Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Jeg aner ikke hvordan reglene er, fordi jeg hadde et ukomplisert svangerskap og permisjon forrige gang. Men denne gangen er det noe helt annet.... Vi har en liten gutt på snart fire uker, og jeg sliter veldig med å ta vare på han. Hadde sterke smerter i bekkenet hele svangerskapet, og var sengeliggende de siste to mnd. Dette har dessverre ikke blitt så mye bedre, og sliter derfor veldig nå når far er tilbake på jobb. De verste dagene må jeg bruke krykker, og det er da ganske så vanskelig å bære babyen samtidig. Jeg klarer ikke kjøre bil, jeg klarer ikke holde han mens jeg reiser meg opp, klarer ikke løfte han opp fra sengen sin osv.. Foreløpig har mannen min tatt en uke ekstra ferie, og de siste dagene har jeg fått hjelp av en nabo og foreldrene mine. Men dette går jo ikke i lengden. Jeg er litt redd for å ringe legen min for å snakke med han, men noe må gjøres. Er det andre som vet hvordan jeg burde gå frem? Har jeg noen sjans til å få noe hjelp, evnt at far tar over min permisjon? Kan jeg sykemeldes mens jeg er i permisjon. Beklager mange spørsmål, men synes dette er så vanskelig.
cent Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Jeg er ganske sikker på at dersom du får sykmelding kan far overta permisjonen så lenge du er sykmeldt. Syns du burde gå til legen og få sykmelding og sjekke med NAV om hvordan dere går fram for at far tar permisjonen så lenge (er sikkert noen morsomme skjemaer som må fylles ut...).
Magia Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Jeg var sykmeldt helt i starten av permisjonen, var så syk av stadig tilbakevendende brystbetennelse. Jeg fikk sykmelding av legen min, og snakket med de på NAV (husker ikke detaljene), så fikk far ta over min permisjon uten at jeg måtte ut i jobb.
lillenims Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Det er ikke nok med vanlig sykmelding - legen må bekrefte at du er for syk til å ta hånd om barnet (funksjonsbeskrivelse). Legen bør kjenne reglene for dette, eller så kan han ringe NAV og spørre mens du venter. Det står litt et stykke nede på denne siden (søk etter "syk" i teksten der): http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+foreldrepenger.231844.cms
januarbaby012 Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Jeg aner ikke hvordan reglene er, fordi jeg hadde et ukomplisert svangerskap og permisjon forrige gang. Men denne gangen er det noe helt annet.... Vi har en liten gutt på snart fire uker, og jeg sliter veldig med å ta vare på han. Hadde sterke smerter i bekkenet hele svangerskapet, og var sengeliggende de siste to mnd. Dette har dessverre ikke blitt så mye bedre, og sliter derfor veldig nå når far er tilbake på jobb. De verste dagene må jeg bruke krykker, og det er da ganske så vanskelig å bære babyen samtidig. Jeg klarer ikke kjøre bil, jeg klarer ikke holde han mens jeg reiser meg opp, klarer ikke løfte han opp fra sengen sin osv.. Foreløpig har mannen min tatt en uke ekstra ferie, og de siste dagene har jeg fått hjelp av en nabo og foreldrene mine. Men dette går jo ikke i lengden. Jeg er litt redd for å ringe legen min for å snakke med han, men noe må gjøres. Er det andre som vet hvordan jeg burde gå frem? Har jeg noen sjans til å få noe hjelp, evnt at far tar over min permisjon? Kan jeg sykemeldes mens jeg er i permisjon. Beklager mange spørsmål, men synes dette er så vanskelig. jeg har vært sykmeld siden feb. og far har overtatt min permisjon. vi snakket med lege sykdom/problemener, så skrev legen en erklæring på at jeg kan ikke overta babisen og far må ha perm. leverte sykmeldingene til mine jobb. til Nav må man levere brevet fra lege sammen med søknad på perm + inntektopplysning. hos oss begynte far på permisjon samme dag vi leverte søknaden. det er veldig viktig hva legen skriver på brevet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå