Liten skatt i mage <3 Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Hvor mange av dere trener ennå og hvordan trener dere? Er så heldig som ennå er i knallform (3.gang gravid), og prøver å få trent ca 3 ganger i uka. Jeg er i 8 mnd nu, og magen begynner å bli en utfordring. Bekkenet har jeg slitt med hele veien, men har funnet ut at treningen "myker" opp de stive musklene etter en lang dag på kontorstolen. Så det å stå på elipsemaskin er som balsam for bekkenet mitt. Kom med tips hvordan du holder deg i form under graviditeten! Min favoritt er: Bekken, rompe og lår øvelse (denne øvelsen kan du også gjøre hjemme): Ligg på gulvet eller i senga (vipp litt til side om du ikke klarer å ligge rett på ryggen). Bøy knærne slik at de peker opp mot taket. Knip, stram rumpe og lår, mens du løfte bekkenet opp mot taket. Løft og senk i eget tempo 20 ganger, hvil og repiter dette 3 ganger. Gjør denne øvelsen vond så skal du ikke gjøre den.
BBaby Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Hei! I min kommune har de gratis bassengtrenning for gravide. Det er to ganger i uken og der går jeg. Jeg får veldig vonde kynnere hvis jeg løfter mye eller går tur, så jeg får derfor ikke lov av lege til å gjøre slike aktiviteter... Men det er herlig å bevege seg i basseng da kynnerne ikke er vonde her + du føler seg vektløs og det er derfor lett å bevege seg! Fantastisk trening nå på slutten
bittelille_persille Skrevet 11. mars 2012 #3 Skrevet 11. mars 2012 Jeg er vel bare såvidt eller nesten i 3. trimester tror jeg. (Uke 27?) Som andregangs gravid er det ikke så greit å få tid til trening, derfor har jeg funnet ut at det beste er å sykle. Så jeg sykler en av veiene til eller fra jobb hver dag. Det er 6 km uten for mye bakker, og føles som passe trening nå. Jeg har også slitt med bekkenet en stund, og merker det er litt vondt å sitte om jeg har hatt mye sitting på kontoret.... Håper virkelig på å kunne fortsette, for jeg tror treningen hindrer at jeg stivner helt i bekkenet. Ellers går jeg på bekkentrening hos fysioterapaut for gravide. Det er styrketrening som fokuserer på stabilitet og styrke i indre musklatur, og føles også veldig godt.
Liten skatt i mage <3 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2012 Hei! I min kommune har de gratis bassengtrenning for gravide. Det er to ganger i uken og der går jeg. Jeg får veldig vonde kynnere hvis jeg løfter mye eller går tur, så jeg får derfor ikke lov av lege til å gjøre slike aktiviteter... Men det er herlig å bevege seg i basseng da kynnerne ikke er vonde her + du føler seg vektløs og det er derfor lett å bevege seg! Fantastisk trening nå på slutten Basseng hørtes deilig ut og har ikke prøvd det ennå. Vi har et lokalt basseng men det e iskaldt. Vært der med ungene før. Kan tenke meg det er deilig for bekkenet. Går også en gang i uka på bekkentrening hos fysioterapaut for gravide. Deilig å rulle på en slik ball, vippe bekken fram og tilbake samt de små harde ballene med pigger på som man legger under rumpeballene og masserer "stormusklene" . Denne øvelse skal gjøre vondt med himmla deilig etterpå.
Liten skatt i mage <3 Skrevet 11. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2012 Jeg er vel bare såvidt eller nesten i 3. trimester tror jeg. (Uke 27?) Som andregangs gravid er det ikke så greit å få tid til trening, derfor har jeg funnet ut at det beste er å sykle. Så jeg sykler en av veiene til eller fra jobb hver dag. Det er 6 km uten for mye bakker, og føles som passe trening nå. Jeg har også slitt med bekkenet en stund, og merker det er litt vondt å sitte om jeg har hatt mye sitting på kontoret.... Håper virkelig på å kunne fortsette, for jeg tror treningen hindrer at jeg stivner helt i bekkenet. Ellers går jeg på bekkentrening hos fysioterapaut for gravide. Det er styrketrening som fokuserer på stabilitet og styrke i indre musklatur, og føles også veldig godt. Tror nok hemmligheten ligger i å bevege bekkenet så det ikke stivner. Har vurdert å prøve å sitte på en stor treningsball istedet for kontorstolen som bare "låser" bekkenet. Er selv i uke 32 nå, og har enda ei stund igjen så håper jeg klarer å holde meg i "form" de siste ukene jeg har igjen. Sykle så lenge du orker! Har ikke prøvd sykkel etter bekkenløsningen startet for fulllt, litt kjedelig etter min smak og redd for å låse bekkenet. Er veldig glad i å løpe, bevege hele kroppen, men nå som det ikke går så kanskje jeg skulle gi sykkelen en sjangse igjen!!!!
Mamma30abc Skrevet 11. mars 2012 #6 Skrevet 11. mars 2012 Jeg er nettoppp kommet i uke 28, og i forrige uke tror jeg at jeg hadde min siste spinningtime for denne gang Føltes stramt og ubehagelig så da får jeg lytte til kroppens signaler ... Men istedenfor så erstatter jeg det med svømming en gang i uka, pluss rett og slett turgåing... Tur er vanligvis ikke trening for meg, til vanlig så løper og sykler jeg, men nå som magen virkelig begynner å ta form så er det slett ikke noe dumt alternativ, blir jo til og med litt svett
MrsMilla Skrevet 11. mars 2012 #7 Skrevet 11. mars 2012 Svømmer ukentlig. Litt bevegelse til musikk, altså lett-lett aerobic, med styrketrening : knebøy etc med egen kropp som motstand. Ca. 2-3 ganger i uka - 32 uker på vei - har gjort dette lenge. Trener også til vanlig, men har vært veldig dårlig form, sykemeldt hele svangerskapet. Går greit når jeg svømmer, men under aerobicen har jeg mange turer på badet - i starten spydde jeg gjerne midt i øktene. Da er det greit å gjøre dette hjemme :-)
Briskeby Skrevet 11. mars 2012 #8 Skrevet 11. mars 2012 Er 30+5 i dag og trener ca 3 ganger i uken på treningssenter nå:-) Går fremdeles på step(30 minutters time med stepkasse på laveste trinn),styrke(mest core der jeg tilpasser mageøvelser),corebar(må ta pauser...) og spinning(helst time på bare 40 min og har styret høøøøyt for ikke å få knærne i magen!). Ellers trener jeg nå mest selv med elipsemaskin som oppvarming og så styrkeøvelser med 12 rep.(gående utfall,knebøy,nedtrekk,roing,armhevinger,dips etc.).Legger på noen kg mindre enn vanlig,evt bruker bare egen kropp som motstand. Begrenses nå mye(!) av kynnere og tar en god del pauser + tilpasser underveis etter dagsformen. Men faktisk mindre kynnere av styrketrening enn av f.eks å gå tur! Ellers må jeg si at jeg synes treningstilbudet til gravide er elendig!!(Bor i Oslo) Hadde vært veldig fint med tilbud på treningssentere med "skikkelig" trening i sal under kyndig veiledning så man slipper å stå alene på et senter og blir engstelig for om man gjøre noe galt:-( Og time med PT er jo ganske dyrt. Synes liksom at det eneste som tilbys er yoga og svømming... Yogakurs har jeg gått på i graviditeten(og er vel strengt tatt ikke trening i den forstand)...,og svømming er jeg ikke noen stor fan av... Gode tips om gravidtrening i Tigerstaden mottas med takk:-)
Blomsterpiken12 Skrevet 11. mars 2012 #9 Skrevet 11. mars 2012 Uke 36:) Har trent 4-5 ganger i uka helt frem til nå. Mye spinning, ellipsemaskin og rask gange på mølla med stigning. Nå er magen veeeldig i veien, å kynnere som setter en stopper for en del aktivitet. Men er på spinning 1 gang i uka og har 1 økt på ca 45 min på ellipsemaskin. Utenom dette blir det ca to gåturer pr uke, disse foregår i rolig tempo og varer ca en time! Gleder meg ubeskrivelig mye til å begynne å trene med en "vanlig" kropp igjenn :)
<3 Sprettballen <3 Skrevet 12. mars 2012 #10 Skrevet 12. mars 2012 Venter min første om ca 5 uker om den kommer til termin. Har vært i god form, så godt som, gjennom hele svangerskapet, så har trent hele veien. Har fått bekkenløsning nå på slutten, men er fremdeles på trening 2-4 ganger i uken og da er det Zumba det går i, det gjør utrolig nok ikke vondt og ikke ting værre heller, så det er godt å få riste litt løs! :-) Fryser mitt meldlemsskap fra 1 april, da er det ca 2 uker igjen til termin, så satser på å være aktiv på treningsstudio frem til da :-)
bittelille_persille Skrevet 12. mars 2012 #11 Skrevet 12. mars 2012 Jeg er vel bare såvidt eller nesten i 3. trimester tror jeg. (Uke 27?) Som andregangs gravid er det ikke så greit å få tid til trening, derfor har jeg funnet ut at det beste er å sykle. Så jeg sykler en av veiene til eller fra jobb hver dag. Det er 6 km uten for mye bakker, og føles som passe trening nå. Jeg har også slitt med bekkenet en stund, og merker det er litt vondt å sitte om jeg har hatt mye sitting på kontoret.... Håper virkelig på å kunne fortsette, for jeg tror treningen hindrer at jeg stivner helt i bekkenet. Ellers går jeg på bekkentrening hos fysioterapaut for gravide. Det er styrketrening som fokuserer på stabilitet og styrke i indre musklatur, og føles også veldig godt. Tror nok hemmligheten ligger i å bevege bekkenet så det ikke stivner. Har vurdert å prøve å sitte på en stor treningsball istedet for kontorstolen som bare "låser" bekkenet. Er selv i uke 32 nå, og har enda ei stund igjen så håper jeg klarer å holde meg i "form" de siste ukene jeg har igjen. Sykle så lenge du orker! Har ikke prøvd sykkel etter bekkenløsningen startet for fulllt, litt kjedelig etter min smak og redd for å låse bekkenet. Er veldig glad i å løpe, bevege hele kroppen, men nå som det ikke går så kanskje jeg skulle gi sykkelen en sjangse igjen!!!! Jeg skjønner at sykling ikke er det morsomste.... for min del er det noe med å få tid til å trene i hverdagen.... å bytte ut reisetiden til eller fra jobb med en sykkeltur er gull... Da har man alltid tid. Når det gjelder låsing spurte jeg fysioterapauten min om det var ok å sykle, og hun mente det var en veldig bra treningsform så lenge man satt stabilt på setet. Dvs at setet er passe høyt slik at man ikke vingler fra side til side og ikke står og sykler. Det er veldig bra fordi man kan bevege seg uten å få vridning og skjevbelastning av bekkenet noe man gjør med nesten all annen aktivitet. Sykkelbukse anbefales... tross i at det ikke er en god "look" for en gravid kropp. ;-)
BBaby Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 Hei! I min kommune har de gratis bassengtrenning for gravide. Det er to ganger i uken og der går jeg. Jeg får veldig vonde kynnere hvis jeg løfter mye eller går tur, så jeg får derfor ikke lov av lege til å gjøre slike aktiviteter... Men det er herlig å bevege seg i basseng da kynnerne ikke er vonde her + du føler seg vektløs og det er derfor lett å bevege seg! Fantastisk trening nå på slutten Basseng hørtes deilig ut og har ikke prøvd det ennå. Vi har et lokalt basseng men det e iskaldt. Vært der med ungene før. Kan tenke meg det er deilig for bekkenet. Går også en gang i uka på bekkentrening hos fysioterapaut for gravide. Deilig å rulle på en slik ball, vippe bekken fram og tilbake samt de små harde ballene med pigger på som man legger under rumpeballene og masserer "stormusklene" . Denne øvelse skal gjøre vondt med himmla deilig etterpå. Bassengtreningen vår er i et godt og varmt basseng...er der de har babysvømming osv. Skjønner godt at det ikke er helt det samme i et kaldt basseng! Det er også fysioterapauter som er instruktørene på bassengtreningen så du får god oppfølging og råd under treningen. I kommunen min ser de på det som et tiltak for å holde gravide i jobb, synes det er veldig bra! Er flere kommuner som bør ha liggnende tiltak synes jeg fordi det funker! Etter trening tar vi alle boblebad sammen, deilig!
KCJ Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 40+3 nå. Går ca 45-60 min hver dag. Tar med meg hunden å går på tur. Nå går det ikke så veldig fort om dagen, men jeg er ihvertfall i bevegelse og ute hver eneste dag. Men blir ikke noe løping å aerobic lenger.. hehe... jeg mener jo at så sant alt er bra og formen tilsier det så skal man bevege seg. Fødselsen blir jo lettere også sier dem. Selv er jeg 1 g. Håper også at ved å være i bevegelse at jeg kommer meg fortere etter fødsel og kan ut å gå i knall våren lykke til til deg
BABY-JENTE Skrevet 13. mars 2012 #14 Skrevet 13. mars 2012 Jeg er i 2.tri (23 uker på vei), og er superimponert over treningen dere får til hele gjengen! Veldig bra! Men jeg må si meg uenig i det en sa om at yoga for gravide ikke er trening. Jeg gikk på yoga for gravide (1,5t) forgje svangerskap, og meldte meg nettopp på et nytt 8 ukers kurs som begynner i april. Ellers så har jeg trent spinning 2-3 ganger i uken, styrketrening 1-2 ganger i uken. Jeg vurderer også å melde meg på bassengtrening for gravide, men jeg er redd det blir for mye på tapetet for meg da. Men jeg er som de fleste som har skrevet en kommentar her, veldig glad i å trene, ikke bare for treningens skyld men for velvære og livskvalitet. Jeg tenker også at det blir mye lettere å komme i gang med treningen igjen etter fødsel når man har holdt det gående så lenge som mulig under graviditeten. Lykke til alle sammen :-D
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 13. mars 2012 #15 Skrevet 13. mars 2012 Forrige svangerskap trente jeg 6 dager i uken frem til fødsel... Får ikke tid til så mye nå med barn, men satser på å få til 4-5 ganger i uka den runden her og. Har 8 km og 250 høydemeter i forskjell fra jobb og hjem, så prøver å være flink til å løpe/gå raskt hjem fra jobb. I tillegg synes jeg ellipsemaskin er gull når man er gravid. Og kjører styrke som før ca 4 g pr uke... Bare 1. trimester her ennå, men upåklagelig form jeg satser på varer:-)
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2012 Er 30+5 i dag og trener ca 3 ganger i uken på treningssenter nå:-) Går fremdeles på step(30 minutters time med stepkasse på laveste trinn),styrke(mest core der jeg tilpasser mageøvelser),corebar(må ta pauser...) og spinning(helst time på bare 40 min og har styret høøøøyt for ikke å få knærne i magen!). Ellers trener jeg nå mest selv med elipsemaskin som oppvarming og så styrkeøvelser med 12 rep.(gående utfall,knebøy,nedtrekk,roing,armhevinger,dips etc.).Legger på noen kg mindre enn vanlig,evt bruker bare egen kropp som motstand. Begrenses nå mye(!) av kynnere og tar en god del pauser + tilpasser underveis etter dagsformen. Men faktisk mindre kynnere av styrketrening enn av f.eks å gå tur! Ellers må jeg si at jeg synes treningstilbudet til gravide er elendig!!(Bor i Oslo) Hadde vært veldig fint med tilbud på treningssentere med "skikkelig" trening i sal under kyndig veiledning så man slipper å stå alene på et senter og blir engstelig for om man gjøre noe galt:-( Og time med PT er jo ganske dyrt. Synes liksom at det eneste som tilbys er yoga og svømming... Yogakurs har jeg gått på i graviditeten(og er vel strengt tatt ikke trening i den forstand)...,og svømming er jeg ikke noen stor fan av... Gode tips om gravidtrening i Tigerstaden mottas med takk:-) Helt enig at det er dårlig tilbud for oss gravide, og da mener jeg trening der hvor man blir litt go og svett. Er den eneste gravide å se på mitt treningsenter. Savner flere mager å trene sammens med, og noen å dele tips og erfaring med.
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 14. mars 2012 40+3 nå. Går ca 45-60 min hver dag. Tar med meg hunden å går på tur. Nå går det ikke så veldig fort om dagen, men jeg er ihvertfall i bevegelse og ute hver eneste dag. Men blir ikke noe løping å aerobic lenger.. hehe... jeg mener jo at så sant alt er bra og formen tilsier det så skal man bevege seg. Fødselsen blir jo lettere også sier dem. Selv er jeg 1 g. Håper også at ved å være i bevegelse at jeg kommer meg fortere etter fødsel og kan ut å gå i knall våren lykke til til deg Hærlig å bevege seg og kjenne at det er liv i kroppen. Det finnes mange forskjellige aktiviteter, og det handler bare å finne det som passer deg og ditt svangerskap. En time gåtur hver dag e kjempetrening. Flink!!! Lykke til!!!!
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2012 Svømmer ukentlig. Litt bevegelse til musikk, altså lett-lett aerobic, med styrketrening : knebøy etc med egen kropp som motstand. Ca. 2-3 ganger i uka - 32 uker på vei - har gjort dette lenge. Trener også til vanlig, men har vært veldig dårlig form, sykemeldt hele svangerskapet. Går greit når jeg svømmer, men under aerobicen har jeg mange turer på badet - i starten spydde jeg gjerne midt i øktene. Da er det greit å gjøre dette hjemme :-) Uff, kjedelig når man er plaget med kvalme og oppkast. Trodde jeg skulle omkomme de tre første mnd. Lykke til!! Nu er vi snart i mål hihi
li84 Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Er straks 36 uker på vei. Prøver og svømme og gå tur annenhver dag. Svømmer jeg mandag, går jeg tur tirsdag. Har bekkenløsning, så det er om å gjøre å ikke gå for langt eller svømme for mye.
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #20 Skrevet 14. mars 2012 Forrige svangerskap trente jeg 6 dager i uken frem til fødsel... Får ikke tid til så mye nå med barn, men satser på å få til 4-5 ganger i uka den runden her og. Har 8 km og 250 høydemeter i forskjell fra jobb og hjem, så prøver å være flink til å løpe/gå raskt hjem fra jobb. I tillegg synes jeg ellipsemaskin er gull når man er gravid. Og kjører styrke som før ca 4 g pr uke... Bare 1. trimester her ennå, men upåklagelig form jeg satser på varer:-) Trene 4-5 dager i uka!!! Spreka!! Skal i permisjon nu om noen uker og da var planen å starte daglige små treningsøkter, bare sånn at jeg kjenner at pumpen fungere hehe. Lykke til!!
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #21 Skrevet 14. mars 2012 Er straks 36 uker på vei. Prøver og svømme og gå tur annenhver dag. Svømmer jeg mandag, går jeg tur tirsdag. Har bekkenløsning, så det er om å gjøre å ikke gå for langt eller svømme for mye. Dette med bekkenløsning er noe herk altså. Har virkelig slitt denne gang phu. Ser fram til å bli kvitt tyngden forran hehe. Føle du at svømming lindrer noe av bekkenløsningen? Var selv å gi tur i goværet her på søndag og det likte ikke bekkenet. Ble litt overrasket siden jeg ikke hadde merket noe på trening (elipsemaskin) men klart det er en annen form for bevegelse.
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #22 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Venter min første om ca 5 uker om den kommer til termin. Har vært i god form, så godt som, gjennom hele svangerskapet, så har trent hele veien. Har fått bekkenløsning nå på slutten, men er fremdeles på trening 2-4 ganger i uken og da er det Zumba det går i, det gjør utrolig nok ikke vondt og ikke ting værre heller, så det er godt å få riste litt løs! :-) Fryser mitt meldlemsskap fra 1 april, da er det ca 2 uker igjen til termin, så satser på å være aktiv på treningsstudio frem til da :-) Ang bekkenløsning så har jeg oppdaget at på de bevegelsene som jeg tror ikke skal irritere bekkenløsningen gjør det, og bevegelse man forventer smerter fungere stålende på bekkenet. Her er det veldig variert for hva hver enkelt klarer, og handler bare om å prøve seg fram. Skulle tro Zumba "irriterer" bekkenet med alle de brå hoftebevegelsen. Hmmm kanskje man skulle hive seg på en time der igjen. Gøy med dans!! Lykke til!! Endret 14. mars 2012 av Liten skatt i mage <3
Liten skatt i mage <3 Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #23 Skrevet 14. mars 2012 Slik kan man trimme magen! http://mammanett.no/gravid/trening/trene_mage
BABY-JENTE Skrevet 14. mars 2012 #24 Skrevet 14. mars 2012 Venter min første om ca 5 uker om den kommer til termin. Har vært i god form, så godt som, gjennom hele svangerskapet, så har trent hele veien. Har fått bekkenløsning nå på slutten, men er fremdeles på trening 2-4 ganger i uken og da er det Zumba det går i, det gjør utrolig nok ikke vondt og ikke ting værre heller, så det er godt å få riste litt løs! :-) Fryser mitt meldlemsskap fra 1 april, da er det ca 2 uker igjen til termin, så satser på å være aktiv på treningsstudio frem til da :-) Ang bekkenløsning så har jeg oppdaget at på de bevegelsene som jeg tror ikke skal irritere bekkenløsningen gjør det, og bevegelse man forventer smerter fungere stålende på bekkenet. Her er det veldig variert for hva hver enkelt klarer, og handler bare om å prøve seg fram. Skulle tro Zumba "irriterer" bekkenet med alle de brå hoftebevegelsen. Hmmm kanskje man skulle hive seg på en time der igjen. Gøy med dans!! Lykke til!! Zumba var ikke bra for bekkenet mitt :-( jeg måtte kutte det ut allerede i uke 13... :-/ Nå er bekkenet imidlertidig blitt mye bedre etter at jeg gikk over til 40% svangerskapspenger og kun trente spinning. Vurderer også å prøve en zumba-time, bare for å se om det kan være noe ;-) Savner dans og aerobics!
BABY-JENTE Skrevet 14. mars 2012 #25 Skrevet 14. mars 2012 Slik kan man trimme magen! http://mammanett.no/...ning/trene_mage Har trent planken hele veien ;-) Sittende situps har jeg ikke prøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå