Margarita -- Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 Hei på dere spør her inne, dere er mer erfarne enn de på bim:) Jeg venter nr 2 nå, er 4 dager over termin. SIst ble jeg satt igang på termin pgs høyt bt, så aner liksom ikke hvordan en normal fødsel foregår... Jeg var hos jordmor for 6 dager siden, da var det modent og ganske så klart der nede. HUn tøyde og sa at hun trodde nok han kom før helgen. Siste to ukene har jeg vært veldig plaget av mensmurringer(spes site uka), og STERKE kynnere, de bygger seg liksom opp litt som en ri. MEN de dabber alltid av... Våkner om natte med vondt, paracet må jeg ta for å få sove uansett, men de er likevell vonde. Ikke regelmessige i det hele tatt, bare over noen timer. JEg er kjempe kvalm, flydd på do i to uker og føler jeg må bæsje hele tiden. I dag er det diare, men bare litt av gangen. (sorry detaljer) Det jeg egentlig lurer på er hvor lang tid kan dette ta?!? Jeg er så sliten og lei av å ha vondt, og vil ha denne gutten ut så fort jeg bare kan! SEx er uaktuelt, føler meg som en hval og orker ikke tanken på noe inn der nede... Gå er vondt, men har tatt meg flere korte turer i buskasset her hver dag. Eneste som skjer er masse vonde kynnere. En annen ting er jo det at jeg hadde 2 cm åpning for en uke siden, og med tanke på alt som har murret og holdt på, burde jeg jo ha omrrent 10 nå. For for 2 uker siden var det null cm og helt umodent. Og uke mellom null modning til 2 cm og modent var ikke noe vondt.... Hjelp!!
mamman til Fillip Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Hvor lang tid det tar er ikke godt å si.. det er veldgi individuelt å ingen sine fødselsforløp er like... pass på å slappe av nå å vær uthvilt for plutselig skjer det=) Du skriver du er 4 dager på overtid, om 3 dager ca har du vel overtidskontroll på sykehuset? Da vurderer de hva de skal gjøre, om de skal sette igang, eventuelt avtale tid til igangsetting eller ny overtidskontorll. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, det er ulikt fra sykehus til sykehus hvordan de praksiserer dette men her settes man iallefall i gang 10 dager over termin, det er jo ikke ønskelig at man går for lenge over med tanke på evetuelle koplikasjoner som kan oppstå da...
mamman til Fillip Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Har du forresten merket om slipproppen har gått? Og tenk på, lang modning betyr godt arbeid av livmormunnen før fødsel, den er godt trent;)
Margarita -- Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2012 Jeg skal vell inn på sykehuset torsdag jeg da, men har ikke fått noen time eller noe? Må kanskje ringe selv... Slappe av går jo ikke, fordi jeg har så vondt at jeg ikke kan ligge, og får omtrent ikke sove... HAr ei lita ei på 14 måneder som styrer mye om natten i tillegg, så nå vil jeg bare bli ferdig med dette:))
mamman til Fillip Skrevet 12. mars 2012 #5 Skrevet 12. mars 2012 Jeg vet jo ikke hvor du bor eller hvordan opplegget generelt er rundt svagerskapsomsorgen der du bor men overtidkontroll skal du da ha! Selv gikk jeg 7 dager på overtid... på termindatoen min hadde jeg time hos JM jeg hadde alle kontroller hos, å da på slutten av den timen ringte hun sykehuset og ordenet overtidskontroll til meg 1uke senere og håpa på jeg ikke trengte den;) (det skal sies sønnen min ble født 1min før jeg skulle vært på kontroll!) Har du ingen form for kontroll planlagt noe sted nå??? veeldig merkelig spør du meg! Uff, har det veldig tungt om dagen du da skjønner jeg... Ta kontakt med JM eller legen du har gått hos å spør hva som skal skje nå! Klem til deg
Dorrimor ♂♂ Skrevet 12. mars 2012 #6 Skrevet 12. mars 2012 Jeg hadde d også sånn da jeg skulle ha nr 2. STERKE kynnere/maserier som var regelmessig over flere timer om natta, m så dabbet de av da jeg sto opp og beveget meg. Dette begynte et par dager før overtidskontrollen (1uke på overtid). På denne kontrollen fikk jeg beskjed av legen at jeg hadde 2cm åpning, var veldig tøyelig,og at hun ville bli overrasket om jeg gikk over helga(d var da fredag). Fortsatte m søvnløse netter, nå m regelmessige rier, m så dabbet de av.. Lørdag gikk,søndag gikk, mandagen gikk.. Fikk beskjed om at jeg måtte vente til d var 5min mellom riene før vi kom nedover.. Jeg var så sliten. Til slutt gikk jeg og gikk jeg og gikk jehg helt til jeg fikk 8mun mellom dem, så dro vi. Nå orket jeg ikke mer. Kom nedover, ble undersøkt og de fant ut at jeg hadde 3cm åpning, og kunne tøye meg til sju. Og iom at jeg var andregangsfødende så fikk vi selvfølgelig bli. Så gikk det to timer m 8min mellom riene, og plutselig ble de ltt tettere, ca 3min. 2timer etterpå bar jeg mamma igjen! Disse masrier som kom over flere dager hadde gjort sitt alkevel. Så for min del tok det noen dager fra jeg kjente de tegnene dubeskriver, ca 5dager. M d er m på å gjøre selve fødedelen litt kortere. Skjønner at du er sliten og lei, ta d opp på overtidskontrollen, jeg hadde time for igangsetting dagen etter. Og husk at fødsel nr to pleier åvære mye lettere, spesielt hvis du hadde igangsetting sist. :-) Lykke til, d er en frustrerende tid, m snart kommer belønningen!!
FirstAidKit Skrevet 12. mars 2012 #7 Skrevet 12. mars 2012 Ikke at jeg er noen ekspert, men det høres jo virkelig ut som at du er like rundt hjørnet! Prøv å slappe av og samle krefter, spis godt og sov så mye du kan. Er nok uansett ikke lenge igjen nå, så dette klarer du Min fødsel startet etter 9 timers kraftige og regelmessige kynnere. Så mye kynnere er bra
miepia30 Skrevet 12. mars 2012 #8 Skrevet 12. mars 2012 Ingen av oss kan svare deg på når dette starter! Det er jo det som er så fascinerende med fødsler, de starter så ulikt og forløper så ulikt fra person til person. Selv fødte jeg første 2 uker før termin. Var overbevist om tidlig fødsel med Nr to pga ukesvis med kynnere og Masrier. Slimproppen gikk 3 uker før termin. Flere ganger hadde jeg Masrier som var så sterke at jeg trodde det var igang. Tegningsblødning fikk jeg også. Ble sjekka og hadde 3 cm 2-3 uker før termin. Det er vanlig at andregangsfødende har noen cm åpning uten at det trenger bety at fødsel er nært forestående. Det endte med igangsetting en uke på overtid. Da tok de vannet og 2 timer senere var hun ute. Lykke til med fødselen!
Margarita -- Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2012 TAkk damer, godt å høre noen andre historier mens jeg venter:) Angående kontroller, skal jeg til jordmor i morgen da! Så da får jeg sikkert vite mer! Skal be henne tøye meg til 7 cm i morgen;)) Hun får heller røske litt ordentlig hardt;) JA, da får jeg håper alle disse maseriene/kynnerene har sin funksjon, for det er til å bli gal av. HAdde jo ingen ting sånt sist! Med engang termindato er passert, er man liksom helt ferdig. Da vil man bare ikke mer...
kaklemor Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 jeg hadde maserier ifra tirsdag til fredag, hele fødselen var ferdig på 2 t og 10 m. Det har bra effekt:-)
Margarita -- Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2012 Men jeg vil helst ikke ha så kjapp fødsel, har over en time til sykehuset:((( Og vi må få barnevakten hit først.. Hjelp, nå ble jeg mer stressa her:))
kaklemor Skrevet 12. mars 2012 #12 Skrevet 12. mars 2012 Men jeg vil helst ikke ha så kjapp fødsel, har over en time til sykehuset:((( Og vi må få barnevakten hit først.. Hjelp, nå ble jeg mer stressa her:)) Oi, nei mente ikke å stresse deg:-P Dét er uansett veldig individuelt men med en gang du får første riene bør du reise, og evt møte barnevakt på veien dit. Jeg har forberedt litt på å måtte gjøre dét slik her med den lille jeg er på vei med nå! Bare kjenn på følelsen din, og jeg stod selv hjemme til 9 cm åpning fordi jeg ikke ville hjem igjen (sta og uerfarene meg) . Bare ta det med ro:-)
knerten09+ knerteline11 Skrevet 12. mars 2012 #13 Skrevet 12. mars 2012 Kjenner meg så igjen! Med nr 1 så var det begynnelsen på fødsel første gang jeg fikk sånne kraftige tak/kynnere. Men med nr 2 gikk jeg sånn i flere dager. Typisk så startet det på natta, holdt på et par timer (nok til at jeg tenkte ahh, enedelig) for så å ta av igjen. Så har ikke så mye mer å bidra med enn at jeg føler med deg. Og selv om bare 1 dag høres ut som en evighet akkurat nå, så er det uansett ikke lenge til du har lille nurket i armene dine :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #14 Skrevet 12. mars 2012 Oi, her var det mye spennende ang fødsler Var selv førstegangsfødende for litt over en månde siden, og ante ikke hva jeg hadde å gå til. Forventet meg en fødsel som ligner mange av beskrivelsene her, med masrier og mye venting på full åpning. Var heldig, hadde bare disse masriene i noen få timer og dum som jeg var gikk jeg hele tiden å ventet på at de skulle bli værre Dro til sykehuset på natten i påvente av å være der noen timer før snuppa viste seg. Hadde full åpning, og på 20 min var jenta ute.
Studentmamma88 Skrevet 12. mars 2012 #15 Skrevet 12. mars 2012 Jeg må bare komme med et veldig dumt spørsmål som er nevnt i denne tråden. Kan jordmoren tøye opp åpningen, slik at åpningen blir større? I mitt hode så vil jo fødselen gå raskere da..? Jeg har aldri hørt om det, men har bare hatt 1 fødsel da..
ltcg Skrevet 12. mars 2012 #16 Skrevet 12. mars 2012 da jeg var på overtidskontroll på sykehuset så tøyde han til 3cm og den dagen hadde jeg litt vondt inni mellom og veene begynte for fullt den natten og 11 timer etter at han tøyde så var ho ute:-)
Margarita -- Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 13. mars 2012 Var hos jordmor idag, det var nesten helt avflatet, sentrert, og mykt som bare dte. Hun sa det var 2 gode cm, og strippet og tøyde. HAr merket mer murringer (om mulig), og enda mer stikk i underlivet etterpå. Så nå er det bare å håpe!! BT mitt stiger dessverre denne gangen også, men jeg håper det kan starte av seg selv innen et par dager... ANgående tøying, så er det hovedsaklig for å stimulerer livmorehalsen, som igjen gjør at man frigjør hormoner som bidrar til rier/modning:) Jeg håper det blir som deg Itcg!!!!
ltcg Skrevet 13. mars 2012 #19 Skrevet 13. mars 2012 jeg skrev feil timer jeg,jeg hadde time på sykehuset kl 10 på morran og fikk ho 9 på morran dagen etter så da blir jo d 23 timer og ikke 11 timer,beklager d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå