Gå til innhold

Bleieslutt... Gode råd søkes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er nettopp fylt 3 år og bruker fortsatt bleie hele døgnet. Vi har lirket og lokket, en stund hadde vi belønningssystem med klistremerker for hver gang hun gikk på do. Interessen stilnet og hun finnes ikke interessert i å slutte med bleie. Går på do morgen og kveld, og det kommer gjerne litt tiss i do. Hun prøver truse med jevne mellomrom, men det skjer uhell på uhell på uhell og vi må bare gi oss i mangel på flere truser. Hun har likt forhold til potta, så den hr vi satt vekk. Vi er litt rådville. Mange sier at da er hun ikke klar enda. Men skal vi vente i det uendelige før hun blir klar. Syns nesten det er litt ekkelt at det står helt stille i bleiesluttprosessen, alle de andre 3 åringene i bhg er tørre på dagen. Her er ingen straff på noen som helst måte, hun får bare positiv oppmerksomhet da hun viser interesse for do eller gjør noe i do. Hun er også usedvanlig treg i magen, så vi skulle gjerne fått henne vekk fra bleia slik at det ble enklere for henne å få ut avføringen. Håper noen har noen råd til oss, vi har kjørt oss litt fast. Del gjerne deres erfaringer med oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det være, og bare vent litt. Nei, det blir ikke lettere med avføringen uten bleie :)

Hun er bare ikke klar enda. Og alt blir lettere om dere innser dette. Ikke alle er klar, selv om de er 3 år.

Skrevet

Uansett om de andre i barnehagen er dagstørre, så gjør det som er rett for henne.

Jeg tror, jeg ville roet det ned til sommeren. Og så latt henne renne naken når det blir varmt. Da vil hun jo både kunne se og kjenne det som skjer og da får hun kanske litt mer interesse for å kontrollere det også.

Jenten vår ble mest motivert for å tisse på do da hun oppdaget lyden, når urinen plasket ned i vannet. ;) DET var gøy! Så da forsøkte hun å tisse når vi satte henne på do for å få til den lyden....

Jeg tenker også, at det jo også er en modningsprosess å kunne kontrollere tissingen, og hvis hun ikke får den biten til pga noe sånnt må det være veldig demotiverende å forsøke og bare ikke klare det over lengre tid. Så jeg tror, jeg ville tatt pause frem til sommeren - hvis hun da ikke plutselig selv tar et initiativ. Det er tross allt ikke ekstremt usedvanlig at en treåring bruker bleie - selvom det kan være ganske frustrende for de voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...