kjempesunt, lager alt fra bunn, baker hver dag etc.

Hos oss har det med vaner å gjøre, og vi tenker lite på det i hverdagen - veldig mye av den "maten" vi ser på butikken er på en måte bare ikke klassifisert som "mat" av oss. Kanskje lettere for oss siden vi er matallergikere og kan ikke bare slenge i oss ei pølse eller en pizzabit fordi det passet seg sånn.

Vi prøver selvsagt å være mest mulig økonomiske og bruke minst mulig på mat - men går alltid først for kvalitet (trenger ikke alltid å være så dyrt sjø....), og har et matbudsjett på 8000 mnd fordi vi synes vi bør holde oss til det. Men vi har ikke dårlig råd, og kan omprioritere om vi ønsker det.

Det høres litt ut som hos oss. HI

Gjest Siklerotte
Skrevet (endret)

Det svarte jeg på i sted. Ja, kunnskap og økonomi påvirker selvsagt matvaner. Det er ikke gitt at kunnskapsrike og bemidlede mennesker har fokus på sunn mat, men sannsynligheten øker jo med kunnskap og økonomi til å ha det kostholdet man i praksis ønsker å ha.

Men så tror jeg neppe at økonomien er det som er avgjørende for om folk serverer minigulrøtter fremfor chips. Det har vel mer noe med holdninger å gjøre, og kanskje det at chips er bedre.

Endret av Siklerotte
Skrevet

Det svarte jeg på i sted. Ja, kunnskap og økonomi påvirker selvsagt matvaner. Det er ikke gitt at kunnskapsrike og bemidlede mennesker har fokus på sunn mat, men sannsynligheten øker jo med kunnskap og økonomi til å ha det kostholdet man i praksis ønsker å ha.

Men så tror jeg neppe at økonomien er det som er avgjørende for om folk serverer minigulrøtter fremfor chips. Det har vel mer noe med holdninger og gjøre, og kanskje det at chips er bedre.

Det med holdninger er et bra poeng. HI

Skrevet (endret)

hos meg får dere tilbud om kaffe og/eller annen drikke, men sjelden noe å bite i. Jeg trenger ikke spise for å kose meg.

Jeg er forresten fra sørlandet :)

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Merker at å diskutere noe her inne er ikke alltid så lett.

Når jeg er HI så er det nesten som noen bare er ute etter å ta meg. Merkelig det der. Jeg tar meg ikke nær av det, for å si det sånn., Jeg er åpen for alle type svar. Syns det er moro å høre hvordan det er i de tusen hjem. Jeg lager fantastisk god mat, og vet at ikke alle har den evnen. Det er hva jeg selv syns og hva jeg er blitt fortalt. Når jeg er på besøk hos andre, hender det rett som det er at jeg får et glass vann, brus eller te. Helt ok. Jeg har jo mat hjemme. Selv liker jeg ha litt mer, fordi jeg er vokst opp sånn. Jeg jobber innen ernæring, så jeg har jo en del kunnskap i forhold til mange andre. Jeg syns mat er viktig. Det var litt spennende å høre en annen vinkling til tema kosthold, da jeg leste et annet innlegg for noen dager siden om barn som kommer på beøsk og veldig gjerne vil ha mat. Jeg forstår at det ikke alltid passer og at man har et budsjett. Jeg må også sette grenser av og til. Jeg syns det er lite hyggelig. Jeg lager ikke mat for å være overlegen. Jeg gjør det kun når jeg føler for.

Skrevet

Hos meg er det slik at innviterer jeg folk på middag hos meg, så serverer jeg selvfølgelig mat. Det kan være mye forskjellig. Noen ganger middag som man spiser med kniv og gaffel, og andre ganger fingermat. Spørs veldig hva slags humør jeg er i.

Får jeg uventet besøk, så har jeg alltid te eller kaffe i skapet samt pakker med kjeks eller frukt (som jeg også alltid har hjemme).

Gjest Heartbroken
Skrevet

Vi har hverken dårlig råd eller tid, men kommer det ubudne gjester (som er kjempekoselig) får de det vi har i huset. Noen ganger et fruktfat, noen ganger en skål med sjokolade eller kjeks, er de ekstremt heldige får de heimbakst. Er det lenge siden vi handlet og skapene er tomme, har vi alltid brød, pålegg, kaffe/te og brus/juice.

Kommer det gjester langveis fra, eller at vi inviterer til lag, så legger vi oss selvsagt litt i selen for å servere noe litt ekstra godt.

Middag har vi hver dag, som regel laget fra grunnen, men det hender også at vi bruker halvfabrikata, uten at barna har vektproblemer av den grunn...

Jeg kan ikke tro annet enn at du må være ganske uheldig med omgangskretsen til både deg og barna hvis det faktisk er et stort problem at barna dine spiser seg feite hos andre. Kanskje du skulle sett litt på aktivitetsnivået deres?

Skrevet

hos meg får dere tilbud om kaffe og/eller annen drikke, men sjelden noe å bite i. Jeg trenger ikke spise for å kose meg.

når jeg serverer noe er det ikke kos jeg tenker i det hele tatt.

men ernæring fordi det er tid for det. jeg er sånn at jeg spiser etter klokken. og når jeg da tilfeldigvis har gjester så serverer jeg dem det jeg ellers skulle spise.

Når jeg har gjester som er her i flere timer, noen kommer langsveisfra og har kjørt to timer og er her 7 timer så klarer jeg meg ikke så lenge uten mat. Andre som bor nærmere er veldig travle med jobb og barn og jeg ser dem 2-3 ganger i året. da er det naturlig at når de først er her så er de gjerne 4 timer en lørdag eller søndag. og da er det gjerne 3 tiden de kommer, og det blir naturlig med et middagsmåltid. jeg vet de kommer så jeg ordner klart i forveien. er det lasagne som er på menyen for eksempel. lager jeg den på formiddagen, så steker jeg den når vi skal ha middag. lett å lage i langpanna så to familier kan spise seg mette. ser ikke problemet. et problem kan være at man ikke har råd.

Skrevet

Vi har hverken dårlig råd eller tid, men kommer det ubudne gjester (som er kjempekoselig) får de det vi har i huset. Noen ganger et fruktfat, noen ganger en skål med sjokolade eller kjeks, er de ekstremt heldige får de heimbakst. Er det lenge siden vi handlet og skapene er tomme, har vi alltid brød, pålegg, kaffe/te og brus/juice.

Kommer det gjester langveis fra, eller at vi inviterer til lag, så legger vi oss selvsagt litt i selen for å servere noe litt ekstra godt.

Middag har vi hver dag, som regel laget fra grunnen, men det hender også at vi bruker halvfabrikata, uten at barna har vektproblemer av den grunn...

Jeg kan ikke tro annet enn at du må være ganske uheldig med omgangskretsen til både deg og barna hvis det faktisk er et stort problem at barna dine spiser seg feite hos andre. Kanskje du skulle sett litt på aktivitetsnivået deres?

Det er kun han ene som er overvektig. Og helt ærlig. Han trenger to ganger i uken, jeg tar han jevnlig på turer og i svømmehallen. Det er mulig det er noe medisinsk som ligger bak. her får han minimalt med søtsaker. og svært svært sjelden junkfood.

Skrevet

men ernæring fordi det er tid for det. jeg er sånn at jeg spiser etter klokken. og når jeg da tilfeldigvis har gjester så serverer jeg dem det jeg ellers skulle spise.

Når jeg har gjester som er her i flere timer, noen kommer langsveisfra og har kjørt to timer og er her 7 timer så klarer jeg meg ikke så lenge uten mat. Andre som bor nærmere er veldig travle med jobb og barn og jeg ser dem 2-3 ganger i året. da er det naturlig at når de først er her så er de gjerne 4 timer en lørdag eller søndag. og da er det gjerne 3 tiden de kommer, og det blir naturlig med et middagsmåltid. jeg vet de kommer så jeg ordner klart i forveien. er det lasagne som er på menyen for eksempel. lager jeg den på formiddagen, så steker jeg den når vi skal ha middag. lett å lage i langpanna så to familier kan spise seg mette. ser ikke problemet. et problem kan være at man ikke har råd.

Ja, nå tenkte jeg helst på de som bare kommer på kaffebesøk. Er det tid for mat lager jeg selvfølgelig mat til gjestene også. Men jeg er ikke særlig interessert i å stå på kjøkkenet å lage mat når jeg har besøk, så det blir ikke noe avansert. Annet enn om vi har bedt folk på mat, men da er jeg jo forberedt og har maten ferdig.

Skrevet

Det er kun han ene som er overvektig. Og helt ærlig. Han trenger to ganger i uken, jeg tar han jevnlig på turer og i svømmehallen. Det er mulig det er noe medisinsk som ligger bak. her får han minimalt med søtsaker. og svært svært sjelden junkfood.

Trener to ganger i uken skulle det stå
Skrevet

Vi har ulike venner og ser at det er forskjellig praksis rundt dette. vi er jo som vi er med de forskjellige. Vi sereverer god mat uansett hva vi får servert tilbake. Men da som sagt mange er jo travle i dag, og ikke alle man ser så ofte lengre. Jeg setter pris på besøket, og det er jo ikke maten som er hoved fokus. bare at det er helt naturlig for meg å servere noe. Det jeg legger merke til er at de jeg vet har det trangt, der er ikke standarden så¨høy. Men jeg har vært student en gang jeg også med små barn. Og klarte akuratt å få det til å gå rundt. Men alikevel invtiterte jeg på middag, og hadde noe å gi til vennene til barna når de fikk besøk etter barnehagen. Dette var avtalte besøk.

Hvis ei venninne kommer til meg og jeg ikke har noe, så tilbyr jeg henne en brødskive med pålegg hvis det er lunch tid. Man trenger jo ikke styre med noe.

Gjest Heartbroken
Skrevet (endret)

Jeg må si at det du forteller om denne sønnen din er ganske likt som jeg oppfatter en venn av mine barn. Han kommer fra et hjem som er svært fokusert på og opptatt av kosthold og trening og hvor det sjelden eller aldri finnes chips, sjokolade eller annet godteri. Denne gutten er helt "hol" når det blir satt fram snacks. Mens de andre tar en liten håndfull chips sitter han ytterst på stolen og spiser i ett til det er tomt. Det samme hvis de får is eller kjeks ute om sommeren - mens de andre leker og såvidt har tid til å ta seg noe spiselig, sitter han i ro og spiser tomt.

Hos oss er det vanlig å litt ekstra en gang eller to i uken, og da gjerne i forbindelse med barnas vennebesøk, enten det er filmkveld eller annen aktivitet, men denne gutten som aldri er vant med å få "usunn" mat, ikke har grenser og må stoppes hver gang.

Nå høres det ut som jeg forer alle våre gjester med sukker og fett. Det gjør jeg ikke, men jeg syns at den gyldne middelvei er tingen.

Endret av Heartbroken
Skrevet

Jeg er enig med HI! Hos meg får alle mine gjeste, liten som stor og nær som fjern tilbud om mat og drikke alt ettersom om det er et kortere eller lengre besøk:) Jeg synes det er hyggelig:) det er ofte oppskåren frukt etc til kortere besøk og jeg fokusere på sunt kosthold i hverdagen. For meg er det helt naturlig at de som er her på besøk skal få tilbud om noe....jeg Må ikke endevende fryseren eller stelle istand et herremåltid, Men jeg tar det jeg har:) Synes bare det er fint jeg:) nå er jeg kokk og kostholdsveileder da så klart interessen min er over gjennomsnittet i forhold til mat og kosthold., men jeg tror jeg hadde gjort det samme om jeg hadde en annen jobb også....er vant til det fra barndommen av:) moro å lese denne tråden nedover å se de ulike svarene og ikke minst reaksjonene:)

Skrevet

Vi har ulike venner og ser at det er forskjellig praksis rundt dette. vi er jo som vi er med de forskjellige. Vi sereverer god mat uansett hva vi får servert tilbake. Men da som sagt mange er jo travle i dag, og ikke alle man ser så ofte lengre. Jeg setter pris på besøket, og det er jo ikke maten som er hoved fokus. bare at det er helt naturlig for meg å servere noe. Det jeg legger merke til er at de jeg vet har det trangt, der er ikke standarden så¨høy. Men jeg har vært student en gang jeg også med små barn. Og klarte akuratt å få det til å gå rundt. Men alikevel invtiterte jeg på middag, og hadde noe å gi til vennene til barna når de fikk besøk etter barnehagen. Dette var avtalte besøk.

Hvis ei venninne kommer til meg og jeg ikke har noe, så tilbyr jeg henne en brødskive med pålegg hvis det er lunch tid. Man trenger jo ikke styre med noe.

Vi kjenner noen som disker opp med kjempe gode middager. Der er standarden like høy som oss. De har lengre utdannelser, og god økonomi. Jeg nekter ikke barna mine å besøke andre i klassen eller barnehagen bare fordi di ikke har god økonomi eller lang utdannelse. Eller fordi de blir servert pølser. Vennskap er viktig.

Skrevet

Ja, nå tenkte jeg helst på de som bare kommer på kaffebesøk. Er det tid for mat lager jeg selvfølgelig mat til gjestene også. Men jeg er ikke særlig interessert i å stå på kjøkkenet å lage mat når jeg har besøk, så det blir ikke noe avansert. Annet enn om vi har bedt folk på mat, men da er jeg jo forberedt og har maten ferdig.

Jeg forventer ikke at alle er som meg. Jeg er en hobby kokk. Det værste jeg vet er hvis jeg er på beøsk hos noen å de står en time på kjøkkenet å lager mat, det er jo kjedelig. Når jeg en av de gangene har bedt noen på middagen er hemmeligheten og gjøre det meste klart før gjestene kommer. Jeg har kuttet ferdig saltat om det er tilbehøret. Jeg har en stek i ovnen, og den steker jo seg selv. Grilling på sommeren, da kan jeg ha laget potetsalat og salat ferdig og når gjestene kommer er det bare å slappe av. Men ikke alle er like organisert.

Skrevet

serverer drikke, og ofte kake, men ikke alltid. men alltid drikke.

frukt fat står fremme, har alltid litt boller i frysern som vi kan tine.

tenker at her har det ikke noe mer økonomi, men for meg så er det mer med det at de vi har besøk av ofte er kresne, og at de besøker også gjerne etter middagstid og spiser heller hjemme.

vi ber på middager flere ganger i året. men ikke hver gang vi har besøk.

Skrevet

Vi serverer noe når vi får besøk om de blir en stund. Vi er en småspist familie og kommer en hel familie på uventet besøk, er det ikke sikkert vi kan diske opp med så mye på stående fot, men noe frukt, sjokolade og kjeks har vi da.

Er det et planlagt besøk, sier vi alltid hva det er vi inviterer til. Det har jeg lært hjemmefra.

Jeg er avhengig av å spise jevnlig av helsemessige årsaker. Skal jeg på besøk til noen jeg ikke kjenner så godt, passer jeg på å være "halvmett" for sikkerhets skyld. Har alltid noe i veska også.

Kommer vi på uventet besøk, har vi minimum med en pose twist eller noe.

Har barnet med noen hjem, får de det vi har når vi skal spise.

Skrevet

Jeg må si at det du forteller om denne sønnen din er ganske likt som jeg oppfatter en venn av mine barn. Han kommer fra et hjem som er svært fokusert på og opptatt av kosthold og trening og hvor det sjelden eller aldri finnes chips, sjokolade eller annet godteri. Denne gutten er helt "hol" når det blir satt fram snacks. Mens de andre tar en liten håndfull chips sitter han ytterst på stolen og spiser i ett til det er tomt. Det samme hvis de får is eller kjeks ute om sommeren - mens de andre leker og såvidt har tid til å ta seg noe spiselig, sitter han i ro og spiser tomt.

Hos oss er det vanlig å litt ekstra en gang eller to i uken, og da gjerne i forbindelse med barnas vennebesøk, enten det er filmkveld eller annen aktivitet, men denne gutten som aldri er vant med å få "usunn" mat, ikke har grenser og må stoppes hver gang.

Nå høres det ut som jeg forer alle våre gjester med sukker og fett. Det gjør jeg ikke, men jeg syns at den gyldne middelvei er tingen.

Jeg har tenkt over det du skriver. Det er lett å tro at det man skriver er hele livet. Nå høres jeg ut som vi ikke skeier ut, og det stemmer jo ikke i det hele tatt. Men barna får en porsjon.når vi har godis. Treningen er vel egentlig et forsøk på å få vektnedgang. Han trente tidligere, og var da normal vektig. Men så hadde han et opphold på 1,5 år og har lagt på seg. Når jeg nå sier skeier ut, så er det ikke fri tilgang på fett og sukker. Det kan hende vi har bakt en kake, så spiser vil litt både fredag og lørdag. Som jeg sier så er det mulig det er noe medisinsk. Selv om vi har økt aktiviteten i 1 år, så går han fremdeles oppover i vekt. Det er jo litt rart, når vi har et bedre kosthold enn folk flest. Vi er langt i fra fanatikere. Men vi har et ganske ok kosthold som basis.

Skrevet

Jeg forventer ikke at alle er som meg. Jeg er en hobby kokk. Det værste jeg vet er hvis jeg er på beøsk hos noen å de står en time på kjøkkenet å lager mat, det er jo kjedelig. Når jeg en av de gangene har bedt noen på middagen er hemmeligheten og gjøre det meste klart før gjestene kommer. Jeg har kuttet ferdig saltat om det er tilbehøret. Jeg har en stek i ovnen, og den steker jo seg selv. Grilling på sommeren, da kan jeg ha laget potetsalat og salat ferdig og når gjestene kommer er det bare å slappe av. Men ikke alle er like organisert.

Du synes at folk som ikke serverer ting er kjedelig. De som serverer pølser er kjedelig. De som står 1 time på kjøkkenet for å lage ordentlig mat som er god nok for deg, er også kjedelig. Lurer på om det i det hele tatt er mulig å gjøre deg til lags???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...