Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er vanlig å ta gu på første graviditetskontroll? Hvor tid er det vanlig med den første kontrollen forresten? Eg er i 5/6 uke.

Burde egentlig tatt celleprøve nå, men er usikker på om det er lurt nå når eg er blitt gravid eller har det ingen ting å si? Har mistet nettopp, og er redd for at det skal gå galt med denne spiren og :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143917414-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå blir jeg veldig forvirret? Min lege sier det er vanlig prosedyre å ta celleprøve ved første svangerskapskontroll og gjorde det på meg da jeg var ca 9 uker på vei.

Hvorfor skal dette kunne være en risiko? De skraper jo bare litt "hud"/vev øverst i skjeden?

Min lege tok også celleprøve ved første kontroll, ca 8 uker på vei tror jeg... Men hun sa at hun skulle være veldig forsiktig og kun ta prøver heeelt ytterst! Opplevde ikke dette som noe skummelt, forstod det som at det er helt vanlig prosedyre å ta en slik test :)

Gjest Shanti ♥

Det er ikke nødvendig å ta GU på 1.kontroll med mindre du trenger chlamydiaprøve e.l., eller dersom tidspunktet for ny celleprøve skulle komme ila svangerskapet (3-årskontrollen, eller hyppigere dersom du har påvist celleforandringer fra før av selvsagt).. F.eks. dersom du etter planen skulle hatt 3-årskontroll når du blir 6 mnd på vei, tar de den nå på 1.kontroll istedet.. Celleprøven vil påvirkes av hormonene og bli vanskelig å tolke, i alle fall litt uti svangerskapet.

Selv f.eks. hadde jeg normal celleprøve for ett år siden (ergo 2 år til neste gang) og trenger ikke chlamydiaprøve => ingen grunn til å ta GU.

:)

Annonse

Nå blir jeg veldig forvirret? Min lege sier det er vanlig prosedyre å ta celleprøve ved første svangerskapskontroll og gjorde det på meg da jeg var ca 9 uker på vei.

Hvorfor skal dette kunne være en risiko? De skraper jo bare litt "hud"/vev øverst i skjeden?

Kanskje gu legen min mente at det var en rissiko siden jeg hadde hatt blødning da. Legen ville nok ikke gjort det uten videre hvis det var stor rossiko ved å gjøre det.

Tok celleprøve første svangerskapskontroll i uke 7 med førstemann, nå i uke 4. Ikke vanlig å gå til kontroll så tidlig men jeg er reshus -,og ville sjekke for sikkerhetsskyld at sprøyta etter fødsel hadde gjort jobben sin, da tok lege celleprøve og klamydiaprøve også.

Tog celleprøve når jeg var med guttungen, da gikk det helt fint, var ikke kjempe ubehagelig heller.

Nå sist jeg var gravid tok jeg på kontroll i uke 12. det var kjempe ubehagelig og jeg begynte å blø noen timer etter, blødde lenge, litt opp og ned i mengde, ringte legevakta etter 1 1/2 uke (legen var syk) de sa bare at det sikkert ikke var noe siden jeg ikke hadde vondt, etter en uke til følte jeg meg slapp og dårlig, fikk vondt i magen og begynte å blø mer, mistet da i 15. uke, etter å ha vert på kontroll uke 12 og hørt hjertelyd.

Vet jo ikke om det har sammenheng, men jeg kommer aldri til å ta celleprøve når jeg er gravid igjen...

Jeg hadde lette celleforandringer for et halvt år siden, og ifm at jeg ble gravid for et par mndr siden tok gynekologen, som er spesialist, en ny celleprøve av meg for å ha kontroll med celleforandringene. Fikk ingen ubehag ifm dette, og fikk beskjed om at det er helt ufarlig å ta celleprøve når man er gravid. Fikk nærmest sjokk når svaret på celleprøven kom; det viste seg at jeg hadde mulige grove celleforandringer, positiv HPV test, og jeg ble kalt inn for å ta en biopsi/vevsprøve av livmorhalstappen. Jeg ble helt deppa. Var veldig engstelig og nervøs for dette inngrepet, men gynekologen forsikret meg nok en gang om at dette ikke var farlig og jeg fikk utført biopsien. Dette var mer ubehagelig enn en celleprøve, og jeg blødde en del under og etter inngrepet. Fikk UL etterpå slik at jeg kunne se at alt stod bra til med fosteret. Nå må jeg gå i en måned og vente på svaret, og det er rett og slett tortur. Dersom jeg har disse celleforandringene må jeg følges opp med celleprøve hver 8. uke i hele svangerskapet, og kan ikke koniseres før etter at jeg har født. Noen andre som har vært i samme situasjon? Helt grusomt dette.... :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...