solfrøken-♂♂♂ Skrevet 12. mars 2012 #1 Skrevet 12. mars 2012 I min familie er det flere som har små hodet (inkl meg selv) Når jeg fikk førstemann hadde han også lite hode, men ikke unormalt.. Men hode ble aldri målt opp igjennom etter fødsel. Så kom nr to med "normalt" stort hode, lik pappan.. Og nå er nr 3 her, 3 mnd gammel og har lite hode slik jeg og storebror. På denne HS som vi nå er på måler de hode hver kontroll og de syntes han hadde lite hode. Når vi sammenligner bilder av meg og storebror med mini så er ikke hodet mindre enn det vi andre hadde på samme tid. Men legen på HS syntes dette likevel var alarmerende så hun vil ha oss til barnelege! Og da lurer jeg... er det andre her som har erfaring med dette?? Må også nevnes at alle de tre ungene er veldig tynne enda de spiser MYE mat (lille ammes + får mme) det samme var jeg og pappan dems.
Babyønske �� Skrevet 12. mars 2012 #2 Skrevet 12. mars 2012 Jenta mi har lite hode, var normal, 35 cm, når hun ble født. Men var bare 42 cm på måling ved 9 mnd. Første gang det ble kommentert av helsesøster var ved 3 mnd, da hadde hun bare vokst 0,5 cm på 6 uker. Da skulle vi til å flytte, så hun ba meg ta kontakt med den nye helsestasjonen så fort så mulig, slik at de kunne følge med på hodeomkretsen. Den første helsesøsteren jeg var i kontakt med syns ikke det var så mye å rope varsku for. Det var ikke denne helsesøsteren vi skulle ha, men var den som var der den dagen jeg kom, hun la det hvertfall inn slik at den helsesøsteren vi skulle ha kunne følge opp. Når vi kom på 4 mnd kontroll til henne så syns hun at hun hadde vokst litt lite, var da gått opp 0,5 cm på 1 mnd. Så hun satte oss opp på time til legen noen dager senere. Legen så ikke noe problem med det, greit nok at hun vokste lite, men var bedre det enn at det vokste fort. Fontanellen var fint åpen og hun så på meg at jeg heller ikke er så stor i hode, og jenta mi har ganske lik hodefasong som meg. Ikke noe å bekymre seg for.
L.I.L.Y Skrevet 12. mars 2012 #3 Skrevet 12. mars 2012 Hei! Dette er noe du skal være obs på. Vi har ei jente der hodemålet har gått ned, for så å ha stabilisert seg (dvs. følger en jevn kurve frem til nå). Du må se dette i sammenheng med den motoriske utviklingen, utvikler hun seg ellers "normalt" og i fht milepælene? Gjør hun det, så ville jeg ikke bekymret meg noe særlig. Hodemålet skal følge en jevn kurve og synker den over 2,5 percentiler, så er det grunn til å ta en nærmere titt. Ikke for å skremme med hodemålet, men det var det første vi ble sendt til videre utredning i forhold til, MEN igjen, det var i kombinasjon med forsinket motorisk utvikling. Håper det går fint med dere og at det ikke er noen grunn til bekymring.
Prompeloff Skrevet 12. mars 2012 #4 Skrevet 12. mars 2012 Vi har og små hoder i familien, og snuppa hadde en hodeomkrets på 32 cm da hun var født. Jeg ser på vekstskjemaet at det har vokst alt fra 0,5 cm til 1,5 cm i låpet av en mnd. Det er aldri blitt nevnt noe om evt farer i forhold til at hodet er lite...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå