Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #1 Skrevet 11. mars 2012 Men hvordan? Jeg tenker å frese den i pannen for å så legge i stekepose. Sette den inn i ovnen på rundt 100 grader med steketremometer. La den stå til ca 120 grader på steketermomentret. Jeg vil ha den rosa. Eller tar jeg helt feil?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #2 Skrevet 11. mars 2012 Ja, du tar helt feil. 120 grader på steketermomteteret er helt riv ruskende galt. Og i stekepose blir den kokt, ikke stekt. Du kan : - Gni den inn med salt og pepper og stek den av på sterk varme på panna. Dette er for å få stekeskorpe rundt hele fileten. - Legg den i en ildfast form eller langpanne, og stek den til den har kjernetemperatur på 58 (gnaske rød i midten) - 65 grader. - Ta dne ut og la den hvile ca 15 minutter før du begynner å skjære i den.
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Kjøttet er rosa på noen-og-seksti grader, skulke ikke være vanskelig å finne temp ved å google. Jeg tar ut kjøttet en grad eller to før ønsket temperatur, så blir kjernetemperaturen riktig når varmen har fått fordele seg. Pass på å sett tremometeret slik at spissen står i den tykkeste delen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #4 Skrevet 11. mars 2012 Og hvordan skal du få 120 grader i kjøttet når ovnen kun står på 100 ? Sett ovnen på 180 - 200 så blir det bra.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #5 Skrevet 11. mars 2012 Hehe god jeg kan spørre om hjelp men så dere annbefaler ikke langsteking?
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Langsteking er supert. Stekepose også, klipp et lite hull i posen så litt av dampen slipper ut. Til bedre tid du har til lavere temperatur bruker du på ovnen. 80-100 grader er ideelt, men da tar det tid. Brun kjøttet i stekepanne, så får du fin overflate selv om temperaturen i ovnen er lav.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 Herregud jeg føler meg dum som spør men pytt pytt. jeg har aldri stek på denne måten. kun vanlig. Jeg har alltid et hul i stekeposen. Nå har steken stått på benken snart i 2 timer så da kan jeg frese den og sette den inn i ovnen på 180 grader som var nevnt høyere her oppe. Steken er på rett under 1 kg.
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 180 grader er mye, etter min mening. Men helt kurant om du har dårlig tid. 150-160 er vel vanlig så vidt jeg skjønner. Men for all del, ikke la kjøttet bli over 70 grader (da er det fortsatt lett rosa, på 75 er det helt gjennomstekt). Blir kjøttet ferdig før middagstid er det ikke krise, da lar du det stå i ovnen (i stekeposen) i 65 grader til det skal spises.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Takk Stjerne . Gjort som du sier. Nå står steken min i ovnen. på 150 grader i stekepose
førti Skrevet 11. mars 2012 #10 Skrevet 11. mars 2012 Husk også at temperaturen stiger ett par grader etter du har tatt den ut. Og at kjøttet hviler minst 15 minutt etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå