Gå til innhold

Hva er liksom "vanlig" å bruke på sommerferien? Er jeg gjerrig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal for første gang på ordentlig sommerferie hele familien. Vi tenker å reise til sør-europa.

En familie på 2 voksne og 2 barn. Planen er å reise med ett vennepar som også har barn.

Men når vi nå skal bestemme oss for sted, reise og opphold så ser jeg at vi har veldig forskjellig syn på hva man skal bruke.

Jeg vil jo gjerne holde dette billigst mulig, samtidig som jeg vil betale for behagelig reise og bra nok leilighet sånn at ferien er komfortabel og at vi voksne kan kose oss på kvelden uten å sitte stille på ett rom sammen med ungene som sover.

Min venninne mener at vi minimum bør bruke rundt 40.000 for bare reise og opphold!!! Jeg har jo funnet reise til nesten halvparten av det.

Er jeg helt på jordet her? Ser på sidene til Ving og Apollo at de tilbyr pakkereiser til rundt de prisene, men jeg har jo med litt egen research funnet like bra alternativer til nesten halve prisen.

Men er det sånn at "alle" reiser med charter og betaler ekstra for å slippe og booke hotell/leilighet selv? Føler meg litt dum som ikke har lyst til å kjøpe reise igjennom charterselskapet siden jeg syns det er billigere å kjøpe flybillett og bestille overnatting selv.

Det skal sies at inntektsnivået vårt er lavere enn hos vårt vennepar, så ser jo at de litt lettere kan bruke mer penger på ferie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, det var voldsomt! Og særlig for en reise til sør-Europa...

Og med det mener jeg ikke å være snobbete, men nettopp som du sier at det finnes massevis av veldig gode og veeeeldig mye billigere alternativer...

Mitt motto når det gjelder bruk av penger, enten det er ferie, mat, klær, eller hva det skal være er hvor mye jeg tror jeg vil få igjen for å bruke så mye penger.

Vil ferien være verd det faktum at man har brukt 40 000 kroner på det, eller kan man med litt research få til en ferie som gir vel så gode opplevelser og minner, men uten den bitre bismaken av å ha brukt såååå mye penger..

Et vennepar av meg var i litt samme situasjon og de løste det ved å bo i samme by, men på forskjellige hotell til forskjellig pris - kanskje det kan være en mulighet?

Jeg synes ikke du er gjerrig, vær ærlig så finner dere en fin løsning for alle!

Skrevet

Er jo bare lurt å finne selv, sparer masse penger! Setter meg bestandig ned og finner alt selv, vanligvis finner du mye bedre for en billigere penge, har en del erfaring med det, både på lengre og kortere reiser. Tar du charter er det enkelt og du slipper "masse" arbeid. Gjort det en gang, aldri mer!

Skrevet

40 000??

Vi betalte vel ca 20 000(2 voksne og 2 barn) for ei uke All Inclusive.

Og jeg har betalt 7-8000 for en voksen og ett barn, med halvpensjon og skikkelig leilighet.

Ingen turer vi har vært på, har vært i nærheten av 40 000 i pris. Ikke for 2 uker heller, selv med 4 stykker.

Begge deler var en uke i de 2 første jeg skrev om, men to uker koster som regel ikke det dobbelte likevel. Og vi har da bestilt pakker.

Jeg tenker at en OK standard der man skal bo, er greit. Men mer trengs ikke. Er det kun på hotellet man skal være? Jeg liker stranden, restaurantene og alt annet :) Solen er overalt, og den koster ikke :)

Skrevet

Tror vi aldri har brukt mer enn 15 000 for reise og opphold for oss 4 på en ukes ferie. Vi har vært mange forskjellige steder i europa med shopping, sol og strand.

Vi har aldri hatt charter, har alltid bestilt hotell og fly selv og har spart masse på det.

Skrevet

Det blir jo litt det samme som å spørre "hvor lang er en tråd".....

Oppfatning av hva som er god nok standard når ferien skal bookes er vel ca like mange som det finnes hotell-stjerner. For noen er det topp med et enkelt rom uten havutsikt, mens andre vil ha en finere leilighet rett på stranden.

Selv er jeg utrolig kresen når jeg skal på ferie og kan fort svi av 40 000 på kun hotell for 2 voksene i 2 uker (booker ikke charter, da jeg stort sett ikke syntes charterhotellene holder høy nok standard).

