Gå til innhold

Hva serverer dere når dere har gjester? Er det dårlig økonomi som gjør at noen er litt kipe med gjestene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer, er litt nysgjerri Per. Vi serverer alltid gjester noe å spise. Mange ganger inviterer jeg venner eller familie på middag. Selv bare et kort besøk så setter jeg frem oppskåret grønnsaker og dip eller fruktfat. Jeg får ikke alltid samme service når jeg er på besøk. Når barna skal ha planlagte besøk, så lager jeg noe godt å spise. Kylling, laks, steik om det er søndag, hjemmelaget pizza en lørdag for å nevne noen eksempler. Når mine barn er på besøk hos vennene er det bare pølser. Det slår jo aldri feil. Jeg er ikke så begeistra for pølser. Liker mat av kvalitet. Jeg vet man får kjøpt gode pølser et sted i Oslo, de er dyre. Så skjønner at man ikke går der til hverdags.

Vi har helt vanlig økonomi. Og mat er en stor utgift. Lista ligger kanskje litt høyt her i huset, og det man serverer andre. Jeg er vant til å være gjestfri da jeg var liten. En gang jeg reiste 2 timer (4 timer frem og tilbake) til ei venninne fikk jeg ingen ting. Bare noe å drikke. Jeg vet jeg burde være takknemlig for å det, men når jeg selv disker opp hver eneste gang, og hele familien spiser både middag og ofte litt kvelds også er det jo litt skuffende. Nå tar jeg alltid med mat selv, og tilbyr meg å kjøpe inn til middagen. Da får jeg en handleliste på hva de trenger, så kjøper jeg med. Men dette tror jeg er et sjeldent unntak. Jeg gjør aldri det med mine gjester, ber de ta med mat selv.

Dette ble langt. Er det økonomi eller mangel på kunnskap om mat?

Skrevet

Jeg byr alltid på en kopp kaffe eller noe annet å drikke, men det er ikke alltid jeg byr på noe å spise ved kortere besøk. Kanskje fordi jeg ikke forbinder mat med kos og at man ikke trenger mat for å kunne hygge seg.

Skrevet

Et annet spørsmål i samme slengen..

Har folk dårlig økonomi rundt omkring??

Det koster jo å ha barn.

Skrevet

Har som regel alltid noe bakverk i frysen eller ferskt å servere med en kopp kaffe om det bare er ett kort besøk utenom spisetid. (Bakeglad) .

Er det middagsbesøk er det alltid gode måltider å få, trenger ikke være biff eller indrefile hver gang noen er her men bare en god rett som faller i smak med godt tilbehør. Barnet mitt er ikke så stort enda at vi har gjester for henne enda

Gjest Miryks
Skrevet

Dette virker som en sørlands-ting.

Her nordpå er vi fornøyd med en kopp kaffe/te/brus og godt selskap.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Må støtte den :)

Skrevet

Må støtte den smile.png

Morsomt at du sier det. Jeg er fra Sørlandet :-)

Men bor nå på østlandet. Kanskje jeg må jekke meg ned noen hakk når vi har gjester. Men jeg syns jo det er så hyggelig å lage noe godt for gjestene.

HI

Skrevet

Vil bare kommentere en ting: Synes du virker temmelig overfladisk og ikke minst utakknemmelig når du er misfornøyd med at barna dine "kun" blir servert pølser når de er borte på besøk hos venner... Fleste barn elsker pølser, det er lettvint og greit å servere. Barn som har barn på besøk er mest opptatt av å leke og hygge seg sammen. At du mener at pølser ikke er godt nok da håper jeg ikke du er mor i min krets...

Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å alltid skulle servere noe når man har besøk. Vi handler en gang i uka, må spare litt på kostnadene fremover, og handler ikke mye mer enn planlagt. Kommer det derfor noen litt plutselig på besøk, så er det ikke sikkert vi har noe liggende som passer seg å servere. Jeg synes heller ikke det er så gøy å drive å gjøre i stand måltider og snacks. Men de får tilbud om kaffe/te.

Hvis jeg vet at vi får gjester som skal overnatte/ over lengre tid, så pleier vi å handle inn og ordne ting på forhånd med tanke på matservering osv. Ber aldri gjestene om å handle noe, men det er kanskje litt fordi det er jo gjensidig det med besøk, ene gangen er det vi andre gangen er det dem. Noen har med likevel. Hadde det bestandig vært de som kom på besøk så hadde jeg nok kunnet inngå en avtale om at man lager middagsmat annenhver dag f.eks. Men jeg tilbyr meg nesten alltid å kjøpe inn litt mat hvis jeg er borte på besøk over lengre tid, også om jeg skal på ettermiddagsbesøk til noen og de nevner at man skal ha noe å spise så spør jeg hva jeg skal kjøpe inn og noen ganger får jeg også en liten handleliste.

Håper virkelig ikke at folk forventer å få oppvartning forde de kommer på besøk hos oss. Folk kan servere oss så mye de vil, jeg kan ikke nekte dem det, men om de forventer det samme tilbake så er det de som må slutte å servere så mye... samme med gaver, jeg pleier ikke å handle inn gaver hver gang jeg reiser på besøk til folk, men noen har ofte med seg til oss, men føler ikke at jeg kan velge ut disse menneskene som gjør dette og gi tilbake til dem (men ikke resten.... dette blir uansett dyrt!), så får de heller fatte poenget og slutte å ta med gaver osv ;)

Gjest Miryks
Skrevet

Har en bestemor på østlandet. Om vi kommer mett på besøk til henne når vi er der nede, blir hun forferdelig snurt, og besøket er nesten ødelagt (o:

Hun setter frem mat uansett, og gir seg ikke med å puffe fatene mot oss før vi har tatt en par-tre tygger av hver kake, bolle osv, og drukket minst en kopp kaffe eller te.

Skrevet

Kommer du til meg får du alltid tilbud om vann, Pepsi Max, kaffe, te eller vin (hvis kveld eller helg). Kommer du overraskende rundt middag får du tilbud om det vi har, selv om jeg kanskje håper du sier nei hvis jeg kun har laget til familien. Kommer du utenom middagstid og blir mer enn 45min, får du tilbud om rundstykke eller brødskive.

Har jeg fått planlagt besøk (som ikke er direkte middag), får du så og si alltid tilbud om et eller annet (feks typisk er kyllingsalat, pai eller fiskesuppe).

Kake er jeg ikke glad i, så det håper jeg at jeg slipper og få + at jeg ikke serverer det.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Må støtte den :)

Morsomt at du sier det. Jeg er fra Sørlandet :-)

Men bor nå på østlandet. Kanskje jeg må jekke meg ned noen hakk når vi har gjester. Men jeg syns jo det er så hyggelig å lage noe godt for gjestene.

HI

Hehe! Gjestene dine setter sikkert pris på serveringen :)

Jeg serverer selvsagt noe å bite i dersom gjestene kommer langveis fra, om folk blir lenge, om vi skal spise middag selv osv. Men jeg disker langtfra opp med mat hver gang. Kaffe er stort sett nok for de fleste og selv blir jeg litt stressa av folk som alltid skal lage "fest" når man egentlig bare stakk innom for en kaffe og en liten prat ved kjøkkenbordet.

Tror dette har med med tradisjoner å gjøre enn med økonomi, i de fleste tilfeller.

Skrevet

Jeg serverer selvsagt noe å bite i dersom gjestene kommer langveis fra, om folk blir lenge, om vi skal spise middag selv osv.

Hvis jeg vet jeg får besøk så gjør jeg også dette, med forberedelser, men hvis folk kommer litt overraskende på og jeg ikke er klar over at de kommer til middag (altså litt "uinvitert"...), når vi er en familie på tre, så lager jeg sjelden nok til at plutselig to-tre til kan få mat :P Sikkert kjip, men jeg lager ikke mat til en storfamilie hver dag altså ;)

Skrevet

Jeg er norsk-pakistaner. Hjemme hos oss er det en selvfølge at man serverer gjester på god mat og drikke! Gjestene skal alltid få mest mat :) Sånn er jeg oppvokst, det er mine verdier!

Når vi fikk uanmeldt besøk disket min mor alltid opp med mat til gjesten og faren min serverte kaffe og te. Ja, apropo! Det er ogås en ting jeg har hjemme i fra. For meg gjør det niks nada nothing at folk kommer uanmeldt på besøk, for samboeren min derimot er det helt krise! Haha!

Tror det med å servere og bli servert mat er en tradisjon som man tar med seg videre fra det man er vandt med hjemme i fra. Selv om jeg synes at uanmeldt besøk bare er hyggelig, må jeg også respektere at ikke andre synes det. Derfor har jeg ikke forventningen om at mine venninner skal bli kjempe glad når jeg står på døren uten å si ifra.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg serverer selvsagt noe å bite i dersom gjestene kommer langveis fra, om folk blir lenge, om vi skal spise middag selv osv.

Hvis jeg vet jeg får besøk så gjør jeg også dette, med forberedelser, men hvis folk kommer litt overraskende på og jeg ikke er klar over at de kommer til middag (altså litt "uinvitert"...), når vi er en familie på tre, så lager jeg sjelden nok til at plutselig to-tre til kan få mat :P Sikkert kjip, men jeg lager ikke mat til en storfamilie hver dag altså ;)

Ser den :) Akkurat det er litt lettere når man er en mini-familie med kun mamma og Lykke. Da kan man supplere med litt ting og tang for så å heller spise to ekstra skiver til kvelds.

