Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Jeg har igjen litt over 2 måneder til termin, og kjenner jeg begynner å stresse litt, vi har ikke gjort klart noe barnerom enda, og ikke kjøpt inn noe som helst! Har en samboer som lover at han skal rydde og gjøre klart rommet, men han synes ikke det haster, og jeg er litt redd for at tiden går og plutselig er ungen her og ingenting er klart! Jeg skulle gjerne ryddet og ordnet alt selv, men det er så mange tunge ting som skal løftes, og en del som skal på dynga før enn det går ann å gjøre noe. Jeg er også veldig usikker på alt jeg må kjøpe inn, har laget handlelister på det jeg trenger, skriver den opp her, og lurer på om noen kan tilføye noe, dersom det er noe jeg mangler? Seng + madrass(overmadrass?) og sprinkelbeskytter Stellebord + stellematte Babycall Kleskommode Tepper, dyne og sengetøy Badebalje Brystpumpe, ammeinnlegg og ammepute Flasker + streiliseringsutstyr? Barnevogn Bilsete Bæresæle Babytøy Bleier Er veldig takknemlig for all informasjon
itb Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Ta de litt etterhvert. Ungen trenger ikke eget rom med en gang alikevel. kjøp inn noen klær, bilsete og seng først, samt noen sutter og kanskje flasker. Det haster forsåvidt ikke med dette heller, men en ting jeg hadde fått opp farten med var vogn. Det kan ta opp til 8 uker å få den......
Jea07 Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Hei! Eget rom er ikke noe stress, heller ikke babycall, det skal jeg kjøpe etterhvert. Jeg har kjøpt det meste nå, har termin 17 mai. Jeg googlet opp en del utstyrslister, samlet opp det som var nødvendig for min del og ift. årsiden, og lagde meg min egen utstyrsliste i exel, med ca priser også, Og har merket av for hver ting jeg har kjøpt og også skrevet opp hva jeg ga for det, så har jeg oversikt over hvor mye ting koster og hvor mye jeg har brukt. Da slipper du hvertfall og prøve og huske alt, bare sett opp en liste, sp stryker du av en etter en.
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Har ikke "alt klart" enda, termin i dag. Vi heter vogga hos svigers på vei hjem fra shkehuset, tror jeg. Stellesalver o.l. ka vi kjøpe åå sykehusapoteket. Vi tar det rolig..
Vogndilla Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Det ser ut som om du har tenkt på det meste:) Men husk at butikkene er åpne etter du har født også, så er det noe du finner ut at du mangler så er det jo bare å kjøpe det da:) Tror generellt at mange stresser med å ha alt i orden før babyen kommer, men det er jo ikke noe vits. Er jo veldig koselig å ordne med sånt etter at ungen er født også!
12Januarspire Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Er nesten ferdig, mangler noen småting enda, har 5 uker igjen..
Nummer tre <3 Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 Jeg ble veldig glad i et sånt sete til å legge babyen i oppi badebaljen. Gulpekluter, purelan brystvortesalve, babyolje og sårsalve, Snørrsuger.. Ellers har du jo fått med det viktigste da! Og man kan jo kjøpe inn etterpå også Hvis du har tenkt å amme ville jeg kanskje venta med å kjøpe inn så mange flasker og steriliseringsutstyr. Dumt å bruke masse penger på det hvis du ikke blir å bruke det.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Det var beroligende å høre Trodde jeg hadde skikkelig dårlig tid, og blir generelt lett stressa, så tusen takk for råd alle sammen!
lille-my-april Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Jeg og mannen vil ha alt klart en måned før termin. Det synes jeg er ganske greit i grunn. Greit at de sier at en kan fø når som helst +-2 uker før termin. Så synes det senest bør være klart 2 uker før termin i alle fall. Har en glemt noe, så er det jo som så mange sier, bare til å kjøpe det etterpå Der i mot ser jeg også at det blir nevnt at vogn er greit å få i hus, eller i alle fall bestille. Jeg bestilte vogna i romjulen, og ba om at den skulle komme en måned før termin. Da er jeg i alle fall sikra at den er på plass. Kan være leveringstid, så det er jo bare å bestille den til en bestemt dato
perl1 Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 Flasker ville jeg ikke kjøpt, de fleste kan jo amme. Og det er ikke vanskelig å få tak i heller. Jeg føder om 5 uker og har klart: - vogn, det viktigste! - seng( som skal stå på vårt rom, podens rom fikser jeg når jeg føler han er klar for å ligge på eget rom! - Bilstol, greit å ha hjem fra sykehuset - Vugge - dyne til vogn, vugge og seng - ny madrass til senga, samt sprinkelbeskytter - har ikke kjøpt enda, men anbefaler deg å ta med amme-bh og ammeinnlegg , da man lekker myyyye i begynnelsen Lykke til
hallå Skrevet 11. mars 2012 #11 Skrevet 11. mars 2012 slapp av ..har 4 uker til termin her og mangler endel fortsatt bl.a. sprinkelseng, hardbag til vogna ..men har sikret meg det jeg trenger til sykehuset som hun over sa ammebh og ammeinnlegg er supert å ha til seg selv. Ta med en pakke bind da sykehusbleiene til mammaene ikke er så behagelige.. Litt babytøy til de første dagene og så et bilsete så dere kommer dere hjem igjen.. Mannen din kan alltids sendes ut på handlerunde når du slapper av på barsel til å gjøre endel kjøp..og så kan du kose deg med resten når du har med deg babyen..Eget rom trenger den jo ikke på noen måneder som regel
gutt11spire12 Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Hadde aldri klart meg uten babysitteren når jeg var på do og dusjet. Han satt aldri lenge i den, men 10 min så man får dusja på morgnen var gull verdt. Der var han alltid fornøyd Og kjøp Inotyol, genial salve, det er alt man trenger av kremer, gullet har aldri vært sår i rumpa.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 Babyen min er 4 dager, vi kom hjem fra sykehuset i går og fremdeles er ikke alt i orden hehe. Sengen fikk vi levert på døren i går, vogga vi skal ha i stua står på loftet (men hva gjør vel det... bruker bare baggen til vogna i stua -har kombivogn) Mangler stellematte til å ha på toppen av kommden, men bruker bare et badebåndkle som er brettet mange ganger og mykt...Må bare passe litt ekstra på at hun ikke triller ned. Har du noe klær, vogn og bilstol, bleier, kluter, ammeinnlegg og bind så er du godt på vei. Men noe av dette kan kjøpes på søndagsåpne butikker også , om dere reiser hjem på en søndag. Jeg har mye etter mine to første barn, men vogna står i garasjen med 4 flate hjul.... håper mannen får pumpet luft i idag (går ikke med sykkelpumpe, må på bensinstasjon) slik at jeg kan trille til helsestasjonen i morgen på vektkontroll...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP! Kall det hva du vil for meg... At besteforeldre ønsker å levere sengen på døren når vi er kommet hjem fra sykehuset, ser jeg ikke som latskap. Godt vi er forskjellige... I mine øyne er det bare et bevis på at vi lever i en veldig materialistisk verden. En finner alltid en løsning OM EN VIL.. Om stellebordet ikke er klart, så går det ann å stelle på et badehåndkle på gulvet. Og et går ann å ta et bad i vasken, de er ikke så store. Bare "viktige" ting som vogn, bilstol og litt klær er klart så finner en alltid en løsning for annet om en vil se løsninger istedet for problemer. Ja vel så var ikke sengen klar, men ungen hadde ikke hatt problemer med å sove ei natt i baggen til vogna om noe uventet skulle skje.
Vogndilla Skrevet 11. mars 2012 #16 Skrevet 11. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP! Og deg kaller jeg FREKK! Folk er forskjellig og man gjør vel som man sjøl har lyst, tror ikke ungen lider for det;)
Happy H Skrevet 12. mars 2012 #17 Skrevet 12. mars 2012 Barn nr 2 kom uventet 5 uker før tiden og INGENTING var klart! Jaggu gikk d bra likevell;) litt kavete når du komme heim, men ingen tok skade av d ho ville ikkje sove noe andre steder enn i bagen på vognen.. Og alle klær eg hadde var for stor.. Poenget er,at vi trenger ikkje massevis av utstyr linet opp lenge før fødsel. Se d litt an etter behov No venter vi nr 3 og har seng,bilstol og vogn klart. + noen få plagg. Resten får komme etterhvert som vi ser evt behov!! Men d skal og sies at mange blir meir avslappet og laidback for hver unge hvertfall eg!! Hihi
vaggle Skrevet 12. mars 2012 #18 Skrevet 12. mars 2012 en liten ting ... kjøp stor nok amme bh !!!! utrolig hvor de vokser altså'!!!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #19 Skrevet 12. mars 2012 Jeg venter nr 2, og nærmer meg forsiktig 3. trimester, er i ca uke 27 nå. Jeg fikk alt for tidlig sist gang, og det eneste jeg da hadde klart var en løs stellemadrass. Vi ordnet med det vi trengte etter fødsel. Noe mens babyen lå på nyfødt-intensiven, og resten etter som vi fikk behov for det. Barnerommet pusset vi opp så det var klart når barnet var blitt ca ett år. Denne gangen har vi noe etter førstemann, men vi lånte veldig mye av utstyret, så vi har lite klart ennå. Vi har flyttet i mellomtiden, bor nå midlertidig i en leilighet, har nettopp kjøpt hus, og skal ta over om noen uker. Da må vi sette i gang å pusse opp, både kjøkkenet og alle soverommene. Og så må vi hente ned de babytingene vi har fra loftet til foreldrene til mannen min. Jeg er en kontrollfreek på mange områder, men på det området her, på hva slags utstyr jeg har klart, det vet jeg at ordner seg likevel. Jeg synes det virker litt hysterisk og dullete å ordne så mye som jeg hører enkelte gjør. Men vi gjør alle hva vi har behov for. Jeg har ikke behov for å vasse i babyting i mange uker i forkant.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #20 Skrevet 12. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP! Og deg kaller jeg FREKK! Folk er forskjellig og man gjør vel som man sjøl har lyst, tror ikke ungen lider for det;) Jeg trodde at når en har gått gravid i 9 måneder, så bør en ha hatt god nok tid til å ha "alt klart" til ungen kommer. Hva pokker er poenget med å utsette alt til siste liten? Eller til etterpå? Må da være mye bedre at ting er på plass. Og nei, da snakker jeg ikke om småting som en ikke vet om en får bruk for. Men vogn, seng, bilsete, noen klær osv bør en jo kunne klare å ha klart. Uansett hvor bedagelig en er av seg.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2012 #21 Skrevet 12. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP! Og deg kaller jeg FREKK! Folk er forskjellig og man gjør vel som man sjøl har lyst, tror ikke ungen lider for det;) Jeg trodde at når en har gått gravid i 9 måneder, så bør en ha hatt god nok tid til å ha "alt klart" til ungen kommer. Hva pokker er poenget med å utsette alt til siste liten? Eller til etterpå? Må da være mye bedre at ting er på plass. Og nei, da snakker jeg ikke om småting som en ikke vet om en får bruk for. Men vogn, seng, bilsete, noen klær osv bør en jo kunne klare å ha klart. Uansett hvor bedagelig en er av seg. Tåplig! Alle har ulike måter å legge opp hverdagen på, og for min egen del ønsker jeg å bruke tiden før fødsel på ting jeg absolutt ikke kan når babyen først er der. Har ingenting med hvor bedagelig jeg er eller ikke.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 12. mars 2012 #22 Skrevet 12. mars 2012 Er da vel ikke om å gjør å drøye alt til siste liten heller!!! Seng som ikke er klar osv. Det vil jeg kalle LATSKAP! Og deg kaller jeg FREKK! Folk er forskjellig og man gjør vel som man sjøl har lyst, tror ikke ungen lider for det;) Jeg trodde at når en har gått gravid i 9 måneder, så bør en ha hatt god nok tid til å ha "alt klart" til ungen kommer. Hva pokker er poenget med å utsette alt til siste liten? Eller til etterpå? Må da være mye bedre at ting er på plass. Og nei, da snakker jeg ikke om småting som en ikke vet om en får bruk for. Men vogn, seng, bilsete, noen klær osv bør en jo kunne klare å ha klart. Uansett hvor bedagelig en er av seg. Tåplig! Alle har ulike måter å legge opp hverdagen på, og for min egen del ønsker jeg å bruke tiden før fødsel på ting jeg absolutt ikke kan når babyen først er der. Har ingenting med hvor bedagelig jeg er eller ikke. Ja, jeg var gravid i 9 mnd, men som 3. gangs så er det andre ting som opptar tiden min enn å dille og dulle med å gjøre ting klart. Og at sengen står klar i et hus 5 min borte, og noen besteforeldre som bare venter på å få komme innom med den, ser jeg absolutt ikke som noe problem... Da nr 1 ble født hadde vi hverken bilstol eller stellebord da han ble født. Bilstolen ble ordnet mens jeg lå på sykehuset (ser IKKE noe problem med det) og stellebordet kom noen dager etter hjemkomst. Poden ble stellet på et håndkle og badet i vasken. Og tro det eller ei, han har det utmerket i dag, ikke en dag har han grått seg i seng pga udugelige foreldre som ikke hadde alt klart. Det eneste ungen faktisk bryr seg om, er tørr bleie, mat og varme (som de blir når de har klær på...) Mat kommer jo som regel i form at melk, så da gjenstår kun tørr bleie og klær. Om det er et ullteppe eller en sparkebukse... det tror jeg faktisk ikke de bryr seg så mye om.... Det er vi og handelsnæringen som skaper alle behovene... Men klart... Er jo greit å ha en bilstol så den lille kommer seg trygt hjem, og en liggeplass hvor de kan få slappe av. Men aller helst liker de seg i armene til mor og far..
anonym91 Skrevet 12. mars 2012 #23 Skrevet 12. mars 2012 med nr 1 hadde er redd opp senga øver en mnd før termin. følte eg måtte sjifte sengetøy for eg anka på det hadde stått så lenge det var blitt for støvette hehe alt va klart og på plass. kommer ikkje til og ha det så klart no.. kommer selvsagt til og ha gjort de største innkjøpene i boks. men kommer babyen fortilig kan jo alltids pappan dra på butikken og kjøpe de etter fødselen og ta ansvar for at ting er klart ? eg føler eg stressa alt for mye første gang hvertfall
Nummer tre <3 Skrevet 13. mars 2012 #24 Skrevet 13. mars 2012 Jeg har hatt alt klart noen uker nå og er 36 uker i morgen, men det er bare for at jeg syns det er så koselig å "neste" litt Hadde endel fra før da, så har ikke shoppa så mye egentlig, bare hentet fram fra sist.. Har tilogmed pakket fødebagen
☆☆☆ Skrevet 13. mars 2012 #25 Skrevet 13. mars 2012 Jeg føler ikke for å ha en tom vugge ved siden av senga. Har ikke med latskap å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå