Gå til innhold

Hva skjer egentlig når det oppstår brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Kommer an på om det rapporteres, det. Legen kan miste løyvet til å praktisere om det er ille nok. Pasientombudet vet mer!

Skrevet

Jeg jobber i kommunal sektor (samme gjelder i barnevern og sosialtjeneste). Dersom brudd på taushetsplikt blir oppdaget risikerer man å miste jobben (og det skal ganske mye til i offentlig sektor). I tillegg er det den som har brutt taushetsplikten som står ansvarlig- alene. Ofte ellers kan man "gjemme" seg bak etat eller kontor, og leder vil stille til evnt rettsak. Brudd på taushetsplikt= du må selv stå til ansvar.

Skrevet

Jeg jobber i kommunal sektor (samme gjelder i barnevern og sosialtjeneste). Dersom brudd på taushetsplikt blir oppdaget risikerer man å miste jobben (og det skal ganske mye til i offentlig sektor). I tillegg er det den som har brutt taushetsplikten som står ansvarlig- alene. Ofte ellers kan man "gjemme" seg bak etat eller kontor, og leder vil stille til evnt rettsak. Brudd på taushetsplikt= du må selv stå til ansvar.

Hva når fosterforeldre forteller åpent om fosterbarnets biologiske foreldre da? De er jo ansatt av kommunen, for å gjøre denne jobben, og når sensitiv info kommer tilbake til bio mor...

Skrevet

Hva når fosterforeldre forteller åpent om fosterbarnets biologiske foreldre da? De er jo ansatt av kommunen, for å gjøre denne jobben, og når sensitiv info kommer tilbake til bio mor...

Det der har faktisk jeg ogå lurt på, da jeg kjenner noen som er fosterforeldre og som har brettet ut all info om bioforeldre. Mye av det tåler nesten ikke dagens lys engang

Skrevet

Spørsmålet blir jo da om fosterforeldre HAR taushetsplikt på samme måte som offentlige ansatte... Aner ikke svaret, men kan tenke meg til at det neppe er så strengt for de som det er for offentlige ansatte som får taushetsbelagt informasjon om mange... Fosterforeldrene har jo kun informasjon om ett barn og situasjonen rundt..

Skrevet

Har googlet litt nå og såvidt jeg kan finne HAR fosterforeldre taushetsplikt om forhold de er gjort kjent med gjennom jobben som fosterforeldre. Ta kontakt med barnevernet for å klage på brudd av taushetsplikten, hvorvidt det får noen konsekvens for fosterforeldrene er jeg usikker på.... (de er jo ikke som andre ansatte som bare kan sparkes for et barn som i utgangspunktet har hatt det vanskelig er jo avhengig av dem..)

Skrevet

Min tidligere saksbehandler på NAV var tett som en kurvstol og hun fortalte ting om sine brukere, deriblandt meg, i sosiale lag uten å bry seg særlig med å kamuflere.

Jeg klagde på henne, det ble sak og hun fikk sparken.

Selv jobber jeg i politiet og vi kan straffes med både bøter og fengsel for å bryte taushetsplikten.

Skrevet

HI her. Jeg vet at hun har taushetsplikt ja. Dette gjelder et damemenneske som er fostermor, som har fortalt min datter som i alle fall ikke har taushetsplikt, sensitive ting om fosterbarnets mor. Vi bor på et lite sted, og jeg tenker på grøss på om det kommer tilbake til mora... min datter har felles kjente med denne mora, og hun er jo i en alder der man ikke tenker så mye over slike ting...

Må vel ta det opp... ille synes jeg. VOndt på den unge morens vegne.

Skrevet

Fostermor har taushetsplikt når det gjelder fosterbarnet, dets situasjon, familie etc

Det er dessverre ingen tvil om at hun her har brutt taushetsplikten sin, og at hun bør få en reprimande fra BV-tjenesten.

Når det er sagt har jeg selv brutt taushetsplikten med velsignelse og godkjennelse fra den biologiske moren til fosterbarnet, så det finnes tilfeller som ikke er sort/hvite, men dette høres dessverre ikke ut som et slikt tilfelle.

Skrevet

§ 121. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Begår han taushetsbrudd i den hensikt å tilvende seg eller andre en uberettiget vinning eller utnytter han i slik hensikt på annen måte opplysninger som er belagt med taushetsplikt, kan fengsel inntil 3 år anvendes. Det samme gjelder når det foreligger andre særdeles skjerpende omstendigheter.

Det er alvorlig med brudd på lovpålagt taushetsplikt, det er straffbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...