Er man flere i familien + mange ekstra til middag så kan det fort bli lite mat.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Gråsonen: "For meg gjør det niks nada nothing at folk kommer uanmeldt på besøk"

Liker den :D

Skrevet

Har flere ganger kjøpt inn godteri og kjeks for å ha til gjester, bare siste ukene har jeg spist opp tre lass med smågodt som var beregnet til formålet.

Jeg tilbyr alltid vann (med eller uten bobler), kaffi eller te til gjester, men mat spises til måltider og annet spiser jeg opp før jeg har kommet inn døra etter innkjøp. Hender jeg har kake og serverer det..

Skrevet

Har flere ganger kjøpt inn godteri og kjeks for å ha til gjester, bare siste ukene har jeg spist opp tre lass med smågodt som var beregnet til formålet.

Jeg tilbyr alltid vann (med eller uten bobler), kaffi eller te til gjester, men mat spises til måltider og annet spiser jeg opp før jeg har kommet inn døra etter innkjøp. Hender jeg har kake og serverer det..

Som jeg skulle skrevet det selv......
Skrevet

Du bør nok legge lista ca 20 hakk lavere, for å unngå fremtidige skuffelser:) Det kan hende det har noe med alderen å gjøre (uten at jeg vet hvor gammel du er), men det er ikke vanlig å gjøre så mye ut av det i min vennekrets.

Vi har god økonomi, men jeg avskyr (virkelig avskyr) å stå på kjøkkenet. Det hender jeg får noen innfall og baker litt, så vi har gjerne noe rart i fryseren. Ellers har vi alltid frukt eller kjeks gjester kan få, samt det de vil ha å drikke.

Gode venner tar det de vil ha i skapene, andre gjester får bare middag dersom de er invitert til middag:)

Du mener det jo godt, og vennene dine setter sikkert stor pris på det, men jeg blir veldig stresset av folk som gjør som deg. Jeg hadde nok ikke besøkt deg så veldig ofte, for det blir umulig å bare stikke innom folk som steller i stand så mye. Da får jeg dårlig samvittighet og føler at jeg må sitte der i evigheter.

Skrevet

Jeg liker svaret ditt Gråsonen.

Skrevet i dag, 18:49 #8

Vil bare kommentere en ting: Synes du virker temmelig overfladisk og ikke minst utakknemmelig når du er misfornøyd med at barna dine "kun" blir servert pølser når de er borte på besøk hos venner...

Jeg er ikke misfornøyd. Men det er ikke det sunneste. Jeg liker mat av bedre kvalitet. Når barnet mitt har vært mye på besøk hos andre og det påvirker vekta negativt fordi det kun blir servert "dårlig" mat, ja da har jeg undret meg på hvorfor..

Er det dårlig økonomi eller bare fordi folk ikke gidder å lage skikkelig mat, eller mangel på kunnskap. Jeg tenker at i hver husstand vil man finne ulike svar.

Vekta bare øker og øker hos barn i dag. Og det er det som bekymrer meg. Jeg må jo bare løse det selv, og si at barnet ikke får lov til å spise hos andre. Det er jo greit det. Men jeg får jo til å lage skikkelig mat, så hvorfor klarer ikke andre det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sånt blir jeg bare stressa av, og som hun over sier så ville jeg følt at jeg måtte blitt kjempelenge...

Skrevet

Som jeg skulle skrevet det selv......

Jeg også!! hehe

Skrevet

Sånt blir jeg bare stressa av, og som hun over sier så ville jeg følt at jeg måtte blitt kjempelenge...

'

ikke gjør det vanskeligere enn det. Jeg setter frem litt frukt, tilbyr noe å drikke ved korte besøk. Jeg kan jo tilpasse meg situasjonen.

HI

Skrevet

Jeg er ikke flink til å servere ting når jeg får besøk. Her er ofte gjestene heldige om de får servert kaffe.. :P Gode venner vet at de må forsyne seg selv da. Jeg er verdens dårligste vert. Hender vi ber folk på middag da, og da får de jo mat og drikke.

Her så handler det ikke om dårlig økonomi. Heller dårlige evner som vert. Glemmer det rett å slett bort. Drikker ikke kaffe selv, og da glemmer jeg helt å servere det til folk. Ofte har jeg kjeks, snacks og noe på lur, men glemmer å ta det frem.

Et under at jeg faktisk har besøk.. :P

Skrevet

Jeg har god forståelse for andre. Når hun i nord sier de er fornøyd med kopp kaffe. Så er vel det tradisjonen dissin. Jeg hadde ikke forventet meg noe mer. Jeg lurte på hva årsaken er til disse forskjellene. Mange fine svar.

Jeg tvinger ingen på mat her. Når noen sier de nettopp har spist så aksepterer jeg det. Jeg er jo ikke helt dum heller..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...