Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter to MA'er en i høst og en i fjor høst så har vi endelig kommet i gang med 1 pp. Har IKM på fredag og etter forrige MA så ble vi enig med lege å ta ordinære prøver for å sjekke at jeg er frisk. Dette har jeg utsatt i det uendelig, men så bestemte vi oss for å bare hive oss i det uten testene, da det har vært tungt å begynne på prøvingen etter to MA'er. Tok prøver i forrige uke og ringte legekontoret i dag. Fikk beskjed om at TSH var høy, men at den andre stoffskifte testen var bra. Må vente til neste tirsdag før jeg får komme inn til legen.

I tillegg har jeg i det siste følt meg dårlig form, litt mer enn vanlig trøtt og sliten som jeg har vært en del i det siste. Halv kvalm, prikking i korsrygg og stikking i underlivet innimellom. I tillegg så følger jeg at puppene har blitt stikkende.

Ser jo ut som at det kan kanskje være en sammenheng med abortene og muligens lavt stoffskifte, så man blir jo nesten litt glad for å finne en mulig årsak, men kjenner

Så det blir en laaaaaaaang uke for å få noen svar, noen som har erfaringer med at kun TSH er høy? Har googlet meg nesten blind i løpet av dagen selvfølgelig.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143917841-h%C3%B8y-tsh-og-ikm-p%C3%A5-fredag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du skriver dette innlegget! Hadde tenkt å skrive om akkurat det samme temaet før i dag, men har ikke fått tid!

Jeg har hatt lavt stoffskifte siden forrige svangerskap. Jenta mi er født 25. Nov. 2010. Har gått på tabletter i ca 1 år nå. Stoffskifet mitt svinger litt, det er derfor vanskelig å finne riktig dose. Jeg ble gravid i januar, men mistet i uke 5:( det kan jo selvfølgelig være mange årsaker til det, men tror egentlig det skyldes stoffskiftet. Legen anbefalte meg til å få bedre prøver før vi startet opp prøvingen igjen. Skal snart tilbake til legen og hååpere at prøvene er bedre!

Det et også veldig viktig å øke dosen (ofte til det dobbelte) ved bekreftet graviditet. Slik at en har nok TSH til babyen.

Skal dere begynne prøvingen nå? Eller skal du vente til stoffskifte prøvene er bedre? Jeg har så lyst å begynne prøvingen igjen, men er så redd for å miste:(

Lurer litt på om det er flere som sliter med stoffskiftet det ute, men som alikevel er prøvere?

Jeg har et helt uregjerlig stoffskifte og hadde TSH på 28 to uker før jeg testet positivt. Nå er jeg i uke 27 :) Hadde høy TSH med forrigemann også, og han er nå en kjekk liten herremann på fem... Førstemann ble til på første forsøk, og denne parasitten her ble til helt uten forsøk en gang. Stå på - det ordner seg nok! Selv om det optimale før graviditet er TSH rundt 1 mener jeg å huske. Lykke til :)

Jeg har aldri så vidt jeg vet hatt stoffskifte, men etter å ha snakket med min mor så har jeg to tanter, en onkel og ett søskenbarn som sliter med dette også. Det er vist vell arvelig.

Er spent på hva legen sier, og hva skal men eventuelt forvente av oppfølging hvis det viser seg at jeg er gravid....

Krølle; Fint å vite at det kan ordne seg iallefall :)

Krølle: så bra at du deler dette! Betryggende å høre at det kan gå så bra:)

DiBus: du får gi meg en oppdatering når du har vært hos legen:)

Stoffskifte et arvelig ja.. Kjedelig greie det der.. Mamma har ikke hatt problemer, men tanta mi har..

Hvis du blir gravid med lavt stoffskifte kommer nok legen til å gi deg høyere dose av tabletter og ekstra oppfølging. Det har du vertfall krav på! Hvis du ikke får dette bør du vertfall stille spm. ;) evt. Få en second opinion hos en annen lege!

Jeg fikk også lavt stoffskifte etter min forrige graviditet. Nå er jeg igjen gravid, og 21 uker på vei. Ble gravid i 3 pp.

Jeg har i dette svangerskapet blitt godt fulgt opp med blodprøvekontroller av stoffskiftet hver fjerde uke. Føler virkelig at lege og jordmor er ekstra oppmerksom på meg i dette svangerskapet grunnet stoffskiftet, og det betegnes nå også som et høyrisikosvangerskap. Får også komme inn på en ekstra kontroll på sykehuset denne gangen, men er usikker om ultralyd også inngår på den.

Nå har jeg vært heldig å hatt stabile blodprøver, og har ikke måttet øke Levaxindosen så vet ikke så mye om hvordan det er når det er ustabilt. Jeg ville alikevel dele min erfaring om hvordan det er å være gravid med lavt stoffskifte.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...