Gjest sandyBay1
Skrevet

Nå skal vi i familien her reise til Kreta i aug og summen er høyere enn 40.000 lapper dessverre.

Nå er vi da 2 voksne - og "barna" på 0-12-16 og 18 år som skal være med. Greit nok at vi helt sikkert kunne ha funnet noe rimeligere, men alle skal ha sine behov dekket.

Guta vil ha treningssenter, jeg vil ha spa og strand rett i umiddelbarhet m.m

Mener folk flest må/ får/ bør bestille sydentur etter lommeboka :) Ikke noe vits å gjøre seg til gjeldsslave for en ferietur nei.

Håper dere finner ut av det :D

Skrevet

Min erfaring med billige ferier er at de ofte blir like dyre: de billige hotellene ligger lenger unna alt, og man ender med å måtte ta tog / buss/ taxi hver dag, ofte er der ikke kjøkken på rommet og man ender med å spise oftere ute osv. kanskje er det ikke like barnevennlig og man drar på div parker/ badeland osv der det er inngangspenger. ta det med i beregninga! (litt som billettene til norwegian - de ser så billige ut når man kommer inn på nettsida deres, men når man til slutt klikker på betal så er summen blitt like høy som hos sas likevel pga tillegg for bagasje, setevalg - you name it...)

Gjest Antarctica
Skrevet

Har prøvd begge deler, og har samme erfaring som prima donna. Det blir like dyrt, omtrent, bare mer plagsomt. Man må selv finne ut hviklet tog man trenger fra dene ene flyplassen til den andre for eksempel - det er ikke morsomt å stå på London Stanstead og lure på hvor lang tid man trenger til London Gatwick... Man må også fly på krøkkete tider av døgnet, bruke billige flyselskaper der man behandles som kveg, og billige lufthavner langt utenfor folkeskikken, som Torp osv.

Pakkeselskapene tar betalt for å tilrettelegge alt for dere. Og det er det verd...

Gjest Antarctica
Skrevet

PS ...og på den ene turen der alt skulle være så billig, endte vi også opp på et hotell ved en strand som hadde svart vulkansand. Det er gode grunner til at den plassen var billigere enn de andre badestedene: sanda var som en kokeplate å gå på fra kl 11 om formiddagen...

Skrevet

Er nok mange som bruker 40.000 på reise+opphold, men det er jo ingen grunn til å gjøre det bare fordi! Men er dere nødt til å bestille sammen da? kan ikke hun bestille sitt opphold dyrt og du ditt billig, og så møtes dere der nede? Eller er tanken at alt skal gjøres sammen?

Skrevet

Jeg hører også at folk mener man "må" bruke såpass på en god ferie, og "har man ikke råd til det, kan man like gjerne bli hjemme". Det synes jeg er bare tull!

Men at man har ulike meninger i ulike familier osv er helt forståelig. Ikke sikkert at du og venneparet blir enige om pris sånn sett... og det er jo heller ikke egentlig noen av dere som bør gi seg på sitt heller, dere har jo tydeligvis ulike ønsker, men skal en enten betale dobbel pris, eller skal de andre finne seg i krøllete flytider, dårligere hotell, mindre fasiliteter osv... man må jo få dra slik man ønsker, men det innbærer kanskje at man ikke bestiller en samlet pakke men heller avtaler å møtes i byen og være sammen innimellom osv istedefor å dra på identiske turer.

Er ulike fordeler og ulemper med charter. Men jeg ville heller gjort som deg. Selv om vi hadde hatt råd til ferie, for jeg synes ikke det er verdt det å bruke så mye penger på en ferie man kunne fått til halve prisen. Og ikke helt enig i at de pengene man bruker her sparer man inn på andre ting som nevnes over her... da mener jeg det heller er litt dårlig planlegging ;) Man kan ta kollektivtransport istedefor taxi f.eks., så lenge man sørger for at hotellet er sentralt. Eller man kan bo på et dårligere hotell og heller være nærmere fasilitetene. Om man drar på ferie har man kanskje uansett ikke lyst til å bare benytte seg av fasilitetene på hotellet, og heller ikke spise middag på rommet hver dag, da må man jo betale for dette uansett...

Skrevet

Vi 4 reiste på tre ukers ferie til sør- Europa i fjor sommer og betalte 4000kr. Dvs kunn flyturen, vi byttet nemlig hus og bil med noen derifra... Helt genialt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...