helene0: jan09+jun11 Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Gutten min sov utrolig godt på natta frem til han ikke spiste lenger ved 6 mnd. Etter det har han hatt mange oppvåkninger, men sovnet greit med smokk igjen. Den siste uka har det hele tatt en "interesant" vending... Han våkner mellom 00 og 01 og er gjerne våken 2 til 3 timer. Skriker og hyler. Vi prøver å roe han i sengen, gir han smokken og så er det et voldsomt leven igjen, sovner ikke skikkelig før han har vært våken like lenge som han vanligvis er på dagtid. Han er god til å finne søvnen på egenhånd både kveld og dag og er 9 mnd nå. 1. dagen trodde jeg det var noe gæærnt, så tok han inn i sengen, og da sovnet han oppå meg etter 30 min, men kan jo ikke holde på sånn hele tiden, heller. Han sover stort sett best i sin egen seng. En blanding av rop om hjelp og sympati. Blir smågal av ikke å ha sovet en hel natt siden jeg ble gravid og i tillegg får 2-3 timer våkentid hver natt. (ofte blir det jo sånn at jeg bare sover etter denne våkentiden, fordi jeg bare ligger å venter på at han skal våkne når jeg legger meg)
Håpefull77 Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Vi hadde det også sånn en måneds tid. Tok det opp med fastlegen og det er en del av utviklingen. Seperasjonsangst, lærer mye nye ting har jeg lest at det kan skyldes. Det er vist helt normalt, men helt forferdelig når det står på. For vår del hjalp det å ta henne ut av soverommet og la henne vinke, klappe, blåse eller hva hun ville gjøre. Når hun hadde gjort seg ferdig så kunne hun sove videre. Hjernen jobber veldig med å fordøye nye ting, og barnet drømmer derfor om dette. De sover lett i denne drømmesøvnen og våkner derfor lett, og vil da øve på det de har lært, eller er i ferd med å lære. Det er helt forferdelig når det står på. Men det går heldigvis over. Etter hvert ble det ikke hver natt. Og sakte men sikkert gikk det over. Vi hadde mulighet til å legge oss på et annet rom. Vi har en seng med 3 vegger (Hemnes dagseng fra Ikea) jeg la meg med henne inntil veggen, slik at hun ikke kom seg ut eller ikke kunne falle ned. Det hjalp når det ikke var vinking eller lignende på gang. Da roet hun seg godt og sovnet etterhvert. Mannen min gjorde dette også når han hadde mulighet, slik at jeg fikk sove natten igjennom. Tror desverre dette er noe som bare må gå seg til. Men pass på å ikke få for mye uvanner. Vi måtte venne henne av med å sove sammen med oss. Som trøst går det over. Pass på å sove når du kan:)
helene0: jan09+jun11 Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2012 Tusen takk for fint svar. Nå har jeg fått troen tilbake på at dette går seg til etterhvert. I natt var han våken kun 3 ganger og det hjalp å bare gi han smokken. Har sovet såååå masse fra 10 til 6 og bare oppe kl 4, jippi Og i dag skinner sola og det er allerede 10 grader ute! Fantastisk
Prompeloff Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Jo, takk. Slik er det her i gården og. Snuppa har aldri sovet noe særlig godt. Vi ga grøt.. det hjalp ikke. Vi nattaavvente, og snuppa ble syk, og det var det. Nå har hun fest på rommet sitt i flere timer hver natt. Hadde hun etterhvert roet seg, skulle jeg ikke klaget, men hun våkner hver hersens time. Eneste gangene hun sover greit... og da mener jeg greit... er kun når hun sover i vår seng. Da ligger jeg våken og venter på å gi henne smokk. Med andre ord: null søvn på meg. Til tross for festlighetene om natta, står hun i tillegg tidligere og tidligere opp. I dag nektet hun å sove igjen kl 05.45! Jeg er helt utslitt. 8mnd uten søvn gjør sitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå